اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807284139813346

آب درمانی و درمان بیماری‌ها

کد: 139807284139813346

http://bit.ly/31wCqih

، اصفهان , (اخبار رسمی): آب درمانی، استفاده از آب در درمان امراض مختلف از جمله آرتروز و دردهای روماتیسمی است. آب درمانی با شنا متفاوت است؛ زیرا هیروتراپی شامل تمرینات خاصی است که در استخر آب گرم انجام می‌شود. دمای آب معمولاً 36-33 درجه سانتی‌گراد است که گرم‌تر از یک استخر معمولی است.

آب درمانی و درمان بیماری ها
آب درمانی و درمان بیماری‌ها

آب درمانی چیست؟

آب درمانی، استفاده از آب در درمان امراض مختلف از جمله آرتروز و دردهای روماتیسمی است. به طور معمول در این حالت شخص در بخش فیزیوتراپی بیمارستان تحت درمان با هیدروتراپی قرار می‌گیرد. معمولاً یک فیزیوتراپیست یا دستیار فیزیوتراپیست با آموزش‌های ویژه به بیمار نشان می‌دهد که چگونه می‌تواند این تمرینات را انجام دهد. تمرکز بر روی انجام تمرینات داده شده می‌تواند بسته به علائم، برای کمک به دامنه حرکت یا قدرت تنظیم شود.

آب درمانی با آکواریوبیک متفاوت است که در شرایطی می‌تواند کاملاً سخت باشد؛ زیرا عموماً بیشتر روی حرکات آهسته، کنترل شده و آرام‌سازی متمرکز است.

آیا هیدروتراپی مشابه آبگرم درمانی است؟

آبگرم درمانی مبتنی بر این تئوری است که محتوای معدنی آب گرم از خاصیت سلامتی خاصی برخوردار است. در بسیاری از کشورهای اروپایی، هیدروتراپی اغلب در آب گرم انجام می‌شود. اگر چه برخی تحقیقات حاکی از آن است که ممکن است محتوای معدنی آب تغییری در پوست ایجاد کند، اما مطالعات دیگر نشان می‌دهد که آب درمانی صرف نظر از آب مورد استفاده، مزایای قابل توجهی دارد.

برای چه نوع آرتریت از آب درمانی استفاده می‌شود؟

آب درمانی برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. در مواردی که جراحی تعویض مفصل داشته‌اند یا درد کمر دارند –مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک و آرتروز مایع- گاهی اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما اگر شخصی دوست دارد آن را امتحان کند، می‌تواند برای انواع دیگر آرتروز نیز استفاده شود.

تعداد جلسات آب درمانی:

معمولاً در طول جلسات آب درمانی، شخص همراه با افراد دیگری در استخر است؛ اگر چه این تمرینات معمولاً برای هر فرد به صورت جداگانه تنظیم می‌شود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی اوقات جلسات گروهی برای افراد با شرایط مشابه ارائه می‌شود.

یک دوره هیدروتراپی معمولاً شامل پنج یا شش جلسه 30 دقیقه‌ای است. همه بخش‌های فیزیوتراپی استخر آب درمانی ندارند، بنابراین ممکن است شخص مجبور شود به بیمارستان دیگری برای انجام این کار مراجعه کند.

هیدروتراپی چگونه کمک می کند؟

هیدروتراپی می‌تواند به چندین روش مختلف کمک کند:

گرمای آب باعث می‌شود عضلات شل شود و درد مفاصل را کاهش دهد و در ورزش کمک می‌کند.

آب از وزن پشتیبانی می‌کند، که به کاهش درد و افزایش دامنه حرکت مفاصل کمک می‌کند.

از آب می‌توان برای ایجاد مقاومت در برابر حرکت مفاصل استفاده کرد. با فشار دادن بازوها و پاها در مقابل آب، می‌توان قدرت عضلات خود را نیز بهبود بخشید.

آب درمانی چقدر مؤثر است؟

مطالعات علمی نشان داده است که هیدروتراپی می‌تواند قدرت و تناسب اندام عمومی را در افراد مبتلا به انواع مختلف آرتروز بهبود بخشد. این تمرینات می‌تواند متناسب با نیازهای فردی باشد؛ بنابراین می‌توان به آرامی و به تدریج قدرت و انعطاف‌پذیری خود را تقویت کرد.

پشتیبانی اضافی که آب در اختیار قرار می‌دهد، این احساس را می‌دهد که می‌توان ورزش بیشتری از حد معمول انجام داد؛ بنابراین باید مراقب بود که بیش از حد حرکات را تکرار نکرد. ورزش و گرمای آب ممکن است باعث شود بعد از درمان احساس خستگی ایجاد شود، که البته امری کاملاً طبیعی است. به طور کلی، هیدروتراپی یکی از مطمئن‌ترین روش‌های درمانی برای آرتروز و کمردرد است.

چگونه می‌توان هیدروتراپی را شروع کرد؟

اگر شخصی فکر می‌کند که آب درمانی به کاهش درد او کمک می‌کند، هر یک از اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی باید بتواند او را به فیزیوتراپیست آب درمانی ارجاع دهند. در بعضی از موارد نیز، می‌توان به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرد، تا ارزیابی کند که آیا هیدروتراپی برای او مناسب است یا خیر. در ضمن، حتما قبل از شروع آب درمانی حتما با پزشک معالج خود مشورت کند.

بیمار قبل از شروع آب درمانی، توسط فیزیوتراپیست در بخش فیزیوتراپی بیمارستان، معاینه خواهد شد. آنها در مورد سلامت عمومی و آرتروز سؤال میکنند و نیازهای فردی را ارزیابی میکنند. فیزیوتراپیست با استفاده از این اطلاعات و اطلاعات ارائه شده توسط پزشک معالج، در مورد مناسب بودن هیدروتراپی توصیه‌هایی خواهد داشت. این ارزیابی اولیه به طور معمول حدود 30-45 دقیقه طول می‌کشد.

برای شروع هیدروتراپی به چه چیزی نیاز است؟

باید دو وسیله لباس شنا و حوله را برای شروع آب درمانی همراه خود داشت. همچنین، داروهایی که در هنگام ورزش به آنها احتیاج است؛ مثلاً در صورت ابتلا به دیابت قرص متفورمین، مشکلات استنشاقی و تنفسی اسپری GTN و یا قرص گلوکز.

اگر شخصی نتواند شنا کند؟

برای بهره‌مندی از هیدروتراپی لازم نیست شنا کرد. استخر معمولاً بسیار کم عمق است (در حد قد قفسه سینه)، بنابراین می‌توان در عمق مناسب خود به خوبی ورزش کرد. همیشه دو عضو تیم بهداشت و درمان در کنار بیمار حضور خواهند داشت. معمولاً یک فیزیوتراپیست و یک دستیار، که یکی از آنها در کنار بیمار در استخر خواهد بود.

حتی اگر شخصی از بودن زیاد در آب کلافه شود، ارزش هیدروتراپی را پس از چند جلسه کاملا درک می‌کند؛ اگر چه بیشتر مردم آب گرم را آرامش بخش و دلپذیر می‌دانند.

با وجود نقص در حرکت، چگونه می‌‌توان از استخر داخل و خارج شد؟

یک آسانسور مکانیکی وجود دارد که بتواند بیمار را از داخل آب و خارج کند.

بیشتر استخرها دارای اعماق مختلف هستند و این میزان عمق از ارتفاع کمر تا ارتفاع قفسه سینه متفاوت است و برای پشتیبانی اضافی یک راه آهن در اطراف لبه استخر وجود خواهد داشت.

شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است نتوان آب درمانی را شروع کرد. در صورت وجود موارد زیر باید به فیزیوتراپی حتما اطلاع رسانی انجام شود:

زخم یا عفونت پوستی

ویروس یا ناراحتی معده

داشتن تب

فشار خون بالا یا پایین

مشکلات تنفسی

یک بیماری کلیوی که نیاز به دیالیز دارد

آنژین یا مشکلات قلبی

بی اختیاری ادرار یا مدفوع

عفونت قفسه سینه

حساسیت به کلر

دیابت کنترل نشده، آسم یا صرع

در نهایت با رعایت موارد گفته شده در بالا، بیمار و فیزیوتراپیست تصمیم خواهند گرفت که آیا هیدروتراپی مناسب است یا خیر. این تصمیم به شدت یا ضعف وضعیت بیماری بستگی خواهد داشت؛ چون ممکن است در شرایطی، بیش از یک قسمت از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت وجود شرایط خاص گفته شده در لیست بالا آب درمانی توصیه نمی‌شود؛ اما در مورد سایر موارد، فقط باید به پزشک متخصص فیزیوتراپی اطلاع داده شود تا در صورت نیاز احتیاط‌های لازم را انجام دهند.

در پایان دوره آب درمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

یکی از اهداف اصلی درمان با آب این است که پس از اتمام دوره، برنامه تمرینات را به تنهایی ادامه داد و مدیریت کرد. فیزیوتراپیست  احتمالاً توصیه می‌کند که در استخر محلی، تمرینات ادامه یابد.

برخی از استخرهای شنا هنگام افزایش دمای آب و برخی مراکز ورزشی، کلاس‌های ورزشی مبتنی بر آب را برگزار می‌کنند. باید قبل از ورود به کلاس، از پزشک یا فیزیوتراپیست خود خواست تا اطمینان حاصل کند که  محیط آن مجموعه آبی برای شخص مناسب است. همچنین باید در مورد آرتروز و اثرات آن با مربی صحبت کرد تا در صورت لزوم بتوانند برخی از تمرینات را تطبیق دهند.

اگر شخصی نمی‌تواند شنا کند، آب درمانی می‌تواند یک جایگزین عالی برای او باشد؛ زیرا شنا یک ورزش عالی برای بهبود تناسب اندام و تحرک است بدون اینکه فشار زیادی روی مفاصل شخص وارد کند. اگر شخصی مطمئن نیست که هیدروتراپی برای او مناسب است یا نه، باید از یک متخصص مراقبت بهداشت کمک و مشورت بخواهد.

تیم تخصصی آب درمانی در مدرسه شنای امپراطور توانسته است با بهره‌گیری از مربیان با تجربه نقش به سزایی در درمان بیماران حرکتی داشته باشند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آکادمی شنا امپراطور

آکادمی تخصصی شنای امپراطور با مدیریت سرکار خانم آزاده محمدی، یکی از بهترین و مجرب ترین مربیان حال حاضر کشور راه اندازی شد و فعالیت خود را در زمینه آموزش شنا در اصفهان آغاز کرد.این آکادمی با هدف اجرای سبک های نوین آموزش شنا برای تمامی سنین و ارائه طرح های ویژه برای لاغری و تناسب اندام به وسیله ورزش شنا شروع به کار کرده است.آب درمانی، اصلاح تکنینک، شنای موزون و شنای قهرمانی از دیگر دوره های آموزشی این مجموعه می باشد. مدرسه شنا امپراطور در زمینه آموزش شنا در اصفهان و همچنین آب درمانی در اصفهان فعالیت های تخصصی خود را از سال 98 آغاز نموده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان