اطلاعات تماس
  • 021559***** - 021559*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807094091712837

نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران

کد: 139807094091712837

http://bit.ly/2VeMFpF

، تهران , (اخبار رسمی): انواع لوله‌های پلی اتیلن در مدیریت چالش خشکسالی و بحران کم آبی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع لوله های پلی اتیلن در مدیریت چالش خشکسالی و بحران کم آبی در کشور
ایران پایپ
انواع لوله های پلی اتیلن در مدیریت چالش خشکسالی و بحران کم آبی در کشور
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران
انواع لوله های پلی اتیلن در مدیریت چالش خشکسالی و بحران کم آبی در کشور
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران
نقش لوله پلی اتیلن در مدیریت چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در ایران

انواع لوله پلی اتیلن ساخته شده از مواد اولیه پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، بهترین انتخاب برای طراحی و ساخت لوله‌های انتقال دهنده آب آشامیدنی، آب بخش کشاورزی و جمع آوری رواناب‌های سطحی به شمار می‌روند. 

استفاده از انواع لوله‌های پلی اتیلن در موارد کاربردی مختلف از دهه ۶۰ تا کنون مورد استقبال قرار گرفته است، به طوری که هم اکنون بخش بزرگی از سیستم لوله کشی انتقال آب در مناطق شهری و روستایی و همچنین بخش بزرگی از صنعت از طریق لوله‌های پلی اتیلنی مورد حمایت واقع شده است.

در میان انواع لوله پلی اتیلن، آن دسته از لوله‌هایی که از مواد پلی اتیلن با چگالی بالا یا HDPE ساخته شده‌اند برای سیستم‌های انتقال آب در بخش‌‍‌های مختلف ارجحیت دارند. لوله‌های HDPE، مطابق با استانداردهای معتبر جهانی طراحی و تولید شده‌اند و همین عامل موجب شده لوله‌ها دارای خواص و ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی بسیار عالی باشند.

مهمترین استانداردها برای طراحی و تولید لوله پلی اتیلن با چگالی بالا به صورت زیر معرفی شده است:

AWWA C901 /AWWA C906 /NSF 14/ NSF 61 /ASTM D3035

مهمترین مزیت انواع لوله پلی اتیلن برای مصارف انتقال آب

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا، مزایای مهمی را برای بخش انتقال آب در بخش‌های آب آشامیدنی، جمع آوری رواناب‌های سطحی، جمع‌آوری آب باران و سیستم ‌های آبیاری قطره‌ای در بخش کشاورزی فراهم می‌سازد. مهمترین مزایای لوله‌های پلی اتیلن در این بخش به صورت زیر معرفی می‌شود:

1-سهولت در نصب و اتصالات میان لوله‌ها و اتصالات پلی اتیلن

یکی از مهمترین مزایایی که استفاده از انواع لوله پلی اتیلن برای انتقال آب در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد، قابلیت اتصال آن در قسمت‌های مختلف با روش‌های ساده و کم هزینه است. معمولاً اکثر لوله‌های پلی اتیلنی از طریق اتصالات کوپلینگ به یکدیگر متصل می‌شوند؛ همچنین اتصالات و جوشکاری دو سر لوله پلی اتیلن از طریق روش‌های جوشکاری امکان پذیر است. در همین راستا محل جوشکاری و اتصال این لوله‌های پلیمری به هیچ عنوان دچار نشتی، ترک خوردگی و رسوب گرفتگی نخواهند شد. همین مزیت، این لوله‌ها را به عنوان بهترین انتخاب برای انتقال آب به خصوص در سیستم آبیاری قطره‌ای کشاورزی معرفی کرده است.

2- انعطاف پذیری در شرایط عملیاتی مختلف

انواع لوله پلی اتیلن برای مصارف انتقال آب در بخش ‌های مختلف به گونه‌ای طراحی شده است که در شرایط عملیاتی مختلف، ثبات و استحکام خود را حفظ می‌کند. خواص فیزیکی و مکانیکی لوله‌های پلی اتیلنی تحت شرایط فشار و دمای محیط و همچنین تغییر سرعت جریان آب در داخل لوله‌ها، تغییر پیدا نمی‌کند. در مواردی که نصب لوله پلی اتیلن به صورت زیرزمینی انجام می‌شود، دیواره لوله‌ها در برابر تغییرات دینامیکی نظیر زمین لرزه و حرکت لایه‌های خاک و همچنین فشار خاک به دیواره خارجی، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.

3- قیمت مناسب، وزن سبک، خرید مقرون به صرفه

یکی دیگر از مهمترین مزایای انواع لوله پلی اتیلن برای مصارف انتقال آب، قیمت مقرون به صرفه این مصالح پلیمری است. وزن لوله‌های پلی اتیلن در مقایسه با سایر لوله‌های فلزی و بتنی، بسیار سبک است و همین عامل موجب شده است حمل و نقل لوله‌ها تا محل نصب به راحتی انجام گیرد. همچنین قیمت نهایی خرید لوله پلی اتیلن نیز ارزان تر خواهد بود. قیمت خرید اتصالات پلی اتیلن برای نصب در مسیرهای مختلف نیز از لحاظ اقتصادی، ارزان‌تر تمام می‌شود. تمام این موارد موجب شده است که نزدیک به ۱۰۰ سال، لوله‌های پلی اتیلن برای انتقال آب آشامیدنی و آب بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

4- پایداری و ثبات در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوب گرفتگی

یکی دیگر از دلایلی که انواع لوله پلی اتیلن را به طور برجسته از سایر لوله‌های انتقال آب و فاضلاب متمایز ساخته است، مقاومت لوله‌ها در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوب گرفتگی است. با توجه به اینکه کیفیت آب آشامیدنی و آب بخش کشاورزی در مناطق مختلف با هممتفاوت است، احتمال خوردگی و رسوب گرفتگی در لوله‌های انتقال آب بسیار بالا است، استفاده از انواع لوله پلی اتیلن این مشکلات را برطرف می‌کند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان خاطر از این لوله‌ها در خطوط انتقال آب و آبیاری قطره‌ای استفاده کرد. دیواره داخلی لوله‌ها هرگز دچار رسوب گرفتگی نمی‌شود؛ همچنین در محل اتصالات پلی اتیلنی، خوردگی یا زنگ زدگی اتفاق نمی‌افتد.

نصب انواع لوله پلی اتیلن تک جداره و دوجداره به صورت زیر زمینی و همچنین به صورت سطحی امکان پذیر است. اگر هدف اصلی از استفاده از لوله‌های پلی اتیلن، انتقال رواناب‌های سطحی باشد، این کار به صورت نصب سطحی انجام می‌شود. به دلیل حجم وسیعی از رواناب‌ها معمولاً لوله‌هایی با قطر بزرگ‌تر برای این کار مناسب است.

هنگامی که امکانات برای انتقال آب به صورت سطحی فراهم نباشد، انواع لوله پلی اتیلن را می‌توان به صورت زیر زمینی نصب کرد. با استفاده از این ویژگی می‌توان حجم مشخصی از آب را در مسیرهای مختلف به سمت مخازن و یا حتی تصفیه خانه‌ها منتقل کرد.

انواع لوله پلی اتیلن برای چالش‌های خشکسالی و حل بحران کم آبی در کشور ایران، گزینه ایده آل هستند..

شاید درک این موضوع اندکی دشوار باشد اما حقیقت دارد! استفاده از خطوط لوله کشی آب با استفاده از انواع لوله پلی اتیلن با چگالی بالا می‌تواند یک شهر و یک منطقه وسیع را در برابر خشکسالی و کم آبی محافظت کند. استفاده از این نوع لوله‌ها به طور ناباورانه‌ای می‌تواند هزینه‌های کل خطوط لوله کشی را کاهش دهد. همچنین استفاده از لوله پلی اتیلن برای لوله‌های اضطراری انتقال آب یک گزینه ایده‌آل است. در توجیه این مسئله که لوله‌های پلی اتیلن می‌توانند چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در کشور ایران را برطرف کنند، پرداختن به مزایای این لوله‌ها کفایت می‌کند.

مسئله خشکسالی، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که میزان بارندگی در کشور تا حد زیادی کاهش پیدا کرده باشد؛ در این صورت، ذخایر آب به طور نگران کننده‌ای رو به کاهش می‌گذارد. بنابراین یکی از مهمترین قسمت‌های مدیریت کشور به مدیریت آب در بخش کشاورزی مربوط می‌شود.

با توجه به اهمیت مسائل فوق، سیستم آبیاری قطره‌ای با استفاده از انواع لوله پلی اتیلن یک ضرورت برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود. مهم ترین مسأله‌ای که در چالش‌های خشکسالی و بحران کم آبی در کشور ایران اهمیت دارد این است که از آب آشامیدنی نمی‌توان برای آبیاری مزارع استفاده کرد؛ در این صورت، جمع آوری رواناب‌های سطحی و آب باران به صورت کاملاً ایمن و اصولی، ضرورت پیدا می‌کند. در قسمت بعدی سیستم آبیاری قطره‌ای و اهمیت آن برای زمین‌‍های کشاورزی ببررسی شده است.

لوله پلی اتیلن در آبیاری قطره ای در زمین‌های کشاورزی

آبیاری قطره‌ای نوعی سیستم آبیاری میکرونیزه است. در این روش با صرفه جویی در آب می‌توان آب و مواد مغذی را به آرامی در اختیار ریشه گیاهان قرار داد. سیستم آبیاری قطره‌ای با استفاده از انواع لوله پلی اتیلن یک انتخاب عالی و کارآمد خواهد بود؛ چرا که این لوله‌ها در هر شرایطی، استحکام خود را حفظ می‌کنند.

سیستم آبیاری قطره‌ای عموماً به صورت نصب در سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌هایی که برای این منظور به کار می‌روند دارای شیارها و سوراخ‌های باریک و ریزی است. شبکه‌ای از دریچه‌ها در انواع لوله پلی اتیلن مخصوص آبیاری قطره‌ای تعبیه شده‌اند که حجم آب خروجی را تنظیم می‌کنند. جمع آوری روان آب‌های سطحی توسط انواع لوله پلی اتیلن و هدایت آنها برای آب بخش کشاورزی یک ابتکار جالب و کاربردی است. انواع لوله‌های پلی اتیلن که برای انتقال آب و فاضلاب شهری و روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد عموماً با نام لوله کاروگیت شناخته می‌شوند. لوله کاروگیت عبارت است از لوله‌های پلی اتیلن دوجداره که دارای سطح بیرونی عاج دار و سطح داخلی صاف هستند.

خرید لوله پلی اتیلن 

عوامل مختلفی بر قیمت لوله پلی اتیلن تاثیر می‌گذارد. همین عوامل در کنار امکانات و مزایای ویژه‌ای که این لوله‌ها در بخش جمع آوری رواناب‌های سطحی و انتقال آب آشامیدنی فراهم می‌آورند، میزان خرید و فروش لوله پلی اتیلن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با توجه به مواردی که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره شد، در حال حاضر خرید لوله پلی اتیلن و نصب آن در بخش کشاورزی از لحاظ قیمت، مقرون به صرفه بوده و در طولانی مدت می‌تواند مشکلات خشکسالی و بحران کم آبی در بخش کشاورزی و آب آشامیدنی در کشور را تا حد زیادی بر طرف سازد.

قیمت لوله کاروگیت و انواع لوله‌های پلی اتیلنی بر اساس وزن لوله‌ها، قطر، ابعاد و اندازه‌ها محاسبه می‌شود. برای این کار، قیمت یک متر لوله پلی اتیلن به ازای وزن آن بر حسب کیلو گرم در نظر گرفته می‌شود. البته نباید از این نکته غافل شد که قیمت مواد اولیه پلی اتیلن بر قیمت نهایی این لوله‌ها تاثیر گذار است.

علاقه‌مندان برای خرید انواع لوله‌های پلی اتیلن کشاورزی و فاضلابی و… می‌توانند با کارشناسان مجموعه گروه صنعتی ایران پایپ در ارتباط باشند و به آدرس اینترنتی www.hdpe.ir نیز مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی ایران پایپ

“گروه صنعتی ایران پایپ“، فعالیت خود را در سال1382 با فروش و عرضه انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن در کشور آغاز نمود. این شرکت در تأمین انواع لوله های پلی اتیلن، تک جداره و دوجداره، اتصالات پلی اتیلنی و …، تا کنون بسیار موفق عمل کرده است.

اطلاعات تماس
  • 021559***** - 021559*****
[نمایش اطلاعات]