کد: 139907304712515122

دستگاه اکسس کنترل چیست؟

کد: 139907304712515122

https://bit.ly/34u73tn

، تهران , (اخبار رسمی): دستگاه اکسس کنترل به مجموعه ساز و کارهای امینتی گفته می شود که زمان و تعداد دسترسی افراد به یک مکان خاص را تعیین می کنند و صرفا به دسته ای خاص از افراد اجازه استفاده یا بازدید و یا عبور از یک نقطه ی خاص را می دهند.

دستگاه اکسس کنترل چیست؟
دستگاه اکسس کنترل

دستگاه اکسس کنترل به مجموعه ساز و کارهای امینتی گفته می شود که زمان و تعداد دسترسی افراد به یک مکان خاص را تعیین می کنند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که اکسس کنترل چیست و چه کاربردی دارد؟ و اکسس کنترل با کنترل دسترسی چه تفاوتی دارد. جالب است که بدانید دستگاه‌های اکسس کنترل در صنعت نظارت و کنترل تردد افراد، یکی از جدیدترین و پر کاربردترین تکنولوژی روز دنیا به حساب می‌آید. در این مقاله تلاش شده که معانی و مفاهیم درستی از شناخت اکسس کنترل در اختیار شما همراهان عزیز قرار گیرد.

دستگاه اکسس کنترل چیست؟

دستگاه اکسس کنترل به مجموعه ساز و کارهای امینتی گفته می شود که زمان و تعداد دسترسی افراد به یک مکان خاص را تعیین می کنند و صرفا به دسته ای خاص از افراد اجازه ی استفاده یا بازدید و یا عبور از یک نقطه ی خاص را می دهند. در یک مفهوم ساده تر اکسس کنترل را می توان کنترل دسترسی افراد به نقاط خاص از یک ساختمان یا وسیله با استفاده از تکنولوژی های مدرن تعریف کرد.

اکسس کنترل برای مراکز امنیتی و یا پر تردد از اهمیت ویژه ای بر خوردار است، از جمله این مراکز می توان به اتاق سرور، فرودگاه ها، بانک ها، شهربازی ها، ایستگاه های مترو و.. اشاره کرد. اکسس کنترل تعیین می کند که چه کسی در چه زمانی و به چه تعداد به یک وسیله یا یک مکان خاص دسترسی داشته باشد و همین امر ضریب امنیت را به شکل قابل توجهی بالا می برد. علاوه بر این دستگاه هایی که برای کنترل دسترسی به کار می روند می توانند برای ورودی و خروجی انبار ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

هدف نهایی اکسس کنترل افزایش امنیت مکان، اموال و اطلاعات است که موجب حفظ سرمایه و افزایش بهره وری می شود.

اما در نمونه های امنیتی عموما از کارت استفاده نمی شود بلکه از موارد پیشرفته تر نظیر اسکن اثر انگشت یا اسکن قرینه چشم استفاده می شود که مازاد بر دقت بیشتر، امینت بیشتری را نیز به همراه دارد که عموما در مکان ها و مراکزی با اطلاعات ویژه استفاده می شود. در اغلب این سیستم ها می توان در پایان یک دوره لیستی از میزان تردد و استفاده ی افراد از یک مکان خاص را اندازه گیری کرد که خود سیستم قابلیت رویت یا چاپ را دارد.

انواع دستگاه های اکسس کنترل

برای میزان کنترل دسترسی افراد به مکان ها و وسایل خاص از شیوه های بسیار متفاوتی استفاده می شود که هر شیوه بسته به نوع مکان و میزان اهمیت و سخت گیری در آن مکان متفاوت است اما هدف نهایی تمام این دستگاه های اکسس کنترل فقط افزایش میزان امنیت و بهره وری سرمایه است که در همه ی دستگاه ها قابل دسترسی است. در زیر لیستی از بهترین و پر استفاده ترین دستگاه های اکسس کنترل را برای شما قرار داده شده و هر کدام بسته به نسبت کارایی و اهمیت تشریح شده است.

سیستم مدیریت تردد

این نوع سیستم ها عموما برای تعیین دسترسی افراد به گذرگاه ها و اتاق ها و مکان های خاص لسا و در آنها از نرم افزار و دستگاه های به خصوص استفاده می شود. این نوع سیستم ها در دو دسته ی زیر طبقه بندی می شوند.

۱) دستگاه های متکی به خود:

این دستگاه های عموما تمام تنظیمات آن ها بر روی دستگاه می باشد و نیاز به کامپیوتر و یا سیستم خارجی ندارند و می توان تعریف کارت و یا کاربر جدید را از طریق خود دستگاه انجام داد، بدون اینکه نیاز به برنامه ریزی به وسیله کامپیوتر یا چیز دیگری باشد.

۲) دستگاه های متکی به خود و قابل برنامه ریزی با کامپیوتر :

تفاوت این دسته از دستگاه ها با دسته ی قبلی خود این است که نه تنها می توان از طریق خود دستگاه عملیات برنامه ریزی آن را انجام داد، بلکه می توان از طریق نرم افزار نیز برای آن برنامه ریزی انجام داد و این به عنوان یک مزیت برای آن به حساب می آید. در عموم این دستگاه ها از کامپیوتر برای برنامه ریزی جدید و یا تعریف یک قابلیت و یا کاربر جدید استفاده می شود و نسبت به سری قبل، از انعطاف بیشتری برخوردار هستند.

کنترل دسترسی برای محدود کردن دسترسی افراد به اموال، ساختمان یا یک اتاق خاص است. می تواند توسط یک فرد (نگهبان) و یا از طریق ابزارهایی مانند: گیت ها، کارت ها و قفل های هوشمند و... انجام شود. در سازمان ها، مدیریت دسترسی به عنوان وسیله ای برای مدیریت و نظارت بر دسترسی به مکان های قفل شده و یا برخی از مکان ها با دسترسی محدود، مناسب است.

دستگاه کنترل دسترسی تنها به افرادی اجازه ورود می دهد که برای آن ها اثر انگشت، رمز، کارت و یا تشخیص چهره، تعریف شده باشد. هنگامی که افراد یا کارمندان بخواهند با استفاده از کارت، رمز یا اثر انگشت تعریف نشده به یک مکان غیر مجاز دسترسی داشته باشند، سیستم کنترل دسترسی، مجوز ورود آن‌ها را تایید نمی کند.

انواع روش های اکسس کنترل

اعتبار سنجی : مهمترین نکته در مورد این دستگاه ها، بالا بردن سطح امنیت است. در واقع تمامی دستگاه های کنترل دسترسی (اکسس کنترل)، با یک اعتبار کار می کنند. اعتبار، یک هویت کامپیوتری است که مانند یک مجوز برای ورود و خروج، به افراد داده می شود و افراد در مواجه شدن با دستگاه های کنترل دسترسی (اکسس کنترل) مورد نظر، از آن برای ایجاد مجوز و تاییدیه، استفاده می کنند. اعتبارها مانند کارت، رمز ورود، اثر انگشت و چهره است.

کارت های هوشمند : کارتی که توسط یک سازمان به کاربر داده می شود. این کارت ها برای افراد (کارمندان یا مدیران) صادر می شود و هنگام ورود در سازمان، کارت را بر روی دستگاه کنترل دسترسی (اکسس کنترل) قرار می دهیم، پس از تایید اعتبار، اجازه ورود یا خروج داده می شود و زمان آن نیز ثبت می شود.

رمز : عدد یا کدی که توسط سازمان به کاربر داده می شود. برای ورود یا خروج باید رمزی را که قبلا در دستگاه کنترل دسترسی (اکسس کنترل) تعریف شده (شناسایی اعتبار)، وارد کنیم، در صورت درست بودن، رمز تایید شده و در باز خواهد شد و در صورت اشتباه بودن، دستگاه، اعلام می کند.

اثر انگشت : اثر انگشت کاربر نیز مانند رمز، باید از قبل برای دستگاه تعریف شود و کافی است انگشت مورد نظر، بر روی دستگاه قرار بگیرد و دستگاه کنترل دسترسی (اکسس کنترل)، پس از مقایسه اثر انگشت، در صورت درست بودن، به فرد اجازه ورود یا خروج خواهد داد و زمان ورود و خروج او را نیز ثبت می کند (مثلا در ادارات)، و در صورت تایید نشدن، هیچ یک از موارد انجام نمی شود.

شناسایی چهره : هنگام ورود به ساختمان یا مکان های خاص، تصویر صورت به وسیله اکسس کنترل، اسکن شده و با لیست عکس های موجود در دستگاه مقایسه می شود، و در صورت شناسایی چهره و تایید، اجازه ورود داده شده و زمان ورود ثبت می شود.

جهت محدود کردن پرسنل در محدوده زمانی تعریف شده بر روی سیستم های کنترل تردد (Access Control) می‌توانید شماره و نام محدوده زمانی را وارد کرده و سپس ساعت ورود و خروج مجاز در هر روز را مشخص کرده و ذخیره کنید. توجه داشته باشید که بعد از تعریف محدوده زمانی باید تنظیمات قسمت مجوزهای دسترسی را انجام دهید و سپس بر روی دستگاه بارگذاری کنید.

برای نصب اکسس کنترل به یک دستگاه که عمل باز و بسته شدن را انجام می‌دهد باید com مشترک را وصل کرد به منفی اکسس و از no یا nc به یک سر دستگاه وصل می کنید و از سر دیگر دستگاه به مثبت اکسس اتصال می دهید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید