اطلاعات تماس
  • 021664*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009225575717765

گفت و گو با مهندس منوچهر نظری قهرودی، مدیر عامل کارخانه قهرود، برند «وچیون»

هدف اصلی ما صادرات است

کد: 140009225575717765

https://bit.ly/3s1TrSk

، تهران , (اخبار رسمی): نهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک که از ۱۴ تا ۱۷ آذر ماه برگزار شد، میزبان ده‌ها شرکت و واحد تولیدی پوشاک بود که محصولات تولیدی خود را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده بودند.

نمایشگاه سالیانه پوشاک محلی است که شرکت‌های فعال در این صنعت بتوانند ضمن ایجاد تعاملی سازنده با همکاران خود، به شناسایی بازار و توسعه ارتباطات خود اقدام کنند. 

در خلال برگزاری این نمایشگاه، فرصتی دست داد تا با مهندس نظری، مدیر عامل کارخانه پوشاک قهرود، گفت‌و­گویی داشته باشیم. نظری در این دیدار، ضمن تشریح عملکرد شرکت‌ زیرمجموعه خود، درباره مشکلات فراروی صنعت صادرات پوشاک مطالبی را مطرح کرده است.

کارخانه پوشاک قهرود، تا کنون با تولید حدود 2 میلیون البسه در رده‌های سنـــی نوزاد تا بزرگســـال و صادرات بخش عمده آن به کشورهای اروپــایی و عربی، بارها از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان واحد نمونه صادراتی در سطح ملی و استانی معرفی شده است. این گفت و گو را در ادامه می خوانید:‌

 

آقای نظری به عنوان سوال اول، لطفا درباره تاریخچه و نحوه شکل گیری شرکت توضیح مختصری بدهید.

مجموعه تولیدی پوشاک قهرود، در سال ۱۳۶۰ و در منطقه روستایی قهرود کاشان، در مساحت ۷۰ هزار متر مربع، توسط اهالی منطقه سرمایه گذاری و راه اندازی شد. هدف ما در این کار، این بود که امکان اشتغال برای نیروهای جوان روستا فراهم شود و از مهاجرت آن‌ها به شهر جلوگیری کنیم که این حرکت با جذب ۳۰۰ جوان محلی، تا کنون بسیار موفق بوده است.

هدف‌گذاری‌های اقتصادی شرکت از آغاز چه بوده است؟

از همان سال‌های اول، هدف گذاری مجموعه بر صادرات بود. ما، ماشین‌ها و ابزار کار را از اروپا یعنی از کشورهای آلمان و سوئیس خریداری کردیم و بعد از اینکه مجموعه راه‌اندازی شد، دولت هم به کسب و کارهایی که در مناطق محروم راه اندازی ‌می‌شدند تسهیلات ‌اعطا کرد که همین امر ما را به سوی فعالیت بیشتر سوق داد.

وچیون که نام برند شماست، معنایش چیست؟

معنی‌اش «بچه‌ها» به زبان محلی قهرود، از توابع شهر کاشان است و نام شرکت ما نیز به همین دلیل، پوشاک قهرود نامگذاری شده است.

از چه سالی صادرات را شروع کردید؟

در سال1362 در نمایشگاه‌های حوزه خلیج فارس شرکت کردیم. در عمان بازار صادرات خود را پیدا کردیم و هماهنگی‌های لازم با دفتری در دبی انجام شد که با آن همکاری ‌می‌کردیم. از آنجا که جنس‌های ما حتی برای شمال آفریقا صادر ‌می‌شد، به تدریج صادرات به کشورهای آلمان و همچنین فروشگاه‌های مختص لباس مردانه و نیز بچه‌گانه دیگر کشورهای اروپایی را نیز آغاز ‌کردیم.

استقبال اروپایی‌ها از محصولات ایرانی خوب است؟

بله. ما با حجم بالای سفارش‌ها به صورت کانتینری برای آن‌ها جنس ارسال ‌می‌کنیم. البته اکسسوری کار‌ها و کاور آن‌ها از ترکیه وارد ‌می‌شود و ما طبق سفارش مشتری و با برند این کشور، جنس ارسال می‌کنیم. البته مدتی بعد روسیه نیز به لیست کشور‌های واردکننده محصولات کارخانه ما افزوده شد.

به نظر می‌رسد شرکت شما هم ضربه‌هایی از ناحیه اعمال تحریم‌ها خورده باشد.

بله. مواردی که در بالا اشاره کردم، متاسفانه مربوط به گذشته است. صادرات ما در حال افزایش بود تا این که با آغاز تحریم‌ها، کشورهای مقصد یکی‌یکی از لیست ما خارج شدند تا جایی که آلمان و روسیه کلا به بارنامه‌های ایران اجازه ورود ندادند.

عکس‌العمل شما برای جلوگیری از ضرر چه بود؟

 ما به ناچار متمرکز بر بازار داخلی شدیم و در اکثر شعبه‌های فروشگاه رفاه کار کردیم. در حال حاضر به حدود ۳۲ فروشگاه زنجیره ای رفاه جنس ‌می‌دهیم و با فروشگاه‌های زنجیره ای‌هایپر استار،‌‌هایپرسان، کاشان مال و زنجیره فروشی که در کل استان‌ها مشتری دارد و به صورت عمده از ما خرید ‌می‌کنند هم کار می‌کنیم.

در حال حاضر از نظر وضعیت نیروی انسانی چگونه هستید؟

نیروی‌های زیادی در این مجموعه بازنشسته شدند و الان با نیروهای کمتری مشغول فعالیت هستیم. حدود ۱۰۰ نفر در کارخانه و حدود ۲۰ نفر در دفتر مرکزی تهران مشغول فعالیت هستند.

اگر بخواهید شرکت خودتان را به زبان ساده برای مشتریان تازه معرفی کنید، چه می‌گویید؟

مجموعه ما لباس‌ها نوزاد تا بزرگسال، زنانه و مردانه در انواع تریکو، راحتی، بلوز، شلوار و ست تیشترت را تولید می کند. علاوه بر این در تولید انواع لباس‌های مخصوص ‌‌نوزاد هم فعالیت می کنیم.

 وجه تمایز پوشاک شما با سایر شرکت‌ها در چیست؟

ما در عرصه صادرات، صرفا بر سود کار متمرکز نبودیم و جنس را با قیمت تمام شده به بازار ‌می‌فرستادیم. در آن زمان دولت از صادرات حمایت ‌می‌کرد و جایزه صادراتی به شرکت‌ها تعلق ‌می‌گرفت و ما نیز از آن بهره مند بودیم و حاشیه صادراتی و سود خود را در این جایزه صادراتی ‌می‌دیدیم. همچنین برای کار با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، زمان بندی و منظم بودن بسیار مهم است و در صورت بروز هرگونه بی‌نظمی ‌و تاخیر، آن کشورها دیگر پذیرنده محصول نخواهند بود و خیلی از شرکت‌ها توانایی این چنین هماهنگ شدن با شرکت‌های خارجی را نداشتند و متاسفانه حذف شدند.

علت استقبال از محصولات شرکت شما در اروپا چه بود؟

در سال ۱۳۵۹ برند‌های پوشاک ایرانی وجود نداشت و تولید صنعتی کشور کم بود. برای مثال تنها کت و شلوار در بازار موجود بود. حتی تولیدات تریکو در مجموعه‌های کوچکی اتفاق ‌می‌افتاد و مثل الان صنعت تولید تریکو رواج نداشت. ما خوشبختانه جزء اولین و نادرترین شرکت‌ها بودیم؛ چرا که در آن زمان، وزیر صنعت و معدن و وزرای دیگر، از کارخانه ما بازدیدی داشتند و حتی مسئولان دیگر هم هنگام بازدید به کاشان به مجموعه ما سر ‌می‌زدند؛ چراکه برای همگان جای تعجب داشت که یک کارخانه در منطقه روستایی برای کشورهای همسایه محصول تولید کرده و صادر ‌می‌کند.

ظاهرا مواد مورد استفاده شرکت شما، از مواد مرغوب جهانی است.

بله. نخ مورد استفاده ما از یک برند وارداتی از کشورهای خارجی است. البته از نخ‌های مرغوب داخلی هم استفاده می‌کنیم. ما هم‌اکنون حدود ۱۲ الی ۱۳ ماشین بافت داریم که محصولاتی با ویژگی «گردبافی» تولید ‌می‌کنند.

مهم ترین مشکل فرا راه شرکت شما در حال حاضر چیست؟

جز مبحث تحریم‌ها، ما برای رنگرزی باید لباس‌های تولیدی را به تهران بفرستیم تا رنگ بزنند و بعد از بازگشت به مبدا، الباقی کار‌ها از سر گرفته شود.

چطور ممکن است شرکتی با سابقه شما، دستگاه رنگرزی نداشته باشد؟

ما از زمان قدیم رنگرزی داشتیم که شامل یک مجموعه بزرگ بود، اما متاسفانه مسائل زیست محیطی که در دنیا ایجاد شده بود، جو نا‌مطلوبی در محیط روستا ایجاد کره بود و اهالی می‌گفتند که مثلا آب منطقه آلوده ‌می‌شود، آب چشمه‌ها و قنات آلوده ‌می‌شود و مسائلی از این قبیل. متاسفانه در روستا جو ناخوشایندی حاکم شده بود و لذا به اجبار کار رنگرزی را تعطیل کردیم.

استراتژی و برنامه شما برای آینده چیست؟

هدف؛ نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات فعلی است چراکه این دستگاه‌ها از زمان قدیم بوده‌اند و نیاز به نوسازی و افزایش راندمان تولید دارند. ماشین‌های قدیم روزی ۱۵۰ کیلو پارچه ‌می‌بافتند، اما در حال حاضر با تکنولوژی جدید، این عدد افزایش یافته و به حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلو در روز رسیده است. امید است با افزایش راندمان تولید، بتوانیم اندکی از این هزینه‌های سنگین را جبران کنیم. همچنین احیای بازارهای صادراتی را نیز مد ‌نظر داریم، اما منتظر ثبات بازار هستیم. ما امروزه به شکل فزاینده نرخ جدید ‌می‌بینیم، در حالی‌که در قانون صادرات نیاز به حداقل شش ماه ثبات بازار داریم. لذا این گرانی‌ها فعلا اجازه صادرات به ما نمی‌دهد.

هدف شما از حضور در نمایشگاه چه بوده است؟

هدف هر شرکت در هر رویداد، جذب مشتری جدید و آشنا کردن مردم با برند خود است.

 راه ارتباطی با شرکت شما چیست؟

ما به شکل مداوم، در پیج اینستاگرام، محصولات جدید را همراه با مشخصات بارگذاری ‌می‌کنیم و مشتریان می‌توانند از طریق سایت نیز اقدام به خرید کنند. همچنین مردم از طریق فروشگاه‌هایی که در سراسر کشور وجود دارد، با خرید لباس‌های ما، با برند آشنا شده و سپس با حضور مستقیم با ما ارتباط ‌می‌گیرند.

نشانی: تهران، خیابان لبافی نژاد، بین فلسطین و ابوریحان، پلاک 83

تلفن: 66468831

کارخانه: کاشان، روستای قهرود

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021664*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید