اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007195470514341

نرم افزار حسابداری هوشمند نوین

تراز آزمایشی چیست؟

کد: 140007195470514341

https://bit.ly/3j6NH4p

، تهران , (اخبار رسمی): تراز آزمایشی از مفاهیم اصلی حسابداری محسوب می‌شود و انجام صحیح آن اهمیت بسیاری دارد. این مفهوم گاها با ترازنامه اشتباه گرفته می‌شود، اما این دو مقوله از یکدیگر جدا هستند و تفاوت‌های عمده‌ای دارند. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به تعریف تراز آزمایشی بپردازیم و جزئیات آن را بررسی کنیم.

تراز آزمایشی چیست؟
تراز آزمایشی از مفاهیم اصلی حسابداری محسوب می‌شود و انجام صحیح آن اهمیت بسیاری دارد.

تراز آزمایشی و ترازنامه دو مورد از مفاهیم ضروری در علم حسابداری هستند که دانستن تفاوت‌های آن‌ها برای مدیران شرکت‌ها و همچنین افرادی که امور حسابداری را انجام می‌دهند ضروری است

تراز آزمایشی چیست؟

تراز آزمایشی (Trial balance) یکی از انواع گزارشات مالی در حسابداری است و در دسته صورت‌های مالی قرار نمی‌گیرد. این گزارش در واقع فهرستی از مانده حساب‌های دفتر کل است که توسط آن صحت ثبت اسناد اثبات می‌گردد. این گزارش اغلب در پایان ماه تهیه می‌شود و توازن مانده حساب‌های دفتر کل را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به بیان ساده‌تر، تراز آزمایشی با محاسبه جمع مانده حساب‌های بدهکار و بستانکار، صحت دریافت و پرداخت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در حال حاضر انجام این عملیات با نرم افزار حسابداری هوشمند نوین قابل انجام است که یک نرم افزار حسابداری ارزان قیمت و کاربردی است.

انواع تراز آزمایشی

این گزارش به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از تراز دو ستونی، تراز چهار ستونی، تراز شش ستونی، تراز هشت ستونی، تراز سلسله مراتبی، تراز ده ستونی و تراز هشت ستونی با گردش کل. در حال حاضر امکان تهیه این ترازها به کمک نرم افزار حسابداری شرکتی وجود دارد. در ادامه به صورت مختصر به تعریف هریک از این انواع خواهیم پرداخت.

تراز آزمایشی دو ستونی

یکی از ساده‌ترین و پر کاربردترین انواع، تراز دو ستونی است. این گزارش تنها شامل دو ستون بدهکار و بستانکار است که جمع مانده هر یک از این ستون‌ها باید برابر باشند. در برخی موارد ممکن است یک یا چند ستون دیگر نیز برای درج اطلاعات بیشتر در این گزارش وجود داشته باشند، اما تنها دو ستون اصلی وجود دارد که همان ستون بدهکار و بستانکار است.

تراز چهار ستونی

در این گزارش مانند مورد قبلی ستون‌های بدهکار و بستانکار جز ستون‌های اصلی هستند که علاوه بر آن‌ها دو ستون گردش حساب نیز وجود دارد. در این مورد جمع مانده این دو ستون نیز باید مانند ستون‌های بدهکار و بستانکار برابر باشند.

تراز شش ستونی

این گزارش جزئیات بیشتری را در بر می‌گیرد. در حقیقت این تراز گردش مالی بازه زمانی پیش از دوره را نیز نمایش می‌دهد. ستون‌های این گزارش عبارتند از: ستون بدهکار و بستانکار، دو ستون برای گردش مالی دوره برای هر کدام و دو ستون که گردش‌های مالی ابتدای سال مالی تا قبل از دوره را نشان می‌دهند.

تراز سلسله مراتبی

تراز سلسله مراتبی سطوح پایین‌تر حساب‌ها را نیز نشان می‌دهد. همچنین در صورت وجود گردش تفصیلی، این مورد نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

تراز ده ستونی

این گزارش همان تراز هشت ستونی است که دو ستون گردش کل حساب نیز به آن افزوده شده است.

تراز هشت ستونی با گردش کل

این تراز تا حدود زیادی مشابه با تراز ده ستونی است که در این تراز دو ستون جمع کل نیز به آن افزوده شده است. این دو ستون از چهار ستون اولیه تراز شش ستونی تهیه می‌گردد، بر خلاف تراز ده ستونی که گردش کل شش ستون اول در ان لحاظ می‌شود.

ترازنامه چیست؟

ترازنامه (Balance Sheet) به گزارشاتی گفته می‌شود که توسط حسابدار تهیه شده و وضیعت مالی مجموعه را در سال گذشته شرح می‌دهد. ترازنامه جز صورت‌های مالی اساسی است که با نام صورت وضعیت مالی یا بیلان نیز شناخته می‌شود. اصل این گزارش برپایه “سرمایه+بدهی=دارایی” است که به آن معادله اصلی حسابداری گفته می‌شود.

تفاوت ترازنامه و تراز آزمایشی (تراز کل)

مهمترین تفاوت این دو گزینه در این است که تراز‌نامه یا تراز کل یک صورت مالی است اما تراز آزمایشی در دسته گزارش‌ها قرار می‌گیرد که در حسابداری بین این دو مورد تفاوت‌های اساسی وجود دارد. در ادامه از بقیه تفاوت‌های این دو مورد نام برده و هر یک را بررسی می‌کنیم: ترازهای آزمایشی نیاز به حسابرسی ندارند در صورتی که ترازنامه حتما باید حسابرسی شود.

تراز آزمایشی اصلاح شده و اصلاح نشده

همانطور که قابل حدس است، تراز آزمایشی اصلاح نشده همان تراز آزمایشی اولیه است که تعدیلات و همچنین اصلاحات دفاتر در آن لحاظ نشده است. این گزارش لازم است طبق دفاتر تعدیل شده اصلاح گردد تا در نهایت به نسخه اصلی یا همان نسخه اصلاح شده تبدیل شود.

ترازنامه در نرم افزار حسابداری هوشمند نوین

امروزه انجام امور حسابداری عمدتا به صورت هوشمند و نرم‌افزاری انجام می‌شوند و یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند، نرم افزار حسابداری هوشمند نوین است. از مزایای این روش نسبت به روش‌های سنتی می‌توان به سرعت بخشیدن به انجام کارها و کاهش احتمال خطا و اشتباه اشاره کرد. 

کلام آخر

در حال حاضر تهیه این صورت‌ها و گزارشات مالی با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند تسهیل شده است که استفاده از آنها مزایای بسیار زیادی دارد. در این مقاله به تعریف این دو مقوله و اصلی‌ترین تفاوت‌های آنها پرداختیم. امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع:    https://www.hnovin.com/what-is-trial-balance/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نرم افزار حسابداری هوشمند نوین

هوشمند نوین، از سال ۱۳۷۰ تاکنون به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو و تخصصی در زمینه تولید نرم‌ افزار حسابداری فعالیت می‌کند. این شرکت با سابقه‌‌ای قریب به سه دهه فعالیت در زمینه تولید انواع نرم افزار حسابداری، درصدد بوده تا بتواند بخش وسیع و گسترده‌ای از نیازهای حسابداران، شرکت‌ها، ‌کسب‌و‌کارها و دیگر مشاغل را برطرف نماید. نرم افزارهای هوشمند‌ نوین، با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز و با بکارگیری افراد متخصص و آگاه در حوزه ساخت نرم افزار، سعی دارد، بنای رشد و شکوفایی ‌کسب‌و‌کارها و رضایت مشتریان ارزشمند خود را جلب نماید. هوشمند نوین، نرم افزاری ساده و کاربرپسند در حوزه حسابداری و مدیریت مالی است و پاسخگوی نیازهای تمامی‌کسب‌وکارها اعم از کوچک، متوسط و بزرگ خواهد بود. نرم افزار‌های جامع حسابداری هوشمند نوین با حفظ انسجام و یکپارچگی در سیستم‌های اطلاعات، به کاربران خود این امکان را می‌دهد، تا امور مالی خود را به سادگی سامان دهی کنند و اطلاعات مربوط به خرید و فروش و سایر موارد حوزه مالی کسب وکار خود را مدیریت نمایند. نرم افزار حسابداری شرکتی، بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی، پیمانکاری، صنعتی، خدماتی و همچنین نرم افزارهای مالی خزانه داری، انبارداری و حقوق و دستمزد، با بیش از چند ده هزار کاربر فعال، نمونه‌ای از راهکار مالی مطمئن و در عین حال بسیار ساده ای است که هوشمند نوین برای مدیریت و رونق کسب و کار شما ارائه نموده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]