اطلاعات تماس
  • 021228*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140002225129411933

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

کد: 140002225129411933

https://bit.ly/3oasYhx

، (اخبار رسمی): کابل شبکه اصلی ترین ابزار انتقال اطلاعات و دیتا در ساختارهای Local area network است که دارای انواعی می باشد. در این نوشتار به انواع کابل شبکه اشاره خواهیم کرد.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها
انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

 این کابل ها مهم ترین تجهیزات زیرساختی یک شبکه کامپیوتری در انتقال اطلاعات هستند.  از کابل های شبکه برای اتصال یک شبکه به شبکه دیگر و انتقال اطلاعات یا متصل کردن دو دستگاه سخت افزاری استفاده می شود. به بیان ساده تر باید گفت، کابل شبکه رابطی بین دستگاه ها در شبکه است که توانایی جابجایی و انتقال صفر و یک (جریان ولتاژ الکتریکی را دارد.

انواع کابل شبکه

در دهه 1990 از کابل شبکه به عنوان برترین تکنولوژی انتقال اطلاعات استفاده می شد. کابل شبکه درواقع زوج سیم های مسی با عایق مخصوص است که کامپیوترهای خانگی و بسیاری از سیستم های اداری و مواردی از این دست را به اینترنت وصل می کند.

در ادامه به بحث انواع کابل شبکه خواهیم پرداخت  و سه مدل از انواع کابل شبکه را به عنوان بهترین ها به شما معرفی می کنیم.

کابل شبکه CAT5

کابل شبکه CAT5  به مانند عموم کابل های شبکه برای کامپیوترهای خانگی یا اترنت استفاده میشود و رابط انتقال سیگنال ها و دیتا در دستگاه هایی چون تلفن و یا انتقال سیگنال ویدیو است.

کابل شبکه CAT5 از 4 زوج سیم به هم تابیده شده به رنگ های آبی- سفید آبی، نارنجی- سفید نارنجی، سبز-سفید سبز، قهوه ای- سفید قهوه ای تهیه شده است.

2 رشته سیم وظیفه ارسال و 2 رشته سیم دیگر وظیفه دریافت اطلاعات را دارند و 4 رشته دیگر نیز وظیفه نویزگیری را ایفا می کنند. این نوع کابل نسبت به هم رده های خود کمی قدیمی محسوب می شود و به همین دلیل از سال 2001 به بعد کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

کابل شبکه CAT5 از پهنای باند 100 مگابیت بر ثانیه استفاده می کند و حداکثر انتقال اطلاعات در آن هم چیزی حدود یک گیگابایت در ثانیه است. عموم استفاده از این کایل در شبکه های سطح متوسط است و این روزها از نوع پیشرفته تر آن یعنی کابل CAT5E استفاده می شود.

کابل شبکه CAT6

نسل ششم کابل های اترنت با نام CAT6 شناخته می شود و برای استفاده های خانگی و اداری تولید می شود. این دسته که به آن کابل Category 6 نیز می گویند، با استانداردهای نسل قبلی خود یعنی کابل های CAT5 و CAT5e منطبق است.

این کابل نیز شامل 4 جفت سیم مسی است که به راحتی برقراری ارتباط ها را با بهترین کیفیت و عملکرد در فواصل 50 متری و با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه میسر میسازد.

کابل شبکه CAT6 از جمله متداول ترین و عمومی ترین مواردی است که این روزها در شبکه های مختلف استفاده می شود. این کابل های به نسبت کابل شبکه CAT5 از پهنای باند بیشتری برخوردار هستند  و  بهتر است بگوییم  پهنای  باند بیشتری را  پشتیبانی می کنند.

4 جفت سیم کابل شبکه CAT6  در رنگ های آبی-سفید آبی، نارنجی-سفید نارنجی، سبز-سفید سبز و قهوه ای- سفید قهوه ای تولید شده و به دور هم تابیده می شوند تا کارآیی و عملکرد بهتری داشته  باشند. به مانند کابل شبکه CAT5  در کابل شبکه CAT6  نیز دو رشته سیم وظیفه ارسال اطلاعات، دو رشته سیم وظیفه دریافت اطلاعات و سایر رشته ها وظیفه نویزگیری را دارند.

در انتهای کابل شبکه CAT6 هم به مانند کابل CAT5 کانکتورهای RJ45 نصب شده است. سرعت انتقال اطلاعات در نسل ارتقا یافته این دسته از کابل ها، یعنی کابل های   CAT6e تا 10 گیگابیت  بر ثانیه  نیز می رسد.

فاصله  استاندارد  برای استفاده از کابل شبکه CAT6  فاصله  90 متری است  و  بالطبع  هرچه  فاصله  بیشتر باشد  از سرعت  کاسته خواهد  شد. با  تکیه  بر  همین اصل، در فواصل  کوتاه تر نیز ، سرعت انتقال  اطلاعات  بیشتر خواهد بود.

در حالت کلی این دسته از کابل ها نسبت به نسل های قبلی خود عملکرد بهتری دارند و نویز کمتری دارند. با توجه به کیفیت اجزای تشکیل دهنده این کابل ها مانند کابل های پچ، پنل های پچ، اتصالات، نوع سیم های به کار رفته، نوع روکشی که روی سیم ها کشیده شده و غیره، کیفیت انتقال اطلاعات نیز در این کابل ها بسیار بالاتر است.

پیش از اینکه تمامی قطعات مربوط به این کابل سرهم بندی شود، تمام اجزا به صورت جداگانه مورد آزمایش سلامت قرار میگیرد و در نهایت حالت تمام شده کابل نیز امتحان می شود.

کابل شبکه CAT6 برای محیط هایی  که نزدیک  به کابل  های برق  هستند یا تجهیزات RF دارند بسیار مفید است چراکه این نوع از کابل ها میتوانند انسان را در برابر دستگاه هایی که سیگنال هایی تا حداکثر 550 مگاهرتز  مرتعش میکنند، محافظت کرده و از همه مهم تر این کابل های شبکه در برابر آتش سوزی مقاوم  هستند.

کابل شبکه  CAT7

کابل شبکه CAT7 نیز  به  مانند دیگر کابل های شبکه از 4 زوج سیم به هم تابیده شده به رنگ های آبی- سفید آبی، نارنجی- سفید نارنجی، سبز- سفید سبز، قهوه ای- سفید قهوه ای ساخته شده است. به مانند موارد قبلی، در کابل شبکه CAT7 نیز دو رشته سیم وظیفه ارسال اطلاعات، دو رشته سیم وظیفه دریافت اطلاعات و چهار رشته سیم نیز وظیفه نویزگیری را دارند.

ویژگی‌های مهم کابل شبکه CAT7

  • در نوع خود یکی از پیشرفته ترین فناوری های موجود برای انتقال داده و اطلاعات است و از یک سوکت پیشرفته به نام RG45  استفاده می کند. در فاصله 90 متری سرعتی برابر با 10 گیگابایت بر ثانیه با فرکانس 600 مگاهرتز را میسر می کند که نشانگر کیفیت بالا و تفاوت جدی آن با نسل های پیشین است. از این کابل های شبکه در طراحی و ساخت شبکه های کامپیوتری استفاده می شود. دارای نوع UTP  نیست و تنها در نوع STP  تولید می شود. این کابل ها به دلیل طراحی خاص خود کاملا در برابر نویز مقاوم هستند و در مسافت های طولانی نیز بیشترین سرعت را به کاربر ارائه می دهند.

در مقایسه با نسل های قبلی، کابل شبکه CAT7 در انتقال دیتا  و اطلاعات پیشرفته تر است و از نظر پهنای باند نیز کیفیت بهتری را به کاربر ارائه می دهد. علاوه بر این در کابل های CAT7 میزان افت سیگنال بسیار کمتر است.

مجموعه بانک فیبرنوری و شبکه با هدف بالابردن دانش مهندسی در سطح جامعه و تامین محصولات باکیفیت حوزه شبکه و فیبر نوری یکی از بهترین منابع برای خرید تجهیزات شبکه به شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع کابل شبکه به وبسایت https://fiberopticbank.com مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بانک فیبر نوری و شبکه

بانک فیبرنوری و شبکه در نظر دارد همه احتیاجات مربوط به فیبر نوری و تجهیرات وابسته آن را به صورت تخصصی و جامع ارائه نماید. هدف ما بالابردن دانش جامعه مهندسی و تامین محصولات با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021228*****
[نمایش اطلاعات]