اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806094000711985

مرحله پایانی شانزدهمین چالش بین‌المللی «ببراس» در ایران برگزار شد

کد: 139806094000711985

http://bit.ly/2LcphWF

، تهران , (اخبار رسمی): دانش‌آموزان برگزیده شانزدهمین دوره چالش بین‌المللی «ببراس»، روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد و جمعه اول شهریورماه در مرحله سوم و پایانی این چالش که در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تهران و کافه بازار (حامی شانزدهمین دوره چالش بین‌المللی ببراس) برگزار شد، شرکت کردند.

مرحلۀ پایانی شانزدهمین چالش بین‌المللی «ببراس» در ایران برگزار شد.
دانش‌آموزان برگزیدۀ شانزدهمین دورۀ چالش بین‌المللی «ببراس»

ببراس یک چالش ترویجی آنلاین است که با هدف آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی در بیش از ۶۰ کشور مختلف و در ایران با نمایندگی موسسه فرهنگی فاطمی برگزار می‏‌شود.

این چالش شامل مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند تعاملی یا چندگزینه‌ای است که معماهای ببراس (Bebras Task) نامیده می‌شوند. این مسئله‌ها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند که هرساله در کنگره جهانی ببراس تصویب می‏‌شوند؛ با این حال، تمام مقاطع تحصیلی می‌توانند آن‌ها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کنند. در واقع، معماهای ببراس بدون آن که دانش‌آموزان را درگیر مسئله‌های پیچیده فنی کنند، آن‌ها را با جنبه‌هایی از تفکر رایانشی و مفاهیمی از علوم رایانه آشنا می‌کند.

مرحله اول این چالش در آذرماه ۹۷ به صورت آنلاین برگزار شد که دانش‌آموزان می‌توانستند از مدرسه، منزل یا هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشتند در این مرحله شرکت کنند. در مرحله دوم این چالش نیز برگزیدگان مرحله  اول، در بهمن ماه ۹۷ به طور هم‌زمان در سراسر کشور و در حوزه‌های تعیین شده در این چالش خود را محک زدند.

امیرمحمد جذبی، دبیر علمی این رویداد می‏‌گوید: «ببراس در ایران به صورت سه مرحله‌‏ای برگزار می‌‏شود که مرحله سوم آن به نوعی تقدیر از کسانی است که بهترین علمکرد را در دو مرحله قبلی داشته‏‌اند، در مرحله سوم که در دو روز بر‏گزار می‌‏شود دانش‏‌آموزان با شرکت در سخنرانی‏‌ها و کارگاه‏‌های متنوع با مفاهیم کلیدی در علوم رایانه و با تفکر رایانشی آشنا می‌‏شوند و با ظرفیت این مفاهیم در بازار کار ارتباط می‏‌گیرند.‏»

مرحله سوم شانزدهمین دوره چالش بین‌المللی ببراس، با برگزاری سخنرانی‌‏ها و کارگاه‌‏هایی در خصوص علوم داده، هندسه محاسباتی و نظریه بازی در روز اول با میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر برگزار شد. در روز دوم نیز با هدف آشنایی دانش‌‏آموزان با محیط واقعی کسب‏ و‏ کارهای فن‌آورانه و میزبانی شرکت کافه بازار این رویداد پی گرفته شد. در انتها نیز دانش‏‌آموزان گواهی شرکت در مرحله سوم را به همراه یادگاری‏‌هایی از موسسه فرهنگی فاطمی دریافت کردند.

لازم به ذکر است که مسیر تحصیلی در ایران در سال‏‌های اخیر با معضل گرایش فزاینده دانش‌‏آموزان به رشته‌های تجربی و پزشکی مواجه شده است که کشور را احتمالاً در سال‏‌های آتی با مشکلاتی از جمله کمبود نیروی متخصص در حوزه‌‏های فنی‏ و ‏مهندسی و به خصوص نرم‏ افزار مواجه خواهد کرد. این در حالی است که در اکثر کشورهای توسعه یافته، آموزش علوم رایانه و تفکر رایانشی در مقاطع مختلف تحصیلی حتی در دوره پیش دبستانی و ابتدایی و با هدف علاقه‏‌مند کردن دانش‌آموزان به این مفاهیم حضور دارد.

امید است که با برگزاری هر چه بیشتر این رویدادهای ترویجی، توجه متولیان آموزش در کشور به اهمیت این مفاهیم بیشتر شود و در جهت بسترسازی مناسب برای فراگیر شدن آن بکوشند.

امکان ثبت‌نام در هفدهمین دوره چالش بین‌المللی ببراس برای تمام دانش‌آموزان چهارم ابتدایی به بالا وجود دارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت bebras.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه فرهنگی فاطمی

مؤسسه فرهنگی فاطمی با سه مأموریت نشر، آموزش و پژوهش و با هدف تولید منابع علمی و آموزشی معتبر به منظور پرورش استعدادهای نسل جوان، به ویژه استعدادهای برتر، و نیز ترویج علم در سال 1361 تأسیس شد. این مؤسسه در حوزة نشر در چهار بخش آموزش و پرورش، آموزش عالی، علمی عمومی و کودک و نوجوان و با همکاری بیش از 400 کارشناس آموزشی و اساتید دانشگاه های کشور، تاکنون بیش از 2500 عنوان کتاب و نشریه علمی منتشر کرده است که بارها از طرف سازمان‌ها و نهادهای علمی و آموزشی معتبر کشور مورد تأیید و تشویق قرار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]