اطلاعات تماس
  • 091242*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009215572717755

آشنایی با دعاوی تجاری ، ابطال علامت تجاری و دعاوی علامت تجاری

کد: 140009215572717755

https://bit.ly/3m06WxV

، (اخبار رسمی): اگر به دنیای گسترده ی تجارت علاقه دارید و قصد ورود به این دنیارا دارید ، مستلزم شناخت دعاوی تجاری هستید. گاهی نیاز است به ابطال علامت تجاری بپردازید. اگر برندی مشابه برند شما ثبت شود میتوانید دعاوی علامت تجاری را مطرح و برندی که دیرتر ثبت شده را ابطال کنید.

دعاوی تجاری ، ابطال علامت تجاری ، دعاوی علامت تجاری
آشنایی با دعاوی تجاری ، ابطال علامت تجاری و دعاوی علامت تجاری

دعاوی مربوط به شرکت های تجاری

در یک شرکت یا سازمان تجاری روابط مالی و حقوقی گسترده ای بین سهامداران وجود دارد، افزایش سهام، نقل و انتقال گردش مالی شرکت، تغییرات ایجاد شده در اساسنامه شرکت، انحلال و ورشکستگی و طیف گسترده ای از روابط که عامل ایجاد دعاوی تجاری مربوط به شرکت ها است .

از نظر حقوقی تاجر الزاما باید مبادلات تجاری را خودش انجام دهد اما در شرکتهای تجاری در صورت عدم انجام مبادلات هم، شرکت تجاری شناخته می شود.

دعاوی مربوط به اسناد تجاری

برای آسانتر شدن مبادلات مالی و تجاری اسناد تجاری بسیاری در دنیای تجارت امروز مورد استفاده قرار می گیرند که همگی این اسناد مورد حمایت قانون قرار گرفته و قانونگذار به شدت از آنها حمایت می کند.

دعوی ابطال علامت تجاری

 با توجه به ماده ی آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، هر فرد ذینفع می تواند دادخواست ابطال علامت تجاری را با اثبات مفاد بند(الف) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) به دادگاه تقدیم نماید.

بند الف ماده ۳۰ درباره تعریف علامت میگوید هر نشان که قابلیت رویت داشته باشد و بتواند کالاها و یا محصولات و یا خدمات اشخاص حقیقی و یا حقوقی را از هم متمایز کند علامت گویند.

مطابق ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، علامت در موارد ذیل قابلیت اثبات را ندارد:

  • الف) داشتن ویژگی متمایز نمودن دو کالا از یکدیگر و یا خدمات دو موسسه از هم.
  • ب) واضح نبودن مبداء جغرافیایی کالا یا خدمات.
  • ج) لوگویی که خلاف موازین شرع یا نظم عمومی حاکم بر جامعه باشد.
  •  د) تقلید نمودن و شباهت بسیار زیاد با نشانه های نظامی،پرچم کشورمان، یا سایر نشان های مورد اعتبار مملکتی و از نظر نام نیز مشابهت هایی را داشته باشد.
  •  قابل به ذکر است برخی از علائم تجاری با صلاحدید مقام های صلاحیت دار اجازه ثبت داده می شود.
  • ه) علامت تجاری اگر شبیه علامت تجاری دیگری باشد و آن علامت از برندهای تجاری موفق بوده و به منافع آن لطمه وارد کند از نظر قانون قابل ثبت نیست.
  • و) عین علامتی باشد که در گذشته به اسم مالک دیگری به ثبت رسیده و یا تاریخ ثبت آن بر تاریخ ثبت علامت تجاری شما مقدم تر باشد و شباهت های زیاد باعث گمراهی و فریب شود.

دعاوی علامت تجاری

  • شباهت با سایر برندهای معتبر:

اگر برند تجاری شما شباهت زیادی به برندهای ثبت شده در بازار داشته باشد احتمال مطرح شدن دعاوی علامت تجاری و ابطال برند بسیار بالاست.

  • تقلید از نشان های نظامی و مملکتی:

از نشان های نظامی و حکومتی یا بین المللی کپی برداری انجام ندهید زیرا احتمال ثبت شدن این چنین علامت های تجاری بسیار کم است .و حتی اگر ثبت هم شود ممکن است از سوی مراجع قضایی و رسمی دعاوی علامت تجاری مطرح و ابطال شود.

  • عدم استفاده از برند:

ثبت علامت تجاری در صورتی دارای اعتبار است که مورد استفاده قرار گیرد و در غیر اینصورت اگر برند تجاری به مدت ۳ سال بلااستفاده باشد و تا یک ماه قبل از ابطال مورد استفاده واقع نشده باشد فرد و یا شرکت دیگری برای استفاده از آن برند تقاضای ابطال را از دادگاه داشته و بعد از رای دادگاه مبنی بر موافقت با ابطال می توانند همان علامت تجاری را به نام خود به ثبت برسانند. قابل ذکر است که تمامی افراد حقوقی و حقیقی امکان درخواست دعاوی علامت تجاری و برند های بلا استفاده را خواهند داشت.

جرم استفاده از علامت تجاری دیگری

با توجه به توضیحاتی که درباره موضوع ارائه نمودیم می توان گفت اگر شخصی از برند و علامت تجاری که به ثبت رسیده و دارای علامت بازرگانی است را مورد سوء استفاده قرار دهد مرتکب جرم شده و باید جبران خسارت کند.

مطابق با قوانین ثبت و اختراع در طرح های صنعتی و علائم تجاری، استفاده غیرقانونی و غیرمجاز از علامت تجاری جرم محسوب می شود و علاوه بر مسئولیت کیفری و پیگرد قانونی مسئولیت حقوقی را برای مجرم در پی خواهد داشت.

استفاده از علامت ها و نشان های تجاری دیگران مجازاتی را در پی دارد که در ماده ۶۱ قانون ثبت اختراعات، صنعتی متذکر شده که مجرم با استناد به این قانون به ۳ تا ۶ ماه حبس تعزیری و یا مجبور به پرداخت یک تا ۵ میلیون تومان جزای نقدی میباشد.

در قوانین جدید، کاهش حبس های تعزیری در آن اعمال شده و مجازات به حبس از یک ماه و نیم تا سه ماه کاهش پیدا نموده است. مراجع رسیدگی به دعوی علامت تجاری عبارتند از: اداره مالکیت صنعتی و دادگاه عمومی حقوقی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091242*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون