اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139910064834414508

رشته شیرینی سازی و گزسازی به عنوان یک رشته دانشگاهی

کد: 139910064834414508

https://bit.ly/389SY69

، اصفهان , (اخبار رسمی): راه اندازی رشته تخصصی در حوزه شیرینی سازی و گز سازی و توجه نظام دانشگاهی کشور به این صنعت که گردش مالی بالایی دارد، می تواند بسترهای توسعه فراگیر این صنعت را در کشور مهیا سازد.

رشته شیرینی سازی و گزسازی به عنوان یک رشته دانشگاهی
رشته شیرینی سازی و گزسازی به عنوان یک رشته دانشگاهی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان کاردان خط تولید، کمک کارشناس آزمایشگاه‌های شیرینی، کمک کارشناس کنترل کیفیت در کارخانه و ...به کار مشغول شوند.

وجود تجارب گسترده فنی، مدیریتی و علمی در صنعت شیرینی سازی و گزسازی و توانایی‌های علمی موجود در آموزش عالی کشور و همچنین ضرورت تربیت نیروی انسانی موردنیاز در رشته شیرینی سازی و گز سازی، سبب تشکیل یک مرکز علمی کاربردی و تعریف یک دوره مستقل کاردانی صنعت گز سازی شده است که نوید توسعه روز افزون این رشته را در کشور میدهد. 
در مردادماه سال ۱۳۸۶ «مرکز علمی کاربردی عتیق» به‌عنوان دانشکده گز و شیرینی، به جمع مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی پیوست تا دانش و مهارت افراد و مدیران شاغل در صنایع غذایی سنتی ارتقا یابد و با پرورش نیروی انسانی ماهر، فقدان مدیران درزمینهٔ تولید گز و شیرینی مرتفع شود. در ادامه نگاهی به مقوله تدریس دانشگاهی این رشته در ایران می اندازیم. 

اهمیت تدریس دانشگاهی تولید گز و شیرینی

تدریس دانشگاهی این رشته، علاوه بر توسعه کمی و کیفی این صنعت در کشور می تواند مزایای قابل توجهی را در راستای صنایع غذایی ایجاد نماید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

– مهیا نمودن شرایط جهت تولیدات علمی در صنایع غذایی سنتی.

– تربیت مدیرانی با آگاهی و مسلط به دانش فنی.

– تربیت نیروهای کارآمد جهت رقابت در بازارهای جهانی و به‌منظور توسعه پایدار در تولید محصولات سنتی.

رشته‌های ارائه‌شده

در این دوره که در جلسه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ در شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی موردبررسی و تصویب قرار گرفت، دررشته صنایع غذایی دوره کاردانی ناپیوسته شیرینی و گزسازی، کاردانی ناپیوسته شیرینی سازی و کارشناسی ناپیوسته (مهندسی) تکنولوژی گز و شیرینی در مرکز علمی کاربردی عتیق ارائه می‌شود. 

اهداف راه‌اندازی این دوره عبارت‌اند از:

– بهره‌برداری از تجارب فنی، علمی و مدیریتی انباشته‌شده در صنعت گز سازی و مستند کردن آن‌ها.

– تربیت متخصصانی که برکلیه مراحل تولید گز از شناسایی مواد اولیه و تجهیزات تولید تا فرایندهای تولید نظارت دارند و بر انبار کردن و تحویل و فروش تسلط داشته باشند.

– واردکردن مدیران صنعتی به حوزه تولید گز.

– تغییر نگرش مسئولان شهری نسبت به این حوزه.

جایگاه فارغ‌التحصیلان

فارغ‌التحصیلان این دوره ها می‌توانند به‌عنوان سرپرست تولید، مسئول پخت، پرداخت و بسته‌بندی در صنعت گز مشغول به کار شوند.

کاردانی ناپیوسته شیرینی سازی

 این دوره در ۲۶ اردیبهشت ۸۳ در شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی موردبررسی و تصویب قرار رفت و باتوجه به نیاز کشور و مصرف قابل‌توجه شیرینی در ایران، این دوره با اهداف زیر به اجرا درمی‌آید که از جمله اهداف و دستاوردهای آن را به این شرح می توان برشمرد: 

– تربیت افراد آشنا با انواع مواد اولیه این صنعت از قبیل پروتئین‌ها، قندها، مواد نشاسته‌ای، رنگ‌ها، مواد افزودنی و …

– پرکردن شکاف بین کارگران عادی و متخصصان دارای مدرک کارشناسی و بیشتر در این حوزه.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان کاردان خط تولید، کمک کارشناس آزمایشگاه‌های شیرینی، کمک کارشناس کنترل کیفیت در کارخانه و آزمایشگاه، کاردان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کمک کارشناس تولید به کار مشغول شوند.

کارشناسی ناپیوسته (مهندسی) تکنولوژی گز و شیرینی

با توجه به اشتیاق برخی از دانشجویان دوره کاردانی این رشته و امکان تکمیل دانش و توانمندی‌های ایشان، دوره کاردانی ناپیوسته گز و شیرینی با اهداف زیر به اجرا درمی‌آید:

– تکمیل دانش و تجربهٔ کاردان‌های این رشته و توسعه این شاخه به کمک ایشان.

– تأمین نیاز رو به رشد صنعت گز به متخصصان و کارشناسان آشنا به این دوره.

– ارتقای کیفیت محصولات این صنعت برای رقابت با محصولات داخلی و خارجی.

– رشد اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری در صنعت گز.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بازار کار در جایگاه مدیر تولید، کارشناس تولید گز، کارشناس کنترل کیفیت، مسئول فنی آزمایشگاه، کارشناس آزمایشگاه یا کارشناس طراحی فرایند خطوط تولید کار کنند.

گفتنی است که فروشگاه «بهگز» مرکزعرضه و فروش انواع گز به صورت آنلاین است. ازجمله محصولات این فروشگاه، گز کرمانی، گزمظفری، گزآنتیک، گزدردشتی، گزشیرین منش و... است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گز اصفهان

فروشگاه "به گز" بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور و مرجع تخصصی انواع گز اصفهان، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین کیفیت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که "به گز" از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت انواع گز اصیل اصفهان (آردی، لقمه ای، سکه ای، شکلاتی، رژیمی و ... )، انواع پولکی (نارگیلی، زعفرانی، گل محمدی، لیمویی، پرتقالی و ...)، انواع نقل (بیدمشکی، بادام، شکرپنیر و ...)، سوهان (سوهان عسلی، لقمه ای، تخت، سوهان گز و...)؛ از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس اصفهانی همچون کرمانی، مظفری، بلداجی، آریا، بوعلی، شیرین، نسرین، سلطانی، آنتیک، سکه و ... "به گز "، با داشتن مراکز توزیع در استان اصفهان، امکان تحویل کالا را به‌صورت رایگان در شهر اصفهان در همان روز ثبت سفارش فراهم کرده است. آدرس وب سایت www.behgaz.com

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی