اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807134100513230

RCM چیست؟

کد: 139807134100513230

http://bit.ly/2VlCrUO

، اصفهان , (اخبار رسمی): RCM مخفف عبارت Reliability Centered Maintenance به معنی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان یا نت قابلیت اطمینانی است. نگرش RCM فرآیندی برای تعیین موثرترین رویکرد «نت» است و شامل شناسایی اقداماتی است که در صورت انجام، احتمال وقوع شکست را کاهش خواهد داد.

RCM چیست ؟
RCM چیست ؟ – نت مبتنی بر قابلیت اطمینان

در پاسخ به این سوال که RCM چیست؟ باید گفت RCM مخفف عبارت Reliability Centered Maintenance به معنی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان یا نت قابلیت اطمینانی است.

همچنین باعث موثرترین هزینه تعمیرات می‌شود. فلسفه RCM، به کارگیری نت پیشگیرانه، نت پیشگویانه و بازرسی (PT&I)، تعمیرات اضطراری (نت انفعالی) و فنون نت به صورت یکپارچه برای افزایش احتمال این که «یک ماشین یا یک تجهیز بیشتر از دوره عمر طراحی شده  و با حداقل فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات، با قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی لازم در پائین‌ترین هزینه کار کند.»

فلسفه و تعریف RCM

به کارگیری روش‌های مختلف نت برای این که یک ماشین یا یک تجهیز بیشتر از دوره عمر طراحی شده و با حداقل فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات، با قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی لازم در پائین‌ترین هزینه کار کند. 

تاریخچه RCM – نگهداری و تعمیرات بر پایه شرایط کارکرد ماشین‌آلات 

ریشه RCM به سال‌های قبل از ۱۹۶۰ برمی‌گردد، زمانی که شرکت‌های هواپیمایی تجاری تصمیم به خرید هواپیمای غول پیکر بوینگ ۷۴۷ گرفتند. اما مشکل موجود در ارتباط با هواپیمای بوینگ ۷۴۷، تعداد دفعات سرویس تعیین شده توسط اتحادیه بود که سه دوره زمانی بیشتر از هواپیمای ۷۰۷ را شامل می‌شد. این به معنی بیشتر شدن زمان نت، افزایش زمان توقف هواپیما و کاهش زمان پرواز هواپیما بود. یکی از اولین گزارش‌هایی که راجع به این موضوع منتشر شد، گزارش Heap و Nowlan است که عضو تیم MSG نیز بوده‌اند. تاریخ انتشار این گزارش نسبتاً مفصل، به سال ۱۹۷۸ میلادی بر می‌گردد و اولین سند رسمی درباره RCM به شمار می‌رود.

شرکت هواپیمایی بوینگ پیشگام در اجرای RCM بود. سایر خطوط هواپیمایی همچون خریداران ۷۴۷ نیز به همکاری در این زمینه و اجرای RCM   تمایل نشان دادند. اما شرکت بوینگ و متحدانش، RCM را در جهت جلب رضایت  ناظران اتحادیه توسعه داده بودند.

RCM، نت مبتنی بر قابلیت اطمینان 

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان یکی از روش‌های جدید نگهداری و تعمیرات است که در دهه‌ اخیر به سرعت رشد کرده است. این تکنیک نت بر بهینه‌سازی اصلی‌ترین و مهم‌ترین فرایندهای دخیل در نت از روش‌های کاری و دستورالعمل‌ها گرفته تا سیستم ‌های دیگر نت نظیر انبار و خرید معطوف می‌شود. به عبارتی دیگر تمرکز بر ارزیابی و تحلیل ریسک برای تعیین فعالیت لازم در نت (جنبه‌های زیست‌محیطی، جنبه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی)، وظیفه‌ی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان است. نت مبتنی بر قابلیت اطمینان ارزشی بسیار فراتر از مدیریت نگهداری و تعمیرات برای سازمان‌ها دارد. بدون وجود نت مبتنی بر قابلیت اطمینان، قابلیت اطمینان نت و بهره‌برداری کاهش پیدا می‌کند.

امروزه استفاده از نظام نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)، یکی از مهم‌ترین و موثرترین رویکردهای نگهداری و تعمیرات در صنایع: هواپیمایی، هسته‌ای، دفاعی، نفت و پتروشیمی، حمل و نقل ریلی، فولاد و … است.

تعریف فرآیندRCM

RCM فرآیندی است که اولا معین می‌کند چه کاری باید برای تداوم عمر هرگونه سرمایه فیزیکی انجام شود و ثانیا انتظاراتی را که کاربران از تجهیزات دارند، ضمانت و عملی کند.

RCM از نگاه کارشناسان نت

جان موبری (John Moubray) در مقدمه کتاب Reliability Centered Maintenance که یکی از مراجع مهم در این موضوع به حساب می‌آید، RCM را چنین تعریف می‌کند: «فرآیندی که به کار می‌رود تا تعیین شود انجام چه فعالیت‌هایی برای نگهداشتن دارایی‌های فیزیکی در سطح مشخصی از کارآیی (مطابق با نظر استفاده‌کنندگان از آنها) و حفظ کارکرد (function) آنها ضرورت دارد.»

در واقع RCM یک روش مهندسی برای تعیین برنامه‌های نت (نگهداری تعمیرات) در سطح یک سازمان است که قابلیت اطمینان را به عنوان مفهومی کلیدی لحاظ می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی این روش، رویکرد کارکرد محور (Function Based) آن است. یعنی فرآیند آنالیز پس از تعیین محدوده کاری، از تعریف و مشخص کردن کارکردهای هر یک از سیستم‌ها و تجهیزات مشمول در برنامه آغاز می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ساینا سیستم

شرکت مهندسی ساینا سیستم اسپادان (سهامی خاص) از سال ۱۳۸۸ باهدف تولید و پشتیبانی نرم‌افزار و ارائه راهکارهای یکپارچه فناوری اطلاعات در صنایع مختلف فعالیت خود را آغاز نمود. نتیجه فعالیت چندساله ساینا سیستم تولید نرم‌افزارهای مالی، نگهداری و تعمیرات، مدیریت تعمیرگاه، سرور گزارش‌ها، داشبورد مدیریتی ، مدیریت حمل و نقل ریلی آریاز و راهکار جامع یکپارچه حمل‌ونقل ساینا Sayna ITS می‌باشد. در حال حاضر با تکیه‌بر قابلیت‌های سیستم‌های تولیدشده و تجربه موفق در صنایع مختلف، این شرکت درحال‌توسعه سیستم‌های خود جهت ارائه راهکارهای جامع نرم‌افزاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی و شرکت‌های تعمیراتی (تعمیرگاه) می‌باشد. یکی از بزرگ‌ترین توانمندی‌های ساینا سیستم، نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات (Sayna CMMS) می‌باشد که قابلیت رقابت با محصولات بزرگ دنیا در این زمینه را دارا بوده و قابل بومی‌سازی در صنایع مختلف می‌باشد. با توجه به ارتباط یکپارچه آن با سایر سیستم‌های ساینا، این شرکت سعی در تبدیل آن به یکی از مطرح‌ترین سیستم‌های جامع مدیریت دارایی فیزیکی (EAM) را در آینده نزدیک دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ