اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009165565517495

تحلیل بنیادی از مبتدی تا پیشرفته

کد: 140009165565517495

https://bit.ly/3ICWuX0

، (اخبار رسمی): با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که چگونه می‌توان از این ابزار برای رسیدن به موفقیت در بازار بورس استفاده کرد.

تحلیل بنیادی از مبتدی تا پیشرفته
تحلیل بنیادی از مبتدی تا پیشرفته

برای کسب سود در بازار سرمایه باید ابزارهای تحلیل بازار را بشناسیم. سرمایه گذاری در بورس مناسب افرادی است که با مهارت‌های تخصصی به دنبال کسب سود از معاملات سهام هستند و کسب دانش برای رسیدن به موفقیت را در اولویت قرار می‌دهند. از ابزارهای شناخت سهام خوب در بازار برای کسب سود بهتر تحلیل بنیادی است. اما تحلیل بنیادی چیست و چگونه می‌توانیم از تحلیل بنیادی پیشرفته برای شناخت سهم خوب استفاده کنیم؟ با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که چگونه می‌توان از این ابزار برای رسیدن به موفقیت در بازار بورس استفاده کرد.

منظور از تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای ارزیابی سهام شرکت‌ها است. در این تحلیل ارزش ذاتی سهم یا اوراق بهادار با بررسی عوامل مربوط به اقتصاد، وضعیت مالی، مدیریت شرکت و دیگر عوامل تاثیرگذار بر ارزش سهم اندازه‌گیری می‌شود. به فردی که از تحلیل بنیادی برای شناسایی سهام دارای پتانسیل رشد استفاده می‌کند، تحلیلگر بنیادی می‌گویند. تحلیلگران بنیادی تمام عوامل تاثیرگذار را بررسی و بهترین سهام را برای خرید انتخاب می‌کنند.

با این اوصاف،  هدف نهایی تحلیل بنیادی چیست؟ به دست آوردن ارزش ذاتی سهم. ارزش ذاتی با قیمت کنونی مقایسه می‌شود و به این ترتیب تحلیلگر با در نظر گرفتن نتیجه تصمیم می‌گیرد که خرید یا فروش را انتخاب کند.

تحلیل بنیادی با نام‌های دیگری مثل تحلیل ریشه‌ای، تحلیل پایه‌ای یا تحلیل اساسی نیز شناخته می‌شود. از این اسامی این‌طور به نظر می‌آید که برای این تحلیل باید مسائل پایه‌ای شرکت را بررسی کنیم. بنابراین طبق فاکتورهای پایه‌ای بررسی ارزش ذاتی سهام باید نتیجه گرفت که آیا سهام شرکت برای خرید ارزنده است یا خیر!

عوامل تاثیرگذار و فاکتورهای مهم در تحلیل بنیادی چیست؟

دسته‌ای از عوامل به شکل مستقیم بر قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر می‌گذارند. به این ترتیب شناخت این عوامل و بررسی تاثیر آن‌ها در تحلیل بنیادی پیشرفته اهمیت بسیاری دارد. عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت و عناصر درونی شرکت در تحلیل بنیادی به عنوان عوامل تاثیرگذار شناخته می‌شوند.

تحلیلگر بنیادی باید ابتدا به دقت این عوامل را بررسی و تحلیل کند. تحلیل درست و دقیق این عوامل ارزش واقعی و ذاتی سهام شرکت را مشخص می‌کند. بنابراین به راحتی می‌توانیم با سنجش این عوامل و محاسبه ارزش ذاتی و مقایسه آن با قیمت روز سهام در خصوص خرید، فروش و یا نگهداری سهم بهترین تصمیم را بگیریم.

برای این انتخاب چنانچه بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که ارزش واقعی سهام از قیمت بازار آن بیشتر است، این به این معنی است که قیمت آن سهم توانایی رشد بیشتری در بازار دارد. از آن‌جا که انتظار می‌رود در این شرایط سهم پس از مدت زمانی به ارزش ذاتی خود نزدیک شود، می‌توان آن سهم را در دسته گزینه‌های مناسب برای خرید در نظر گرفت.

برای مثال فرض کنید شما شرکتی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اید که ارزش ذاتی هر سهم آن شرکت 750 تومان است. از طرفی هر سهم این شرکت در بازار با قیمت 300 تومان معامله می‌شود. به این ترتیب نتیجه می‌گیرید که این سهم برای خرید مناسب است. زیرا ارزش ذاتی بیشتری از قیمت روز خود دارد و می‌توان انتظار داشت که قیمت سهم تا ارزش ذاتی‌ خود رشد کند.

اما در شرایطی دیگر اگر پس از بررسی عوامل موثر در تحلیل بنیادی به این نتیجه رسیدیم که ارزش ذاتی سهام از قیمت روز سهام در بازار بورس کمتر است، این به این معنی است که سهم گران معامله می‌شود. سهمی که گرانتر از ارزش ذاتی خود معامله شود، پس از مدتی با نزدیک شدن به ارزش ذاتی خود دچار افت قیمتی شده و به این ترتیب برای خرید مناسب نیست.

گاهی تحلیلگر پس از بررسی به این نتیجه می‌رسد که ارزش ذاتی سهم با قیمت روز آن در بازار بورس برابر است. در این شرایط که سهم در بازار دارای قیمت منصفانه‌ است، خرید یا فروش سهم سودی برای سرمایه‌گذار به همراه نخواهد داشت.

به این ترتیب تحلیل بنیادی مبتدی و پیشرفته به شما برای انتخاب سهم مناسب برای خرید و فروش کمک می‌کند. این مسئله دقیقا همان چیزی است که سرمایه‌گذاران نه تنها در بازار سرمایه ایران بلکه در تمام بازارهای مالی برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. پس از اطمینان از بنیان یک سهم توسط تحلیل بنیادی، می‌توان با تحلیل تکنیکال نقطه دقیق ورود و خروج سهم را به دست آورد.

راه موفقیت در تحلیل بنیادی پیشرفته

ممکن است برای شما نیز سوال پیش بیاید که روش موفقیت در تحلیل بنیادی چیست؟ راه موفقیت در تحلیل بنیادی از مبتدی تا پیشرفته این است که تحلیلگر بتواند در بررسی عوامل و تعیین ارزش ذاتی سهم سریع و به‌روز باشد.

استراتژی معاملاتی  نیز در رسیدن به موفقیت برای تحلیل بنیادی تاثیرگذار است. برای مثال فرض کنید که شرکتی برای سال آینده 40 درصد سود پیش‌بینی کرده است. گروهی از معامله‌گران با توجه به استراتژی خود پیش‌بینی می‌کنند که با خرید سهام این شرکت سود زیادی کسب خواهند کرد. در طرف دیگر عده‌ای به این نتیجه می‌رسند که این افزایش 40 درصدی سود باعث بالا رفتن هزینه‌های شرکت تا 80 درصد می‌شود؛ پس این سهم برای خرید مناسب نیست.

مثال بالا نشان می‌دهد که استراتژی سرمایه‌گذار می‌تواند روند معاملات را تغییر دهد.

در نهایت از نقش عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت و عناصر درونی شرکت برای انجام تحلیل بنیادی غافل نشوید؛ زیرا این عوامل به‌ شکل مستقیم بر قیمت سهام یک شرکت تاثیر می‌گذارند.

سخن آخر

در این مطلب بررسی کردیم که تحلیل بنیادی چیست و چگونه می‌توان با استفاده از این روش تحلیلی در بازار بورس به موفقیت رسید. اگر تمایل دارید در بازار بورس اوراق بهادار تهران به‌ صورت مستقیم معامله کنید، باید قبل از انجام معاملات از مهارت‌های تخصصی برخوردار باشید. یادگیری تحلیل بنیادی مبتدی و پیشرفته برای رسیدن به موقعیت در انتخاب و کاهش ریسک معاملاتی نقش موثری دارد. برای تحلیل موفق باید به درستی آموزش ببینید تا بتوانید تمام عوامل درونی شرکت و عوامل محیطی موثر بر وضعیت آن را به دقت بررسی کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش