اطلاعات تماس
  • 021***** - 091284*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805263959412342

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

کد: 139805263959412342

http://bit.ly/31VUYcr

، تهران , (اخبار رسمی): متخصص مغز و اعصاب خوب با توجه به چگونگی کارکرد سیستم عصبی و مهارت و دانش لازم، قادر به تشخیص نوع بیماری سیستم عصبی است.

متخصص مغز و اعصاب – Neurologist  کیست؟
متخصص مغز و اعصاب کیست؟

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

بیمار بلافاصله بعد از بروز بیماریهای مغز و اعصاب و مشاهده علائم اولیه این بیماری‌ها باید به پزشک نورولوژیست مراجعه کند، اغلب بیماری‌های مغز و اعصاب پیش‌رونده هستند و با مراجعه به موقع به پزشک متخصص مغز و اعصاب پس از تشخیص بیماری از پیشرفت آن جلوگیری شده و مراحل درمان آغاز می‌شود. متخصص مغز و اعصاب قادر به تشخیص، کنترل و درمان بیماری‌های عصبی یا مشکلات عصبی است. علائمی که معمولا با مشاهده آنها باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد شامل ضعف عضلانی، گیجی، سرگیجه، انواع سردرد (میگرن، کلاستر، تنشی، …)، اختلال در راه رفتن و تعادل، تشنج، بیهوشی گذرا و پایین آمدن سطح هوشیاری است.

متخصص مغز و اعصاب خوب با توجه به چگونگی کارکرد سیستم عصبی و مهارت و دانش لازم، قادر به تشخیص نوع بیماری سیستم عصبی است. جهت انجام معاینات دقیق در صورت نیاز روش‌های پاراکلینیک از جمله تصویربرداری مغز شامل ام آر آی، سی تی اسکن مغز، نوار مغز و نوار عصب عضله، سونوگرافی داپلر عروق مغز و کاروتید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیماری‌های مغز و اعصاب

سیستم عصبی یک سیستم ارتباطی بسیار پیچیده است که توانایی به ارسال و دریافت همزمان حجم زیادی از اطلاعات را دارد. سیستم عصبی از دو بخش مجزا سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و سیستم عصبی محیطی (عصب‌های واقع در بیرون مغز و نخاع) تشکیل شده است. واحد اصلی سیستم عصبی، سلول‌های عصبی (نورون) هستند که وظیفه‌ معمول آن‌ها، افزایش یا کاهش تعداد اتصالاتشان با دیگر سلول‌های عصبی است.

سیستم عصبی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بدن است و هرگونه اختلال در آن قادر به اثرگذاری منفی در کل عملکرد بدن خواهد بود. به همین دلیل شناخت بیماری‌های مرتبط با آن تا حدی ضروری است. در این مقاله مهم‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب، معرفی خواهد شد.

تومور مغزی

تومور مغزی در واقع توده‌ای غیرعادی از یک بافت در مغز است که به دلیل رشد و تکثیر غیرقابل کنترل سلول‌ها ایجاد شده. تومورهای مغزی در دو نوع کلی خوش‌خیم و بدخیم ایجاد می‌شوند و تاکنون بیش از ۱۵۰ نوع تومور مغزی شناخته شده است. رشد و گسترش این تومورها یا از ابتدا در خود مغز است و یا ابتدا در سایر قسمت‌های بدن ایجاد شده، و سپس به سمت مغز حرکت می‌کنند. انواع مختلف تومورها شامل متاستاز مغزی، مننژبوم، گلیوما، نوروم آکوستیک، مدولوبلاستوما، منینگیوما، استروسیتوما، امبریونال، مغزی کودکان، تومورهای امبریونال، گلیوبلاستوما، و هیپوفیز هستند. میزان خطر یک تومور مغزی به عوامل مختلفی مثل نوع تومور، محل و اندازه‌ی ‌آن، و نحوه‌ی گسترش آن بستگی دارد.

دیسک کمر و گردن

ستون فقرات بدن انسان از مهره‌ها تشکیل شده که مجموعه‌ای از استخوان‌های متصل به هم هستند. در داخل این مهره‌ها نخاع قرار دارد و در واقع این مهره‌ها مانع از صدمه به نخاع می‌شوند. عصب‌های منشعب شده از نخاع در تمام بدن وجود دارند و پیام‌های بین مغز و سایر قسمت‌های بدن را انتقال می‌دهند. عصب‌ها اطلاعاتی مانند درد و دما را از قسمت‌های بدن به سمت مغز منتقل می‌کنند، و مغز از طریق عصب‌ها فرمان حرکت را به سمت عضله‌ها صادر می‌کند. برای مثال در مورد فردی دارای بیماری دیسک گردن است، عصب‌ها پیغام درد گردن را به مغز انتقال می‌دهند.

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاعی به معنی کاهش فضایی است که نخاع در آن قرار دارد و دلیل بروز آن می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. در حالت مادرزادی قطر نخاع از ابتدای تولد کم است و منجر به درد در نواحی گردن و کمر می‌شود. دلیل ایجاد این دردها کمبود فضا برای نخاع است که موجب فشار به نخاع و ریشه‌های عصبی در کنار دیسک کمر و دیسک گردن می‌شود.

تنگی کانال نخاع دارای علائمی شامل سر شدن (خواب رفتگی) انگشتان دست و پا، دردهای تیرکشنده در ناحیه‌ی پا، گزگز، بی‌حسی، و غیره است و خوشبختانه در بسیاری موارد بدون عمل جراحی قابل درمان خواهد بود. درمان آن به شدت بیماری بستگی دارد. در صورت خفیف بودن با روش‌هایی مانند رعایت مسائل تغذیه‌ای، کاهش وزن، درمان پوکی استخوان و… بهبود می‌یابد. در غیر این‌صورت لازم است برای درمان آن از دارو‌های ضد التهاب و تزریق کورتیکوستروئید، فیزیوتراپی، کشش ستون مهره، و غیره استفاده شود.

برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب عبارتند از:

اختلالات حافظه مانند آلزایمر

انواع سردرد

بیماری‌های حرکتی مانند پارکینسون

اختلال تکلم و صحبت کردن

بیماری‌های ستون فقرات

انواع لرزش و تومور دست

اختلالات خواب شامل بی خوابی و نداشتن خواب عمیق

اختلالات اعصاب محیطی

بیماری‌های درگیر کننده میلین مغز مانند ام اس

برای چه بیماری‌هایی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

متخصص مغز و اعصاب یا Neurologist پزشکی متخصص است که بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی و 4 سال رزیدنتی در تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به نورولوژیست منصوب می‌شود تا بتواند بیماری‌هایی از قبیل ام اس، انواع سردرد (میگرن، سردردهای تنشی، سردردهای خوشه‌ای و …)، تشنج، صرع، بیماری‌های عروقی مغز، فلج، کمر دردهای مزمن، سکته مغزی و … را تشخیص دهد و درمان لازم را انجام دهد.

سیستم عصبی انسان از دو بخش سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی تشکیل شده است. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز (نیمکره‌های مغز، ساقه مغز و مخچه) و نخاع است؛ سیستم عصبی محیطی شامل نورون‌های عصبی محیطی است که ارتباط بین مغز و نخاع با بقیه ارگان‌ها، اندام‌ها و عضلات را برقرار می‌کند. سیستم عصبی، سایر قسمت‌های بدن را سازماندهی و فرماندهی می‌کند، از این رو تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب و درمان آنها بسیار مهم و تخصصی است که باید فقط توسط متخصص مغز و اعصاب که دانش و مهارت لازم را در این زمینه دارد، انجام شود.

متخصص مغز و اعصاب درمان‌های غیر جراحی بیماری‌های عضلات و مغز و اعصاب را انجام می‌دهد و در مواردی خاص نیازمند جراحی، بیمار را به جراح ارجاع می‌دهد و در صورتی که بیمار نیاز به بررسی رفتاری و هیجانی داشته باشد یا دچار اختلالات روانی باشد به روانپزشک (متخصص اعصاب و روان) ارجاع داده می‌شود.

بیماری‌های مرتبط با مغز، نخاع، ستون فقرات و بیماری‌هایی از جمله دیسک گردن و دیسک کمر در حیطه کاری جراح مغز و اعصاب قرار می‌گیرد. توجه به این موضوع مهم است که هر گونه عمل جراحی بر روی ستون فقرات به این دلیل که طی آن عمل ممکن است به نخاع فرد بیمار آسیب وارد شود در حیطه کاری جراح مغز و اعصاب قرار می گیرد.

محل کار متخصص مغز و اعصاب کجاست؟

متخصصان مغز و اعصاب بیماران خود را در کلینیک و یا بیمارستان ملاقات می‌کنند. بسیاری از متخصصان در بیمارستان‌های عمومی و خصوصی فعالیت می‌کنند. اگر نیاز به جراحی باشد، متخصص مغز و اعصاب شخص را به یک جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

چگونه می‌توان متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کرد؟

در صورت نیاز، باید از پزشک عمومی درخواست شود تا جهت ادامه درمان و یا تشخیص بیماری، شخص را به یک متخصص مغز و اعصاب خوب راهنمایی کند. بیمار باید بلافاصله بعد از بروز علائم بیماری‌های مغز و اعصاب و جلوگیری از پیشرفت بیماری به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

اهمیت مراجعه به متخصص مغز و اعصاب خوب

پیدا کردن متخصص مغز و اعصاب خوب، به خصوص برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن که نیاز به مراقبت بلند مدت دارند، بسیار مهم است. یک متخصص مغز و اعصاب خوب پزشکی است که ترکیبی از دانش و مهارت پزشکی و مهارت‌های ارتباطی و حس دلسوزانه داشته باشد.

متخصص مغز و اعصاب باید به تاریخچه بیمار و پرونده پزشکی و توجه کند. باید اطمینان حاصل کرد که پرونده بیمار مورد بررسی دقیق قرار گرفته تا از انجام آزمایش‌های تکراری و انجام پروسه‌های طولانی و تکراری جلوگیری شود و فرایند درمان بیمار تسریع شود. اگر متخصص مغز و اعصاب معتمد و مورد اطمینان بیمار باشد و بیمار طبق دستورات پزشک عمل کند، روند درمان با سرعت بیشتری انجام می‌شود. درمان بعد از اولین مراجعه شروع خواهد شد و بیمار تحت نظر پزشک قرار می‌گیرد.

تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب با فن آوری‌های جدید

امروزه با پیشرفت علم و گسترش تکنولوژی، روش‌های جدیدی جهت بهبود سلامت جامعه و سرعت بخشیدن به تشخیص و درمان بیماری‌ها، پا به عرصه گذاشته‌اند. ابزارهایی که اطلاعاتی از داخل بدن بیمار به دست پزشکان می‌دهند و جهت پیشگیری و یا تشخیص دقیق و درمان بیماری به کار می‌روند عبارتند از سونوگرافی داپلر (سونوگرافی از عروق مغز)، نوار عصب و عضله، نوار مغز، ام آر آی و سی تی اسکن مغز.

تشخیص به موقع و زود هنگام بیماری‌ها پیشرفت چشم‌گیری در آینده ایجاد می‌کند. ردیابی بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب کار دشواری است. تشخیص زود هنگام این بیماری‌ها به درمان بهتر و موثرتر آنها بسیار کمک خواهد کرد.

کلینیک تخصصی دکتر سید حسین آقامیری متخصص مغز و اعصاب تهران، مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات است و تمامی خدمات نوار مغز، نوار عصب عضله، سونوگرافی داپلر عروق مغز و انواع تزریق‌های لوکال یا ناحیه‌ای برای درمان سردردهای مزمن و مقاوم به درمان داخل مطب انجام می‌شود.

همچنین تزریق دیسپورت‌ها برای درمان اسپاستیسیتی یا سفتی اندام که بعد از سکته مغزی بروز می‌کند تحت گاید سونوگرافی به صورت دقیق انجام می‌شود. بیماران می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دکتر سید حسین آقامیری به آدرس dr-aghamiri.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر سید حسین آقامیری

دکتر سید حسین آقامیری فارق التحصیل رشته ی پزشکی عمومی از دانشگاه تهران ، با گذراندن دوره ی تخصصی در دانشگاه شهید بهشتی و فوق تخصصی در دانشگاه زوریخ(سوئیس) آنژیوپلاستی و سکته های مغزی ، در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر یازدهمین کنگره ی بین المللی سکته ی مغزی ایران می باشند. ایشان از پیشگامان فراگیری علوم فوق تخصصی در زمینه ی سکته های مغزی پس از دریافت تخصص مغز و اعصاب بوده اند و از افتخارات ایشان می توان به راه اندازی مرکز سکته مغزی و درمان مکانیکال ترومبکتومی برای بیماران سکته مغزی حاد در دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

اطلاعات تماس
  • 021***** - 091284*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان