اطلاعات تماس
  • 021228*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003265182011933

آشنایی با تجهیرات شبکه فیبر نوری ؛ مدیا کانکتور، پاورمتر و فایبرهوم

کد: 140003265182011933

https://bit.ly/3wxbSNZ

، (اخبار رسمی): در این مطلب قصد داریم به سه بخش و سه عنصر اساسی شبکه فیبر نوری بعد از مودم و کابل فیبر نوری بپردازیم. این سه عبارتند از مدیا کانکتور، پاور متر و فایبرهوم که در ادامه جزئیات هر یک را بررسی خواهیم کرد. بحث را با مدیا کانکتور آغاز خواهیم کرد.

آشنایی با تجهیرات شبکه فیبر نوری ؛ مدیا کانکتور، پاورمتر و فایبرهوم
آشنایی با تجهیرات شبکه فیبر نوری ؛ مدیا کانکتور، پاورمتر و فایبرهوم

مدیا کانکتور چیست؟

مدیا کانکتور یا مبدل فیبر نوری از جمله پرکاربردترین و اساسی‌ترین تجهیزات شبکه است که در ارتباطات گوناگونی مورد استفاده است. از این مبدل‌ها برای تبدیل سیگنال‌های دریافتی به سیگنال نوری و بالعکس استفاده می‌شود.

از این مبدل می‌توانید برای هر دوطرف فرستنده و گیرنده استفاده کرد. استفاده از این مبدل فارغ از تبدیل سیگنالی های دریافتی به سیگنال نوری، امکان برقراری ارتباط در فاصله طولانی را نیز امکان پذیر می‌کند. در این وضعیت در فواصل دور و با سرعت زیاد می‌توان داده‌های باکیفیت را ارسال و یا دریافت کرد.

در حالت کلی مدیا کانکتور آن حلقه واصلی است که سیگنال الکتریکی در کابل شبکه مسی را به امواج نور در کابل فیبر نوری و بالعکس بدل می‌کند. نوعی از مدیا کانتکتور که مس را به فیبر بدل می‌کند یک راه ساده بدون از بین رفتن کابل‌های مسی موجود و یا ایجاد تغییر بر بستر مسی و سوییچ‌ها ارائه می‌کند.

نوع دیگری از مدیا کانتکتور که تبدیل فیبر به فیبر را پشتیبانی می‌کند. تفاوتی ندارد که طرفین فرستنده و گیرنده متفاوت باشند یا شبیه به هم در هر صورت مدیاکانکتور کار خود را انجام می ‌دهد. مدیا کانکتور فیبر به فیبر نیز یک راه حل مقرون به صرفه برای تبدیل طول موج در کاربردهای  (WDM) فراهم می کند و همچنین به عنوان ترانسپوندر نیز شناخته می شود. از مزایای مبدل فیبر می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • تجمیع انواع سیگنالها : از آنجایی که کابل فیبر نوری پهنای باند بالایی دارد، مدیا کانکتورها این قابلیت را ارائه می‌دهند که بتوانید چندین سیگنال را همزمان باهم مالتی پلکس کرده و از طریق یک کر فیبر نوری ارسال کنید. حذف نویز: مبدل‌های فیبر نوری می‌توانند نقش موثری در حذف انواع نویزهای الکترومغناطیس و رادیویی در اطراف شما داشته باشند. حفاظت در برابر رعد و برق : مبدل فیبر نوری در برابر اتصال به زمین، ولتاژهای گذران و رعد و برق که به هر سیستمی آسیب می‌زند مقاوم هستند.

مدیاکانورترها از چند نظر به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که در ادامه به برخی از آن ها خواهیم پرداخت:

  • تعداد پورت : که شامل مدیا کانورتر تک پورت، مدیا کانورتر چهار پورت، مدیا کانورتر هشت پورت، مدیا کانورتر شاسی بیس (کارتی) است. نوع پورت های الکتریکال : که شامل مبدل فیبر با پورت های فست اترنت و مبدل فیبرنوری با پورتهای گیگا اترنت است. نوع پورت فیبر: که شامل مدیاکانورتر با SFP  و مدیا کانورتر با ماژول نوری داخلی است. نوع کانکتور فیبرنوری : که شامل مدیا کانورتور با کانکتور فیبر FC، مدیاکانورتور با کانکتور فیبر SC و مدیا کانورتور با کانکتور فیبرنوری LC است. تعداد کور فیبر: که شامل مدیا کانورتر تک کور و مدیا کانورتر دو کر است. نوع فیبر:  که به قرار مدیا کانورتر با پورت فیبر سینگل مود و مدیا کانورتور با پورت فیبر مالتی مود است. برد ماژول فیبر: که شامل مدیا کانورتر برد کوتاه (۲۰ کیلومتر)‌ و مدیا کانورتر برد بلند (۶۰ کیلومتر) است. شرایط کار: که شامل مدیا کانورتر صنعتی، مدیاکانورتر نیمه صنعتی و مبدل فیبر غیر صنعتی است.

پاورمتر چیست و چه کارکردی دارد؟

از پاورمتر می توان برای محاسبه توان،‌انرژی و توان اکتیو و موارد دیگر مرتبط استفاده کرد. توان درواقع به انرژی در واحد زمان اطلاق می‌شود و با واحد وات اندازه‌گیری می‌شود. توان حاصل ضرب ولتاژ در جریان است.

از پاورمتر برای سنجش قدرت در سیستم‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. درواقع عملکرد پاورمتر برای سنجش قدرت نور مانند رادیومترها و فوتومترهاست. پاورمتر به طور دقیق قدرت فیبرنوری تجهیزات،‌قدرت سیگنال نوری که از کابل فیبرنوری می گذرد و موارد دیگر را اندازه گیری می‌کند.

پاورمتر از یک سنسور کالیبره شده و یک نمایشگر تشکیل شده است که سنسور کالیبره شده وظیفه اندازه‌گیری مدار تقویت کننده را برعهده دارد.

پاورمترهای نوری به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا ضمن قابلیت اطمینان و پایداری با دست نیز قابل حمل باشد. این دستگاه برای نصب، پشتیبانی،‌اشکال زدایی یا رفع ایرادات هر نوع شبکه‌ فیبر نوری قابل استفاده است.

فایبرهوم

فایبرهوم (Fiber to the home) یا به اختصار (FTTH) سیگنال ارتباطی فیبرنوری است که از سوییچ های مخابرات به منازل می‌رسد. در نتیجه می‌تواند جایگزین زیرساخت‌های مسی مانند سیم تلفن باشد.

فیبر به خانه یا فایبرهوم روش جدیدی است که به سرعت در حال رشد است و سرعت و پهنای باند بالاتری حدود ۲۵۰ برابر سریعتر را به مصرف کنندگان ارائه می‌کند.

فیبرنوری رشته شفافا و نازکی است که نور داخل هسته آن بازتاب پیدا می‌کند. در ساختار فایبرهوم، فیبرنوری از مرکز تلفن محلی به تجهیزات شبکه می رسد. این ساختار البته که حالت ایده‌الی است اما معمولا بسیار گران تر از ساختارهای معمول است.

FTTB  نیز شباهت زیادی به FTTH دارد. با این تفاوت که فیبر نوری در این مدل به جای یک منزل مسکونی یا یک منزل تک واحدی، به ساختمانی چند طبقه وارد می‌شود و آنگاه با مودم‌هایی سرویس ها را بین کاربران به اشتراک می‌گذارد. بدیهی است سرعت و پهنای‌باندی که سناریو FTTH برای هر کاربر فراهم می‌کند، بیشتر از سناریوی FTTB است.

مجموعه بانک فیبر نوری و شبکه با هدف بالابردن دانش مهندسی در سطح جامعه و تامین محصولات باکیفیت حوزه شبکه و فیبر نوری یکی از بهترین منابع برای خرید تجهیزات شبکه به شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع تجهیزات شبکه و کابل شبکه به وبسایت https://fiberopticbank.com مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بانک فیبر نوری و شبکه

بانک فیبرنوری و شبکه در نظر دارد همه احتیاجات مربوط به فیبر نوری و تجهیرات وابسته آن را به صورت تخصصی و جامع ارائه نماید. هدف ما بالابردن دانش جامعه مهندسی و تامین محصولات با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021228*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید