اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004065198012979

راهنمای خرید رم سرور، اطلاعاتی جامع در مورد رم سرور

کد: 140004065198012979

https://bit.ly/3zZK5rI

، تهران , (اخبار رسمی): با درک فناوری به کار رفته در انواع رم رایانه، بحث سرور ممکن است برای ما به موضوعی بسیار آشنا و کسل کننده تبدیل شود. در حقیقت شناخت انواع رم رایانه اغلب موضوعی نیست که توجه زیادی به آن جلب شود، در عوض افراد بیشتر علاقه‌مند به مواردی مانند مشخصات پردازنده یا پارامترهای هارد درایو هستند.

راهنمای خرید رم سرور ، اطلاعاتی جامع در مورد رم سرور
راهنمای خرید رم سرور، اطلاعاتی جامع در مورد رم سرور

ECC یک رم است که می تواند جریان داده های ورودی و خروجی را کنترل کند. در پردازش داده ها پردازنده اطلاعات را روی ROM پردازش نمی کند، بلکه همه آنها را روی رم کنترل می کند.

با درک فناوری به کار رفته در انواع رم رایانه، بحث سرور ممکن است برای ما به موضوعی بسیار آشنا و کسل کننده تبدیل شود. در حقیقت شناخت انواع رم رایانه اغلب موضوعی نیست که توجه زیادی به آن جلب شود، در عوض افراد بیشتر علاقه‌مند به مواردی مانند مشخصات پردازنده یا پارامترهای هارد درایو هستند. با این حال درک و شناخت انواع حافظه کامپیوتر یک بخش ضروری در انتخاب، خرید و همچنین اطمینان از عملکرد بالای سیستم شما در بلند مدت خواهد بود.

انواع RAM اصلی

- رم Buffered و Unbuffered

دو نوع اصلی رم سرور وجود دارد که Buffered و Unbuffered نام دارند. بزرگترین تفاوت بین این دو دسته این است که رم بافر از یک لایه پردازش انرژی برای حفظ سرعت تشکیل شده است. هر یک از این دو نوع رم مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند، بنابرین برای انتخاب یکی از آنها نیاز دارید اطلاعات مختلفی را بررسی کنید.

به علاوه حافظه بافر به عنوان RDIMM نیز شناخته می شود، نوعی رم که با تست خودکار و رفع خطا ها، ECC را اضافه می کند. در واقع مزیت اصلی رم بافر، به دلیل وجود قسمت بافر آن می باشد. بافر یک تراشه پردازشی است که اطلاعات را مستقیماً از CPU دریافت می کند. سپس این تراشه اطلاعات پردازش شده توسط تراشه های دیگر را روی کارت حافظه ارسال می کند. با این کار CPU می تواند اطلاعات را به جای ارسال به تراشه های جداگانه روی RAM ، به یک مقصد مشترک ارسال کند. یک RAM 10600 معمولی حدود 18 تراشه بافر دار، بنابراین با مجهز بودن پردازنده به بافر CPU مسیر ارسال اطلاعات را بهینه می کند.

رم بدون بافر یا ECC UDIMM نیز نوعی رم است که با عملکرد خودآزمایی و رفع خطا، عملکرد ECC به آن اضافه می شود. رم ECC UDIMM حافظه‌ای است که هیچ بافر یا ثباتی در ماژول آن قرار نگرفته است، اما در عوض این نوع روی مادربرد طراحی می شود. به علاوه رم  ECC UDIMMدارای یکسری دستورات دسترسی به حافظه می باشد که سریعتر از رم های ECC RDIMM به ماژول حافظه منتقل می شود، زیرا به طور غیر مستقیم از طریق رجیستر ارسال نمی شود.

در سیستم هایی که از رم غیر بافر استفاده می کنند، پردازنده با تراشه های حافظه به صورت مستقیم و با هر کدام جداگانه ارتباط برقرار می کند؛ بنابراین ارسال اطلاعات به هر تراشه در رم پردازش می شود. اگرچه این نوع عملکرد اجازه می دهد سیستم مقیاس پذیرتر و کمی انعطاف پذیرتر باشد، اما CPU در این حالت باید قدرت پردازش بهتری داشته باشد. به همین دلیل پردازنده فضای کمتری برای انجام کارهای دیگر خواهد داشت.

انواع رم بافر

رم رجیستر شده: رم رجیستر شده یا ECC RDIMM حافظه‌ای است که حاوی رجیسترها بوده و رم فاقد بافر حافظه‌ای است که هیچ بافر یا رجیستری در مادربرد آن طراحی نشده است. به همین دلیل تفاوت بین این دو نوع رم ECC در دستور دسترسی یا access command آنها می باشد. در رم های ECC UDIMM دستورات دسترسی مستقیم به ماژول حافظه هدایت می شوند، در حالی که دستورات دسترسی رم ECC RDIMM ابتدا به رجیستر قبلی ارسال شده و سپس به ماژول حافظه منتقل می شوند.

رم Fully Buffered: این نوع رم که با عنوان FB-DIMM هم شناخته می شود، یک فناوری تولید رم است که هدف آن ارائه خدمات به سرور از طریق افزایش سرعت مبتنی بر فناوری سرور (DIMM-ECC) بوده و  پایداری، سازگاری و مهمتر از همه توانایی بررسی و تصحیح خطاهای موجود از دیگر ویژگی های آن می باشد.

این نوع رم اساساً نسخه قدیمی رم رجیستر شده است. اشکال FB-DIMM این است که حین فعالیت نسبت به یک رم معمولی DDR2 حرارت بیشتری ایجاد می کند،  بنابراین FB-DIMM اشکالات خاص خود را دارد. فناوری FB-DIMM در اواخر سال 2006 معرفی شد. در آن زمان یک رم 512 مگابایتی FB-DIMM بیش از 1000 دلار هزینه داشت و بزرگترین رم آن 1 گیگابایت بود. این نشان می دهد که سطح و کیفیت FB-DIMM در مقایسه با RAM معمولی بالاتر است. امروز نیز FB-DIMM نسبتاً محبوب بوده و قیمت آن نیز بسیار مناسب است. سرعت این فناوری تا PC-6400 رسیده و بزرگترین رم آن حدود 4 گیگابایت فضا دارد. بنابرین انتخاب و خرید یک FB-DIMM به شما پیشنهاد می شود.

رم  LRDIMM یا RAM Load Reduced : این نوع رم نسخه جدیدتری از رم های رجیستر شده می باشند. مزیت ماژول های Load Reduced این است که اجازه نمی دهند همه اسلات های DIMM با ماژول های حافظه درجه دو پر شوند. علاوه بر این برخی از عملکردها و مسائل مربوط به نیرو که هنگام انتقال از سریال به سیگنال های موازی ایجاد می شود (توسط رم FB-DIMM) را آدرس دهی می کند.

رم های FB-DIMM و LRDIMM تفاوت بسیار کمی با رم های RDIMM  داشته و در همه برد ها قابل تعویض نخواهند بود.

رم ECC چیست؟

ECC  یک رم است که می تواند جریان داده های ورودی و خروجی را کنترل کند. در پردازش داده ها پردازنده اطلاعات را روی ROM پردازش نمی کند، بلکه همه آنها را روی رم  کنترل می کند. بنابراین برای یک رم معمولی (غیر از رم ECC) ، در هنگام سرعت بالا ناشی انتقال سیگنال امکان خرابی و بروز مشکل وجود دارد. هنگامی که خطایی رخ می دهد، معمولا رم باید کل جریان داده را مجدد بارگذاری کند. اما هنگامی که یک خطا در یک رم ECC رخ دهد ، فقط کافی است از سیستم بخواهید اطلاعات صحیح را مجدد ارسال کند. بنابرین رمECC  از پایداری و عملکرد بسیار بالایی برخوردار بوده و تمامی سرورها به داشتن یک رم ECC نیازمند هستند.

با اینکه رم هایECC  نسبت به رم های معمولی پایدارتر و قابل اطمینان‌تر هستند، اما موارد استثنایی نیز وجود دارد. مسلماً همیشه شرایطی پیش می آید که مطمئن ترین فناوری ها نیز از کار افتاده و نمی توانند مشکل را حل کنند، اما حداقل با استفاده از این فناوری های قابل اعتماد میزان خرابی کمتر می شود. ابن موضوع درباره استفاده از رم های ECC در مقایسه با رم های معمولی کاملا صدق می کند.

با این وجود استفاده از رم ECC برخی معایب هم دارد که آنچنان جدی و مهم نیستند. اولین مورد اینکه رم ECC کمی کندتر از رم های قدیمی عمل می کند، به خصوص در رفع خطاها و بررسی تمام داده هایی که از آن عبور کرده‌اند. به علاوه برای استفاده از رم های ECC هزینه بیشتری باید پرداخت کنید. مطمئناً همانطور که در بالا ذکر شد، این نوع رم با مزایایی که به همراه دارد به قیمت رم های معمولی نخواهد بود.

آیا به رم ECC احتیاج دارید؟

اگر از رایانه‌ای با کارایی بالا مانند یک سرور استفاده می کنید ، پاسخ مثبت است. معمولاً عاملی که باعث می شود شما به جای یک حافظه معمولی، حافظه ECC را انتخاب کنید قابلیت اطمینان و یکپارچگی داده هایی است که این فناوری به ارمغان می آورد. البته قیمت نیز عاملی است که باید حتما در نظر گرفته شود. هزینه رم های  ECCکمی بیشتر از رم های معمولی است، اما برای کارهای مربوط به سرور یا به طور کلی فعالیت های سطح بالا ارزش هزینه کردن را دارد. برای داشتن یک سیستم با کارایی بالا و نداشتن نگرانی بابت مواجه شدن با مشکلاتی مانند از دست رفتن اطلاعات، وجود برنامه های معیوب و یا کاهش operating time، باید کمی بیشتر هزینه و در واقع سرمایه گذاری کنید!

بررسی نمونه های عملی از کاربرد رم های ECC

بهترین راه برای درک واقعی تفاوت بین انواع مختلف حافظه، دیدن یک مثال در عمل است. به عنوان مثال ما Apple Mac Pro را در نظر گرفتیم، یکی از محبوب ترین رایانه های سطح بالا در بازار است.

هنگامی که Mac Pro برای اولین بار شروع به کار کرد، از اجزایserver-class  اینتل برخوردار بوده و به همین دلیل فقط می توانست از رم های FB-DIMM که عملکرد خوبی در آن زمان داشتند استفاده کند. اما متاسفانه قیمت آن از یک سیستم دارای رم ECC  بالاتر است.

هنگامی که Mac Pro به یک محصول محبوب در خط تولید شرکت اپل تبدیل شد، سازنده تصمیم گرفت که حافظه آن را با یک رم ECC جایگزین کند. به همین ترتیب مدل Mac Pro 5.1 در سال 2010 به عنوان محصولی که از حافظه ECC استفاده می کند منتشر شد. این تغییر یک پیشرفت بزرگ برای اپل و همچنین برای مصرف کنندگان محسوب شد، زیرا با وجود رم ECC در رایانه‌شان می توانند دستگاهی با عملکرد بهتر و با قیمتی مقرون به صرفه داشته باشند.

بررسی سرعت رم ها در هر نسل

اولین موردی که باید بررسی کنیم، DDR می باشد. DDR  یک نرخ داده برای انتقال دیتای دو برابر شده است که دو بلوک داده را در یک کلاک پالس منتقل می کند. بنابراین حافظه DDR  دو برابر سرعت انتقال داده را نسبت به حافظه هایی که این ویژگی را ندارند (حافظه های SDRAM  که دیگر برای رایانه استفاده نمی شود) ارائه می دهد. از زمان معرفی و راه اندازی DDR ، چندین نسل از DDR به نام های DDR2 ،DDR3  و آخرین نسخه آن یعنی DDR4 ارائه شده‌اند. این نسل های مختلف حافظه سرعت های مختلفی نیز دارند.

سرعت رم  DDR2

DDR2 در سال 2003 منتشر شد و در آن زمان حداکثر سرعت انتقال آن 3200 مگابایت در ثانیه بود. اما با گذشت زمان سرعت انتقال DDR2 نیز به تدریج افزایش یافته و به اعدادی مانند 4200 ، 5300 و حتی 6400 مگابایت در ثانیه بهبود یافت. جالب است بدانید در آن سال ها یک نام صنعتی استاندارد وجود داشت که از ترکیب نرخ انتقال و نوع رم به وجود آمده بود. PC2-5300 معمول ترین نوع رم DDR2 است که حتی امروزه در بسیاری از سیستم های سرور همچنان استفاده شده و می توانید برای تجهیز سیستم های رایانه‌ای قدیمی خود آن را خریداری کنید.

سرعت رم  DDR3

DDR3  در سال 2007 به عنوان نسخه بالاتر و سریع‌تر از DDR2  ارائه شد. لازم است بدانید واحد های اندازه گیری مختلفی غیر از حداکثر سرعت انتقال وجود دارد، مانند نرخ داده ها (مگابایت در ثانیه) و همچنین کلاک های ورودی/خروجی. اما ما برای سادگی از واحد حداکثر سرعت انتقال استفاده می کنیم. در ابتدا عرضه DDR3 دارای سرعت انتقال 6400 مگابایت بر ثانیه بود، اما با گذر زمان این مقدار افزایش یافته و به 8500 مگابایت بر ثانیه، 10600 مگابایت بر ثانیه و 12800 مگابایت بر ثانیه رسید. اگر چه بیشترین سرعت این نوع رم به مقدار 14900 مگابایت در ثانیه و حتی 17000 مگابایت در ثانیه هم رسیده است.

سرعت رم  DDR4

در سال 2012 کمپانی JEDEC استانداردهایی را برای رم DDR4 تعیین کرد. حافظه جدید  DDR4 بیشترین سرعت انتقال را از بازه 12800 ، 14900 ، 17000 تا 19200 مگابایت بر ثانیه ارائه می دهد.

در هر نسل از رم ها، شما تفاوت هایی در طراحی اسلات های اتصال پیدا می کنید که در واقع معیاری برای اطمینان از مناسب بودن نوع ماژول حافظه استفاده شده می باشد. بنابراین انتخاب و استفاده از نسل های مختلف رمDDR  باید با توجه زیادی انجام شده تا از بروز ناسازگاری جلوگیری شود.

برای سرور خود نیاز به رم مناسب دارید؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رسام سرور

شرکت رسام سرور ایرانیان با هدف ارائه و فروش سرورهای اچ پی، قطعات، استوریج، پشتیبانی و خدمات، نظیر تعمیرات و عیب یابی سرورهای HP، نصب و راه­اندازی سیستم Voip و همچنین پیاده­سازی شبکه با شماره ثبت ۵۰۴۱۴۲ تاسیس گردید. ما با اتکا به کارشناسان و مشاوران مجرب محصولات خود را با ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش عرضه می ­­کنیم تا مشتریان گرامی ضمن اعتماد نسبت به محصول خریداری شده از خدمات ویژه ارائه شده پس از خرید این شرکت بهره­ مند شوند. همچنین در راستای اهداف مشتری مداری مشاوره تلفنی و حضوری توسط کارشناسان خبره در زمینه IT به صورت رایگان برای تمامی مشتریان عزیز انجام می­ گیرد.

اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]