اطلاعات تماس
  • 021228*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007075454511933

تفاوت های کابل فیبر نوری و کابل مسی

کد: 140007075454511933

https://bit.ly/3kPuBko

، (اخبار رسمی): از زمان آغاز انقلاب فناوری در عرصه ارتباطات همواره شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده ایم. یکی از مهم ترین مفاهیمی که در عرصه ارتباطات گردش اطلاعات را دچار تحول کرد مفهوم شبکه است.

تفاوت های کابل فیبر نوری و کابل مسی
تفاوت های کابل فیبر نوری و کابل مسی

یک شبکه از قسمت های متفاوتی تشکیل شده که در نهایت، به اشتراک گذاری و دسترسی اطلاعات را ساده تر کرده و همچنین امنیت اطلاعات را بالا برده است. کابل شبکه به عنوان یکی از تجهیزات پسیو شبکه به عنوان بستری برای انتقال اطلاعات نقش مهمی را ایفا می‌کند. کابل شبکه در دو نوع مسی و فیبر نوری موجود است که با ایجاد فناوری کابل فیبر نوری تحولی دیگر در عرصه فیبر نوری شکل گرفت. در این مقاله قصد داریم به تفاوت های کابل مسی و کابل فیبر نوری بپردازیم.

مقایسه فیبر نوری و سیم مسی فیبر نوری در مقایسه با سیم مسی از مزایای بسیاری برخوردار است که به برخی از آنها اشاره می کنیم. مواد اولیه ی فیبر نوری از مس ارزانتر اند و در مقابل آشکارسازها و تقویت کننده های نوری گرانترند. اما به دلیل این که افت سیگنال های نوری بسیار کمتر است، تعداد تقویت کننده ها کمتر بوده و قیمت تمام شده کل سیستم در مناطق وسیع کمتر خواهد بود. قطر وزن فیبر نوری از سیم مسی کمتر است و پهنای باند آن برای ارسال اطلاعات بسیار بیشتر است.

همان طور که می دانید سیم های حامل جریان، تولید کننده ی میدان مغناطیسی هستند. همچنین میدان های الکتریکی و مغناطیسی بر روی سیگنال های الکتریکی تأثیر می گذارند. در مقابل سیگنال های نوری هیچگونه میدانی تولید نمی کنند.

این نکته دو نتیجه‌ی با ارزش در پی دارد: یکی اینکه فیبرهای نوری در کابل های نوری تأثیری بر روی یکدیگر نخواهند داشت و دیگر این که میدان های شدید الکتریکی و مغناطیسی کوچکترین تأثیری بر فیبرهای نوری ندارند و چون خطر تداخل امواج  وجود ندارد،  می توان آنها را از کنار کابل های فشار قوی و دکل های انتقال نیرو و یا ژنراتورهای برق عبور داد.

فیبرهای نوری انعطاف پذیر ترند و طول عمر آنها به دلیل مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و فرسودگی، از سیم های مسی بیشتر است. در ضمن برخلاف جرنان های الکتریکی، خطر بروز آتش سوزی در فیبر نوری وجود ندارد.هر چه فرکانس امواج بالاتر باشد پهنای باند بیشتری را می توانیم روی آنها ارسال کنیم و چون فرکانس امواج نوری بالا تر است، پهنای باند ارسالی در آنها بیشتر خواهد بود.

خوب است بدانیم فیبر نوری از تمام محیطهای انتقالی، اعم از سیمی و بی سیم، پهنای باند بیشتری در اختیار می گذارد، بنابراین اطلاعات بیشتری می تواند ارسال کند. تنها ارتباط ماهواره ای در زمینه انتقال داده ها با فیبر نوری قابل مقایسه است، که درآن هم چون فرکانس لیزر مورد استفاده در فیبر نوری بیشتر از فرکانس امواج ماهواه ای است اطلاعات بیشتری را می تواند انتقال دهد.

کاربرد فیبرهای نوری تنها به موارد ذکر شده منتهی نمی شود. از فیبر نوری در زمینه های گوناگونی استفاده می شود، به عنوان مثال از آن به دلیل قطر کم و انعطاف پذیری زیاد در در انواع عکسبرداری های پزشکی در داخل بدن استفاده می شود.
مزیت های کابل فیبر نوری:
فیبر نوری یکی از بروزترین تجهیزات پسیو مورد استفاده در اجرای شبکه فیبر نوری می باشد که دارای مزیت ها و ویژگی های منحصر به فردی  است، در این مقاله به برخی از ویژگی های جذاب کابل فیبر نوری و همچنین به مقایسه فیبر نوری با کابل مسی می‌پردازیم.

  • پایداری: یکی از مهم ترین ویژگی های فیبر نوری پایداری آن می‌باشد. بطورکلی تارهای نوری از تداخل و ترویج با سایر کانال‌های ارتباطی، به خوبی محافظت شده می‌باشد. یعنی نسبت به تداخل فرکانس‌های رادیویی(RFI)  و تداخل الکترومغناطیسی(EMI)  عدم پذیرش عالی دارند.
  • مصرف برق پایین: به دلیل این که سیگنال ها در فیبر نوری نسبت به کابل مسی کمتر تضعیف می‌شوند می‌توان از فرستنده هایی با ولتاژ کمتر استفاده کرده که در نتیجه مصرف برق کمتری هم نیز خواهد داشت.
  • قیمت ارزانتر: در مقیاس بالا فیبر نوری از کابل های مسی ارزان تر است.
  • امنیت : فیبر نوری درجه‌ای از امنیت و پنهانی بودن را عرضه می‌کند. چون تارها انرژی تشعشع نمی‌کنند. برای یک مزاحم، آشکارسازی سیگنال ارسالی مشکل است.
  • ظرفیت بالا: فیبر نوری به دلیل دارا بودن پهنای باند بیشتر ظرفیت بالاتری در ارسال اطلاعات دارد، لذا فیبر نوری توانایی انتقال داده‌های بیشتری را دارد.
  • وزن سبک: سبکی فیبر به نسبت کابل مسی به مراتب باعث آسان تر شدن نصب و کار کردن با آن می شود.
  • غیر قابل اشتعال: با توجه به نداشتن الکتریسیته در فیبر امکان آتش سوزی از بین می رود.
  • فاصله: از آن می توان در ارتباط شبکه هایی که فاصله زیادی دارند استفاده کرد.
  • سرعت: توانایی در انتقال اطلاعات به مقدار زیاد چه به شکل دیجیتالی‌ و چه به شکل آنالوگ دارند.
  • پهنای باند بالا: این پهنای باند اکنون به ۱۷۰ گیگابایت در ثانیه رسیده و دانشمندان بر این باورند که قابلیت ارتقاء تا چند صد ترابایت را دارد.

نحوه عملکرد کابل فیبر نوری چگونه است؟

یک کابل فیبرنوری یک کابل شبکه است که از رشته هایی از شیشه تشکیل شده که درون یک محفظه عایق قرار گرفته اند. این کابل ها برای استفاده در مسافت زیاد و برای شبکه های داده با عملکرد بالا و ارتباطات از راه دور ساخته شده اند. در مقایسه با کابل های مسی، کابل های فیبرنوری پهنای باند بیشتری ارائه می دهند و داده ها را در مسافت های طولانی تری انتقال می دهند.

کابل های فیبرنوری بیشتر اینترنت دنیا، تلویزیون های کابلی و سیستم های تلفنی را پشتیبانی می کند.

کابل های فیبرنوری سیگنال های ارتباطی را با استفاده از پالس های نوری تولید شده توسط لیزرهای کوچک یا ال ای دی ها انتقال می دهند.

این کابل ها شامل تعداد زیادی رشته های شیشه است که هر کدام از آن ها فقط کمی از موی انسان باریک تر هستند. مرکز هر رشته، هسته یا core نامیده می شود که مسیر نور برای حرکت را فراهم می کند. هسته یا  core  با یک لایه شیشه به نام cladding (روکش) که نور را انتقال می دهد احاطه شده تا از هدر رفت سیگنال جلوگیری شود و به نور اجازه دهد تا در طول کابل حرکت کند.

دو نوع اولیه کابل های فیبر نوری، کابل های فیبری single mode و multi-mode هستند. کابل های single mode  از رشته های بسیار باریک شیشه و یک لیزر برای تولید نور استفاده می کنند در حالی که فیبرهای multi-mode از ال ای دی برای این کار استفاده می کنند.

شبکه های فیبری single mode معمولا از تکنیک های Wave Division Multiplexing (WDM) برای افزایش دادن میزان انتقال ترافیکی که می تواند در طول رشته حرکت کند، استفاده می کنند. WDM این اجازه را می دهد که نور با طول موج های مختلف ترکیب شود (multiplexing) وسپس جدا شود (de-multiplexing) و از این طریق ارتباطات متعددی از طریق یک پالس نور انجام می شود.

بانک فیبر نوری و شبکه به عنوان یکی از معتبرترین مراکز خرید تجهیزات شبکه با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت، در نظر دارد احتیاجات مربوط به مخابرات و تجهیزات وابسته به آن را مرتفع کند و از سوی دیگر هدفِ بالابردن دانش جامعه در حوزه مهندسی  را در سر می‌پروراند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات می‌توانید به وبسایت بانک فیبر نوری مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بانک فیبر نوری و شبکه

بانک فیبرنوری و شبکه در نظر دارد همه احتیاجات مربوط به فیبر نوری و تجهیرات وابسته آن را به صورت تخصصی و جامع ارائه نماید. هدف ما بالابردن دانش جامعه مهندسی و تامین محصولات با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021228*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید