کد: 139908124727714855

مقایسه انواع چوب ماهیگیری

کد: 139908124727714855

https://bit.ly/365REyM

، شیراز , (اخبار رسمی): به سختی می توان ماهیگیری را یافت که چوب مخصوص نداشته باشد. البته ممکن است برخی افراد فقط با تور ماهیگیری کنند اما اغلب ماهیگیران حداقل یک لنسر ماهیگیری در تجهیزات خود دارند.

مقایسه انواع چوب ماهیگیری
مقایسه انواع چوب ماهیگیری

 لنسر ماهیگیری در واقع یکی از اصلی ترین تجهیزاتی است که برای صید ماهی به آن نیاز خواهید داشت و تنوع بسیار موجود در بازار باعث می شود انتخاب بین انواع مختلف این وسیله کمی دشوار به نظر بیاید. از آنجایی که گزینش لنسر ماهیگیری به عوامل مختلفی بستگی دارد، در این مقاله به معرفی انواع چوب ماهیگیری و برشمردن ویژگی های هر کدام پرداخته می شود تا بتوانید از اطلاعات ذکر شده به عنوان یک مرجع مناسب برای راهنمایی خرید استفاده کنید.

انواع چوب ماهیگیری

انتخاب در بین انواع چوب ماهیگیری به نوع صید و موقعیت جغرافیایی صید شما بستگی دارد. به طور کل می توان گفت که هر ماهیگیر در هر منطقه ای که باشد، می تواند با داشتن 3 الی 4 لنسر تمامی نیازهای صید ماهی خود را برطرف نماید. انواع لنسر ماهیگیری عبارتند از:

  • چوب اسپینینگ

نخستین نوع، چوب اسپینینگ است که استفاده از آن در ایران بسیار متداول است. اغلب ماهیگیران ایرانی یکی از انواع این چوب را دارند؛ چرا که این چوب به همراه چرخ اسپینیگ یا چرخ اسپول ثابت، برای صید انواع ماهی های مختلف در تمام اقلیم های ایران می تواند مناسب باشد. بهترین نوع چوب اسپینینگ، چوب 3 تکه تو پر است که از جنس فایبرکربن ساخته شده باشد. این چوب می تواند از نظر دوام از انواع چند تکه آن بیشتر عمر کند. انواع چوب اسپینینگ بین 270 تا 550 سانتی متر طول دارند.

  • چوب کاسی

چوب های کاسی چوب های بلند و سبک وزنی هستند که بدون نیاز به چرخ و حلقه می توانند در ماهیگیری مورد استفاده قرار بگیرند. این نوع چوب ماهیگیری برای صید ماهی های کوچک مناسب بوده و اغلب برای صید های رودخانه ای کم عمق و دریاچه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. جنس چوب های کاسی موجود در بازار فایبرکربن و ابعاد آن بین 5 تا 14 متر متفاوت است.

  • چوب بایت کستینگ و اسپین کستینگ

ویژگی بارز این چوب ها آن است که جایی برای استقرار انگشت اشاره در قسمت پایین دارد و همچنین حلقه آن نیز در بالای چوب قرار می گیرد. این چوب بایت کستینگ و اسپین کستینگ به همراه چرخ های مخصوص کستینگ استفاده می شود و بیشتر برای ماهیگیرانی مناسب است که پرتاب های پیاپی با زمان انتظار کم در ماهیگیری دارند.

  • چوب ساحلی

چوب ماهیگیری ساحلی که برای صید در ساحل دریا و اسکله و همچنین رودخانه های عریض مورد استفاده قرار می گیرد، در زمره چوب های پرطرفدار در ایران قرار می گیرد. طول این چوب ها بین 4 تا6 متر است و مانور پرتابی بسیار خوبی را در اختیار صیاد قرار می دهد. همچنین تعداد حلقه در این نوع لنسر ماهیگیری بیشتر از سایرین است تا بتواند فشار وارده بر نخ را کم کرده و از احتمال پاره شدن آن جلوگیری کند.

  • چوب دریایی

همانطور که از نامش بر می خیزد، این نوع چوب برای صید ماهی در دریا به روش ترولنیگ کاربرد دارد. قطر چوب های دریایی به شکل غیر معمولی زیاد است و استقامت آن در برابر ضربه های ناگهانی ماهی های بزرگ دریایی بسیار بالا است. این چوب ها معمولاً با میانگین طول 4 متر تولید می شوند و در انواع مرغوب تر آن به جای حلقه، از ریل های مجهز به بلبرینگ به منظور کاهش اصطکاک و هدایت استفاده می شود. این کار باعث می شود ماهی های پر تحرک دریایی به راحتی نتوانند با چند ضربه، به چوب یا نخ آسیبی وارد نمایند. همانطور که پیش از این گفته شد از این چوب ها برای صید ماهی های بزرگ دریایی مانند ماهی های آزاد، اره ماهی ها، بیگ هد، کت فیش و ماهی خاویاری استفاده می شود.

  • چوب ترولینگ

روش ماهیگیری ترولینگ روشی است که طی آن طعمه و قلاب یا تور ماهیگیری، از قایق در حال حرکت به بیرون پرتاب می شود و ماهیان تند روی دریایی و دریاچه های آب شور را به دام می اندازد. چوب ماهیگیری ترولینگ چوبی ضخیم، نسبتاً سنگین است و انعطاف بالا و مقاومت بالاتری برای صید ماهی دارد. برای صید ماهی به روش ترولینگ باید صیاد پر جنب و جوش و سریع دستی باشید تا بتوانید از طعمه های خود، صید شکار کنید.

  • چوب تلسکوپی

چوب های تلسکوپی چوب هایی هستند که می توانند در تمام دسته های بالا جای داشته باشند. دسته بندی این مدل تنها بر اساس شیوه جمع شدن و باز شدن آن است که مانند نی های در هم فرو رفته یا یک تلسکوپ قدیمی، در خود تا می شود. این نوع چوب ماهیگیری دارای وزن کمتر و استحکام بیشتر است و اغلب اوقات از فیبروکربن های سبک ساخته می شود. این نوع از لنسر ماهیگیری به سبب حمل آسان بسیار مورد پسند ایرانیان است و از پر فروش ترین انواع چوب محسوب می شود.

  • چوب تنکارا

چوب تنکارا به نوعی ترکیبی از چوب های پشه، کاسی و تلسکوپی است و برای صید ماهی به روش تنکارا مناسب است. این روش که روشی با قدمت 200 ساله از ژاپن آمده، برای صید ماهی های رودخانه ای مانند قزل آلای کوچک و نظایر آن استفاده شده و ماهیگیری در آب های پر فشار را نیز میسر می سازد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید