اطلاعات تماس
  • 021559***** - 021559*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806094003312837

لوله پلی اتیلن چیست؟

کد: 139806094003312837

http://bit.ly/2LdDTFi

، تهران , (اخبار رسمی): لوله پلی اتیلن، نوع جدیدی از لوله‌ها هستند که از مواد اولیه پلی اتیلن در گریدهای مختلف تجاری ساخته شده‌اند. پلی اتیلن یک پلیمر بسیار ساده است که در صنعت پلاستیک کاربرد دارد. مهمترین کاربرد پلی اتیلن، در ساخت لوله و اتصالات گازرسانی و آبرسانی است.

لوله پلی اتیلن چیست؟
لوله پلی اتیلن چیست؟
لوله پلی اتیلن چیست؟
لوله پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن اولیه تحت فرآیند پلیمریزاسیون اتیلن، در حضور کاتالیزورها، در پالایشگاه فرآورده‌های نفتی تهیه می‌شود. پلی اتیلن در ساخت انواع لوازم و وسایل پلاستیکی از جمله وسایل آشپزخانه، ظروف پلاستیکی، مخزن‌ها، کیسه‌های زباله و … استفاده می‌شود. پلی اتیلن اولیه در گریدهای تجاری PE63، PE80 و PE100 موجود است. هر کدام از این مواد اولیه برای تولید لوله‌های پلی اتیلن استفاده می‌شوند. لوله‌هایی که از هر کدام از این مواد تهیه شوند، ویژگی مخصوص به خود را دارند.

لوله‌های پلی اتیلن، امروزه جایگزین خوبی برای لوله‌های بتنی، فلزی و چدنی هستند. اگر چه لوله‌های پلاستیکی مانند لوله پی وی سی، هنوز هم در صنعت استفاده می‌شود، اما لوله پلی اتیلن، کاربردهای رایج‌تری نسبت به نوع پی وی سی دارند.

لوله‌های پلی اتیلن، لوله‌هایی با ویژگی‌های برجسته صنعتی هستند؛ مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر اشعه خورشید، انعطاف‌پذیری بالا، استحکام خوب و طول عمر بالا، تنها بخشی از ویژگی‌های اصلی این نوع لوله‌ها است.

لوله و اتصالات پلی اتیلن، در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی، شبکه‌های انتقال فاضلاب، سیستم انتقال گاز، شبکه‌های زهکشی، سیستم لوله کشی مایعات و فاضلاب صنعتی، شبکه‌های آبیاری تحت فشار، سیستم‌های آبیاری متحرک، پوشش کابل‌های برق، مخابرات و فیبرهای نوری، پوشش برخی از لوله‌های فلزی و … کاربرد فراوان دارند.

لوله پلی اتیلن تک جداره و لوله پلی اتیلن دوجداره (لوله کاروگیت)، دو دسته مهم لوله‌های پلی اتیلن صنعتی هستند.

لوله پلی اتیلن به راحتی نصب و راه اندازی می‌شود. برای حمل و نقل سبک است و هزینه تعمیرات و نگهداری بسیار کمی دارد. در اتصال لوله‌های پلی اتیلن برای نصب در محل، از دستگاه الکتروفیوژن استفاده می‌شود. این روش اتصال، یک روش جوش حرارتی به وسیله جریان برق است.

لوله‌های پلی اتیلن دو جداره کاروگیت، با سطح خارجی موجدار، پرکاربردترین نوع لوله پلی اتیلن است. این نوع لوله در برابر هرگونه شرایط محیطی مقاوم بوده و طول عمر و دوام بالا دارد. لوله‌های پلی اتیلن، مشکلات خوردگی، شکست و ترک خوردگی لوله‌های فلزی را ندارند؛ به همین علت است که مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار گرفته‌اند.

برای تهیه این لوله‌ها ابتدا باید نوع کاربردی که مورد نظر است، تعیین شود و سپس اقدام به خرید لوله با قطر و اندازه مناسب شود.

پلی اتیلن چیست؟ 

پلی اتیلن، پلیمری (بسپار) است که از پلیمریزاسیون واحدهای مونومری اتیلن (C2H4) تشکیل شده است. این پلیمر thermoplastic (نرمش پذیر در اثر حرارت) است، به بیانی دیگر می‌توان آن را ذوب کرد و دوباره شکل داد. پلی اتیلن‌ها مقاوم، انعطاف‌ پذیرو با طول عمر بسیار زیاد هستند. آنها بر اساس میزان دانسیته (چگالی) به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، به عنوان مثال می‌توان پلی اتیلن با دانسیته کم (LDPE)، پلی اتیلن با دانسیته کم خطی (LLDPE)، پلی اتیلن با دانسیته متوسط (MDPE) و پلی اتیلن با دانسیته زیاد (HDPE) را نام برد.

میزان چگالی پلی‌ اتیلن‌ها بستگی به روش سنتز و ساختار آنها دارد. وقتی از زنجیره‌های جانبی و انشعابات زیادی برخوردار باشند، ساختار نامنظمی دارند که حجم زیادی اشغال می‌کند، بنابراین مسلما‍ً از چگالی پایینی برخوردار خواهند بود. هر چه قدر ساختار منظم‌تر، خطی‌تر و فشرده‌تر باشد، چگالی پلیمر افزایش می‌یابد.

HDPE یا پلی اتیلن با دانسیته زیاد، انتخاب مناسبی برای تولید لوله‌های به کار برده شده در سیستم‌های آبیاری تحت فشار است، چرا که از استحکام کششی و ضربه‌ای مناسبی برخوردار است.

جهان با بحران بی‌آبی روبرو است و کشور ایران از جمله کشورهایی است که هدررفت آبی زیادی در بخش کشاورزی دارد.

آبیاری تحت فشار نوعی از سیستم‌های آبیاری است که هم آب کافی را به گیاه می‌رساند و هم منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

با توجه به مشکلات بی‌آبی موجود در کشور در سال‌های اخیر، استفاده از سیستم‌ها و روش‌هایی که بتوانند میزان صرفه جویی در مصرف آب را افزایش دهند مورد توجه قرار گرفته است.

به دلیل مشکلات فراوان لوله‌های فلزی، چندین سال است که لوله‌های پلیمری جای خود را در صنعت لوله کشی باز کرده‌اند.

HDPE در برابر خوردگی مقاوم است، زنگ نمی‌زند و نمی‌پوسد. آنها انعطاف‌پذیر هستند نه محکم، برخلاف خیلی از لوله‌های پلاستیکی راحت طراحی می‌شوند و فشار حاصل از نوسانات فشار آب را که امری رایج در سیستم‌های توزیع آب است، راحت تحمل می‌کنند. بسته به طراحی و نحوه اجرای آنها، بین 50 تا 100 سال می‌توان از این لوله‌ها در سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کرد. امن هستند و خطری برای سلامت ایجاد نمی‌کنند.

یک عامل مهم هدر رفتن آب در سیستم‌های آبیاری چکه کردن اتصالات است، در مورد لوله‌های پلی اتیلنی می‌توان اتصالات را جوش گرمایی داد. دقیقاً بخاطر همین مزیت، تقریبا 95درصد لوله‌های توزیع گاز ایالات متحده لوله‌های پلی اتیلنی با جوش گرمایی هستند. علاوه بر جوش گرمایی، لوله‌ها با استفاده از رزوه‌های مناسب سایز خودشان هم می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.

در بحث راه اندازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار، انعطاف پذیری، قدرت کششی و مقاومت در برابر خراشیدگی لوله‌های پلی اتیلنی استفاده از آنها را بسیار راحت کرده است. سایز لوله‌های پلی اتیلن بسیار متنوع است، بنابراین دامنه‌ای از انتخاب‌ها و آزادی عمل را برای استفاده کننده به همراه دارد. همچنین اصطکاک آب داخل آنها به نسبت پایین است (ضریب هیزن ویلیام آنها حدود 140 است).

گروه صنعتی ایران پایپ ارائه کننده بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت لوله پلی اتیلن و قیمت لوله کاروگیت در تهران جهت کلیه پروژه‌های صنعتی آب و فاضلاب است.

علاقه‌مندان برای خرید انواع لوله های پلی اتیلن می‌توانند با کارشناسان این مجموعه به آدرس اینترنتی www.hdpe.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی ایران پایپ

“گروه صنعتی ایران پایپ“، فعالیت خود را در سال1382 با فروش و عرضه انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن در کشور آغاز نمود. این شرکت در تأمین انواع لوله های پلی اتیلن، تک جداره و دوجداره، اتصالات پلی اتیلنی و …، تا کنون بسیار موفق عمل کرده است.

اطلاعات تماس
  • 021559***** - 021559*****
[نمایش اطلاعات]