اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909274818715647

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام 

کد: 139909274818715647

https://bit.ly/2WxtF7l

، تهران , (اخبار رسمی): حداقل سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام بعد از بلوغ تعیین شده  است . یعنی دختر و یا پسر قبل از بلوغ اجازه ازدواج ندارد . این بدان معنا نیست که دختر و پسر بلافاصله پس از بلوغ جنسی ملزم به ازدواج میشوند .

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام 
سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام 

اختلاف سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام نیز به وضوح و عدد خاصی بیان نشده است . چرا که ازدواج یک همزیستی مسالمت آمیز توام با غریزه است .  غرایز و ارضا غرایز  نیز در افراد مختلف به گونه های متفاوت است .

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام بسیار مهم و عمیق است . در جایی از قران به وضوح در مورد سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام صحبت نشده است .  با تامل در مورد شرایط ازدواج میتوان به سن مناسب ازدواج از  دیدگاه اسلام  پی برد . کفو بودن از شرایط ازدواج است که به همکفو بودن مشهور است . همکفو بودن یعنی هم گونه و همطراز بودن . حال همطراز بودن یعنی چه ؟ همسن بودن ؟ سن زوجین نزدیک هم بودن ؟ پاسخ های متفاوتی در ذهن نقش میبندد . سن به چند گونه است . سن سجلی ، سن عقلی ، سن احساسی  و سن بلوغ جنسی که در افراد مختلف متفاوت است . سن سجلی هرکس مشخص است و به تعداد سالهای عمر گفته میشود .

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام به یقین با سن سجلی یا شناسنامه ای تعیین نمیشود . نمیتوان تعیین کرد که عقل و شعور اجتماعی دو همسن هم اندازه است  و این با هم کفو بودن تطابق ندارد . اینگونه به نظر میرسد که سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام برای اشخاص مختلف متفاوت است . رشد عقلی هر کس بسته به توان ذهنی ، مطالعه و تلاش ، فهم و ادراک تفاوت میکند . حتی روحیه و توان جسمی و جنسی اشخاص نیز کاملا متفاوت است . از اینرو سن مناسب ازدواج  از دیدگاه اسلام سن سجلی خاصی تعیین نشده است . اما با مطالعه در آیات قران  ، احادیث و روایات میتوان به سن مناسب برای ازدواج پی برد . هرکسی میتواند بفهمد که آیا با توجه به این سخنان حایز شرایط ازدواج هستند یا خیر . که صد البته این مورد نیز نیاز به مشاوره ازدواج دارد .

حداقل سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام

حداقل سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام بعد از بلوغ تعیین شده  است . یعنی دختر و یا پسر قبل از بلوغ اجازه ازدواج ندارد . این بدان معنا نیست که دختر و پسر بلافاصله پس از بلوغ جنسی ملزم به ازدواج میشوند . در آیه 6 سوره نسا به وضوح راجع به حداقل  سن مناسب  ازدواج از دیدگاه اسلام صحبت میکند . « یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و به ازدواج تمایل پیدا کردند و آنان را  به درک مصالح زندگی خود آگاه یافتید اموالشان را به آنان بدهید » . پس حداقل سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام پس از بلوغ است . بعد از آن باید به نکاح تمایل داشته باشند و طبق این آیه به درک مصالح زندگی خود آگاه باشند . میبینیم که حداقل سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام متفاوت است .

درک درست از این آیه کمک زیادی به ما میکند . اول اینکه قبل از بلوغ جنسی هرگز دختر یا پسر را وادار به ازدواج نکنیم . حال پس از بلوغ نیز دختر و یا پسر باید تمایل به نکاح داشته باشند . اگربالغ باشند و تمایل به ازدواج نداشته باشند نیز دارای شرایط ازدواج نیستند . بعد از بلوغ جنسی و تمایل به ازدواج درک مصالح زندگی عنوان شده و چون از جنسیت یاد نشده این شرط شامل پسر و دختر میشود . مشاوره ازدواج به ما کمک میکند تا بدانیم جوانان ما آمادگی ازدواج دارند یا خیر . مشاوران با مطالعه ازدواج در اسلام و روانشناسی در یک انتخاب درست ما را یاری خواهند کرد . آنها با مطالعه و تحقیق ، درک درستی از ازدواج ، به ما کمک خواهند کرد . در اسلام نیز بارها به مشورت تاکید شده است .

اختلاف سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام

اختلاف سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام نیز به وضوح و عدد خاصی بیان نشده است . چرا که ازدواج یک همزیستی مسالمت آمیز توام با غریزه است .  غرایز و ارضا غرایز  نیز در افراد مختلف به گونه های متفاوت است . از اینرو اختلاف سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام به درک و پذیرش زوجین واگذار شده است . ممکن است یک فرد کاملا زیبا ، عاقل ، بالغ و کامل باشد اما مورد پذیرش زوج قرار نگیرد . در مواردی نیز دیده شده دختران به مردانی با سن بالا تمایل دارند . برخی نیز مردان کم سن را میپسندند . در مورد مردان نیز به همین صورت میباشد . ممکن است مرد زن کم سن دوست داشته باشد و یا سن بالا . به هر حال هر کس با توجه به توانایی و امیال خود آزاد است همسر خود را انتخاب نماید .

محمد پیامبر اسلام را میبینیم که زمانی با خدیجه ازدواج میکند  . در عنفوان جوانی با بانویی مسن تر از خویش ازدواج میکند . و در روزهای کهولت با دختر بچه ای ازدواج میکند و او را حمیرا به معنای مو سرخ من صدا میزند . پس ازدواج اگر با رضایت و تمایل طرفین باشد با هر تفاوت سنی از نظر اسلام هیچ مانعی ندارد . اما سوال اینجاست اگر ما با زنی ازدواج کنیم با اختلاف سنی زیاد ، میتوانیم مانند حضرت محمد به او وفادار بمانیم ؟ آیا سعه صدر و ظرفیت حضرت محمد را برای همسر داری داریم ؟ در میان افرادی با سن بالا ، داریم کسانی را که روحیه ای جوان دارند .

هستند کسانی که با سن بالا ورزش میکنند و به استایل خود اهمیت میدهند . سالم هستند  ، دوست داشتنی ، اهل تفکر و به روز . باز هم در اینگونه موارد مشورت کمک خوبی برای انتخاب درست لازم  است .

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام برای پسران

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام برای پسران مشخص نشده است اما حداقل سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام برای پسران تعیین شده است . پسران پس از پانزده سالگی میتوانند ازدواج کنند . اگر بالغ شده باشند و به نکاح تمایل داشته باشند و درک درستی از مصالح زندگی خود داشته باشند . تعیین حداقل سن برای ازدواج  به این معنا نیست که آنها برای ازدواج آماده هستند . چرا که مرد علاوه بر زناشویی وظایف دیگری بر گردن دارد . مرد به زناشویی و ارضا زن باید واقف باشد . مهریه زن بر گردن اوست پس باید تمکن مالی داشته باشد . باید نفقه بپردازد . مدیریت خانواده بر عهده اوست . باید بتواند در مواقع خطر از ناموس وحیثیت خانواده دفاع کند . پس میبینیم کمتر پسری در سن پانزده سالگی آماده ازدواج است .

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام برای دختران

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام برای دختران نیز مانند پسران میباشد . حداقل سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام  برای دختران نه سالگی تعیین شده است . نه به این معنا که باید در این سن ازدواج کنند . باید بالغ شده باشند . به نکاح تمایل داشته باشند و درک صحیح از مصالح امور خویش را دارا باشد . اسلام دست دختر و پسر را از نظر سنی باز گذاشته است  و هیچ اجباری برای ازدواج شرط نکرده است .

خانواده ها با توجه به شرایط عقلی ، جنسی ، جسمی  ، غریزی و اقتصادی برای فرزندانشان تصمیم میگیرند . یقینا پس از تحقیق و تفحص در مورد توانایی فرزندشان تصمیم گیری میکنند . مشورت با ریش سفیدان و بهره گیری از تجارب علمی و عملی  متخصصان از کارهای راهگشا میباشد .در عوض تعصب و ناآگاهی در مورد هر چیزی مخرب و زندگی برانداز است . امیدواریم با بهره گیری از علم روانشناسی بهترین انتخابها را داشته باشیم . به امید داشتن جامعه سالم در پرتو خانواده های سالم .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز مشاوره خانواده آویژه

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت