اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14000222513025162

کارآفرینی اجتماعی

صفر تا ۱۰۰ کارآفرینی اجتماعی به زبان ساده

کد: 14000222513025162

https://bit.ly/3fgexEi

، تهران , (اخبار رسمی): اگر شما هم علاقه مندید که یک مسئله اجتماعی را تعریف کنید، راه حل خود را ارایه دهید و نشان دهید که می توانید یک کسب و کار پایدار را در کنار حل یک مساله توسعه دهید، کارآفرینی اجتماعی گزینه مناسبی برای شماست. پس بیایید با هم ببینیم چگونه یک کارآفرینی اجتماعی ایجاد کنیم؟

۰ تا ۱۰۰ کارآفرینی اجتماعی به زبان ساده
۰ تا ۱۰۰ کارآفرینی اجتماعی به زبان ساده

شما می توانید یک کسب و کار سودآور ایجاد کنید که تأثیر فوق العاده ای بر جامعه بگذارد و همزمان زندگی شما را به سمت بهتر شدن سوق دهد. کارآفرینان اجتماعی تاجرانی هستند که از تجارت خود برای ایجاد ارزش اجتماعی استفاده می کنند. این افراد در مشاغل خود علاوه بر کسب سود، به مسائل اجتماعی یا نیازهای اجتماعی که در جهان پیرامون خود می بینند نیز پاسخ می دهند 

آیا می توانید برای حل مسائل جامعه و انسانها رویکرد متفاوتی داشته باشید؟ 

اگر شما هم علاقه مندید که یک مسئله اجتماعی را تعریف کنید، راه حل خود را ارایه دهید و نشان دهید که می توانید یک کسب و کار پایدار را در کنار حل یک مساله توسعه دهید، کارآفرینی اجتماعی گزینه مناسبی برای شماست. پس بیایید با هم ببینیم چگونه یک کارآفرینی اجتماعی ایجاد کنیم؟

ابتدا باید مسئله ای را شناسایی و درک کنید:

اولین قدم این است که بفهمید مشکلی که دوست دارید در حل آن کمک کنید چیست؟ تمایل دارید در چه زمینه ای فعالیت کنید؟ آیا دغدغه شخصی شما مسائل مربوط به حفظ محیط زیست است؟ آیا به عدالت آموزشی فکر می کنید؟ دوست دارید افراد دارای درآمد کم و متوسط بتوانند گردشگری را تجربه کنند؟  

برای پیدا کردن ایده کارآفرینی اجتماعی با مردم معاشرت و صحبت کنید. دغدغه افراد مختلف را جویا شوید و بشنوید.

درباره تجربیات جدید و روشهای جدید حل چالش های روزمره جامعه و مردم فکر و تحقیق کنید.

مهم است که برای درک جامعه ای که هدف شما کمک به آنها است وقت بگذارید.

وقتی جامعه مورد نظر خود را بررسی کردید و نیازهای آنها را شناختید حالا نوبت آن است که برای معضلات و نیازهایشان و کارهای خاص و عملی که می توانید برای حل مشکل انجام دهید، هم فکری کنید. 

یکی از راه های ایده یابی برای کسب و کار اجتماعی این است که استارتاپ ها و کسب و کارهایی که ماهیت کارآفرینی اجتماعی دارند را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، فعالیت های آنها را ببینید شاید ایده ای در ذهن تان جرقه زد. شاید بتوانید یک ایده استارتاپ اجتماعی که در خارج از کشور فعال و موفق است را در کشور یا شهر خود بومی سازی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه کارآفرین اجتماعی شویم؟

چه تفاوتی بین کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی وجود دارد؟

هدف و مقصود نهایی کارآفرین، ایجاد ثروت است؛ ولی برای کارآفرین اجتماعی این هدف صرفا وسیله‌ای در جهت هدفی بزرگتر است. کارآفرین اجتماعی تنها در صورتی در فعالیت‌های سودآور مشارکت می‌کند که بداند چنین فعالیت‌هایی به خلق «بهبود اجتماعی» (Social Improvment) قابل توجهی برای اعضای جامعه منجر خواهد شد؛ بهبودی‌ای که تمرکز بیشتری بر اقشار ضعیف و حاشیه‌ای جامعه دارد.

در ادامه نحوه فعالیت چند کسب و کار که ماهیت کارآفرینی اجتماعی دارند را با هم می خوانیم شاید بتوانید از آنها  ایده بگیرید. وقتی این ایده ها و کارآفرینی ها را می خوانیم تازه متوجه می شویم چقدر دانش و اطلاعات ما درباره کارآفرینی اجتماعی محدود است.

بیشتر بخوانید: وجود کارآفرینان اجتماعی ضرورتی برای جهان پیش‌رو

نمونه هایی از کسب و کارهای اجتماعی:  

NaTakallam: یک شرکت اجتماعی که به آوراگان و پناهندگان کمک می کند با آموزش آنلاین زبان برای خود درآمدزایی کنند.

خدمات این استارتاپ ارائه آموزش ها برای تمام سطوح است و زبان های مختلفی از جمله عربی، ارمنی، فرانسوی، کردی، فارسی و اسپانیایی و همچنین خدمات ترجمه حرفه ای به افراد و سازمان ها را شامل می شود.

در وب سایت این استارتاپ می خوانیم:«زبان، نجات دهنده زندگی است». این استارتاپ تاکنون چندین جایزه گرفته است.

بعضی ایده های کارآفرینی اجتماعی را که می خوانیم متوجه می شویم ایده های کارآفرینی اجتماعی و در واقع مسائل اجتماعی وجود دارند که می توانند به درآمد زایی برسند، مورد نیاز هستند و ما اصلا به آنها فکر نکرده ایم.

شرکت هلپسی: کمک به کاهش زباله لباس و منسوجات از طریق مصرف صحیح و کامل.

این استارتاپ برای کمک به محیط زیست و کمک به کاهش زباله ها به نقش مصرف کننده در تولید زباله های لباس و منسوجات تمرکز می کند. بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت آقای الکس هوست می باشد. او می گوید:  95٪ از کل پوشاک، کفش و سایر منسوجات می توانند زندگی دوم داشته باشند .یعنی اگر شما آن ها را نمی خواهید به خاطر اینکه آنها را بارها پوشیده اید، از خریدن آنها پشیمان شده اید یا دیگر مد نیستند به این معنی نیست که باید آنها را دور بیندازید احتمالا افراد دیگری هستند که این لباس ها را همچنان دوست داشته باشند و بتوانند از آنها استفاده کنند.  اما متأسفانه بیش از 85٪ پوشاک و منسوجات دور انداخته می شوند. یعنی تولید زباله از چیزهای مفیدی که هنوز می توان آنها را استفاده کرد.

این استارتاپ معتقد است بهترین کاری که می توانید برای کاهش روند تولید زباله انجام دهید این است که کمتر لباس و منسوجات بخرید. در واقع به اندازه نیاز خود بخرید نه بیشتر از آن. سپس تا آنجا که می شود آنها را استفاده کنید وقتی هنوز نو هستند و دیگر آنها را نمی خواهید به کسی ببخشید تا دوباره استفاده شوند. در نهایت آنها را بازیافت کنید. کمک به استفاده مجدد از لباس ها و در نهایت بازیافت آنها کاری است که این استارتاپ انجام می دهد.

:Meliora Cleaning Products تولید محصولات پاک کننده و تمیز کننده خانگی.

پبنیانگذار این استارتاپ خانم کیت جاکوباس مدرک کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست دارد و به استفاده از مواد شوینده ای که فاقد پلاستیک، سم و مواد مضر برای محیط زیست باشد بسیار اهمیت می دهد طوری که در خانه خود موادی را تهیه می کرد و روی لباس های خود امتحان می کرد وقتی موفق شد با توجه به علاقه و تحصیلاتش مواد شوینده و پاک کننده ای تولید کند که برای محیط زیست مضر نیست این شرکت را راه اندازی کرد.   

Harkla ،یک شرکت تجارت الکترونیکی: بنیانگذار این شرکت آقای کیسی ایمز است.

این کسب و کار یک شرکت تجارت الکترونیکی است که تولید و فروش محصولاتی را پشتیبانی می کند که از خانواده های دارای فرزند که با نیازهای ویژه زندگی می کنند پشتیبانی می کند. بعد از گذشت سه سال از تأسیس این شرکت، هارکلا بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کرد و به رشد بسیار سریعی دست یافت.

Defy Ventures: ارائه آموزش های کسب و کار و کارآفرینی برای افرادی که قبلا زندانی بودند یا در حال حاضر زندانی هستند.

مدیر عامل این شرکت آقای Andrew Glazier می گوید: روبروی کسی که زندانی است یا قبلاً در زندان بوده بنشینید متوجه خواهید شد که تفاوت آنچنانی نداریم. دغدغه این کسب و کار عدالت اجتماعی است.

آنها تا کنون 5000 نفر را آموزش داده اند و میزان اشتغال فارغ التحصیلان آموزش های آنان 82٪ است.

Plaine: مراقبت و بهداشت شخصی بدون استفاده از پلاستیک.

بنیانگذار این شرکت خانم Lindsey McCoy و خواهرش آلیسون هستند این شرکت را سال 2017 تاسیس کردند. آنها در کسب و کار خود شامپوها، نرم کننده ها و موارد دیگر را در ظروف قابل شارژ مجدد ارائه می دهند تا پلاستیک یکبار مصرف را از دستشویی و منازل حذف کنند.

چرا نیاز روزافزونی به کارآفرینی اجتماعی وجود دارد؟

بحران‌های مختلف کنونی اقتصاد در کشورهای مختلف، معضل‌ها و فشارهای اقتصادی، نظیر بیکاری و تنگدستی را دوچندان کرده است. به عقیده «گریگوری دیس»، نیاز به کارآفرینی اجتماعی درجهت کاهش تبعات بحران بر اقشار آسیب‌پذیر، ضروری است:
«تعداد کمتری از مردم مراقبت‌های بهداشتی مناسب دریافت می‌کنند. فشارهای اقتصادی آموزش‌های رسمی باعث شده کودکان کمتری در کلاس‌های درس حاضر شوند. تنش و درگیری به خاطر رقابت بین فقرا در کسب کار و درآمد رو به افزایش است... ترقی و پیشرفت مشاهده نمی‌شود و خانواده‌هایی که موفق بودند نیز در حال پیوستن به قشر فقیر جامعه هستند... با کاهش بودجه دولت، بنگاه‌ها و خانوارها، حفاظت و سالم‌سازی پرهزینه محیط زیست به مخاطره افتاده است... با توجه به اینکه بسیاری از مقوله‌های اجتماعی و محیطی حساس به زمان هستند، کوتاهی در تشخیص اهمیت کارآفرینی اجتماعی و عدم حمایت کافی از آن در این برهه زمانی اشتباه بسیار بزرگی است.» 

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی) 

برگرفته از سایت مدیر اینفو

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیر اینفو

پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران (مدیر اینفو) ارائه‌دهنده تازه‌ترین رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف، گزارشات، کنفرانس‌ها و ویدئوهای مفید در حوزه مدیریت و کارآفرینی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ