کد: 140005145363714803

ترانس مخصوص کولر گازی و تهویه مطبوع را بشناسید

کد: 140005145363714803

https://bit.ly/3lFfN91

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از روش‌هایی که در حال حاضر برای محافظت از ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کارگیری ترانس و استابلایزر مخصوص کولر گازی است تا از این طریق جلوی آسیب‌های احتمالی به دستگاه مورد نظر گرفته شود و از این راه، به افزایش عمر و دوام آن نیز کمک شود.

 ترانس مخصوص کولر گازی و تهویه مطبوع را بشناسید
ترانس مخصوص کولر گازی و تهویه مطبوع را بشناسید

باید خیلی مختصر اشاره کنیم که ترانس و استابلایزر در واقع تجهیزی الکترونیکی است که نوسان ولتاژ را جبران می کند.

ضرورت استفاده از ترانس و استابلایزر مخصوص کولر گازی

یکی از نکاتی که لازم است در مورد کولرهای گازی به آن اشاره شود این است که این دسته از تجهیزات، ابزارهایی بسیار ارزشمند هستند و در حال حاضر در قیمت‌های بالایی در بازار به فروش می‌رسند. از طرف دیگر این دسته از لوزام و تجهیزات، گارانتی سوختن بر اساس نوسانات و تغییرات ناگهانی در ولتاژ برق شهری ندارند. لازم است این نکته نیز ذکر شود که محافظ کولر گازی، قادر نیست در چنین شرایطی از آسیب‌های وارده بر این ابزار از طریق تغییر و نوسان در ولتاژ برق شهری پیشگیری کند. چرا؟

محافظ کولر گازی و به طور کلی تمام محافظ ها، برای شرایطی ساخته شده اند که نوسان ولتاژ بسیار بسیار کم وجود دارد و خاموش بودن دستگاه ها اهمیت ندارد. یعنی یک محافظ خوب هم ولتاژهای نامناسب را به دستگاه شما متصل می کند و صرفا در زمانی که افت عجیبی در ولتاژ به وجود آید، کولر، اسپیلت و تهویه شما را خاموش می کند. پس گرما را چه کنیم؟ بنابراین لازم است حتما برای محافظت از این ابزار به ترانس اتوماتیک و استابلایزر برای کولر گازی مراجعه کنیم.

لازم به ذکر است که استابلایزرها را می‌توان از نظر ویژگی‌های فنی به سه دسته اصلی تقسیم بندی کرد. در این صورت، این دسته از ابزارها دارای انواع استابلایزرهای رله‌ای، استابلایزرهای سروو موتور و استابلایزرهای سوئیچینگ و یا استاتیک خواهند بود.

استابلایزر رله ای؛ ترانس برای کولر گازی و تهویه

استابلایزرهای رله‌ای که به آن‌ها ترانس اتوماتیک نیز گفته می‌شود با استفاده از رله‌ها و سیستم کلیدزنی کار می کنند. این دسته از تجهیزات، می‌توانند با استفاده از رله‌هایی که سرهای خروجی سیم پیچ‌ها را به صورت کاملا سازگار با ولتاژ برق شهری مشخص می‌کنند، ولتاژ برق شهری را به صورت پلکانی اصلاح نمایند.

بنابراین از استابلایزرهای رله‌ای در بیشتر موارد، در اماکنی استفاده می‌کنند که در آن نقاط، نوسانات ولتاژ برق بسیار زیاد است و به صورت پلکانی اتفاق می‌افتد و دستگاه های حساسی در آنجا وجود ندارد. در حقیقت می‌توان گفت استابلایزر رله‌ای تغییر ولتاژ برق را از طریق ترانس افزاینده و یا کاهنده انجام می‌دهد و یا از طریق به کارگیری یک یا چند خروجی که وجود دارد به تغییر و تنظیم ولتاژ برق اقدام می‌کند. خرید این نوع از استابلایزرها و ترانس جبران ساز ولتاژ برای کولر گازی ها انتخاب بدی نیست ولی ایده آل هم نیست.

استابلایزرهای سروو موتور دار برای حفاظت از کولر

نوع دیگر استابلایزرها، نوع سروو موتوری این دسته از تجهیزات است. تکنولوژی به کار رفته در ساخت این ابزار، حلقوی است. بدین معنا که در این سیستم‌ها به جای استفاده از رله، از قطعه‌ای به نام جاروبک استفاده شده است. بنابراین تغییرات و تنظیمات ولتاژ برق در این سیستم‌ها از طریق جاروبک اصلاح می‌شود.

استابلایزرهای سروو موتوری برای به کارگیری در مکان‌هایی مناسب‌تر هستند که در آن‌ها برق شهری وجود دارد اما به طور معمول، در حد پایین‌تر از حد مجاز خود و یا بالاتر از آن است. به طور کلی می‌توان گفت عملکرد دستگاه‌های سروو موتور از استابلایزرهای رله‌ای بهتر است اما خوردگی و اصطکاک در آن بسیار بالا بوده و نیازمند تعمیرات دوره ای است. علاوه بر آن وزن بالا، صدای زیاد و قیمت گران آن از مشکلات دیگر آن است.

استابلایزرهای سوئیچینگ و یا استاتیک؛ بهترین انتخاب برای محافظت از کولر گازی و تصفیه هوا

دسته دیگر استابلایزرهای موجود در بازار، استابلایزرهای سوئیچینگ هستند که به آن‌ها استابلایزرهای الکترونیکی نیز گفته می‌شود. لازم است بدانید که مدار قدرت این دسته از تجهیزات بر اساس روش سوئیچینگ است. این نوع از استابلایزرها با قابلیت کلیدزنی نرم و هم‌چنین کلیدهای الکترونیکی از نوع IGBT کار و فعالیت می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت این نوع از سیستم‌ها دارای این امکان و قابلیت هستند که بتوانند هر گونه تغییر و یا نوسان در ولتاژ برق شهری را در ورودی سیستم، در کسری از ثانیه برطرف نمایند. بنابراین از این طریق قادر خواهند بود ولتاژ خروجی از سیستم را به صورت تثبیت شده و بر روی عدد 220 ولت به مصرف کننده‌ها و دستگاه‌های متصل به خروجی ارائه دهند.

لازم به ذکر است که سیستم مورد استفاده در این تجهیزات، الکترونیکی است. بنابراین، استابلایزرهای سوئیچینگ نیازمند به کارگیری رله و یا سروو موتور نیز نیستند. همین عامل نیز سبب می‌شود تا زمان پاسخگویی استابلایزرهای سوئچینگ و یا استاتیک، به نوسانات برقی و تغییرات ولتاژ برق شهری بسیار کوتاه مدت باشد و از طرف دیگر، مدت زمان جبران و سرعت آن بسیار بالاتر از دیگر سیستم‌ها و استابلایزرهای موجود در بازار باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید