اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14000417531685162

چرا افراد خلاق و ایده پرداز، با مغزشان چنین کاری نمی‌کنند؟

کد: 14000417531685162

https://bit.ly/3AQJ1GS

، تهران , (اخبار رسمی): من کار تکراری نمی کنم! نه به خاطر اینکه خلاقیت های منحصر به فردی دارم، نه! به این خاطر که چگونگی عملکرد ذهنم را یاد گرفتم. شما هم بدانید! مغز شما به سوخت نیاز دارد و برای ایجاد لحظه های هیجان انگیز و درخواست های فوق العاده باید تمرین داشته باشد...

چرا افراد خلاق و ایده پرداز، با مغزشان چنین کاری نمی‌کنند؟
چرا افراد خلاق و ایده پرداز، با مغزشان چنین کاری نمی‌کنند؟

ورزشکاران بزرگ بدن خودشان را برای روزها، هفته ها و سالها تمرین می دهند تا همیشه عملکرد آنها در اوج باقی بماند، پس چرا افراد خلاق یا ایده پرداز، با مغزشان چنین کاری نمی کنند؟

من کار تکراری نمی کنم!
در این جمله سعی کردم به شما نشان بدم چطور آدمی هستم! من کار تکراری نمی کنم، نه به خاطر اینکه خلاقیت های منحصر به فردی دارم، نه! بلکه به این خاطر که چگونگی عملکرد ذهنم را یاد گرفتم. شما هم بدانید! مغز شما به سوخت نیاز دارد و برای ایجاد لحظه های هیجان انگیز و درخواست های فوق العاده باید تمرین داشته باشد.

ورزشکاران بزرگ بدن خودشان را برای روزها، هفته ها و سالها تمرین می دهند تا همیشه عملکرد آنها در اوج باقی بماند، پس چرا افراد خلاق یا ایده پرداز، با مغزشان چنین کاری نمی کنند؟
افرادی که برای بیش از 20 سال در صنعت تبلیغات فعالیت داشته اند، متوجه این امر هستند که برخلاف تصور عموم، خلاقیت یک امر صرفا ذاتی نیست! شما می توانید آن را به دست بیاورید! با گذشت زمان، این افراد متوجه شدند که چه کاری باید انجام شود تا ایده ها به طور آزادانه در ذهن جریان یابند و بخش زیادی از این بینش نیز ناشی از علاقه ی بعضی از افراد به علوم اعصاب است! بدانید که هرچه بیشتر در مورد عملکرد سلول های خاکستری مغز بیاموزیم، بهتر می توانیم آنها را آموزش دهیم، کنترل کنیم و البته کاری کنیم که خواسته های مان را انجام دهند.

در ادامه چند نکته در مورد چگونگی پرورش خلاقیت که در طی سالهای اخیر افراد زیادی آن را مطرح و تجربه کرده اند، آورده شده است:

1. با طبیعت ارتباط برقرار کنید:

این امر اثبات شده است که صرف کردن زمان در طبیعت باعث خلاق شدن افراد می شود. به جای اینکه تمام روز نگاه و ذهن تان را معطوف لوازم دیجیتالی کنید، به درخت ها و برگ ها نگاه کنید، این امر اضطراب شما را کاهش می دهد، ضربان قلب را پایین نگه می دارد و باعث آرامش می شود و در نتیجه به مغز اجازه می دهد تا راحت تر ارتباط برقرار کند.
منظور از ارتباط با طبیعت، سفر به کویر نیست! بلکه فقط 25 دقیقه پیاده روی در یک فضای سبز شهری، می تواند ذهن را آرام کرده و به نوعی آن را به خلبان خودکار مغز ما تبدیل کند. این حالت، آگاهی فعلی ما را به کار انداخته و به تخیل ما دامن می زند، ما راحت تر می توانیم مفاهیم، افکار و تصاویر موجود را به هم وصل کرده و مفهومی جدید، مرتبط و قابل استفاده بسازیم!
بنابراین قطع ارتباط از وسایل دیجیتالی را در اولویت خود قرار دهید. در پارک محله خود قدم بزنید، یا در امتداد ساحل، یا حتی می توانید فقط چند گیاه به بالکن آپارتمان خود اضافه کنید و هر روز چند دقیقه را با آن ها سپری کنید. مزایای دور شدن از صفحات نمایش موبایل یا تلویزیون را تقریبا بلافاصله احساس خواهید کرد.

2. مدیتیشن داشته باشید:

می دانم که میلیون ها بار این عبارت را شنیده اید: مراقبه ذهن ما را از افکار آشفته پاک کرده و به مغز ما فضای مشاهده و تامل را می بخشد، هم چنین تمرکز ما را در کارها بهبود بخشیده و توانایی تصمیم گیری هوشمندانه را نیز افزایش می دهد.

آیا می دانستید مدیتیشن بخش بزرگی از مغز ما را فعال می کند؟

ممکن است مطالبی در این زمینه خوانده باشید که خلاقیت شما از بخش راست مغزتان سرچشمه می گیرد در حالی که در طی کارهای تحلیلی بیشتر سمت چپ مغز شما درگیر می شود. خوب! دانشمندان علوم مغز و اعصاب اخیرا دریافته اند که خلاقیت در واقع کل مغز را درگیر می کند، و با مراقبه می توان به این حالت دسترسی پیدا کرد.

این یک تمرین ارادی است و به سادگی با بستن چشم ها و تمرکز بر تنفس می تواند انجام شود. اپلیکیشن محبوب مدیتیشن Headspace، حتی نوعی مراقبه ها را برای الهام بخشیدن به خلاقیت ارائه کرده است. ایده این مراقبه ها، این است که وقتی به صورت عامدانه در آگاهی مکث می کنیم، در واقع به ذهن خود اجازه می دهیم که آزاد باشد و در فضای ساکن و خلاق خود قرار بگیرد.

شما هم امتحان کنید، بین جلسات کاری فضایی آرام پیدا کنید، روی تنفس خود تمرکز کنید و مغز را به حالت آلفا یا آرامش در خودآگاهی برسانید، این حالت به شما اجازه می دهد تا از فضای تکراری خود خارج شوید، البته برای مغز در ابتدا کمی سخت است که از حالت راحتی خود بیرون برود، ولی در نهایت وارد مسیر جدیدی در ذهن خود خواهید شد.

بیشتر بخوانید: 4 روش ساده و جدید برای تحریک خلاقیت در محل کار

3. حرکت کنید:

استیو جابز، به یک دلیل طرفدار بزرگ جلسات پیاده روی بود، «تحرک» با «افزایش عملکرد در تست های خلاقانه» ارتباط معنادار دارد! با ورزش هورمون اندروفین آزاد می شود، این هورمون همان چیزی است که بدن ما در زمان تسکین استرس در خودش تولید می کند. بنابراین وقتی استرس کمتری داریم، مغز ما به سرزمین پرباری بدل می شود.

اخیرا در یک مقاله به مقایسه ترشح هورمون ها در مغز ما حین انجام فعالیت بدنی و آزاد شدن Miracle-Gro (ماده ی غذایی محلول در آب که به رشد گیاهان سالم و بالغ کمک می کند)، پرداخته است.

تحرک و فعالیت های بدنی می تواند بسیار ساده انجام شود، به خصوص هنگامی که از خانه کار می کنید و در اصطلاح دورکار هستید. مثلا می توانید هنگامی که با دوچرخه ثابت در حال ورزش هستید در جلسات کاری خود به صورت آنلاین شرکت کنید یا در بین جلسات کاری تان در خانه پیاده روی های کوتاه داشته باشید، این موارد را می توانید در دفتر کارتان نیز اجرا کنید.

سعی کنید تا عنوانی به نام زمان تمرین را به تقویم کاری خود اضافه کنید و البته اطمینان حاصل کنید که آن را به تعویق نمی اندازید. با این حال اگر احساس می کنید که برای یک تمرین اختصاصی وقت ندارید، 20 دقیقه از زمان خود را در روز به خودتان و کش و قوس دادن بدن تان در پشت میز یا دفتر کار یا خانه اختصاص دهید!

روتین روزانه ای را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد!

4. با آدم‌های مختلف ارتباط برقرار کنید:

وقتی آگاهانه به دنبال منبع الهام بگردید، نمی توانید به آن تنوع کافی بدهید! استعداد مغزتان را در تنبلی و استفاده از راه های آسان فراموش نکنید!

 تنوع باعث می شود مغز با به چالش کشیدن کلیشه های خود، کار بیشتری انجام دهد. علاوه بر این، محققان در دانشگاه جان هاپکینز، دریافته اند که «قرار گرفتن در معرض تجارب گوناگون، ممکن است باعث رشد شکل های پیچیده تری از تفکر، مانند توانایی تفکر انتقادی در انسان شود».

مثلا احاطه شدن شما با افراد گوناگون در زمینه های مختلف، باعث می شود که دیدگاه های آن ها مثل کاتالیزوری برای تفکر خلاق شما عمل کند. نظرات متضاد باعث ایجاد فرصت های جدید می شود و به شما امکان می دهد ارتباطاتی را ببینید که قبلا متوجه آن نشده بودید و البته منجر به تصمیم گیری های بهتر نیز می شود.

مثلا آبراهام لینکلن، کابینه ی خود را با تیمی از رقبای خود پر کرده بود و از نظرات متضاد آن ها در جهت بهبود خود استفاده می کرد.

 نقدهای مثمر ثمر، طوفان های مغزی و بحث ها، اغلب به نتایج هوشمندانه ای منجر می شود. در برخی از شرکت ها، «شورای الهام» ایجاد می شود و در آن از کارکنان با فرهنگ های متفاوت، جنسیت ها و حتی مناطق جغرافیایی مختلف ... استفاده می شود تا مباحثی را مطرح کرده و به بهبود آن کسب و کار کمک کنند.

بیشتر بخوانید: 5 راه برای شکوفایی خلاقیت کارآفرینانه‌

امروزه «مدل کارکردن فعلی» که به دلیل شیوع کرونا، در جهان متولد شده است، گرد هم آوردن افراد را راحت تر از قبل کرده است، زیرا می توان از رسانه هایی مانند Linked in و اینستاگرام برای پیگیری و ارتباط با افرادی استفاده کرد که دارای سابقه و تجربیات متفاوتی با سبک زندگی شما هستند.

وقتی به سراغ اشخاص می روید یا شبکه ی ارتباطی خود را گسترش می دهید، خودتان را از لحاظ جغرافیایی محدود نکنید! ما زمانی می توانیم در حل مسائل بهتر عمل می کنیم که ندانیم چه انتظاری باید داشته باشیم! اگر فقط خودمان را با افرادی مثل خودمان محاصره کنیم، تنوع فکری و رفتاری در ما رخ نمی دهد!

از اصولی که گفته شد استفاده کنید و به مغز خود تمرینات مورد نیاز را بدهید. این کار باعث رشد شما می شود و از ورود شما به ورطه ی تکرار و روزمرگی جلوگیری می کند.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

منبع: مدیراینفو

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیر اینفو

پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران (مدیر اینفو) ارائه‌دهنده تازه‌ترین رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف، گزارشات، کنفرانس‌ها و ویدئوهای مفید در حوزه مدیریت و کارآفرینی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ