اطلاعات تماس
  • 021***** - 091284*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806134016412342

با علائم سکته مغزی آشنا شوید

علائم سکته مغزی کدامند؟

کد: 139806134016412342

http://bit.ly/2ZMyux2

، تهران , (اخبار رسمی): علائم سکته مغزی را شناختن و آگاهی پیدا کردن از نشانه‌هایی که ممکن است قبل از سکته مغزی به سراغ افراد بیاید، در پیشگیری کردن از بروز سکته کمک زیادی خواهد کرد. علائم سکته مغزی در ابتدا شامل انحراف صورت، فلج یک سمت بازو و اختلال در تکلم است.

علائم سکته مغزی کدام اند؟
علائم سکته مغزی کدامند؟

افرادی که متوجه علائم سکته مغزی می‌شوند لازم است سریعا با اورژانس تماس گرفته تا بیمار را به اولین بیمارستان منتقل کنند.

زمان طلایی بعد از بروز علائم سکته چقدر است؟

زمان طلایی برای درمان سکته بعد از مشاهده علائم سکته مغزی ، با استفاده از روش‌های دارویی حدود 4 ساعت و نیم و با کمک روش‌های مکانیکی حدود 6 الی 8 ساعت است. بنابراین زمان در درمان سکته مغزی حاد بسیار تعیین کننده است چرا که سکته مغزی اولین عامل ناتوانی بیماران در کشور و دومین عامل مرگ و میر بیماران به علت اختلالات عروقی است.

عدم آگاهی در نحوه برخورد مناسب با بیماران سکته مغزی باعث شده تا بیشتر این بیماران بعد از گذشت زمان طلایی یعنی بعد از شروع علائم مراجعه کنند .

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی در اثر اختلال در خون رسانی به بخشی از مغز به وجود می‌آید. این اختلال علل مختلفی دارد که از جمله می‌توان به پارگی رگ خونی و یا مسدود شدن رگ اشاره کرد. این عارضه در صورت تشخیص به موقع قابل پیشگیری خواهد بود. در ادامه مهم ترین علائم سکته مغزی بررسی شده است.

مهم ترین علائم سکته مغزی

  • خستگی

خستگی ناگهانی و طولانی مدت ممکن است از علائم سکته مغزی باشد که معمولا مورد توجه فرد قرار نمی‌گیرد و نادیده گرفته می‌شود. بی حسی ناگهانی یا ضعف در عضلات دست، صورت و پا (خصوصا یک طرف از بدن) نیز از علائم سکته مغزی است.

گیجی ناگهانی یا اختلال در صحبت کردن و فهمیدن حرف‌های دیگران

اختلال دید ناگهانی در یک یا هر دو چشم 

اختلال حرکتی ناگهانی یا سرگیجه

 از دست دادن تعادل یا مشکل در بر قراری هماهنگی

اگر با این علائم مواجه شدم چه کاری انجام دهم؟

افرادی که متوجه چنین علائمی می‌شوند لازم است سریعا با اورژانس تماس بگیرند زیرا درمان سریع می‌تواند زندگی افراد را نجات دهد و شانس آنها را برای بهبودی کامل افزایش دهد.

پزشک یا متخصص مغز و اعصاب می‌تواند خطر ابتلا به سکته را در افراد ارزیابی کند و به آنها در کنترل عوامل خطر کمک کند. گاهی اوقات افراد قبل از سکته مغزی، علائم هشدار دهنده آن را تجربه می‌کنند.

علائم سکته مغزی چیست و چگونه می‌توان به فرد آسیب‌دیده کمک کرد؟

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق مغز دچار خونریزی، انسداد و یا پارگی شده که موجب اختلال در رسیدن خون و اکسیژن به بافت‌های مغزی می‌شود. دلایل احتمالی این اتفاق می‌تواند فشار خون و کلسترول بالا، دیابت، فیبریلاسیون دهلیزی (از شایع‌ترین انواع آریتمی قلبی)، دخانیات، استرس و فشارهای روانی و هم‌چنین اضافه وزن یا کم‌تحرکی فرد باشد.

وقتی فردی دچار سکته می‌شود، رسیدگی فوری به او در چند ساعت اول پس از سکته حیاتی است.

چقدر با علائم و نشانه‌های سکته‌ی مغزی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید این نشانه ‌ها می‌توانند در زنان و مردان متفاوت باشند؟ آیا می‌دانید در صورت احساس بروز سکته برای خود یا فردی دیگر، چگونه می‌توان کمک گرفت؟ 

اولین کاری که می‌توانید انجام داد، تماس با اورژانس ۱۱۵ است.

بدون صرف زمان برای پیدا کردن پزشک، بهتر است به سرعت خود را به واحد درمانی اورژانس رساند تا در صورت تشخیص سکته ناشی از اختلال خون‌رسانی، برای درمان با داروهای ضد لخته اقدام شود.

در واقع، شایع‌ترین نوع سکته‌ها، سکته‌های ناشی از اختلال خون‌رسانی (ایسکمی) هستند. سکته‌ مغزی ایسکمیک زمانی رخ می‌دهد که رگ خونی‌ که به مغز می‌رود توسط لخته‌ی خون، مسدود یا تنگ شده باشد. به همین دلیل سکته‌های ایسکمی با داروهای ضد لخته که فعال کننده‌ی بافتی پلاسمینوژن (tissue plasminogen activator) نامیده می‌شوند، قابل درمان هستند اما سکته‌های هموراژیک که بر اثر پارگی رگ خونی و نشت خون به داخل مغز ایجاد می‌شود را نمی‌توان با داروهای ضد لخته درمان کرد.

تشخیص نوع سکته با سی‌تی‌اسکن مغز انجام می‌شود. در مورد افرادی که سکته‌ در انها با داروهای ضد لخته قابل درمان است اقدام به درمان سریع در فاصله‌ی سه‌ساعت از زمان تجربه‌ی نخستین علائم، برای کاهش اثرات منفی سکته بسیار حیاتی و موثر است. به همین دلیل همواره بر شناخت علائم سکته مغزی و سرعت عمل در مواجه با آن‌ها تاکید می‌شود.

شایع‌ترین علائم سکته مغزی

با مشاهده‌ی علائم زیر که رایج‌ترین علائم مشترک سکته مغزی در زنان و مردان هستند، می‌توان وقوع سکته مغزی را در خود و اطرافیان تشخیص داد.

  • مشکل در تکلم و حرف زدن

فرد ممکن است بریده بریده صحبت کند و قادر به بیان واضح کلمات نباشد، یا حتی اصلا نتواند حرف‌ بزند.

  • کرختی و ضعف

ممکن است فرد در بازو، پا یا صورت، مخصوصا در اطراف دهان احساس کرختی و بی‌حسی داشته باشد. البته معمولا این ضعف در یک طرف بدن رخ می‌دهد.

  • گیجی

فرد ممکن است مات و مبهوت بماند و حتی متوجه گفته‌های دیگران نشود.

  • سرگیجه و اختلال در حفظ تعادل

ممکن است فرد احساس سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل یا هماهنگی داشته باشد.

  • مشکل در بینایی

احتمال دارد فرد دچار دوبینی یا مشکل در دید یک یا هر دو چشم شود، به صورتی که انگار سایه‌ای روی دید یک چشم ایجاد شده است.

  • سردرد

ممکن است برای فرد سردرد ناگهانی و شدید رخ دهد که می‌تواند با استفراغ همراه باشد. طبق اعلام انجمن ملی سکته مغزی امریکا، یک روش مفید برای متوجه شدن علائم سکته در فرد دیگر «سریع» (F/A/S/T) فکر کردن است. یعنی:

صورت  (Face): از فرد خواست  لبخند بزند و دید که آیا یک طرف صورت پایین افتاده است یا خیر.

بازوها  (Arms): از فرد خواست دو دست خود را بالا ببرد و ببیند که آیا یک دست به سمت پایین کشیده می‌شود یا خیر.

تکلم  (Speech): بررسی شود که آیا کلمات را واضح ادا می‌کند یا گفتارش بریده بریده و ناواضح است.

زمان  (Time): زمان در این مواقع بسیار حیاتی است. در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم بالا، بلافاصله به اورژانس مراجعه شود. هرچه درمان سریع‌تر آغاز شود، خطر آسیب‌های دائمی کاهش خواهد یافت.

  • علائم سکته مغزی مخصوص زنان

زنان ممکن است هرکدام از علائم مشترک در هر دو جنس که به آن‌ها اشاره شد را نشان دهند، به علاوه احتمال دارد مجموعه‌ای از‌ علائم خاص و ناگهانی خود را هم تجربه کنند. این علائم عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب یا ضربان قلب نامنظم
  • درد در قفسه‌ی سینه
  • سکسکه
  • تهوع
  • تنگی نفس
  • غش کردن یا از دست دادن هوشیاری

باید در نظر داشت که ممکن است فرد دچار سکته شده باشد، اما همه‌ی این علائم را به صورت همزمان تجربه نکند. از طرفی بروز هر یک از این علائم نیز الزاما به معنی سکته نیست. گاهی این علائم می‌تواند ناشی از میگرن یا مشکلات دیگر باشند. با این حال حتما لازم است برای معاینه به اورژانس مراجعه شود. بی‌توجهی به علائم و یا تشخیص خودسرانه عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

نحوه کمک به فردی که دچار سکته مغزی شده

درست است که مشاهده‌ی سکته‌ی یک انسان، ترس و استرس زیادی در پی دارد، ولی حفظ خونسردی می‌تواند جان بیمار را نجات‌ دهد. هیچ‌کس نمی‌خواهد عزیزی را قربانی سکته ببیند. اما بهتر است همین الان برای واکنش سریع و مناسب در چنین موقعیتی آماده بود.

باز هم تاکید می‌شود که بلافاصله پس از بروز سکته‌ها، توجه به زمان بسیار حیاتی و مهم است. هرچه فرد را سریع‌تر به مرکز درمانی رساند، پزشکان با احتمال بیش‌تری قادر به بازیابی جریان خون در ناحیه‌ی تحت‌ تأثیر قرار گرفته و نجات سلول‌های مغزی از مرگ خواهند بود و هرچه سلول‌های مغزی بیش‌تری نجات پیدا کنند، شانس بهبودی فرد بالاتر است.

کارهایی مفید برای رسیدگی سریع به وضعیت فردی که دچار سکته مغزی شده را در ادامه آمده است.

  • آرامش خود را حفظ کنید

درست است که خونسردی در این مواقع مشکل است، ولی بسیار کمک کننده خواهد بود که خود را آرام کرد و به قربانی سکته مغزی هم اطمینان داد که همه چیز درست خواهد شد. سعی شود تمرکز‌ حفظ شود و مدام به خود یادآوری کرد که با تمام توان در حال کمک هستید. به بیمار هم باید اطمینان داد که در کنار او هستید و کمک به زودی خواهد رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر سید حسین آقامیری

دکتر سید حسین آقامیری فارق التحصیل رشته ی پزشکی عمومی از دانشگاه تهران ، با گذراندن دوره ی تخصصی در دانشگاه شهید بهشتی و فوق تخصصی در دانشگاه زوریخ(سوئیس) آنژیوپلاستی و سکته های مغزی ، در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر یازدهمین کنگره ی بین المللی سکته ی مغزی ایران می باشند. ایشان از پیشگامان فراگیری علوم فوق تخصصی در زمینه ی سکته های مغزی پس از دریافت تخصص مغز و اعصاب بوده اند و از افتخارات ایشان می توان به راه اندازی مرکز سکته مغزی و درمان مکانیکال ترومبکتومی برای بیماران سکته مغزی حاد در دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

اطلاعات تماس
  • 021***** - 091284*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی