کد: 139806264053913233

طراحی بازسازی ساختمان

کد: 139806264053913233

http://bit.ly/2OkmjS1

، تهران , (اخبار رسمی): بازسازی ساختمان‌های قدیمی از پدیده‌های قرن بیست و یکم است. روش‌های ساخت‌وساز قدیمی دارای نقایص بسیاری از جمله عدم وجود فناوری دیجیتالی سازی و مدیریت انفورماتیک، مشارکت ضعیف و عدم توانایی در ارزیابی اثر بخشی بازسازی است.

طراحی و بازسازی
مراحل بازسازی ساختمان های مسکونی

نحوه ساماندهی طرح بر اصلاح ساختار ساختمان‌های قدیمی متمرکز است. اخیرا از روش‌های جدید و مدرن مانند BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) در طراحی ساختمان‌ها و اجرای نماهای زیبا استفاده می‌شود. کاربرد روش‌های این چنینی در اصلاح ساختمان‌های قدیمی می‌تواند نواقص روش‌های طراحی سنتی را برطرف کرده و طراحی را بصری‌تر کرد.

اهمیت بازسازی ساختمان‌ها

از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در دوران حاضر، صرفه‌جویی در منابع انرژی است. مصرف انرژی و منابع از آغاز قرن 21 به طور فزاینده تبدیل به امری جدی و حیاتی شده و به موضوعات انرژی و محیط زیست در حوزه‌های گوناگون و تخصصی توجه می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده، میزان مصرف انرژی در صنعت ساختمان 50درصد است که این امر تأثیر زیادی بر مصرف منابع و آلودگی محیط زیست می‌گذارد. بازسازی ساختمان‌های قدیمی می‌تواند موجب صرفه جویی در منابع شود و این در مطابقت با مفهوم توسعه پایدار است. روش ساختمان سازی سنتی دارای نقایص بسیاری است؛ به همین دلیل است که روش‌های بازسازی نوین ساختمان عمیقاً مورد مطالعه قرار گرفته است.

دلایلی برای بازسازی ساختمان

قطعا دلایل گوناگونی برای ساخت مجدد یا ترمیم ساختمان یا سازه وجود دارد. گاهی ممکن است تخریب در یک ساختمان به دلیل قدمت بسیار و آسیب‌هایی باشد که بازدیدکنندگان و کاربران بنا در اثر رفتار نادرست با ساختمان به آن رسانده‌اند. گاهی ممکن است در اثر رخدادها و حملات جنگی همه یا بخشی از یک ساختمان مهم تخریب شود و نیاز به مرمت و بازسازی داشته باشد. گاهی در اثر خطاهای نقشه‌ها و برنامه‌ریزی یا استفاده از مصالح نادرست ممکن است با تخریب ساختمان مواجه شد و بازسازی لازم باشد.

گاهی نیز در اثر وقوع حوادث یا بلایای طبیعی، ساختمان‌ها ممکن است خراب شود و نیاز به ساخت مجدد داشته باشند. مثال‌هایی زیادی از این موارد در جهان وجود دارد. برای مثال یانگ دینگمن دروازه سابق شهر پکن، خانه سیاهان ریگا، کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو، شهر قدیمی و قلعه سلطنتی و بازسازی مرکز تاریخی ورشو. در برخی از موارد نیز بازسازی در مکان‌هایی تخریب شده انجام می‌شود که اهمیت تاریخی و فرهنگی‌اش تا مدت‌ها حتی پس از تخریب مهجور و ناشناخته مانده بوده است.

از نمونه‌های آن می‌توان از بازسازی بی‌شماری در پارک ملی استقلال در فیلادلفیا و پارک تاریخی فورت ویلیام در انتاریوی کانادا یاد کرد. اما آنچه بیشتر، موضوع مورد بحث است، بازسازی ساختمان‌های مسکونی و املاک اختصاصی است. هر شخصی می‌تواند با صرف میزان کمتری هزینه، ساختمان مسکونی یا تجاری خود را بازسازی و ترمیم کند و طراحی‌های جدیدی را در آن اجرا کند. در بازسازی گاهی دیده می‌شود که ساختمان جدید با طراحی و دیزاین تازه، بسیار زیباتر از آن چه در گذشته بود، می‌شود. در بسیاری از بازسازی‌ها، نقایص و نقاط ضعف ساختمان نیز برطرف می‌شود و در نتیجه به عمر ساختمان افزوده خواهد شد. همچنین بهترین بازسازی و هماهنگ سازی ساختمان با زندگی مدرن می‌تواند نقش تاثیرگذاری در کاهش مصرف انرژی و یاری محیط زیست داشته باشد.

نمونه روش‌های مورد استفاده در بازسازی ساختمان

در این راستا برخی روش بازسازی سه بعدی را برای مدل ساختمان‌های قدیمی پیشنهاد داده‌اند و بازسازی ساختاری ساختمان‌های قدیمی را با استفاده از فناوری تطبیق ویژگی‌ها، ثبت تصویر و استنباط دید تصویری طراحی کرده‌اند. برخی دیگر یک طرح بازسازی براساس تجربه بازسازی ساختمان‌های قدیمی با کاربری مشابه را پیشنهاد می‌دهند. برای مثال برای ساختمان کارخانه‌ای قدیمی، پیشنهاد می‌کنند که طراحی باید براساس تجربه بازسازی کارخانه قدیمی و شهرها، ساختار سیستم شاخص سود جامع برای بازسازی ساختمان‌های کارخانه‌ای قدیمی از لحاظ توسعه پایدار باشد که مبنای نظری برای بازسازی شهرهای قدیمی و همچنین مرجعی برای حالت بازسازی فراهم می‌کند.

در مطالعاتی دیگر، استفاده از فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای طراحی بازسازی ساختاری ساختمان‌های قدیمی پیشنهاد شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و از روش تحلیل شبیه سازی عملکرد استفاده شده است. کاربرد BIM در طراحی بازسازی ساختمان‌های قدیمی حاکی از آن است که این روش می‌تواند نقایص روش‌های طراحی سنتی را برطرف سازد که این از اهمیت عملی در طراحی بازسازی مکان‌های قدیمی برخوردار است. امروزه همچنین از روش‌های طراحی سه بعدی برای بازسازی ساختمان استفاده می‌شود.

مراحل بازسازی ساختمان‌های مسکونی

ابتدا باید بررسی‌ها به صورت کامل صورت بگیرد و اطلاعات کلی و جزئی به دقت ثبت شوند. برآورد هزینه‌ها نیز می‌تواند در همین مرحله صورت گیرد. ضعف یا قوت اسکلت ساختمان یکی از مهم‌ترین موارد بررسی است. پس از این بررسی‌هاست که کارشناس تایید می‌کند مقدمات بازسازی فراهم است یا خیر. پس از انجام بررسی‌، همه طرح‌ها پیشنهاد می‌شوند و در صورت به تصویب رسیدن، تخریب تحت نظر کارشناسان و متخصصان صورت می‌گیرد و پس از آن مراحل ساخت آغاز می‌شود. در فرآیند تخریب و ساخت ممکن است دیوارهایی حذف شوند یا پارتیشن‌هایی جدید به ساختمان اضافه شوند. همچنین تغییر رنگ دیوارها، ایجاد سقف‌های کاذب یا تغییراتی در طراحی سقف‌ها می‌تواند صورت گیرد.

در صورت لزوم، عملیاتی چون گچ کاری، نورپردازی، کف‌سازی، اجرای قرنیز و مانند آن می‌تواند در مراحل پایانی بازسازی انجام شود. بنابراین در زمینه بازسازی نیاز به مهارت‌های گوناگون شامل نقاشی، گچ کاری و حتی آهنگری نیز وجود دارد و به همین دلیل لزوم کار تیمی را ایجاب می‌کند. چنانچه اعضای تیم در حرفه خود مهارت کافی داشته باشند و بتوانند همکاری و مشارکت مفیدی در انجام مرحله به مرحله امور داشته باشند، خواهند توانست کار بازسازی ساختمان را به خوبی انجام دهند.

گروه معماری فرسان با سال‌ها تجربه مفید آماده ارائه خدماتی ارزنده در امر بازسازی ساختمان است. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازسازی ساختمان می‌توانند به سایت گروه معماری فرسان به آدرس farsan360.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه فرسان

گروه معماری فرسان در سال 1385 شروع فعالیت های خود را در زمینه انواع سقف های کاذب(کناف.تایل.دامپا.رابیتس.آسمان مجازی و دیوارپوش و قرنیز) شروع کرده و در حال حاضر در کلیه بخش های ساختمان و معماری از جمله انجام کلیه کارهای آهنگری و نقاشی و انواع کفپوش ها و کاغذ دیواری گسترش داده است.و همانا شعار و هدف خود را کیفیت و جلب رضایت شما عزیزان و همکاران گرامی قرار داده است.

منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان