کد: 140004195319915122

اکسس کنترل یا قفل برقی؟

کد: 140004195319915122

https://bit.ly/3ht4LBc

، تهران , (اخبار رسمی): اکسس کنترل یا سیستم کنترل تردد به دستگاهی گفته میشود که ورود خروج و یا سطح دسترسی افراد را به داخل یک مکان کنترل میکند

اکسس کنترل یا قفل برقی؟
اکسس کنترل یا قفل برقی؟

اکسس کنترل یا سیستم کنترل تردد به دستگاهی گفته میشود که ورود خروج و یا سطح دسترسی افراد را به داخل یک مکان کنترل میکند .عملکرد اکسس کنترل ها متنوع می‌باشد و به صورت رمز،کارتی،اثر انگشت،تشخیص چهره و ... است .اکسس کنترل ها بعد از شناسایی افراد مجاز ،قفل برقی درب باز میشود. با توجه به شیوع بیماری همه گیر کرونا در این یک سال اخیر استفاده از این سیستم ها به حد چشمگیری افزایش داشته است چرا که مشخصات بیولوژیکی در هر فرد منحصر بفرد می‌باشد و استفاده از این مشخصات تا حده زیادی از تماس های فیزیکی غیر ضروری جلوگیری می‌کند.

در این مقاله سعی داریم به توضیح دستگاه اکسس کنترل و کاربرد های آن و همچنین نمونه هایی از این دستکاه ها مانند قفل برقی  بپردازیم.

قفل برقی چیست و در چه کاربردهایی دارد ؟

اولین موردی که باید جهت استفاده از سیستم های کنترل تردد به آن توجه کرد وجود و یا عدم وجود قفل برقی درب می‌باشد.

قفل برقی نوعی قفل است که با برق کار می‌کند.قفل های برقی هم به صورت مستقل کار میکنند و هم میتوان از آنها به عنوان یک مجموعه کنترل الکترونیکی که مستقیما روی درب نصب میشوند استفاده کرد.قفل برقی ممکن است به یک سیستم کنترل دسترسی متصل شود که  از جمله مزایای آن میتوان به  امکان کنترل دسترسی اشاره کرد.

انواع قفل های کنترل تردد مغناطیسی،قفل اکسس کنترل چفتی برقی ، قفل زبانه دار،قفل کله گاوی و  قفل های برقی فشاری درسایز ها و وزنهای مختلف مناسب برای هر نوع درب شیشه ای ،چوبی و فلزی و انواع درهای لولایی و کشویی موجود می‌باشد.

انواع قفل برقی

قفل های برقی یکی از اجزای اصلی سیستم های کنترل دسترسی می‌باشند

با توجه به تنوع بسیار زیاد در درب های ورودی،قفل های برقی مختلفی نیز وجود دارد. که بسته به نوع درب و کاربرد آن میتوان قفل برقی متناسب با آن درب را استفاده کرد. این قفل ها بر روی درب های چوبی ،فلزی و یا شیشه ای قابل نصب می‌باشند.

قفل های اکسس کنترل از نظر امنیتی به دو دسته   Fail Secure(زمانیکه برق قطع شود قفل آزاد نخواهد شد)که بیشتر در مکان هایی با امنیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و Fail Safe (حتی در زمان قطع شدن برق، قفل آزاد خواهد شد )که بیشتر در مکان های عمومی و مکان هایی که به امنیت بالایی نیاز ندارند ، پیشنهاد می‌شود  تا امکان آزاد کردن قفل ها و تخلیه ساختمان در مواقع ضروری فراهم گردد.

مانند تمامی تجهیزات امنیتی قفل های برقی نیز انواع مختلفی دارد که میتوان بر حسب شرایط از آن ها استفاده کرد که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم:

قفل های چفتی برقی

قفل های برقی چفتی یکی از متداول ترین قفل های برقی است که با سیستم های کنترل دسترسی ترکیب می‌شود.قفل های برقی معمولا بروی درب های فلزی یا چوبی نصب می‌شوند. همچنین از نظر اقتصادی جزوء مقرون به صرفه ترین قفل ها محسوب می‌شود.

قفل مغناطیسی برقی

قفل های مغناطیسی برقی برای دفاتر کاری مدرن و لوکس مناسب می‌باشند و موجب ایجاد یک فضای عالی برای دفاتر کاری میشوند .

همچنین این قفل ها از سنسور های حرکتی و باتری های پشتیبانی، که ممکن است برای نصب مورد نیاز باشد، پشتیبانی می‌کنند.

این قفل ها نسبت به قفل های برقی مصرف کمتری دارند ولی جهت بالا بردن امنیت درب و استفاده بروی درب هایی که امکان نصب قفل برقی را ندارند مانند درب های شیشه ای وفلزی مناسب می‌باشند.

قفل زبانه دار

این مدل از قفل در وسط درب وصل میشود و به وسیله یک ضامن درب را بسته نگه می‌دارد.این نوع قفل به دلیل مزایای زیادی که دارد جزء محبوب ترین قفل های برقی به شمار می‌آید.از معایب قفل های زبانه دار میتوان به زبانه قابل مشاهده آن اشاره کرد.

قفل کله گاوی

نوع دیگر قفل برقی، قفل های  با روکش محافظه دار هستند که در چند سال گذشته در بین نصاب های درب پارکینگ و درب های اتوماتیک مورد استقبال قرار گرفته اند.این مدل قفل در شرایط جوی سخت مقاومت بالایی  دارد .

قفل های برقی فشاری درب های خروج اضطراری

این نوع قفل برقی فشاری  معمولا برای خروج اضطراری افراد هنگام آتش سوزی استفاده می‌شود..استفاده از قفل های برقی بر روی درب های خروج اضطراری ضروری می‌باشد .وقتی آتش سوزی اتفاق می‌افتد،افراد داخل ساختمان از پله ها پایین می‌دوند و قفل  درب اضطراری را فشار می‌دهند و سریع از ساختمان خارج می‌شوند.با توجه به این موضوع استفاده  از قفل های برقی فشاری برای درب های خروج اضطراری لازم است ‌ .

مزایای قفل های برقی

سهولت استفاده از قفل های برقی که به راحتی به وسیله ریموت باز میشوند.

هماهنگی با اکثر سیستم های امنیتی

امنیت بالا و ایمن تر سازی محیط مورد نظر

امکان کنترل و دسترسی از راه دور

استفاده به عنوان یک سیستم هشدار دهنده

معایب قفل های برقی

قفل های برقی معایبی هم دارند که در ادامه به چندین مورد از آن ها اشاره میکنیم:

قفل های برقی به وسیله کارت باز میشوند ،اگر این کارت را گم کنید قفل به سادگی باز نخواهد شد و معمولا کارت های این قفل ها گران هستند.

گاهی دچار خطا و اشتباه می‌شوند

این قفل ها قابل استفاده برای همه مدل دربی نیستند به خصوص بر روی درب های چوبی به هیچ وجه وصل نمیشوند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق میتوان نتیجه گرفت ،قفل های برقی بخش مهمی از سیستم های کنترل دسترسی و کنترل تردد می‌باشند

که بر اساس نوع درب و عملکرد آن و میزان اهمیت امنیت در محیط مورد نظر انتخاب میگردند.همچنین در مجموعه ها و سازمان های بزرگ  که تامین امنیت چالشی مهم برای طراحان سیستم های کنترل ورود خروج میباشد  می بایست با انتخاب قفل مناسب برای هر درب نیاز های امنیتی افراد و سازمان ها را در شرایط اضطراری تامین نمایند.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه اکسس کنترل ها، انواع  قفل های برقی ، مزایا و معایب استفاده از این قفل ها  کسب کرده باشید.

جهت مشاهده قیمت وخرید محصولات میتوانید  با سرچ " شرکت تایگر "وارد سایت  این شرکت شوید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید