کد: 140001295093615276

روابط عمومی چیست و چه وظایفی دارد؟

کد: 140001295093615276

https://bit.ly/3x6VYL2

، تهران , (اخبار رسمی): روابط عمومی چیست؟ آیا روابط عمومی همان تبلیغات است؟ وظایف کارشناس روابط عمومی چیست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم

روابط عمومی چیست و چه وظایفی دارد؟
تفاوت روابط عمومی و تبلیغات
روابط عمومی یک فرآیند ارتباطی اسـتراتژیک است که روابط دوسرسود را بین سازمان (برند) و مردم ایجاد می‌کند. واحد روابط عمومی یک کسب و کار، سعی می‌کند به کمک دنیای وب، شبکه‌های اجتماعی، نشست‌های خبری، ارتباط تلفنی و… یک وجهه خوب از سازمان بسازد، درباره برند با مردم صحبت کند، نظرات منفی را شنیده و پاسخ‌گوی آن‌ها باشد و هر کاری کند که کاربر در نهایت قانع شود که با یک برند معتبر سروکار دارد.

بنابراین می‌توان از روابط عمومی برای محافظت از اعتبار برند، افزایش اعتبار سازمان و متقاعدسازی مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها استفاده کرد.

وظایف کارشناس روابط عمومی

به طور کلی مدیر یا کارشناس روابط عمومی یک سازمان چنین وظایفی دارند:

● پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان در شبکه‌‌های اجتماعی، سوالات خبرنگاران و…
● پوشش خبری فعالیت‌های سازمان مثل برگزاری سمینار، نشست و شرکت در نمایشگاه
● بررسی سوالات مصاحبه‌ها با اعضای سازمان و تنظیم جواب مناسب
● رسیدگی به پیام‌های مردم از طریق سایت و فضای مجازی
● هماهنگی برای حضور در مراسم‌ها
● نوشتن و انتشار بیانه‌ها
● مدیریت بحران‌های ناشی از جوسازی، اخبار و دروغ‌پردازی
● بررسی اعتبار برند در سطح وب و دنیای رسانه

یکی از مهم‌ترین وظایف یک کارشناس روابط عمومی، رصد فضای مجازی و بررسی و تحلیل برند سازمان و برند رقباست. روابط عمومی ابتدا اطلاعات موجود در فضای مجازی را بررسی می‌کند و سپس آن‌ها را با توجه به اهمیت‌شان دسته‌بندی و در اختیار مدیران قرار می‌دهد. به این ترتیب مدیران متوجه دیدگاه مردم و رسانه‌ها نسبت به برند، محصولات یا خدماتشان می‌شوند.

اما خطر مهم‌تری هم ممکن است به وجود بیاید. خطر بحران برند. اگر یادتان باشد، ابتدای شیوع بیماری کرونا، خبر کشف تعداد زیادی ماسک از انبارهای یکی از فروشگاه‌های آنلاین به سرعت پخش شد. افکار عمومی این برند را به احتکار متهم کردند. اما روابط عمومی این سازمان فورا بیانه‌ای منتشر کرد و با آوردن استدلالات منطقی و متقاعدکننده، سازمانش را از هر گونه اتهام به احتکار، تبرئه کرد و اجازه نداد این خبر، تبدیل به یک بحران شود.

امروز اغلب بحران‌های پیرامون برندها، در محل تجمع مردم - یعنی شبکه های اجتماعی - شکل می‌گیرد. اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید، احتمالا می‌دانید که یک توییت یا یک پست اینستاگرام کافی است تا اعتبار کل یک برند به خطر بیفتد!

خودم بارها شاهد بوده‌ام که چگونه یک توییت ۱۲۰ کارکتری، به یک بحران برای کسب و کار تبدیل شده و به خاطر عدم توانایی مدیریت این بحران، شهرت و اعتبار این برند به شدت تحت تاثیر قرار گرفته.

اما حضور یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی کاربلد و پاسخگویی صحیح به نارضایتی‌ها، می‌تواند در همان ابتدا، بحران را حتی به نفع شهرت و اعتبار سازمان تمام کند. زمانی که روابط عمومی بتواند نام برند و محصولاتش را در شبکه های اجتماعی به خوبی رصد کند، قطعا تمام پیام‌های منفی و مثبت مخاطبان را دریافت می‌کند و برای بروز بحران هیچ فضایی نمی‌دهد.

اگر برایتان اهمیت دارد که بدانید مخاطبان در شبکه های اجتماعی چه صحبتی در مورد برند شما یا حتی برند رقبا می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم حتما از نیوزباکس استفاده کنید. این ابزار به شما در رصد شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی می‌کند و اجازه نمی‌دهد حتی یک پیام در مورد برندتان هم از دیدتان مخفی بماند!

این خلاصه‌ای بود از مقاله «روابط عمومی چیست و چه وظایفی دارد؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نیوزباکس

نیوزباکس ابزار شنیدن شبکه های اجتماعی است. با نیوزباکس می‌توانید تمام پست‌ها و توییت‌هایی که در آنها نام سازمان، برند، محصولات و خدمات شما آمده را هر روز دریافت کنید. با کمک نیوزباکس صدای مشتریان ناراضی را می‌شنوید و با پاسخ به‌موقع، علاوه‌بر حافظت از برندتان، مشتریان را به مشتری وفادار تبدیل می‌کنید. همچنین می‌توانید صدای کاربرانی که به خدمات شما نیاز دارند را بشنوید و به سرنخ فروش تبدیل کنید.