اطلاعات تماس
  • 021441*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911114891415900

سنسور خودرو چیست و مهم ترین سنسورهای خودرو کدام است

کد: 139911114891415900

https://bit.ly/3oym5oP

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله قصد داریم تا با معرفی مهم ترین سنسورهای خودرو، شما را با نحوی عملکرد آنها آشنا کنیم تا در صورت خرابی بتوانید و بروز مشکلات در سیستم خودرو بتوانید به آسانی عیب را پیدا کرده و نسبت به رفع عیب اقدام کنید.

سنسور خودرو چیست و مهمترین سنسورهای خودرو کدام است
سنسور خودرو چیست و مهم ترین سنسورهای خودرو کدام است

امروزه ما در دنیای سنسور ها زندگی می کنیم و سنسورها جایگاه ویژه ای در زندگی ما پیدا کرده اند. تقریبا سنسورها در تمام محل ها، لوازم برقی و خانگی، دستگاه ها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد سنسورها را نمی توان در صنایع اتومبیل سازی نادیده گرفت. خودروهای جدید امروزی مجهز به انواع سنسور هستند که میتوانند اطلاعات زیادی را از خودرو دریافت کرده و به بخش های مختلف ارسال کنند. سنسور اطلاعات را پس از دریافت به صورت سیگنال به قسمت مورد نظر ارسال می کند.

انواع سنسور خودرو

در خودرو سنسورهای بسیار زیادی به کار رفته است . وظیفه آنها اطلاع دادن به راننده در مورد صحت عملکرد قطعات و سیستم های خودرو و یا ارسال اطلاعات به بخش های مختلف است. خرابی سنسور می تواند هزینه های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. در ادامه به معرفی مهم ترین سنسورهای خودرو می پردازیم.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن با تشخیص میزان اکسیژن موجود در موتور، با ارسال فرمان به ecu نسبت میزان اکسیژن به سوخت را تعیین میکند. سطح بالای اکسیژن یعنی عدم سوخت کافی و سطح پایین اکسیژن یعنی میزان سوخت بیشتر. حسگر اکسیژن میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی خودرو را اندازه گیری میکند. حسگر اکسیژن معیوب تاثیرات بدی بر روی عملکرد موتور و آلودگی هوا بر جای خواهد گذاشت.   در برخی خودرو ها بیش از یک سنسور اکسیژن وجود دارد. یکی در قسمت کاتالیزور و دیگری در قسمت گازهای خروجی از اگزوز. 

علائم خرابی سنسور اکسیژن

خراب بودن حسگر اکسیژن خودرو دارای علائم مختلفی است که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

  • روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین در هنگام روشن شدن این چراغ سریعا خودرو را به تعمیرگاه برای بازدید ببرید. در صورتی که خودرو شما مسافت زیادی را طی کرده و هنوز حسگر اکسیژن آن تعویض نشده است به احتمال زیاد این سنسور معیوب است.

  • افزایش مصرف سوخت

به دلیل معیوب بودن این سنسور سوخت بیش از مقدار مورد نیاز وارد موتور شده که تمامی آن دچار احتراق نمیشود. بنابراین در صورت خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت بالاتر می رود. از طرفی ممکن است مقدار گاز یا بنزین اضافی به صورت دود سیاه و بوی بد از اگزوز خارج شود.

  • عملکرد نادرست موتور

هنگامی که حسگر اکسیژن خودرو در حال خراب شدن باشد، موتور خودرو به صورت نامنظم کار میکند. در هنگام توقف خودرو بیش از حد گاز میخورد و دور موتور در حالت توقف بین 2000 تا 3000 بالا میرود. خودرو قدرت و شتاب مناسبی ندارد چون ecu به درستی نمیتواند میزان سوخت و اکسیژن مورد نیاز را تشخیص دهد. به دلیل خرابی این سنسور نسبت میزان سوخت و اکسیژن به خوبی با هم ترکیب نشده و باعث کاهش چشمگیر عملکرد موتور می شود.

  • رد شدن در تست آلایندگی

درصورتیکه در انجام تست معاینه فنی و در قسمت آلایندگی نتیجه منفی کسب کردید به احتمال زیاد حسگر اکسیژن شما خراب است. خرابی این حسگر باعث میشود تا کربن بیش از حد از اگزوز خارج شده و همین امر باعث افزایش سطح آلایندگی خودرو شما می شود. با بررسی خودرو و تعویض این سنسور می توانید از سلامت این سنسور مطمئن شوید.

مپ سنسور

مپ سنسور یا سنسور فشار داخل منیفولد از مهمترین سنسورهای خودرو است. وظیفه این سنسور گزارش میزان فشار منیفولد هوا به ECU است. عملکرد این سنسور بدین صورت است که وقتی پدال گاز را فشار میدهیم این سنسور اطلاعات لازم برای میزان باز و بسته شدن دریچه هوای منیفولد را به ECU ارسال می کند.

سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز سنسور کمکی مپ سنسور است. وقتی پدال گاز را فشار میدهیم به میزانی که پولکی درچه گاز باز میشود، به همان نسبت سنسور دریچه گاز باز میشود. این سنسور اطلاعات لازم برای تنظیم میزان سوخت را با توجه به باز شدن دریچه گاز به ECU ارسال میکند.

سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور موقعیت میل سوپاپ موقعیت سیلندر یک را اندازه گیری کرده و به ECU ارسال میکند تا واحد کنترل الکترونیکی بتواند ترتیب پاشش انژکتورها را محاسبه کند. وقتی برجستگی سر میل سوپاپ از روبروی سنسور موقعیت میل سوپاپ می گذرد، میدان مغناطیسی تغییر کرده و ولتاژی مستقیم به واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) ارسال می کند. با هر بار چرخش میل سوپاپ یکبار پاشش سوخت در یکی از سیلندرها انجام می گیرد.

تاثیر خرابی حسگر موقعیت میل سوپاپ در عملکرد خودرو:

در صورت خرابی، تعداد دفعات استارت برای روشن شدن موتور افزایش می یابد و باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز می گردد .

سنسور دنده عقب

سنسور دنده عقب از نوع سنسورهای التراسونیک بوده که روی سپر عقب خودرو نصب میشود. این سنسور با ایجاد صدایی بالای 20Khz که توسط گوش انسان شنیده نمیشود فاصله بین خودرو تا اجسام اطراف را تشخیص میدهد. این سنسور صدا را توسط فرستنده ارسال کرده و از انعکاس آن که توسط گیرنده های این سنسور دریافت میشود فاصله خود تا اجسام اطراف خود را تشخیص میدهد. 

سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی

این سنسور ها از سنسورهای دنده عقب التراسونیک دقیق تر بوده و برای نصب نیازی به سوراخ کردن سپر خودرو ندارند. این سنسور ها با ایجاد میدان مغناطیسی اجسام اطراف خودرو را تشخیص میدهند. هرگاه در میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سنسور تغییری ایجاد شود سیگنالی به ecu خودرو ارسال میشود تا راننده را از وجود مانع مطلع سازد. سنسورهای دنده عقب الکترومغناطیسی محدوده وسیعتری را نسبت به سایر سنسورهای دنده عقب تحت پوشش قرار میدهند. بسیاری از رانندگان خودرو در انتخاب سنسور دنده عقب یا دوربین دنده عقب دچار سردرگمی هستند که پیشنهاد میکنم مقایسه سنسور دنده عقب با دوربین دنده عقب را از دست ندهند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوازم یدکی سامیا پارت

گروه مهندسی سامیا پارت با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه تامین انواع متنوع قطعات، ماشین آلات و لوازم یدکی خودرو و با داشتن تجربه، تخصص و نیروهای حرفه ای و کارآزموده و همچنین منابع مطمئن تامین فعالیت خود را با هدف تامین و فروش قطعات تخصصی و اوریجینال خودرو های ایرانی، خارجی، لوکس و کمیاب آغاز نموده است. این گروه قصد دارد تا با همکاری جمعی از متخصصین به معرفی لوازم یدکی خودرو و همچنین معرفی تکنولوژی های روز دنیا در صنعت خودرو پرداخته، و راهنمای کاملی از خرید لوازم یدکی خودرو را در اختیار مخاطبان ارزشمند خود قرار دهد.

اطلاعات تماس
  • 021441*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش