اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806244040211858

بررسی بیماری صرع

کد: 139806244040211858

http://bit.ly/32KZtH3

، تهران , (اخبار رسمی): تشنج (Seizure) رفتار یا حرکات غیر طبیعی است که در نتیجه فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز رخ می‌دهد. تشنج می‌تواند نشانه‌های صرع باشد. اما هر کسی که تشنج می‌کند دچار صرع نیست بلکه تنها برخی اختلالات با تشنج‌های مکرر همراه است.

صرع
صرع و تشنج

تشنج‌های غیر صرعی (Non-epileptic seizures) که pseudoseizure نیز نامیده می‌شود، با فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز همراه است و ممکن است در نتیجه مشکلات روانشناختی یا استرس اتفاق بیفتد. اما تشنج‌های غیر صرعی شبیه به تشنج‌های واقعی هستند به همین علت تفکیک این دو از هم دشوار است.

نوار مغزی و عدم پاسخ به داروهای ضد صرع دو موردی هستند که نشان می‌دهند تشنج صرعی است یا نه. انواع غیر صرعی تشنج ممکن است با داروهای روان پریشی یا روان درمانی برطرف شوند. تشنج برانگیخته (Provoked seizure) که به آن تشنج حاد علامت دار هم گفته می‌شود، ممکن است در نتیجه ضربه و جراحت، افت قند خون، افت سدیم خون، تب بالا یا سوء استعمال الکل یا دارو و مواد اتفاق بیفتد.

تشنج‌های ناشی از تب ممکن است در شیرخوارگی تجربه شوند اما معمولا تا سن شش سالگی برطرف می‌شوند. پس از ارزیابی دقیق بیمار برای بررسی خطر بروز مجدد تشنج، در صورتی که به نظر برسد تنها یک تشنج روی داده و دیگر رخ نمی‌دهد نیازی به درمان نیست. اختلال تشنج، یک اصطلاح کلی برای توصیف هر وضعیتی است که در آن تشنج‌ها ممکن است یک علامت باشند. اختلال تشنج اصطلاح کلی است که اغلب به جای صرع استفاده می‌شود.

چه افرادی دچار صرع می‌شوند؟

صرع ( Epilepsy) یک وضعیت نسبتا شایع است که در 0.5% تا 1% از مردم اتفاق می‌افتد.

چه عواملی منجر به صرع می‌شوند؟

صرع در نتیجه فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز ایجاد می‌شود. سلول‌های مغز با ارسال سیگنال‌های الکتریکی با الگوی منظم و مشخص، با هم ارتباط برقرار می‌کنند. در صرع این سیگنال‌ها به شکل غیر طبیعی در آمده و منجر به طوفان الکتریکی می‌شوند که تشنج ایجاد می‌کند. این طوفان‌های الکتریکی ممکن است در بخشی از مغز شروع شود و یا تمامی معز را در برگیرد.

انواع صرع

بیماران صرع ممکن است بیش از یک نوع تشنج را تجربه کنند. علت این است که تشنج تنها یک علامت است بنابراین باید متخصص مغز و اعصاب نوع صرع را تشخیص بدهد نه فقط نوع تشنج را.

درمان صرع

اکثریت تشنج‌های صرعی با دارو درمانی کنترل می‌شوند. رژیم غذایی نیز می‌تواند همراه با دارو، به کار رود. در برخی موارد که در آن دارو و برنامه غذایی موثر نبوده، عمل جراحی ممکن است استفاده شود. نوع درمان تجویز شده به چند فاکتور بستگی دارد از جمله شدت و دفعات تشنج‌ها و همچنین سن، سلامت عمومی و سابقه پزشکی بیمار. تشخیص دقیق نوع صرع نیز برای تعیین نوع درمان، حیاتی است.

چگونه با صرع زندگی کنیم؟

درمان رواشناختی، اجتماعی و آموزشی همگی بخشی از برنامه درمانی صرع هستند. مهمترین قدمی که می‌توان برداشت، این است که برای دریافت کمک و غلبه بر صرع، اقدام شود. صرع با ترکیبی از درمان‌های پزشکی، روانشناختی و حمایت‌های آموزشی بهتر مدیریت می‌شود. افرادی که در تحصیل، کار یا روابط خود دچار مشکل هستند می‌توانند از نهادهای حمایتی کمک بگیرند.

اقدام به موقع برای درمان صرع افراد را قادر می‌سازد تاثیرات صرع را بهتر درک و بتوانند با آن کنار بیایند. یادگیری مدیریت استرس به حفظ نگرش مثبت و روحیه خوب در زندگی کمک می‌کند.

مقاله صرع توسط دکتر آزیتا توسلی فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان عضو سامانه کلینیک مجازی به نگارش درآمده است. نوبت دهی اینترنتی دکتر توسلی از طریق لینک قابل انجام است. سامانه نوبت دهی اینترنتی ویکلینیک در حال حاضر دارای پزشکان زیادی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه کلینیک مجازی (ویکلینیک)

کلینیک_مجازی پلتفرم تسهیل خدمات سلامت و پزشکی، مطب مجازی، فالوآپ بیماران، نوبت دهی اینترنتی دکتر و ارتباط سیستماتیک بیمار با پزشک خود

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان