اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012145746413571

چگونه رئیس حسابداری شویم؟

کد: 140012145746413571

https://bit.ly/3sIUlmF

، تهران , (اخبار رسمی): قطعا رسیدن به هیچ جایگاهی بدون تلاش و کوشش نبوده است. برای اینکه یک مدیر مالی موفق باشید نیز باید سخت تلاش کنید علاوه بر کسب موارد اولیه و پیش فرض، مهارت ها و توانایی های خود را در زمینه های مرتبط ارتقا دهید. اگر از ابتدا هدف درستی را مشخص کنید و برای آن تلاش کنید نتیجه زحماتتان را خواهید دید.

چگونه رئیس حسابداری شویم؟
چگونه یک مدیر مالی موفق باشیم؟

به دلیل حقوق و پرستیژ کاری بالایی که رئیس حسابداری دارد، سایر حسابداران نیز به این پوزیشن کاری علاقه دارند؛ اما چه مراحلی را باید طی کرد تا بتوان یک رئیس حسابداری موفق شد؟

رئیس حسابداری یا همان مدیر مالی، سرپرست بخش حسابداری یک شرکت است که جدای از وظایف کاری، مسئولیت نظارت بر عملکرد دیگر حسابداران شاغل در این بخش را دارد. معمولا حرفه ای ترین و با سابقه ترین فرد مجموعه را به این عنوان منصوب میکنند. اما این آرزو و هدف هر حسابدار تازه کاری است. شاید اگر به شما بگوییم که حداکثر مدت زمانی که ممکن است تا شما از سطح عادی به سطح حرفه ای و در نهایت رئیس بخش حسابداری تبدیل شوید 3 تا 5 سال است تعجب کنید. اما واقعیت این است که مدیران تشنه کارمند مسئولیت پذیر و کار درست هستند، به همین دلیل اگر شما بتوانید کار خود را به درستی انجام دهید به سرعت در دید مدیر رشد کرده و جایگاه های بالاتر را کسب میکنید.

جدای از نحوه کسب این سمت، تخصص و تجاربی مازاد بر دانش حسابداری، در زمینه های مالیاتی و سرمایه گذاری و ... برای موفقیت در چنین جایگاهی لازم است که خوشبختانه میتوان آن ها را کسب کرد. در ادامه به داشتن مهارتهای لازم و ضروری برای یک رئیس حسابداری اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد میکنیم تا انتها همراه ما باشید.

5 شرط اولیه برای رئیس شدن که همه حسابداران باید داشته باشند!

ارتقا شغلی به عنوان یک مدیر مالی کار یک شبه نیست و نیاز به زمان و تجربه زیادی در زمینه حسابداری دارد. 5 مرحله مهم و به نوعی پیش نیاز وجود دارد که در این راه باید طی کنید. عبارتند از:

  1. تحصیلات دانشگاهی مرتبط : بسیاری از شرکت ها برای استخدام در این پست از شما مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در رشته حسابداری را می خواهند تا از مهارت های شما در این رشته مطمئن شوند. البته داشتن مدرک معتبر از ارگان های دیگر هم یک نقطه قوت محسوب میشود.
  2. یادگیری حسابداری عملی: متاسفانه بیشتر افرادی که تحصیلات دانشگاهی این رشته را دارند، از مهارت های لازم برای بازار کار برخوردار نیستند و شرکت در کلاس های حسابداری این امکان را فراهم می کند که این دسته از عزیزان به صورت عملی آموزش ببینند.
  3. اخذ مدرک معتبر : داشتن یک مدرک معتبر و قابل استعلام راه شما را هموارتر کرده و در سریع تر استخدام شدن شما موثر است. مدارک دانشگاهی دولتی، مدرک سازمان فنی حرفه ای و دیگر ارگان های معتبر برای اکثر اداراه جات و شرکت ها قابل قبولند.
  4. سابقه کاری مرتبط : شرکت ها معمولا بدون سابقه کار، یک فرد را به عنوان مدیر مالی استخدام نمی کنند. شما باید کار خود را به عنوان یک حسابدار شروع کرده و با داشتن تجربه و سابقه کاری حداقل یک ساله کاندید رئیس حسابداری شوید.
  5. رزومه قوی: داشتن یک رزومه قوی که بیان کننده دوره های آموزشی گذرانده شده، مدرک های کسب شده و مهارت های شما باشد یک پشتوانه عالی برایتان خواهد بود.

با کسب این مهارت ها، یک مدیر مالی موفق باشید.

برای اینکه رئیس بخش حسابداری شرکتتان شوید لازم است تا مهارت های زیر را کسب کنید. البته دانش و مهارت مورد نیاز برای یک مدیر مالی بسته به گستردگی فعالیت شرکت و وظایف کاری او متفاوت است. اما به طور کلی مدیر مالی نیاز به تجربه چندین ساله در کار حسابداری و تسلط به مهارت های زیر دارد:

  • تسلط بر دانش حسابداری: تسلط کامل بر مفاهیم حسابداری پایه و پیشرفته اعم از قوانین مالیاتی، بیمه ای و حقوقی
  • تجزیه و تحلیل مالی: نظارت بر گردش مالی مجموعه، برآورد سود و زیان طبق گزارشات، تعیین هدف و برنامه ریزی بودجه ای
  • مهارت های مدیریتی: ایجاد هماهنگی بین تیم حسابداری، نظارت بر امور قراردادها، مدیریت منابع مالی شرکت، توانایی حل مسئله در شرایط بحرانی
  • روابط اجتماعی: مورد نیاز برای تعامل بهتر با کارمندان، رئیس شرکت، مشتریان و تاثیر گذار در نحوه ارائه گزارشات مالی
  • برنامه ریزی: مورد نیاز برای تقسیم وظایف حسابداران به صورت همزمان در شرکت و انجام به موقع کارها جهت دستیابی به اهداف ماهانه مجموعه
  • مهارت های اداری: گردآوری داده ها، بایگانی اطلاعات مهم حسابداری شرکت و حفاظت و نگهداری از آنها، ارائه اسناد در صورت لزوم
  • مطالعه آزاد و خلاقیت: خواندن کتاب های مرتبط با حسابداری و باز شدن دید مالی و کسب ایده های جدید برای ارائه روش های مثمرثمر
  • مهارت های شخصی: درک ریاضیات، دقیق و جزئی نگر، امین و صادق، توانایی کنترل خشم و استرس، صبور و علاقه مند به یادگیری

وظایف رئیس حسابداری

یک رئیس حسابدار باید فردی با تجربه و از همه مهم تر یک مدیر واقعی باشد زیرا وظایف کاری مهمی به او سپرده میشود. از جمله وظایف مدیر مالی در یک شرکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر کار حسابداران، تقسیم وظایف و اطمینان از صحت عملکرد آنها
  • تهیه و تنظیم الگوی خطی مشخص، تعیین و اعلام دستورالعمل ها و روش های معین جهت ثبات و هماهنگی در کار
  • دریافت گزارشات مالی از تمامی واحدها و تجزیه و تحلیل آنها
  •  ارزیابی عملکرد ماهانه واحدها
  • طبقه بندی حسابها، گروه کالاها و کدینگ آنها
  • کنترل صحت و سقم مدارک ضمیمه شده در هر سند
  • برنامه ریزی و تنظیم یک سیستم کلی که برای تحلیل داده ها و ارائه گزارش های مالی شرکت به کار می رود.
  • اطمینان از نحوه انجام امور مالی شرکت مطابق با قوانین جدید و با روشی بهینه
  • شناسایی فرصت های جدید موجود در بازار جهت سرمایه گذاری با توجه به منابع و گردش مالی شرکت
  • تعیین بودجه سالیانه شرکت و اخذ تصمیمات مناسب در جهت تقسیم بودجه
  • بررسی قراردادهای شرکت طبق قوانین حاکم در کشور
  • نظارت بر امور پرداختی و بیمه ای کارمندان 
  • ارائه گزارشات مالی به مدیران
  • مشاوره به مدیران در تصمیم گیری ها با هدف سوددهی بیشتر مجموعه
  • ارسال گزارشات مالی به سازمان های مالیاتی و بیمه ای و دفاع از عملکرد شرکت در صورت لزوم

چه مدت زمانی طول می کشد تا بتوان مدیر مالی شد؟

همانطور که گفته شد انتصاب به عنوان رئیس حسابداری یک مجموعه زمان می برد و یک شبه اتفاق نمی افتد. اگر بخواهیم از اولین روز شروع بررسی کنیم میتوان آنرا به این صورت زمان بندی کرد:

  • مدت زمان اخذ مدرک دانشگاهی حسابداری: از 4 تا 8 سال
  • مدت زمان شرکت در کلاس های حسابداری عملی: از 3 ماه تا 1 سال
  • مدت زمان اخذ مدرک معتبر حسابداری: از 2 روز تا 3 ماه
  • مدت زمان سابقه کاری مرتبط با حسابداری: حداقل 1 سال

البته این موارد را میتوان در کنار هم و به صورت همزمان انجام داد که در آن صورت میتوان بازه زمانی کوتاه تری برای رسیدن به این جایگاه در نظر گرفت. گفتنی است که برای استفاده بهینه از وقت خود می توانید به جای شرکت در دوره های عملی حسابداری از فیلم های رایگانی که سایت های آموزش حسابداری منتشر میکنند نیز استفاده کنید و مدرک بگیرید و یا همزمان با تحصیل در دانشگاه در کلاس های عملی شرکت کنید. در نهایت تمامی اینها بستگی به شخص شما داشته و میتواند بسیار زودتر یا بسیار دیرتر انجام شود.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

عصرنخبگان

آموزشگاه عصرنخبگان در سال 92 با هدف ارتقا سطح دانش و مهارت علاقه مندان در رشته های حسابداری، کامپیوتر، گرافیک، معماری و هم چنین ارائه دیپلم رسمی در 5 رشته در شرق استان تهران آغاز به فعالیت نمود. عصرنخبگان با شعار عصرنوآوری در آموزش های کاربردی در طول این سال ها سعی در ارائه آموزش های متناسب با نیازهای روز بازار کار با بیانی ساده به کارآموزان داشته است و همواره از همراهی شما عزیزان در این مسیر برخوردار بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ