کد: 140004195318815122

هر آنچه که در خصوص فناوری احراز هویت بیومتریک لازم است که بدانید

کد: 140004195318815122

https://bit.ly/3hwUbJv

، تهران , (اخبار رسمی): مجموعه تایگر به عنوان یکی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مستقیم دستگاه های کنترل ورود خروج، راهکار های جامعی در خصوص تامین نظم و امنیت سازمان به شما پیشنهاد میدهد.

هر آنچه که در خصوص فناوری احراز هویت بیومتریک لازم است که بدانید
هر آنچه که در خصوص فناوری احراز هویت بیومتریک لازم است که بدانید

بکارگیری انواع دستگاه کنترل تردد مدیران را قادر میسازد تا ورود و خروج  و مرخصی های ساعتی و روزانه  کارکنان را یه طور مستقیم زیر نظر بگیرند.

در این مقاله به بررسی موضوعاتی از قبیل معرفی سیستم های بیومتریک ، تاریخچه احراز هویت بیومتریک ،کارکرد سیستم های احراز هویت  بیومتریک در دستگاه های حضور وغیاب و مزایای استفاده از سیستم های بیومتریک  در سیستم های حضور غیاب می‌پردازیم.

سیستم بیومتریک چیست؟

بیومتریک (biometric) یک وازه یونانی میباشد که از دو واژه bio( زندگی) و metric(سنجش ) تشکیل شده است.

اصطلاح بیومتریک به بررسی ویژگی بیولوژیکی افراد می‌پردازد در واقع یک روش تشخیص هویت خودکار بر پایه ویژگی های رفتاری و فیزیولوژیکیِ افراد از قبیل اثر انگشت، ویژگی های چهره، DNA و سایر موارد  می باشد.

در حال حاضر تکنولوژی بیومتریک به طور گسترده  برای شناسایی و تشخیص هویت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه ها و اسکنر‌های تشخیص هویت اثر انگشت و دستگاه های حضور غیاب تشخیص چهره از رایج ترین انواع دستگاه های بیومتریک به حساب می آید.

استفاده از این دستگاه ها در سازمان ها  به طور کامل از هر گونه تقلب و یا جعل هنگام ثبت تردد جلوگیری میکند.

تاریخچه احراز هویت بیومتریک

اولین بار در سال 1888 میلادی ثبت تردد به شیوه جدید توسط یک جواهر فروش اهل نیویورک انجام شد. این دستگاه توسط چرخ دنده هایی که با ساعت کنترل می‌شد کار میکرد و زمان دقیق حضور افراد با توجه به کد پرسنلی آنها روی یک کاغذ ثبت می‌شد.

در سال 1894 اولین دستگاه حضور غیاب کارتی توسط اقای کوپر  ساخته شد. طریقه استفاده از این مدل دستگاه ها به این صورت بود که هر فرد کارت مخصوص به خود را داشت و با قرار دادن کارت داخل دستگاه زمان دقیق ورود خروج در مجموعه به روی آن ثبت میشد  .

در همان سال‌ها دستگاه حضور غیاب دیگری به نام سیستم حضور و غیاب D به وجود آمد که نحوه کار آن به این صورت است که افراد با فشار آوردن به یک اهرم روی کاغذ زمان ورود و خروج خود را ثبت میکردند.

در اواخر دهه 1960، با ابداع سیستم های ثبت اثر انگشت به صورت الکترونیکی انقلابی در صنعت  سیستم تشخیص اثر انگشت به وجود آمد او با پیشرفت تکنولوژی، به سرعت پایگاه ها داده هایی از اثر انگشت افراد به وجود آمد و جای خود را به سیستم های منسوخ داد.

امروزه تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره به عنوان دقیق ترین و سریع ترین روش بیومتریک در دنیا در سیستم های کنترل دسترسی نظیر دستگاه های حضور و غیاب کاربرد فراوانی دارد.

پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در هنگام تردد پرسنل در سازمان ها

با توجه به شیوع بیماری کرونا در کل دنیا ، تمامی مدیران و مسئولان سازمان ها در صدد حفظ سلامت کارمندان خود و رعایت پروتکل های بهداشتی برآمدند. به دلیل اینکه ویروس کرونا از تماس دست با سطوح منتقل میشود استفاده از روش های قدیمی ثبت دستی و حتی  دستگاه های کنترل تردد ثبت اثر انگشت ممنوع شد و استفاده از دستگاه هایی که  نیاز به  تماس دست  از جمله  دستگاه های حضور غیاب تشخیص چهره ،دستگاه های کنترل تردد تشخیص عنبیه و....هستند مورد استقبال قرار گرفت .  که علاوه بر دقت و سرعت  بالا ،امکان انتقال ویروس درآنها وجود ندارد.

در ادامه به دو راهکار درخصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ بهداشت سازمان‌ها اشاره شده است:

عدم استفاده از روش های بدون تماس جهت ثبت تردد پرسنل . مانند ثبت حضور و غیاب افراد به صورت دستی و یا حتی استفاده از سیستم های ثبت تردد اثر انگشتی .

استفاده از دستگاه کنترل ورود خروج بیومتریک :با استفاده از دستگاه های حضور غیاب بیومتریک مانند دستگاه های تشخیص چهره یا تشخیص عنبیه تماس فیزیکی افراد به صفر میرسد و احتمال انتقال ویروس کرونا کاهش می یابد.

معرفی دستگاه حضور و غیاب

 امروزه دستگاه حضور غیاب مطابق با آخرین فناوری های دیجیتال و تکنولوژی بیومتریک طراحی و تولید شده است

و استفاده از این دستگاه ها موجب افزایش بهروری در مجموعه های بزرگ و کوچک میشود.

بکارگیری انواع دستگاه کنترل تردد مدیران را قادر میسازد تا ورود و خروج  و مرخصی های ساعتی و روزانه  کارکنان را یه طور مستقیم زیر نظر بگیرند.

به طور کلی می‌توان سیستم های حضور غیاب را  به دو دسته کلی  دستی و خودکار تقسیم کرد.

سیستم‌های دستی مبتنی بر کاغذ بودند و زمان های تردد افراد به روی کاغذ چاپ میشد .استفاده از این سیستم ها احتمال خطا و تقلب  را  در سازمان افزایش میدهد .

با ظهور کامپیوتر ها ، دستگاه های حضورغیاب کارتی به بازار عرضه شدند و به دنبال آن با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های کنترل ورود و خروج  بیومتریک مانند :دستگاه های ورود خروج انگشتی ،تشخیص چهره ، تشخیص عنبیه ،تشخیص کف دست و غیره پدید آمدند.

دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک

به تمامی دستگاه هایی که برای تشخیص هویت یک فرد از اندام های ثابت و زنده مانند: عنبیه چشم و اثر انگشت که تغییر ناپذیر است استفاده میکنند ،دستگاه های بیومتریک گفته میشود.با ظهور تکنولوژی و همچنین دستگاه ها و نرم افزار های حضور غیاب ،دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک ،ثبت و انجام محاسبات روی داده های دریافتی را راحت تر و سریع تر کرده اند.

روش های زیادی برای شناسایی افراد از طریق ویژگی های بیومتریک وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

صورت

اثر انگشت

کف دست

شبکیه و عنبیه چشم

امضا و...

دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص اثر انگشت

در گذشته از کارت های تشخیص هویت به عنوان وسیله‌ای برای احراز هویت افراد استفاده میشد.استفاده از کارت ها همواره مشکلاتی به دنبال داشت به همین علت استفاده از دستگاه های کنترل ورود و خروج اثر انگشت مورد استقبال قرار گرفت.
دستگاه های احراز هویت حضور غیاب اثر انگشت به عنوان اولین دستگاه های حضور غیاب بیومتریک به شمار میرود.
این سیستم ها اثر انگشت هر شخص را دریافت و در حافظه خود به صورت صفر و یک ذخیره میکنند.استفاده از این روش تشخیص هویت بسیار دقیق و سریع میباشد و درصد خطا در آن تقریبا به صفر رسانده است .
اما استفاده از دستگاه های احراز هویت اثر انگشت برای تمامی سازمان ها و مجموعه ها مناسب نیست زیرا امکان از بین رفتن اثر انگشت و خطوط کف دست به مرور زمان و در شرایط خاص وجود دارد .
در ادامه به چند مورد از مزایا و معایب دستگاه های کنترل تردد تشخیص اثر انگشت اشاره شده است:
مزایا:
• درصد خطای پایین:در صد خطای پایین و امکان تقلب درهنگام ثبت تردد در این دستگاه ها وجو ندارد چرا که اثر انگشت افراد منحصر به فرد است
• کار و یادگیری ساده و آسان:کار با این نوع دستگاه ها بسیار ساده و آسان است.

معایب:
• احتمال ناتوانی در شناسایی اثر انگشت افراد: در بسیاری از مشاغل به دلیل عدم استفاده از دستکش و همچنین عدم رعایت موارد ایمنی ممکن است سطح انگشتان آسیب دیده باشد .در چنین مواردی ثبت اثر انگشت با مشکل مواجه میشود .هر چند استفاده از دستگاه های اسکنر قوی میتواند این مشکل را تا حدودی حل کند اما استفاده از این دستگاه ها در اینگونه مشاغل گزینه مناسبی نمیباشد.

• ایجاد و انتقال آلودگی در محل حسگر: تماس مستقیم دست با سطح اسکنر دستگاه و لمس شدن توسط کلیه پرسنل خصوصا در شرایط کنونی و با شیوع ویروس کرونا
• مشکل اسکن اثر انگشت در محیط گرم و خشک: عدم شناخت اثر انگشت در فصول سرد سال در حین ثبت تردد .عموما در فصول سرد سال به دلیل رطوبت پایین و سردی هوا ممکن است اسکنر در تشخیص اثر انگشت با مشکل مواجه شود .

دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره

نوع دوم دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک ،دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره (Face Identification ) است .این دستگاه ها از الگوریتم های مختلفی برای تشخیص چهره افراد استفاده میکند به این صورت که دستگاه از چهره افراد در زوایای مختلف عکس میگیرد و در حافظه خود ذخیره میکند .در زمانی که فرد جهت ثبت تردد در مقابل دوربین دستگاه قرار می‌گیرد ، چهره‌ی شخص به سرعت در پایگاه داده دستگاه، ثبت و تشخیص داده می‌شود.
این دستگاه ها با توجه به کارایی که دارند از محبوبیت بالایی برخودارند.
از سری مزیت‌های استفاده از این روش ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. با توجه به شرایط کنونی جامعه استفاده از این روش برای کنترل تردد افراد در سازمان ها مورد توجه قرار گرفته است زیرا در این روش نیازی به تماس دست با دستگاه نیست، بنابراین این قابلیت بسیار مهمی در رعایت پروتکل های بهداشتی میباشد .

2. در دستگاه های تشخیص چهره ، چهره فرد به صورت دقیق اسکن شده و در حافظه دستگاه ذخیره شده است در این صورت احتمال تقلب و خطا در آن نزدیک به صفر میرسد.

3. اثر انگشت افراد ممکن است به مرور زمان و تحت شرایط خاص از بین برود به همین دلیل استفاده از سیستم های تشخیص چهره در بسیاری از سازمان ها کارآمدتر خواهد بود.

4. امکان ترکیب سیستم تشخیص چهره با دیگر سیستم های حضور و غیاب مانند اثر انگشت،یا سیستم های کارتی وجود دارد تا با دقت بیشتری کار خود را انجام دهند.

5. دستگاه های تشخیص چهره برای پرسنل دورکار نیز مورد استفاده قرار میگیرند و افراد میتوانند به صورت اینترنتی حضور خود را اعلام میکنند.

دستگاه های حضور و غیاب تشخیص کف دست

تکنولوژی احراز هویت بیومتریک شناسایی کف دست مبتنی بر رگ‌های کف دست و با استفاده از اشعه مادون قرمز انجام میگیرد که دارای سطح بالایی از دقت در شناسایی هویت افراد میباشد.
از آنجایی که در این نوع دسنگاه ها شناسایی بدون تماس با دستگاه میباشد کاملا بهداشتی میباشد.فقط کافیست کف دست خود را بالای دستگاه حضور غیاب قرار داده تا از کف دست شما عکس گرفته شود و عمل تشخیص هویت انجام گیرد.

احراز هویت بیومتریک مبتنی بر عِنبیه چشم

این روش فیزیولوژیکی مبتنی بر اسکن عنبیه چشم است.عنبیه بخش رنگی در پشت قرنیه چشم است .الگوی عنبیه چشم هر انسان با انسان دیگر متفاوت است و در طول زندگی نیز تغییر نمیکند به همین دلیل از عنبیه چشم میتوان به عنوان یک عامل موثر در تشخیص چهره بیومتریک افراد در سازمان ها یاد کرد .
در هنگام استفاده از دستگاه های حضورغیاب چشمی دستیابی به تصاویر دقیق عنبیه چشم بسیار مهم است .
احراز هویت از طریق عنبیه چشم، مستلزم آن است که کاربر در یک مکان، مقابل دوربینی با کیفیت بالا قرار گرفته، تا تصویری واضح از عنبیه چشم او تهیه شود.

کلام آخر

با توجه به مطالب فوق و مزایای گفته شده برای دستگاه های حضور و غیاب به این نتیجه میرسیم که امروزه و با توجه به شرایط امروزه دنیا در خصوص شیوع ویروس کرونا ، وجود و استفاده از  دستگاه های حضور غیاب بیومتریک  جزئی جدایی ناپذیر در تمامی سازمان ها ، ادارات ،شرکت ها و مجموعه های بزرگ و کوچک به شمار می‎آید و انتخاب خوبی محسوب می شود.

مجموعه تایگر به عنوان یکی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مستقیم دستگاه های کنترل ورود خروج، در زمینه کنترل تردد و بازرسی راهکار های جامعی  در خصوص تامین نظم و امنیت سازمان به شما پیشنهاد میدهد. کیفیت بالا محصولات ،پشتیبانی پس از فروش ،تضمین مناسب ترین قیمت و...  از قابلیت های مهم شرکت تایگر است.محصولات ما شامل دستگاه های حضورغیاب در طرح های متنوع میباشد تا بتوانید قدرت انتخاب بیشتری داشته باشید.همچنین کسب رضایت حداکثری از مشتریان ،پشتیبانی و خدمات پس از فروش ، عرضه جدیدترین و کارآمدترین محصولات کنترل ورود خروج از مهم ترین اهداف شرکت تایگر میباشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید