اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۹۷۸*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140005095351416428

خیانت در امانت, تحصیل مال از طریق نامشروع

کد: 140005095351416428

https://bit.ly/379Yu7k

، (اخبار رسمی): طمع ورزی و نادیده گرفتن وجدان باعث می شود برخی افراد دست به اقداماتی بزنند که نتیجه آن جرم انگاشتن آن از جانب قانون گذار و پیش آمدن جرم خیانت در امانت است. همچنین می‌توان گفت تحصیل مال از طریق نامشروع عبارت است از به‌دست‌آوردن مال از طرق غیرقانونی و نامشروع.

خیانت در امانت , تحصیل مال از طریق نامشروع
تحصیل مال از طریق نامشروع

تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟

همان‌طور که گفته شد این عنوان مجرمانه دارای گستردگی است و رفتارهای زیادی وجود دارد که اگر همراه با سوء نیت انجام شود، این جرم را رقم خواهد زد. درباره عبارت تحصیل مال از طریق نامشروع باید گفت، تحصیل به معنی به دست آوردن و فراهم کردن است و نامشروع، آنچه که از نظر شرع و قانون مورد تایید نباشد را نامشروع می گویند. برای شناخت این عنوان مجرمانه، مشاوره با بهترین وکیل کیفری راهگشا خواهد بود. وکیل کیفری با در نظر گرفتن تمام عواملی که در وقوع جرم دخیل است به شفاف سازی این عنوان می پردازد.

تحصیل مال نامشروع همانند سایر رفتارهای مجرمانه دارای سه عنصر تشکیل دهنده قانونی، مادی و روانی است. قانون‌گذار در ماده 2 تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1364 و اصلاحی 1367 بیان می‌دارد که :

هرکس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌گردد. نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می‌شود، در معرض خرید و فروش قرار دهد و یا از آن سوء استفاده نماید و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده، طبق ضوابطی توزیع نماید، مرتکب تقلب شود و یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب خواهد شد.»

همان‌طور که در این ماده مشخص شده است، خرید و فروش امتیاز جرم تلقی شده و سوء استفاده از آن مورد منع قانونی قرار می‌گیرد. وارد کردن تقلب در توزیع کالاهایی که تابع قوانین مشخص است هم می‌تواند نوع دیگری از این رفتار مجرمانه باشد. در پایان، این ماده به جهت فراوانی رفتارهای مجرمانه قانون‌گذار هر نوع تحصیل مال غیرقانونی را در این دسته بندی قرار داده است.

خیانت در امانت و جرم انگاری آن

طمع ورزی و نادیده گرفتن وجدان باعث می شود، برخی افراد دست به اقداماتی بزنند که نتیجه آن جرم انگاشتن آن از جانب قانون گذار و پیش آمدن جرم خیانت در امانت است. این جرم از مواردی است که می بایست نمود بیرونی پیدا کند و نتیجه آن به طور آشکار دیده شود.

افراد با تکیه بر اعتمادی که در جامعه وجود دارد، اموال خود را به دیگری می سپارند، خیانت کردن در امانت، به غیر از وارد کردن ضرر و زیان به صاحب مال، موجب از بین رفتن اعتماد و حسن نیت در جامعه می شود، بنابراین نیاز است که قانون‌گذار به طور دقیق درباره این گونه رفتارها تصمیم گیری نماید و مجازات متناسب با آن را در نظر بگیرد تا از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

مجازات خیانت در امانت

قراردادن مجازات حبس به عنوان یکی از مجازات های اختصاصی رفتارهای خلاف قانون برای جرم خیانت در امانت یکی از تدابیر قانونی بوده است. حبسی که برای این جرم در نظر گرفته شده از 6 ماه تا 3 سال است. با توجه به شدت عمل فرد و میرانی خسارتی که در مال امانی به بار آمده، میزان مجازات می تواند در بالاترین حد خود باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۹۷۸*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون