اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909204800914508

تقلب در صنایع مواد غذایی و نحوه شناسایی آن

کد: 139909204800914508

https://bit.ly/3nf8iUa

، اصفهان , (اخبار رسمی): تقلبات در مواد غذائی از کم‌خطر تا بسیار خطرناک انجام می‌شوند که می‌توانند گاهی منجر به عوارض جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده گردند.

تقلب در صنایع مواد غذایی و نحوه شناسایی آن در زعفران و… چگونه است؟
تقلب در صنایع مواد غذایی و نحوه شناسایی آن

انواع تقلب در صنایع مواد غذایی و نحوه شناسایی آن

چون مواد غذایی مرغوب و سالم، دارای ارزش زیادی بوده و همواره مورد تقاضا می‌باشد، گاهی ممکن است افراد سودجو و متقلب به فکر تقلب در صنایع مواد غذایی و سوءاستفاده از آن بیفتند و گاه برای کم کردن هزینه‌های تولید و به دست آوردن ثروت‌های بادآورده به تقلب‌های عجیب‌وغریبی دست بزنند که از این راه سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.  بیشتر این تقلب‌ها در بازار خرده‌فروش‌ها است، اما گاه ممکن است این تقلب‌ها به بازار فروش مواد اولیه کارخانه‌های مواد غذایی هم سرایت کرده و مشکلاتی را برای مسئولان مربوطه به وجود آورد، بنابراین آشنایی با این تقلب‌ها و راه‌های تشخیص آن برای متصدیان نظارت و کنترل مواد غذایی بسیار مفید است تقلب در مواد غذایی به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها برابر قانون مواد خوردنی و آشامیدنی عبارت‌اند از: فروش یا عرضه جنسی به‌جای جنس دیگراضافه کردن مواد خارجی به جنس به‌قصد سوءاستفاده عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت‌شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت آن و رعایت استاندارد الزامی باشد. فروش و عرضه جنس فاسد یا عرضه جنسی که موعد مصرف آن گذشته باشد.

 استفاده از رنگ‌ها و اسانس و مواد افزودنی غیرمجاز.

تقلبات در مواد غذائی از کم‌خطر تا بسیار خطرناک انجام می‌شوند که می‌توانند گاهی منجر به عوارض جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده گردند.مثل استفاده از رنگ‌ها و مواد شیمیائی صنعتی سرطان‌زا در تولید برخی مواد غذائی.

متقلبین گاهی از :

– نام

– آرم

– رنگ

– ظاهر
– شکل بسته‌بندی مواد غذائی معتبر و معروف

سوء استفاده کرده و محصول بدون کیفیت خود را به مشخصات ظاهری محصول مرغوب، تولید و روانه بازار خواهند کرد.لذا در خرید مواد غذائی بایستی به اعتبار و مشخصات درج‌شده روی بسته‌بندی دقت کافی نمود.نمونه‌های عملی تقلبات در مواد غذایی به شرح زیر است:

۱- تقلب در صنایع مواد غذایی ( فراورده‌های گوشتی )

گوشت و بیشتر فراورده‌های آن گران‌قیمت هستند و امکان تقلب در آن‌ها زیاد است.
ازجمله تقلب‌هایی که در فراورده‌های گوشتی انجام می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 اضافه کردن پودر استخوان به فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباسمخلوط کردن گوشت باکیفیت بالا با گوشت‌های ارزان‌قیمتاضافه کردن پودر خون به همبرگر و سوسیس و کالباس رعایت نکردن فرمول و استاندارد فراورده‌های گوشتی و اضافه کردن مقدار زیاد مواد پرکننده. اضافه کردن نیتریت و نیترات به مقدار بیش‌ازحد، برای بهبود رنگ و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها در موارد آلودگی شدید.

۲- تقلب در فراورده‌های غلات:

الف) تقلب در نان و فراورده‌های آردی:

– اضافه کردن نشاسته به آرد:

مقداری نشاسته سیب‌زمینی و نشاسته برنج به خمیر نان اضافه می‌کنند و درنتیجه، خمیر، مقدار بیشتری آب جذب کرده و مقدار آب آن زیاد می‌شود.

– نشاسته

– گندم

– برنج

– ذرت

– سیب‌زمینی

هر یک دارای شکل معینی هستند و چنانچه به آرد نان مواد دیگری اضافه‌شده باشد تشخیص داده می‌شود.

-اضافه کردن آردهای خارجی:

مانند آرد جو و ذرت به آرد گندم که در این مورد نیز می‌توان با آزمون میکروسکوپیک نشاسته نان به این تقلب پی برد.

اضافه کردن مواد قلیائی به آردهای کهنه:

آردهای کهنه که به علت فساد چربی دارای اسیدیته بالایی هستند متقلبین مقداری کربنات سدیم به آرد اضافه می‌کنند،این مواد، اسیدهای حاصل از فساد را خنثی کرده و عیب کهنگی و ماندگی آرد را می‌پوشانند. لازم به یادآوری است کهبرخی از این ترکیبات گاهی برای کمک به عمل آمدن خمیر به آن اضافه می‌شود.

اضافه کردن زاج برای سفید کردن سطح نان:

نان‌های سفید در پاره‌ای از مناطق دارای طرفداران بیشتری هستند و به همین جهت بعضی از متقلبین مقداری زاج یا سولفات مس و یا براکس به آردهای تیره اضافه می‌کنند.

۳- تقلب در صنایع مواد غذایی ( ادویه‌جات )

تقلب در زعفران:

قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده مورد تقلب‌های زیادی قرار گیرد، زعفران از پرچم گل‌های گیاه آن تهیه می‌شود، که معمولاً رنگ گرده‌های آن :

– زرد

– قرمز

– ارغوانی

– قرمز

– نارنجی

است که به سادکی از پرچم جدا می‌شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می‌شود. برای تقلب در زعفراناز پرچم گیاه گل‌رنگ و گیاه‌های مشابه استفاده می‌کنند و آن را با زعفران مخلوط می‌نمایند.یا از کاکل ذرت استفاده کرده و آن را بارنگ‌های مصنوعی متمایل به رنگ زعفران‌رنگ می‌کنند.در مورد پودر زعفران نیز از پودر گل‌رنگ استفاده می‌شود و چون این پودر تقریباً قرمزرنگ استآن را با گرده ذرت مخلوط می‌نمایند تا رنگ آن تعدیل شود. برای تشخیص می‌توان تکه‌های زعفران را روی شعله گاز قرارداد،در این حالت زعفران خالص رنگ بنفش ایجاد می‌کند. گاهی ممکن است رنگ نارنجی ایجاد شود، اما در مورد زعفران تقلبی رنگ زرد ایجاد می‌شود.نوع دیگر تقلب در زعفران با رنگ‌کردن ریشه های گوشت خشک‌شده صورت می‌گیرد.

برای تشخیص تقلب به در زعفران به‌طور ظاهری می‌توانیم به چند نکته توجه کنیم:

اولاً نباید زعفران چرب باشد. پس اگر کمی از آن را بین دو انگشت مالش دهیم و انگشتان ما چرب شد و یا اینکه رنگ پس دادو به‌راحتی با آب پاک نشد این زعفران تقلبی است.و اگر بین دوتکه کاغذ سفید آن را مالش دادیم نباید رنگ پس بدهد. ثانیاً مزه زعفران تقلبی تلخ است

تقلب در فلفل :

برای تقلب در فلفل از موادی مانند خاکه‌اره نرم، پودر پوست گردو و فندق، آرد نخودچی، نرم شدههسته خرما، تفاله زیتون و مواد مشابه به‌عنوان پایه استفاده کرده و برای ایجاد تندی و رنگ و مزه آن باپودر فلفل فرنگی یا خردل سیاه مخلوط می‌کنند.

۴) تقلب در صنایع مواد غذایی  ( چاشنی‌ها )

تقلب در سرکه:

متقلبین برای تقلب در این ماده و تهیه سرکه ارزان‌قیمت، مقداری اسید استیک تجاری را با آب به نسبتی تهیه می‌کنند
که اسید استیک آن معادل سرکه طبیعی باشد و برای ایجاد طعم ویژه سرکه، از مواد معطر مصنوعی یا موادی مانند :

– فلفل

– ریشه گیاه بابونه

– فلفل فرنگی

– خردل

استفاده می‌نمایند. گاهی نیز سرکه طبیعی را با مقداری آب مخلوط می‌کنند و برای تعدیل وزن مخصوص آن‌که با این تقلب تغییر می‌کند،
مقداری زاج یا استات دو سود به آن می‌افزایند.

تقلب در آبلیمو :

مقداری کاه زیر را با آب ولرم مخلوط کرده و مدتی به حال خود قرار می‌دهند که در این صورت پس از مدت کوتاهی مایع زردرنگی حاصل می‌شود، که آن را مدتی روی لیموی آب‌گرفته و چرخ شده قرارداده و سپس پوست لیموها را جدا کرده و مقداری اسیدسیتریک یا جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند.
در پاره‌ای از موارد تنها مقداری آب، به‌لیموی آب‌گرفته و چرخ شده اضافه کرده و پس از مدتی مخلوط را به هم زده قسمت مایع را جدا کرده و مقداری جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند

تقلب در رب گوجه‌فرنگی:

متقلبین، آن را با مقداری پودر کدو و یا پودر کدوی پخته و له‌شده مخلوط می‌کنند و با رب گوجه‌فرنگی می‌جوشانند.همچنین در پاره‌ای از موارد، مقداری سیب‌زمینی پخته و له‌شده به آن می‌افزایند. به‌علاوه بعضی از متقلبین مقداری نشاسته به رب گوجه‌فرنگی اضافه می‌کنند. نشاسته، مقداری از آب رب را جذب کرده و درنتیجه، رب، سفت و غلیظ به نظر می‌رسد.بهترین راه شناسایی ساده بدون امکانات آزمایشگاهی، رقیق نمودن رب به میزان ۷ تا ۸ برابر یعنی تبدیل کردن مجدد آن به آب گوجه‌فرنگی است. که می‌توان رنگ، مزه و بافت غیرطبیعی آن را با آب گوجه‌فرنگی تازه یا رب گوجه‌فرنگی اصلی و رقیق‌شده مقایسه نمود.

فروشگاه به گز مرکزعرضه و فروش انواع گز به صورت آنلاین است. ازجمله محصولات این فروشگاه گزکرمانی , گزمظفری , گزآنتیک , گزدردشتی , گزشیرین منش و...است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گز اصفهان

فروشگاه "به گز" بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور و مرجع تخصصی انواع گز اصفهان، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین کیفیت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که "به گز" از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت انواع گز اصیل اصفهان (آردی، لقمه ای، سکه ای، شکلاتی، رژیمی و ... )، انواع پولکی (نارگیلی، زعفرانی، گل محمدی، لیمویی، پرتقالی و ...)، انواع نقل (بیدمشکی، بادام، شکرپنیر و ...)، سوهان (سوهان عسلی، لقمه ای، تخت، سوهان گز و...)؛ از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس اصفهانی همچون کرمانی، مظفری، بلداجی، آریا، بوعلی، شیرین، نسرین، سلطانی، آنتیک، سکه و ... "به گز "، با داشتن مراکز توزیع در استان اصفهان، امکان تحویل کالا را به‌صورت رایگان در شهر اصفهان در همان روز ثبت سفارش فراهم کرده است. آدرس وب سایت www.behgaz.com

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی