اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011095667216218

آموزش هنر باستانی سفال و سرامیک

آموزش سفالگری و مزایای آن

کد: 140011095667216218

https://bit.ly/3HiZxT1

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه آموزش سفالگری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از این دسته‌ها خود به تنهایی یک تخصص به حساب می‌آیند. یادگیری سفالگری نه تنها علم پیدا کردن به یک هنر باستانی زیبا با مفاهیمی متفاوت است بلکه گذشته از درآمدزایی برای فرد تاثیر بسیاری بر روان وی نیز می‌گذارد.

آموزش سفالگری و مزایای آن
آموزش سفالگری

سفالگری یک هنر تجربی با آزمون و خطاست و فضای کلاس سبب می‌شود تا افراد بتوانند برای مشکلات پیش رویشان چاره‌اندیشی کنند و از ذهنیات و تجربیات دیگران نیز در راستای رفع نیازهایشان کمک بگیرند.

سفالگری هنر باستانی چینی که آثار مکشوف ثابت کرده حداقل به 10 هزار سال پیش باز می‌گردد. زمانی سفالگری و ساخت ظروف سفالی هنری در راستای تامین ظروف و سازه‌های مصرفی مورد نیاز بشری بود اما چندی است که این هنر جنبه تزئینی به خود گرفته و جهت مصارف تزئینی ساخته و نقش نگاری می‌شود.

امروزه آموزش سفالگری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از این دسته‌ها خود به تنهایی یک تخصص به حساب می‌آیند. تنها نکته شایان ذکر هنگام آموزش سفالگری این است که با تمامی تفاسیری که قطعا راجب این هنر می‌دانید دانستن یک سری نکات هنگام فرایند ساخت سازه به شما کمک می‌کند، اما آنچه جنبه اصلی یادگیری را دارد این است که هنر سفالگری یک فعالیت عملی است که به طبع نیازمند آموزش تجربی نیز می‌باشد.

در صورتی که شما فردی علاقمند به یادگیری سفالگری هستید بهتر است به این نکته توجه ویژه داشته باشید که آموزش سفالگری بیش از آنچه که فکر می‌کنید علمی تجربی است، پس باید کنار دست یک استاد حاذق به ساخت سازه بپردازید و نکات را به صورت عملی و طی فرایند ساخت سازه یاد بگیرید.

آموزش سفالگری نیازمند برخی تمهیدات است که یک سری از آنها به شرح ذیل می باشد:

  1. کوره سفالگری خاک رس (ارتن ور، استون ور یا چینی) چرخ سفالگری ابزارها صفا کننده یا تراش دهنده برس‌های سفالگری و ...

مکان مناسب برای آموزش سفالگری

از آنجایی که خاک رس به خصوص هنگامی که با آب ترکیب و تبدیل به گل شده باشد بسیار در معرض جذب گرد و غبار قرار می‌گیرد، بهتر است هنگام فرایند ساخت سازه فضایی را تعبیه کنید که عاری از هرگونه گرد و غبار باشد.

خاطر نشان باید کرد که این موضوع برای لعاب کاری نیز صدق می کند چرا که خصلت جذب گرد و غبار برای لعاب نیز تطابق دارد، همچنین فضای ساخت سازه باید دارای گزینه‌های ذیل نیز باشد تا بتوان آن را مناسب آموزش سفالگری دانست:

  1. حتما دسترسی به آب داشته باشد چرا که ترکیب آب و خاک رس برای ساخت گل سفالگری لازم است. سطح فضای ساخت سازه حتما نفوذ ناپذیر باشد تا به راحتی بتوان آن را تمیز کرد. میزی محکم و مناسب برای فضای ساخت داشته باشد. حواستان باشد که خاک رس نباید تحت هیچ عنوان وارد مجرای فاضلاب شود. سطح ساخت به صورتی باشد که گل رس به آن نچسبد. قفسه‌های محکم و مجزا برای خشک کردن ظروف خشک شده داشته باشد. و ...

مزایای آموزش سفالگری برای کودکان و بزرگسالان

یادگیری سفالگری نه تنها علم پیدا کردن به یک هنر باستانی زیبا با مفاهیمی متفاوت است بلکه گذشته از درآمدزایی برای فرد تاثیر بسیاری بر روان وی نیز می‌گذارد.

بسیاری از روانشناس‌ها بر این باور استوارند که سفالگری تاثیر به سزایی بر تمرکز و آرامش روانی فرد دارد و حتی از این هنر به عنوان مکمل یا یک سرگرمی درمانی برای یک  سری از بیماران استفاده می‌کنند.

از آنجایی که سفالگری هنری است که طی آن سازنده با خاک رس سر و کار دارد به عنوان یک مسکن یا تسکین دهنده طبعی نیز به حساب می‌آید.

مهمترین نکته در مورد سفالگری

قابل توجه‌ترین نکته‌ای که اشاره به آن ارزش‌های این هنر را دو چندان می کند تاثیر هنر سفالگری بر کودکان و درمان بیماری‌های روانی کودکان است.

کلاس‌های سفالگری به صورت جمعی برگزار می شوند، پس مناسب‌ترین موقعیت برای تمامی گروه‌های سنی به خصوص کودکان است تا بتوانند با هم سن و سال‌هایشان ارتباط بر قرار کنند.

از آنجایی که سفالگری یک هنر تجربی با آزمون و خطاست، فضای کلاس سبب می‌شود تا فرد (‌به خصوص کودکان‌) بتوانند برای مشکلات پیش رویشان چاره‌اندیشی کنند و از ذهنیات و تجربیات دیگران نیز در راستای رفع نیازهایشان کمک بگیرند.

سکوت و آرامش حاکم در فضای ساخت سازه سبب افزایش تمرکز و قدرت یادگیری همه افراد به خصوص کودکان می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدرسه سفال

سایت مدرسه سفال با هـدف تـرویج هنر بومی و سنتی و حمـایت از هنرمندان و هنرجویان و به منظور ارائه خدمات بهتر در راستای رونق و شکوفایی در جهت ایده‌مندی و خلاقیت هنر سفال و سرامیک مصمم گردید، با ایجاد فضای آموزشی در دسترس و فراگیر و با حضور برجسته‌ترین اساتید و بروزترین مطالب، گام موثری در ارتقای سطح کیفی رشته سفال و سرامیک بردارد. در مدرسه سفال تلاش شده است تا تکنیک‌های لعاب بروز جهانی همچون راکو، کریستال گلیز، اسموت فایر و ... که هنرمندان سراسر دنیا از آن‌ها برای خلق آثار هنری برجسته استفاده می‌نمایند، در قالب کلاس آموزشی دوره‌ای و ورکشاپ زیر نظر اساتید بنام در این رشته به علاقه‌مندان رشته سفال و سرامیک تدریس گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کسب و کار و خرده فروشی | صنایع دستی