اطلاعات تماس
  • 021224*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139904264431712862

تغییر مدل کسب و کار

تغییر مدل کسب و کار شرکت‌ها با ظهور کرونا ویروس

کد: 139904264431712862

https://bit.ly/33eGGaB

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به تدوام بحران کرونا در این مطلب به سه راه کار پیش روی شرکت ها برای تغییر در مدل کسب و کارشان اشاره می کنیم:

تغییر مدل کسب و کار شرکت‌ها با ظهور کرونا ویروس
کرونا ویروس و تغییر مدل کسب و کار شرکت‌ها

کرونا فرصت یا حتی ضرورتی برای اجرای ایده‌های نو ایجاد کرده است

بحران جهانی کرونا و همه‌گیری آن آنقدر سریع اتفاق افتاد که اغلب کشورها را غافلگیر کرد و به آنها فرصت کافی برای آماده سازی تمهیدات و انجام اقدامات لازم را نداد. ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ را برای ماه‌ها به تعطیلی کشاند و بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک را مجبور به اعمال تغییرات سریع در مدل کسب و کارشان کرد. تا از این طریق بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

از آنجا که نیازهای مشتریان طی چند ماه گذشته تغییر و تکامل یافته ‌است، بسیاری از شرکت‌ها با ایجاد تغییراتی در مدل‌های کسب‌وکار خود در تلاشند تا با نقش‌های متفاوتی نسبت به گذشته مجددا در عرصه صنعت و تجارت حضور یابند.

 تطابق با شرایط جدید شاید تنها راه پیش روی کسب‌و‌کارها باشد تا بتوانند مفید واقع شوند و بقای خود را حفظ کنند. در پی این بحران جهانی، هر کسب و کاری مجبور است به سرعت برای آینده خود راهکاری بیندیشد. تغییر و تحول در بعضی صنایع، از صنعت ساختمان سازی گرفته تا تجارت الکترونیک، زودتر از آنچه انتظار می رفت در حال وقوع است. مشاغل باید زیرکانه تر از قبل عمل کنند و با استفاده از هر آنچه در اختیار دارند، پاسخ گوی نیازهای تغییر یافته باشند.

با توجه به تدوام بحران کرونا در این مطلب به سه راه کار پیش روی شرکت ها برای تغییر در مدل کسب و کارشان اشاره می کنیم:

1. تبدیل خدمات حضوری به خدمات آنلاین:

شرکت‌های خرده فروشی که پیش تر هم ارایه خدمات در فضای مجازی را تجربه کرده اند، اکنون دو برابر بیشتر از قبل روی استراتژی‌های دیجیتالی خود تمرکز دارند. اما ارایه خدمات حضوری نظیر خدمات درمانی از جمله فیزیوتراپی از طریق اینترنت، مشکل دیگری است. با توجه به الزام رعایت فاصله اجتماعی ارایه خدمات درمانی به صورت حضوری بسیار کاهش یافته و در برخی موارد متوقف شده است.

اکنون کرونا فرصت یا حتی ضرورتی برای اجرای ایده‌های نو ایجاد کرده است. در این راستا شرکتی فعال در حوزه نرم‌افزارهای پزشکی، پلتفرم آنلاینی را راه اندازی کرده است که بیماران را به طور مستقیم به کلینیک های درمانی متصل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کرونا «تحول دیجیتال» را برای کسب‌وکارها تسریع می‌کند

مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای گفت: «دو سال پیش، از من خواسته شد که پلتفرمی برای ارایه خدمات پزشکی از راه دور بسازم. من می دانستم که اجرای این ایده می تواند مفید باشد، اما تصور نمی‌کردم به این زودی پیدایش ویروسی مانند کرونا ساخت چنین پلتفرم‌هایی را تبدیل به یک ضرورت کند.» خوشبختانه، پلتفرم ما اندکی قبل از وقوع بحران ساخته و راه‌اندازی شد و توانست از پزشکان در چندین مکان مختلف دعوت کند تا خدمات درمانی خود را از طریق این پلتفرم ارائه دهند.

2. بهره برداری چندگانه از خطوط تولید:

علاوه برکمبود تخت‌های خالی و تجهیزات پزشکی برای بستری بیماران مبتلا به کووید 19، کمبود ماسک در بسیاری از کشورها هراس جمعی را از پیامدهای این بحران افزایش داده است.

از این رو تعدادی از شرکت‌های دارای زیرساخت و کارخانه‌های موجود در کنار محصولات خودشان خط تولیدی برای تهیه ماسک، ضدعفونی کننده و سایر نیازهای ضروری ایجاد کرده‌اند.

به عنوان نمونه، شرکت پوشاک BELLA + CANVAS"" در لس آنجلس خط تولید پیراهن خود را به «ماسک» تبدیل کرد که هم اکنون 100 میلیون ماسک در هفته تولید می‌کند. حجم بالای تولید آنها به دلیل عدم نیاز به طراحی خاص برای ماسک ها و مالکیت یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات برش در جهان امکان پذیر است. به علاوه، این شرکت با استفاده از بستر فروش هوش مصنوعی با سازمان‌های بزرگ ارتباط برقرار کرده است تا ماسک‌ها را به دست سازمان‌هایی که بیشتر به آن‌ها احتیاج دارند، برسانند و جان خود و دیگران را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه کسب‌و‌کار کوچک‌تان را از بحران کرونا نجات دهید؟

شرکت هایی مانند "Carhartt"، "Brooks Brothers" و " Gap" نیز متعهد به تولید ماسک و گان برای بیمارستان‌ها بودند، "Louis Vuitton" هم خط تولید عطر و ادکلن خود را برای تولید هزازان تن ضدعفونی کننده دست آماده کرد. این درحالی است که طبق دستورالعمل‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی فرهنگ رو به رشد پوشیدن ماسک در ملاء عام به عنوان یک حسن نیت اجتماعی در جال رشد است. از این رو تقاضا برای ماسک و سایر محصولات بهداشتی همچنان رو به افزایش هست.

3. توسعه منابع و نیروی انسانی به منظور پاسخ به نیازهای جدید:

بسیاری از شرکت ها برای توسعه فعالیت های خود به منابع و نیروی انسانی بیشتری نیازمندند. فروشگاه هایی مانند ""Walmart اکنون در حال استخدام ده‌ ها هزار کارمندان جدید هستند. همچنین کسب و کارهای خدماتی نظیر Amazon از استخدام صدها هزار کارمند جدید خبر داده اند. به همین ترتیب، شرکت های مخابراتی مانند Slack و Zoom صدها کارمند جدید را برای پشتیبانی از افزایش تقاضا برای خدمات دیجیتال استخدام کرده اند تا شرکت ها بتوانند از طریق دورکاری به فعالیت‌های خود ادامه دهند. 

بیشتر بخوانید: چگونه با تیم‌های دورکار، همکاری موثر داشته باشیم؟

اگرچه ممکن است انتهای این تونل روشن و امیدوارکننده باشد، اما باید یک نکته را پذیرفت: «حتی اگر روزی این شرایط برای همه ما عادی شود، دنیای جدید هرگز شبیه دنیایی نخواهد بود که قبلاً در آن کار و زندگی می‌کردیم.». اعمال چنین تغییراتی در مدل های کسب و کار نشان دهنده تاب آوری کارآفرینان است. تغییراتی خلاقانه که به پایداری و تداوم کسب و کارها منجر خواهد شد و نسل های آینده قدردان آن خواهند بود.

بسته آموزشی: چگونه مدل کسب‌و‌کاری بدون تاریخ انقضا طراحی کنیم؟

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیزنگار

تنوعی از ابزارهای آنلاین برای ایده‌پردازی، مدل‌سازی، امکان‌سنجی، طرح‌ریزی، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کسب‌وکار در اختیار شماست. ابزارهای کاربردی را آنلاین طراحی کنید و با تشکیل اتاق فکر با سایرین همفکری کنید و با بیزنگار گروهی با مشتریان، دانشجویان و همکاران‌تان به صورت سازنده تعامل نمایید.

اطلاعات تماس
  • 021224*****
[نمایش اطلاعات]