کد: 139808204210313375

روش مطالعه درس ریاضی

کد: 139808204210313375

http://bit.ly/2Kwkhvp

، تهران , (اخبار رسمی): درس ریاضی مطمئنا یکی از دروسی است که نحوه مطالعه آن در نتجه آن موثر است. ممکن است بسیاری از دانش آموزان یا دانشجویان بپرسند ریاضی را چگونه باید مطالعه کرد تا نتیجه مطلوبی حاصل شود. پاسخ سوال را در این مقاله آورده شده است.

روش مطالعه درس ریاضی
روش مطالعه درس ریاضی

روش مطالعه درس ریاضی برای مدرسه، کنکور و دانشگاه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان معتقدند که علت نمره‌ها یا درصدهای پایین درس ریاضی نحوه مطالعه این درس است. اساتید برجسته ریاضی لایو آموز کاملا با این عقیده موافق هستند. علاقه‌مندان با مراجعه به سایت لایو آموز و مشاهده فیلم آموزش معادلات دیفرانسیل و یا فیلم آموزش ریاضی مهندسی به این نتیجه خواهند رسید که این دروس بسیار شیرین و کاربردی هستند. ممکن است از نظر خیلی‌ها مطالعه درس ریاضی بسیار نفرت‌انگیز باشد اما خود شخص هم در نحوه مطالعه این درس بسیار تاثیرگذار است.

نحوه مطالعه درس ریاضی به صورت درست و قابل فهم باید به روش زیر انجام شود:

1- هدف و انگیزه برای شروع

برای بچه‌ها ممکن است مواردی مانند جایزه دادن در خانه یا حتی مدرسه گزینه مناسبی برای ترغیب و تشویق بچه‌ها باشد.

2- جسارت برای حل و پیشرفت

یکی از نکات مهم برای پیشرفت در درس ریاضی جسارت و حل مسائل بزرگ حتی به اشتباه است. در این صورت شخص مجبور می‌شود راه حل‌های جزئی و ریزتر را یاد بگیرد. به جرات می‌توان گفت اولین مرحله برای فهم و حل یک مسئله ریاضی، جسارت و حتی بهتر است گفته شود پر رو بودن است. خیلی‌ها هنوز سؤال را شروع نکرده میدان را خالی می‌کنند، چون قیافه سؤال ترسناک به نظر می‌رسد. اما باید مطمئن بود هر آدمی می‌تواند حداکثر به اندازه جسارتش رشد کند. حالا اگر بخواهد در حل یک مساله ریاضی باشد یا هر هدف دیگری در زندگی‌اش.

3- خلاقیت خود را نکُشید

نداشتن معلم آنقدرها هم بد نیست. زیرا در حل مسائل ریاضی فقط از راه حل خاص نباید به یک سؤال نگاه کرد و یا باید به یک مسیر مشخصی ذهن‌ را محدود کرد. دانش آموز باید هر کاری را که دوست دارد را انجام دهد حتی اگر راه حل غلط بود، چیزی را از دست نخواهد داد و به یک راه حل درست خواهد رسید.

4- جنگنده بودن در حل سوالات

این توصیه لزوما برای مرحله‌ فهم و خواندن ریاضی است. طبیعتاً برای کسی که در دوران کنکور است، لازم است با توجه به زمان خود روی سوالات وقت بگذارد و از منابعی استفاده کند که او را سریع‌تر به هدف بر‌ساند. باید توجه کرد در جلسه کنکور بیش از حد جنگجو نبود! حتماً باید از تکنیک مدیریت زمان استفاده کرد تا بتوان حداکثر نتیجه را از توانایی‌ خود برد.

5- بررسی دیدگاه‌های متفاوت

در دهه 80 امکاناتی مانند اینترنت آنقدرها رایج نبود، ولی الان در دهه 90 همه چیز فرق می‌کند. امروزه دانش آموزان به تمامی کتاب‌های رفرنس و ویدیو، کلیپ‌های آموزشی دسترسی دارند. مثلاً برای درسی مانند معادلات دیفرانسیل دوره‌های زیادی می‌توانند پیدا کنند که البته چندان جالب نیست. با این حال دوره‌های معرکه‌ای مثل معادلات دیفرانسیل دانشگاه MIT هم وجود دارد که به صورت رایگان می‌توان از آنها استفاده کرد. البته مناسب کنکور ایران نیست. اما دوره معادلات دیفرانسیل یا ریاضی مهندسی لایو آموز می‌‌تواند برای همه مفید باشد.

6. فهم عمیق با گذشت زمان حاصل می‌شود

قطعاً  همه در دوران پیش‌دانشگاهی دیدگاه متفاوتی نسبت جبر و احتمال دارند زیرا کتاب‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام‌شان در مورد یک سؤال واحد صحبت می‌کردند. ولی مطمئنا اگر کسی بخواهد مستقیما به دید و فهم عمیق برسد، از آن درس زده خواهد شد. این یکی از تکنیک‌هایی است که می‌توان بهترین استفاده را از آن برد. متاسفانه ساختار اغلب کتاب‌های کنکوری هم براساس همین انتقال حداکثری به داوطلب است. همین مسئله باعث می‌شود که در مرحله اول دانشجو یا دانش‌آموز جا بزند. بنابراین باید شود مهارت و تسلط را به صورت مرحله‌ای بالا برد. یعنی اول بر روی مفاهیم اولیه و ساده مسلط شده و بعد کم کم جزئیات دیگر را وارد کار کرد. در نتیجه برای خواندن ریاضی باید از منابعی استفاده کرد که از این نوع آموزش استفاده کرده باشند.

7. تمرین زیاد و فرمول کم

برای خواندن ریاضی باید سعی کرد از فرمول‌های کمتر استفاده کرد زیرا این مرحله تأثیر زیادی روی عمق درک دانش آموز از ریاضی خواهد گذاشت و مهمترین مرحله در خواندن ریاضی است. مطمئنا دانش آموزان، اولین باری که با یک مفهوم ریاضی آشنا می‌شوند، قدرت تحلیل آنها روی جنبه‌های مختلف آن محدود است. با این حال با تمرین می‌توانند این قدرت را افزایش دهند. اما چگونه؟

حل سوالات درس ریاضی

برای حل سؤالات باید به نکات زیادی توجه کرد. اول این که سؤالات مختلفی را که حل شده از نظر شباهت‌ها و تفاوت‌های‌شان دسته‌بندی کرد. برخی از مسائل که بسیار ساده هستند به عنوان الگوی مادر در رأس این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. با ترکیب این مسئله‌ها، سوال‌های پیچیده‌تر طراحی می‌شود که در زیرشاخه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند.  بدین طریق اگر تمرین کافی به همراه تحلیل همراه باشد. یک ساختار منظم در ذهن دانش آموز شکل خواهد گرفت و او ناخودآگاه از فلوچارت‌های ذهنی برای حل مسائل هم خانواده استفاده خواهد کرد.

یعنی دانش آموز ابتدا متوجه خواهد شد یک سؤال به کدام دسته از سوالاتی که قبلاً حل کرده شبیه است و سعی می‌کند همان الگو را برای حل سؤال جدید هم پیاده‌سازی کند. مثلاً اگر فرض شود که الگوی سؤالات یک مبحث به صورت زیر باشد و تشخیص اولیه او این بوده که سؤال به نوع  G شبیه است.

بنابراین طبق الگو بالا، اول سؤال را به دو بخش E و C شکست و مجهولی که در بخش C بوده است را پیدا کرد. بخش E نیز از ترکیب دو مسله الگو A و B ایجاد شده است که آن هم به راحتی حل می‌شود. پس مرحله اول خواندن ریاضی باید به نحوی باشد که ابتدا دانش آموز را با سؤالات ساده درگیر کند و به مرور زمان سبک سؤالات ترکیبی مطرح شوند.

تمرین زیاد شخص را به تسلطی می‌رساند که می‌تواند به راحتی مسائل را براساس مسائل هم‌خانوده‌ خودش تحلیل کند. این نوع خواندن ریاضی در درسی مانند آمار و احتمالات بسیار مؤثر است.

8. درس بدهید

درصد یادگیری در واقع بازدهی از خواندن ریاضی دانش آموز است و به چند پارامتر بستگی دارد. مثلاً برای یادگیری یک موضوع ممکن است صرفاً از ابزار شنوایی استفاده شود، یا کسی صرفاً مطالعه انجام دهد و ریاضی را از روی کتاب بخواند. در زیر افزایش درصد یادگیری به ترتیب آمده است:

خواندن

شنیدن و خواندن

دیداری - شنیداری

دیداری - شنیداری و مباحثه در کلاس

تدریس

لایو آموز با بیش از هزار ساعت فیلم آموزشی از جمله معادلات دیفرانسیل استاد توسلی یا ریاضی مهندسی استاد صابر راه دانش‌آموزان را برای خواندن درس ریاضی راحت‌تر خواهد کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لایو آموز

گروه آموزشی لایو آموز از سال ۹۰ فعالیت خودش را با مدیریت استاد توسلی شروع کرد و در طی این چند سال با بهره گیری از اساتید به نام موسسات برتر کشور که همگی مولفین و مدرسین برتر ایران هستند به ارایه فیلم های آموزشی و کلاس های آنلاین در زمینه کنکور ارشد و نرم افزار پرداخته اند. نقطه تمایز ما با سایت های آموزشی دیگر استفاده از اساتید برند که در کلاس های حضوری تدریس دارند و به هیچ عنوان از افراد بی تجربه برای آموزش کمک نگرفته ایم.

منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش