اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905054459514508

گز بلداجی و اشتباه اکثر مردم در مورد آن

کد: 139905054459514508

https://bit.ly/2Pfvmmx

، اصفهان , (اخبار رسمی): یکی از اشتباهات اکثر مردم این است که می‌پندارند بلداجی نام یکی از برندها و کارگاه‌های تولیدی گز در اصفهان است.

گز بلداجی و اشتباه اکثر مردم در مورد آن
گز بلداجی و اشتباه اکثر مردم در مورد آن

یکی از اشتباهات اکثر مردم این است که می‌پندارند بلداجی نام یکی از برندها و کارگاه‌های تولیدی گز در اصفهان است. این در حالی است که ازاین‌رو توقع می‌توان داشت که فعالان این صنعت و مسئولین استانی نسبت به معرفی این طلای سفید حساسیت و تلاش بیش‌تری از خود نشان داده و با فراهم ساختن توسعه و صادرات این محصول گران‌بها لااقل در سطح کشور به عموم مردم شناسانده شود.

شهر بلداجی

شهر بلداجی در استان چهارمحال بختیاری و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی بروجن قرارگرفته که نامی پرآوازه در صنعت گز سازی ایران دارد.
نخستین کارگاه گز سازی زمانی که آن دیار روستایی بوده است در سال ۱۳۵۲ بنانهاده شد. از آن سال تاکنون به همت فعالان این صنعت با پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان، روزبه‌روز به شهرت، مرغوبیت و کیفیت این محصول افزوده‌اند.
امروزه گز سازان بلداجی با افزایش کیفیت و تولید گز خود و با به دست آوردن بخش قابل‌توجهی از بازارهای داخلی و خارجی خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید گز پس از اصفهان با تولید سالانه بیش از یک‌سوم گز کشور معرفی کرده‌اند.

اقتصاد شهر بلداجی درگذشته بر سه‌پایهٔ اصلی:

– کشاورزی

– دام‌پروری

– قالی‌بافی

استوار بوده است. در سال‌های گذشته با تغییرات :

– اقتصادی

– اجتماعی

– فرهنگی

– و …

این سه محور پول‌ساز شهر بلداجی رونق خود را ازدست‌داده و جذابیت خود را ازدست‌داده است.
ازاین‌رو گز سازی از اهمیت ویژه‌ای در تولید ثروت در این شهر پیداکرده که در ذیل به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

– اشتغال

مهم‌ترین نقش واحدهای تولیدی گز ایجاد اشتغال و کارآفرینی است. در حال حاضر کارگران این صنعت که تا چندی پیش حدود ۴ هزار نفر برآورد شده‌اند به دو صورت دائمی و فصلی (در نیمه دوم سال و به‌ویژه ایام نزدیک به نوروز که تقاضا برای گز افزایش می‌یابد موجب اشتغال تعداد زیادی از افراد بیکار می‌شود) در این واحدها مشغول به فعالیت هستند. درگذشته اغلب کارکنان واحدهای گز سازی بلداجی را آقایان تشکیل داده ولی امروزه با توجه به توانایی‌های بالای زنان آن دیار بسیاری از کارگاه‌ها خانم‌ها را مشغول به کارکرده‌اند.

– رونق کسب‌وکارهای جانبی

برای تولید گز بلداجی علاوه بر کارگاه‌های گز سازی به کارگاه‌های تولیدی دیگری ازجمله:

-کارتن‌سازی

– جعبه سازی

– سفیده زنی

– لوازم قنادی و کارگاهی

– تهیه و توزیع مواد اولیه ازجمله انواع مغز

– و …

نیاز است. خوشبختانه بسیاری از این واحدها در دهه‌های اخیر شروع به فعالیت کرده و چشم‌انداز روشنی برای ایجاد کارگاه‌های دیگر و تکمیل این خلأ پیش رو است. برای نمونه در سال ۸۲ شهرداری بلداجی و بخش خصوصی ساخت کارخانهٔ تولید قند مایع (سیباسان) آغاز و با بهره‌برداری از آن در سال ۸۵ تولیدات این واحد صنعتی به بازار عرضه‌شده است.

دو دلیل اصلی استفاده از قند مایع (عسل طبیعی) در تولید گز بلداجی عبارت‌اند از:

۱-  افزایش کیفیت و ماندگاری گز

۲-  افزایش اثرات مثبت در طعم و سلامت گز نسبت به سایر شیرین‌کننده‌ها (شکر و گلوکوز)

– توسعه و عمران شهر

برای افزایش و مقرون به‌صرف بودن تولید گز این واحدهای صنعتی برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های موردنیاز خود و از طرفی رعایت بهداشت باید ساختمان‌ها و زمین‌های بزرگی را به‌صورت مجهز و شیک مخصوصاً در واحدهای فروش خودساخته که این امر به‌خودی‌خود باعث زیبایی و آبادانی شهر می‌شود.

– تبلیغ و جذب سرمایه

نام بلداجی به‌واسطهٔ تولیدات مرغوب گز آن و از طرفی ارسال و صادرات گز بلداجی به سراسر کشور و خارج از کشور علاوه بر شهرت نام بلداجی و جذب سرمایه و شکوفایی اقتصادی، همه‌ساله سبب روانه شدن تعداد بالایی مسافر و گردشگر به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه شده است.

 افزایش دید ثبت

وجود این کارگاه‌های تولیدی سبب شده است علاوه بر مردم منطقه مسئولین استانی نیز به شهر بلداجی به‌عنوان شهری ثروت ساز و پررونق
نگاه کرده و در تخصیص بودجه و امکانات به این شهر زیبا تلاش خود را دوچندان نمایند.

صادرات گز بلداجی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

گز بلداجی علاوه بر پخش در سراسر ایران به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس ازجمله:

-عراق

-پاکستان

-افغانستان

-آسیای میانه

-امارات

-و …

صادرشده و کام جهانیان را شیرین کرده است. سالانه به‌طور میانگین حدود ۴۰ تن گز در شهر بلداجی تولیدشده که به‌صورت خاص یک هزار و دویست تن گز
برای مصرف عید نوروز و سوغات جهت مسافران از سوی کارگاه‌های تولیدی روانه بازار می‌شود.

اصفهان و بلداجی دو رقیب دیرینه

از قدیم‌الایام گز بانام اصفهان درآمیخته و یکی از معروف‌ترین سوغاتی و شیرینی‌های دیار نصف جهان است.
طعم و ترکیب گز به‌گونه‌ای است که با اکثر سلایق و ذائقه‌ها هماهنگ بوده و ازاین‌رو به محصولی شناخته‌شده در سرتاسر جهان
تبدیل‌شده و نقش بسزایی در خلق ثروت و ارزآوری به کشور را داراست.
اصفهان از گذشته تا به امروز رقیبی در تولید گز داشته و آن‌هم شهر بلداجی در استان چهارمحال بختیاری است.

حدود یک‌سوم گز تولیدی در شهر بلداجی به مصرف داخل استان می‌رسد
و بقیهٔ آن به خارج از استان و حتی کشورهای دیگر ارسال می‌گردد.
واحدهای تولیدی گز بلداجی اغلب از مردان در قسمت تولید و از بانوان در قسمت بسته‌بندی بهره می‌برند
که اشتغال چشم‌گیری مخصوصاً در نیمه دوم سال و ایام نوروز ایجاد می‌کنند.

فروشگاه به گز مرکزعرضه و فروش انواع گز به صورت آنلاین است. ازجمله محصولات این فروشگاه گزکرمانی , گزمظفری , گزآنتیک , گزدردشتی , گزشیرین منش و...است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گز اصفهان

فروشگاه "به گز" بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور و مرجع تخصصی انواع گز اصفهان، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین کیفیت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که "به گز" از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت انواع گز اصیل اصفهان (آردی، لقمه ای، سکه ای، شکلاتی، رژیمی و ... )، انواع پولکی (نارگیلی، زعفرانی، گل محمدی، لیمویی، پرتقالی و ...)، انواع نقل (بیدمشکی، بادام، شکرپنیر و ...)، سوهان (سوهان عسلی، لقمه ای، تخت، سوهان گز و...)؛ از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس اصفهانی همچون کرمانی، مظفری، بلداجی، آریا، بوعلی، شیرین، نسرین، سلطانی، آنتیک، سکه و ... "به گز "، با داشتن مراکز توزیع در استان اصفهان، امکان تحویل کالا را به‌صورت رایگان در شهر اصفهان در همان روز ثبت سفارش فراهم کرده است. آدرس وب سایت www.behgaz.com

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی