اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803303784212219

ثبت و رتبه بندی شرکت‌ها

بررسی انواع شرکت و مراحل ثبت شرکت‌های مختلف

کد: 139803303784212219

http://bit.ly/2RucIaI

، تهران , (اخبار رسمی): ثبت شرکت قراردادی بین اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام کارهای تجاری تحت قوانین ثبت شده است. بنا بر ماده ۱۹۵ قانون تجارت ثبت کلیه شرکت‌های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت‌ها است. برابر قانون ثبت اسناد، ثبت شرکت‌نامه‌ها نیز اجباری است.

ثبت شرکت
ثبت نارین،مشاوره،ثبت و رتبه بندی شرکت ها

ثبت شرکت قرارداد بین اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام کارهای تجاری تحت قوانین ثبت شده است.  شرکت ها در ایران به ۲ دسته شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی تقسیم بندی می‌شوند.

الف) شرکت تجاری

این شرکت تحت سیطره‌ی قوانین تجارتی تشکیل می‌شود و هدف از ایجاد آن جلب سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضا است و کلیه‌ی فعالیت‌های شرکت  پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل می‌گیرد. شرکت‌های تجاری به ۷ شاخه زیر تقسیم بندی می‌شوند که اصلاحا به عنوان نوع شرکت شناخته می‌شوند»:

  1. شرکت سهامی (مانند شرکت‌های سهامی خاص و عام)
  2.  شرکت با مسئولیت محدود
  3.   شرکت تضامنی
  4.  شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

ب ) شرکت‌های مدنی

این نوع شرکت از اجتماع مالکین متعدد در شی ء واحد به نحو اشاعه تشکیل می‌شود و از سهم الشرکه‌ی نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی و حقوقی به وجود می‌آید با این تفاوت که مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال داده نمی‌شود و هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایه‌ی خود است و امور به صورت مشارکتی اداره می‌شوند.

مهمترین شرکت‌هایی که در ایران ثبت می‌شوند :

شرکت با مسئولیت محدود: شرکت با مسئولیت محدود نوعی از شرکت‌های تجاری است که حداقل با ۲ نفر امکان ثبت دارد.

شرکت سهامی خاص: شرکت سهامی خاص نوع دیگری از شرکت‌های تجاری است. برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل تعداد اعضا ۳ نفر است. حداقل سرمایه برای ثبت این نوع شرکت به میزان یک میلیون ریال است. وجود ۲ بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است. وجود هر یک از سمت‌های مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و نائب رئیس در شرکت سهامی خاص اجباری ماست. شرکت‌های عمرانی، شهرداری که معمولا در مزایدات و مناقصات شرکت می‌کنند، شرکت سهامی خاص را انتخاب می‌کنند. اعتبار هیات مدیره شرکت سهامی خاص ۲ سال خورشیدی و بازرسین ۱ سال مالیاتی است و پس از انقضاء باید تمدید و یا تعویض شوند (یعنی در کل حداقل ۳ عضو و ۲ بازرس برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است).

شرکت دانش بنیان: شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌هایی هستند که می‌توانند از طریق فروش فناوری (خدمات) به درآمد و سود برسند. عموما برای ثبت شرکت دانش بنیان، شرکت سهامی خاص مناسب‌تر است. اعضای شرکت دانش بنیان لازم است بدین گونه چیده شوند: حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید مدرک کارشناسی ارشد به بالا و یا اختراعی ثبت شده داشته باشند و یا  عضو هیئت علمی دانشگاه باشند. شرکت دانش بنیان معاف از پرداخت مالیات، عوارض و گمرک به مدت ۱۵ سال است. اهداف شرکت دانش بنیان جذب و تبدیل ایده‌ها به محصول و مشاغل پایدار، تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی، حمایت و هدایت در جهت سودآوری و تولید فناوری های برتر است.

شرکت تضامنی: شرکتی است که تحت نام مخصوصی جهت انجام امور تجاری بین ۲ یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود به طوری که اگر دارایی شرکت برای ادای قروض و تعهدات شرکت کافی نباشد هریک از اعضای شرکت به تنهایی مسئول پرداخت تمام قروض و تعهدات شرکت در مقابل افراد ثالث است.

شرکت مختلط غیرسهامی: شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین ۱ یا چند نفر شریک ضامن و ۱ یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود.

شرکت مختلط سهامی: شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و ۱ یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.

شرکت نسبی: شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین ۲ یا چند نفر تشکیل می‌شود و مسئولیت هریک از شرکاء به میزان سرمایه‌ی آنها در شرکت است.

شرکت تعاونی تولید و مصرف: شرکتی است که با اهداف  هفت گانه‌ی مندرج در قانون بخش تعاونی با قید واژه‌ی تعاونی تشکیل می‌شود و جهت تشکیل آن حدقل ۷ نفر با تابغیت ایرانی باید حضور داشته باشد.

مزایا و معایب ثبت شرکت چیست و چرا باید شرکت ثبت کرد؟

دو شریک با هم تجارت خود را را اداره می‌کنند ولی کاسبی آنها رسمی ننیست، حال این سوال پیش می‌آید که رسمی نبودن یک فعالیت اقتصادی به چه معناست؟

اولین مساله‌ای که در هر شراکتی که امکان دارد به وجود آید، تقسیم سود بین شرکا است که در اکثر مواقع به درستی انجام نمی‌شود. حال اگر آن ۲ نفر در اول کارشان شرکتی را ثبت کرده باشند، به علت اینکه همه مسائل هنگام ثبت شرکت و تنظیم اوراق اداری در اساسنامه و شرکت نامه ذکر می‌شود، حال موقع تقسیم سود به مشکل نمی‌خوردند و می‌توانند با سند و مدرک از حق خود دفاع کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های ثبت شرکت این است که جلوه حقوقی، قانونی و رسمی به کسب و کار می‌بخشد و برای مثال برای شرکت در مناقصات ادارات و ارگان‌های دولتی به آسانی به عنوان یک شخص حقوقی خود را معرفی و در معاملات شرکت می‌کند. از جمله کارهایی که پس از ثبت شرکت باید انجام داد، معرفی شرکت به سازمان امور مالیاتی و دارایی و پلمپ دفاتر مالیاتی به طور سالانه است

مراحل ثبت شرکت چگونه است؟

تکمیل مدارک: برای شروع کار باید کپی مدارک شناسایی و سوء پیشینه نفرات جهت شروع فرآیند ثبت شرکت برای کارشناسان ثبت نارین ارسال شود.

انتخاب نام شرکت: در این مرحله با کمک مشاوران ۵ نام انتخاب شده که باید حداقل ۳ سیلابی و فارسی باشند.

تنظیم مدارک شرکت: این مرحله شامل تنظیم مدارک ثبتی شامل اساسنامه، اظهارنامه، شرکت نامه، تقاضانامه و صورتجلسه است. این مرحله کاملا تخصصی است و توسط کارشناسان ثبت نارین انجام می‌شود.

امضاء مدارک ثبتی: بعد از تنظیم مدارک ثبتی توسط کارشناسان و ثبت در سامانه ثبت، این مدارک باید توسط اعضای شرکت جهت ارسال به اداره ثبت امضاء شوند.

ارسال مدارک به اداره ثبت: مدارک امضاء شده ثبتی بعلاوه سوء پیشینه نفرات به اداره ثبت ارسال می‌شوند.

دریافت آگهی: پس از ارسال مدارک و ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها آگهی تاسیس شرکت صادر می‌شود.

انتخاب نام شرکت چگونه است؟

اتتخاب نام شرکت نیز پیچیدگی خاص خود را دارد. چون نام شرکت  باید توسط اداره ثبت شرکت‌ها تایید شود، اداره ثبت شرکت‌ها نام درخواستی را با بقیه شرکت‌های موجود بررسی می‌کند که نام مشابه شرکت دیگری انتخاب نشده باشد و اینکه این اسامی در لغت نامه دهخدا موجو هست یا خیر. 

پس از تحویل مدارک به اداره، بخش مربوطه استعلام‌های لازم را انجام داده و پس از آماده کردن مدارک درخواستی متقاضی، جهت تحویل آنها اقدام می‌شود.

المثنی مدارک ثبتی شرکت‌ها شامل موارد زیر است:

  • شرکت با مسئولیت محدود: اساسنامه، تقاضانامه، شرکتنامه، صورتجلسه
  • شرکت سهامی خاص: اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسه
  • موسسه غیر تجاری: اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسه

در صورتی که هر یک از شرکت‌های سهامی خاص و یا سهامی عام لیست سهامداران  تعداد دقیق سهام و یا ارزش سهام خود را نداشته باشند، باید به روش زیر عمل کرد:

یکی از اشخاص دارای سمت در شرکت و یا وکیل رسمی شرکت ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه و جهت اخذ نامه از اداره مذکور خطاب به اداره ثبت شرکت‌ها اقدام می‌کند، سپس با در دست داشتن این نامه و مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری نسبت به اخذ لیست مربوط اقدام می‌شود.

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

پس از اینکه اطلاعات لازم در مورد ثبت شرکت و مراحل آن به دست آمد و تصمیم لازم در مورد اینکه قرار است چه شرکتی ثبت شود، اتخاذ شد، مهمترین مساله‌ای که پیش می‌آید، اطلاع از هزینه‌های ثبت شرکت است تا بتوان در مورد هزینه‌ها و دیگر مسائل تصمیم گیری کرد.

البته به این نکته نیز باید توجه داشت که معیارهای زیادی در تعیین هزینه ثبت شرکت دخیل هستند، مثلا اگر موضوع شرکت کم  باشد، هزینه روزنامه رسمی یک قیمت است، اگر  موضوعات شرکت زیاد باشد، هزینه روزنامه رسمی گران‌تر خواهد شد.

نه تنها روزنامه رسمی بلکه هزینه‌های دیگر نظیر وکیل، آگهی‌های ثبتی، واریزی‌های قانونی و … نیز نسب به نوع شرکت، تعداد اعضا، موضوعات شرکت و … متغیر و متفاوت خواهد بود.

برای اینکه از هزینه‌ها دقیق اطلاع پیدا کرد لازم است یا افراد خود همه هزینه‌ها را محاسبه کنند و هزینه نهایی را بدست آورند و یا با شرکت‌های فعال در این زمینه در ازتباط باشند.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ثبت شرکت نارین به آدرس sabtnarin.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت شرکت نارین

ثبت نارین از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون توانسته به کمک کادری مجرب و کارآزموده در جهت انجام وظایف خود در زمینه ثبت شرکت، ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها انجام وظیفه کند. تاکنون شرکتها و موسسات زیادی از سراسرکشور با ثبت نارین همکاری کرده اند که باعث افتخار ماست. ثبت نارین جهت ثبت شرکت وکیل شماست و در این زمینه هیچ محدودیتی از نظر زمانی و مکانی نداشته و ندارد. همچنین در همه ی زمینه ها آماده ارائه مشاوره به هموطنان و پاسخگویی به سوالات ایشان است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون