اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139910034830514508

گز بدون شکر و گز رژیمی چیست؟

کد: 139910034830514508

https://bit.ly/38ttwbL

، اصفهان , (اخبار رسمی): در این مقاله می خواهیم به اطلاعات جامعی در مورد گز بدون شکر و گز رژیمی بپردازیم و شمارا با این نوع گز ها آشنا سازیم.

گز بدون شکر و گز رژیمی چیست؟
گز بدون شکر و گز رژیمی چیست؟

تولید گز بدون شکر و گز رژیمی

برای تهیه گز رژیمی بدون قند ازهیچ گونه شیرین کننده مصنوعی مثل آسپارتام یا ساخارین استفاده نشده است.تنها شیرین کننده این محصول گیاه استویا می باشد.استفاده از استویا در این گز سبب شده بیماران دیابتی هم بتوانند این محصول را با خیال راحت میل نمایند.علاوه بر آن تولید این گز به گونه ای بوده است که بیماران سلیاکی هم با خیال راحت بتوانند از آن استفاده نمایند.زیرا این گز بدون گلوتن و فاقد آرد بوده و برای تهیه این محصول بجای آرد از سفیده تخم مرغ استفاده شده است.در نتیجه آن دسته از افراد که بدنبال مواد غذایی بدون گلوتن هستند انتخاب این محصول برای آنها بهترین گزینه می باشد.

گز یکی از فراورده‌های سنتی ایران است که بسیار مورد توجه مردم و گردشگران خارجی قرارگرفته است. کاربرد قندهایی ازجمله ساکارز و گلوکوز در تولید این محصول، استفاده از آن را برای بعضی از اقشار ازجمله افراد مبتلابه بیماری دیابت محدود کرده است، لذا گز رژیمی (بدون شکر) جایگزین گز معمولی شده است.

تعریف گز بدون شکر

گز بدون شکر فرآورده‌ای است که از ترکیب ایزومالت، سوربیتول، مغز پسته یا بادام، سفیده تخم‌مرغ، گلاب و در صورت لزوم تا ۰/۵ درصد گزانگبین به‌صورت گزهای معمولی موجود در بازار تهیه می‌شود.در جدول زیر ویژگی‌های گز بدون شکر آورده شده است

ویژگی‌هاحدود قابل‌قبول
طعمسفید (نمونه‌های حاوی عصاره استویا سبزرنگ)
تردیطعم مخصوص گز بدون شکر
رطوبت (درصد وزنی-وزنی)

۴ تا ۶

قندهای احیاکننده

۰/۳

قند کل (%)

حداکثر ۲

خاکستر کلحداکثر ۱/۲
مغز پسته یا بادام (%)

۳۰ تا ۳۵

محلول سوربیتول ۷۰ درجه بریکس۱۸ تا ۲۲
پودر ایزومالت۳۵ تا ۴۰
آلودگی میکروبیمطابق با استاندارد فراورده‌های قنادی
  

شیرین‌کننده‌های مورد استفاده در تولید گز بدون شکر

از دهه ۱۹۷۰ به بعد، نگرانی‌هایی در مورد اثرات رژیم‌های غذایی بر سلامتی انسان به وجود آمده است و مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات، به‌ویژه قند معمولی را در ایجاد بیماری‌های شایعی مانند:

– بیماری‌های قلبی عروقی
– چاقی
– بیماری‌های قند شیرین
– سایر اختلالات سوخت‌وسازی

مؤثر می‌دانند.

الکل‌های پلی هیدریک (الکل قندها، الکل‌های واجد چندین عامل الکلی)، از هیدروژنه کردن قندها شربت‌ها به کمک یک کاتالیزور معین که به‌طورمعمول پودر نیکل است، به وجود می‌آید. پلی الکل‌های مذکور عبارت‌اند از:

–  سوربیتول

– مانیتول

– گزیلیتول

– مالتیتول

– لاکتیتول

که به ترتیب از گلوکوز، مانوز، گزیلوز، مالتوز و لاکتوز مشتق می‌گردند. ایزومالت مخلوطی است از گلوکوپیرانوزیل –سوربیتول و گلوکوپیرانوزیل- مانیتول با تعداد مولکول‌های مساوی که از هیدروژنه کردن ایزومالتولوز به دست می‌آید.الکل‌های قندی، دارای خواص ویژه‌ای هستند که در جدول ذیل به‌طور خلاصه آورده شده است.

ویژگی‌های ساکارز و پلی الکل‌ها

ویژگی‌هاساکارزسوربیتولمانیتولگزیلیتولایزومالت
شدت شیرین‌کنندگی

۱

۰/۶

۰/۶

۱

۰/۴۵

اثر خنک‌کنندگی دهانبی‌اثرشدید

ضعیف

شدیدبی‌اثر
انرژی (کیلوکالری/گرم)۴۴۴>

۴>

۲
اثر در ایجاد پوسیدگی دندانشدیدضعیفضعیفبی‌اثربی‌اثر
مناسب برای بیماران قندینامناسبکاملاً مناسبکم‌وبیش مناسبکاملاً مناسبکاملاً مناسب
ایجاد لینت در دستگاه گوارش (گرم/روز)بی‌اثر۵۰-۷۵۲۰۵۰-۷۰۲۰-۳۰
وزن مولکولی۳۴۲۱۸۲۱۸۲۱۵۲۳۶۸
جذب رطوبت

شدید

شدید

ضعیف

شدیدضعیف
واکنش قهوه‌ای شدن+----
قابلیت انحلال در آبشدید (۶۶)شدید (۷۵)ضعیف (۱۸)شدید (۶۳)ضعیف (۴۵)
نقطه ذوب ۹۶-۹۷

۱۶۵-۱۶۸

۹۳-۹۴/۵۱۴۵-۱۵۰
پایداریپایدار در pH خنثیمقاوم به حرارت، ازنظر شیمیایی غیرفعالازنظر شیمیایی پایدارازنظر شیمیایی پایدارمقاوم به تجزیه شیمیایی و میکروی

الکل‌های قندی

الکل‌های قندی ازنظر کاری، شبیه به ساکارز بوده و از عوامل حجم دهنده به شمار می‌آیند. تبدیل قندها به پلی الکل‌ها دارای فواید فنی و فیزیولوژی است.
فواید فنی عبارت از افزایش پایداری شیمیایی و کشش بیشتر نسبت به آب بدون تغیر در قدرت شیرین‌کنندگی و همچنین کاهش تمایل به متبلور شدن است.
از فواید فیزیولوژیکی الکل‌های قندی می‌توان نقش ضعیف آن‌ها را در ایجاد پوسیدگی دندان‌ها ذکر نمود.این ترکیبات را همچنین به دلیل عدم نیاز به انسولین برای سوخت‌وساز، می‌توان در ترکیب مواد غذایی ویژه مبتلایان به بیماری قند وارد نمود.همچنین برخی از آن‌ها، به دلیل جذب نامناسب در روده، انرژی زیادی تولید نمی‌کنند.

شیرین‌کننده‌های مورداستفاده در گز بدون شکر موردبررسی سوربتول، ایزومالت و استیویوسید است.استفاده از دو یا چند شیرین‌کننده، مزایایی ازجمله اصلاح ایمنی برای صنایع غذایی دارد؛ زیرا در این صورت مقدار هریک از آن‌ها کاهش خواهد یافت.در ضمن، مخلوط چندین شیرین‌کننده بهتر از یک شیرین‌کننده قادر به اصلاح و تنظیم ویژگی‌های کیفی و پایداری فرآورده‌های نهایی خواهد بود.در زیر شیرین‌کننده‌های مورداستفاده در تولید گز بدون شکر بررسی‌شده است.

اثر شیرین‌کننده‌های رژیمی بر خصوصیات بافتی گز

محققان به بررسی اثر جایگزینی ساکارز و گلوکوز به ترتیب با شیرین‌کننده‌های رژیمی ایزومالت و سوربیتول در گز پرداختند.به این نتیجه رسیدند که بیشترین شباهت گز رژیمی با نمونه شاهد در نمونه‌های حاوی :

– ۲۵ درصد سوربیتول
– ۶۵ درصد ایزومالت

ایجاد می‌شود. در گز حباب‌های هوا در بین دیواره‌های بافت غذایی قرارگرفته است. وجود حباب‌ها می‌تواند:

– باعث کاهش دانسیته
– افزایش سطح و حجم
– افزایش زمان ماندگاری

محصول شود. عامل به وجود آورنده این حباب‌ها را می‌توان عوامل فعال سطحی پروتئین‌های سفیده تخم‌مرغ دانستکه به‌صورت کف به شربت تهیه‌شده از گلوکوز و شکر اضافه می‌گردد و در اثر حرارت دهی ملایم به حباب‌های کوی شکل جامد تبدیل‌شده و سبب ایجاد بافت اسفنجی در گز می‌شود.با توجه به استفاده از سفیده تخم‌مرغ به‌صورت کف در تولید گز، می‌توان این محصول را جز شیرینی‌های حجیم‌شده طبقه‌بندی کرد.

گز رژیمی نسبت به گز معمولی دارای بافت نرم‌تری است که با توجه به این‌که نرمی صفت مطلوبی برای گز است.تغییر نوع قندها از این نظر باعث افزایش مطلوبیت در گز می‌شود.وجود قندهای رژیمی یک عامل اساسی در ایجاد چسبندگی گز به دهان به‌عنوان صفتی نامطلوب است.
با افزایش نرمی بافت، چسبندگی نیز بیشتر می‌شود.در گز رژیمی باوجود استفاده از تخم‌مرغ حباب‌ها مشاهده نشده است زیرابه دلیل خاصیت نرم‌کنندگی سوربیتول مورداستفاده، گز حاصل استحکام لازم جهت نگهداری حباب‌ها را ندارد و حباب‌ها در اثر هم زدن از گز خارج می‌شود.

گز معمولی دانسیته کمتری نسبت به گز رژیمی دارد زیرا دارای حفرات هوای بیشتر در حجم یکسان ماده است.به علت همین دانسیته کم‌تر است. نمونه‌های معمولی در اثر کشش به سهولت پاره می‌شود درحالی‌که نمونه‌های رژیمی حالت کشسان دارند.

گز رژیمی چون حاوی ایزومالت و سوربیتول است شیرینی کم‌تری نسبت به گز معمولی دارد.
ازلحاظ طعمی هیچ تفاوتی بین گز معمولی و نمونه رژیمی وجود ندارد.

فروشگاه به گز مرکزعرضه و فروش انواع گز به صورت آنلاین است. ازجمله محصولات این فروشگاه گزکرمانی , گزمظفری , گزآنتیک , گزدردشتی , گزشیرین منش و...است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گز اصفهان

فروشگاه "به گز" بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور و مرجع تخصصی انواع گز اصفهان، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین کیفیت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که "به گز" از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت انواع گز اصیل اصفهان (آردی، لقمه ای، سکه ای، شکلاتی، رژیمی و ... )، انواع پولکی (نارگیلی، زعفرانی، گل محمدی، لیمویی، پرتقالی و ...)، انواع نقل (بیدمشکی، بادام، شکرپنیر و ...)، سوهان (سوهان عسلی، لقمه ای، تخت، سوهان گز و...)؛ از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس اصفهانی همچون کرمانی، مظفری، بلداجی، آریا، بوعلی، شیرین، نسرین، سلطانی، آنتیک، سکه و ... "به گز "، با داشتن مراکز توزیع در استان اصفهان، امکان تحویل کالا را به‌صورت رایگان در شهر اصفهان در همان روز ثبت سفارش فراهم کرده است. آدرس وب سایت www.behgaz.com

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی