اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907054577314508

گز سازی اصفهان قدیم و معرفی ۱۰ ترفند گز فروشی

کد: 139907054577314508

https://bit.ly/34JC77g

، اصفهان , (اخبار رسمی): شما در این مقاله با گز سازی اصفهان قدیم و معرفی ۱۰ ترفند گز فروشی آشنا می شوید.

گز سازی اصفهان قدیم و معرفی ۱۰ ترفند گز فروشی
گز سازی اصفهان قدیم و معرفی ۱۰ ترفند گز فروشی

در این مقاله  شما با ۱۰ ترفند گز فروشی آشنا می شوید تا با استفاده از آن به این سوال که چگونه گز فروشی را شروع کنیم و چه کارهایی برای شروع و فعالیت در شغل گز فروشی نیاز است جواب دهید. هرچند از خصوصیات برجستهٔ گز سازی اصفهان قدیم و جدید می‌توان چندین جلد کتاب نوشت ولی به اقتضای زمان کوتاه و حوصله خوانندگان به ۱۰ مورد از این خصوصیات برجسته به‌صورت تیتر وار در این مقاله پرداخته می شود:

۱- بسته‌بندی گز

در مورد بسته‌بندی گز تا حدود پنجاه سال قبل، گز داخل جعبه‌های چوبی در درون بستری از آرد قرار داده‌شده و در همان مکان به فروش می‌رفته است.

۲- تکنولوژی

گز لقمه‌ای بعدها ابداع‌شده و در آن زمان توسط کارگران و با دست سلفون پیچ می‌شده است. در آن دوره هنوز دستگاه‌های دوسرپیچ بسته‌بندی ساخته نشده بود.

۳- محل و روش تولید

در همان دوران، بدون وجود برق، گز در فضاهای بسیار کوچک، بدون دستگاه تهیه می‌شد. طبق خاطرات نسل به نسل، در آن مقطع حتی گز بعضاً در یک صندوقخانه کوچک و یا هشتی خانه‌های قدیم با یک ظرف و پارو و سینی تولید می‌شده است.
البته شرایط آن روزگار به‌گونه‌ای بوده که نهایتاً چند کیلو گز بیشتر در روز تولید نمی‌شد و همان تولید، درآمد نسبتاً خوبی برای آن دوره بوده است.

۴- شاگردی 

هر کس وارد پیشه گز سازی می‌شده مهارت کامل کسب کرده بود و مرسوم بوده که حتماً چندین سال سابقه شاگردی در کنار استاد و کارفرمای خود داشته باشد.

۵- کار گروهی

عموماً یک خانواده و یا خاندان در کنار هم مشغول به کار و تهیه گز می‌شده‌اند.

۶- درآمدزایی

آن زمان و حتی تا چند سال پیش، ابتدا پسته خرید می‌کردند. سپس آن را در میان زنان داخل خانه‌ها تقسیم می‌کردند و با داشتن وزن کامل پسته امانتی، مغز پسته و پوسته آن را پس از چند روز از همان خانه‌ها تحویل می‌گرفتند و این خود زمینه اشتغال‌زایی خوبی برای افراد محتاج به کمک‌هزینه بوده است.

۷- پخت گز

زیر ظرف‌های پخت گز را با آتش و به‌وسیله سوزاندن پوسته همان پسته‌هایی که از خانه‌ها تحویل گرفته بودند روشن می‌کردند و با حرارت مستقیم، گز را به عمل می‌آوردند.

۸- مدت زمان کار

پخت گز با آن روش، ساعت‌های متمادی به طول می‌کشیده و شاید از صبح زود تا آخر شب کارفرما و کارگر سرگرم و مشغول می‌شده‌اند.

۹- فروش گز

گز در آن دوره تک‌فروشی هم می‌شده و به همین خاطر، خوراک و تنقلات کودکان و دانش آموزان نیز بوده به‌طوری‌که بچه‌های مدرسه هنگام بازگشت و در مسیر خانه، هرکدام یک یا چند عدد گز خریداری می‌کرده‌اند.

۱۰- مهارت

یکی از تخصص‌های مهم گز سازی، اصطلاحاً رسیدن گز و یا آماده شدن آن بوده، که با بررسی کش آمدن گز پی به آن می‌برده‌اند و در بیان خود آن را نخ دیدن می‌گفته‌اند.

فروشگاه به گز مرکز عرضه و فروش انواع گز به صورت آنلاین است. ازجمله محصولات این فروشگاه گزکرمانی، گزمظفری، گزآنتیک، گزدردشتی، گز شیرین منش و... است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گز اصفهان

فروشگاه "به گز" بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور و مرجع تخصصی انواع گز اصفهان، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین کیفیت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که "به گز" از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت انواع گز اصیل اصفهان (آردی، لقمه ای، سکه ای، شکلاتی، رژیمی و ... )، انواع پولکی (نارگیلی، زعفرانی، گل محمدی، لیمویی، پرتقالی و ...)، انواع نقل (بیدمشکی، بادام، شکرپنیر و ...)، سوهان (سوهان عسلی، لقمه ای، تخت، سوهان گز و...)؛ از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس اصفهانی همچون کرمانی، مظفری، بلداجی، آریا، بوعلی، شیرین، نسرین، سلطانی، آنتیک، سکه و ... "به گز "، با داشتن مراکز توزیع در استان اصفهان، امکان تحویل کالا را به‌صورت رایگان در شهر اصفهان در همان روز ثبت سفارش فراهم کرده است. آدرس وب سایت www.behgaz.com

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی