اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012275775613571

قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند

کد: 140012275775613571

https://bit.ly/3iBYV0f

، تهران , (اخبار رسمی): حسابداری تنها مربوط به تنظیم سند و گزارشات ماهیانه نمیشود. بخش بزرگی از کار منوط به دانستن قوانین مالیاتی، بیمه و قوانین کار میشود. قطعا یک حسابدار با دانستن قوانین مالیاتی عملکرد بهتری خواهد داشت.

قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند
16 قانون مالیاتی که یک حسابدار باید بداند

حسابداری یک حرفه بسیار مهم در عرصه تجارت و بازار جهان محسوب می‌شود. به بیانی دیگر حسابداری زبان مشترک تجارت در سراسر دنیاست، به‌طوری‌که علم کامل و همه‌جانبه آن حسابدار سیر صعودی موفقیت تجارت مدنظر را تضمین می‌کند. علومی در مورد رشته حسابداری وجود دارند که لازمه پیشبرد اهداف شرکتی و ادامه کار حسابدار هستند؛ یعنی همانند بسیاری از علوم، حسابداری شامل قوانین و ماده‌هایی است که یک حسابدار ملزم به دانستن‌ آن‌ها است.

البته حفظ تمامی قوانین و زیرشاخه‌های علمی حسابداری ضرورتی ندارد؛ طرف صحبت ما آن بخش مهم از قوانینی است که یک حسابدار برای آموزش سریع حسابداری باید بداند.

16 قانون مالیاتی که حسابداران باید بدانند، چیست؟

تکالیف مهم حسابداری مالیاتی از شاخه قوانین پراهمیت است که حسابداران باید با آن‌ها آشنا باشند. اعم از:

  1. آشنایی با تکالیف مالیاتی (اعم از تشکیل پرونده مالیات، ارائه لیست مالیات بر حقوق، ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده، تحریر دفاتر قانونی و...)
  2. آموزش دیدن حول ساختار مالیات بر ارزش‌افزوده و تسلط کامل بر آن
  3. آگاهی کامل از قوانین مالیات بر درآمد
  4. آگاهی کامل از قوانین اعتراض، تجدید نظر و ...
  5. نحوه آماده‌سازی صحیح مدرک برای ارائه به سازمان‌های مرتبط
  6. توانایی در ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد
  7. قوانین مالیاتی مرتبط با صورتحساب‌های فروش

صورتحساب‌های فروش باید شامل اطلاعاتی باشند که یک حسابدار از نحوه درج آن‌ها آگاه است؛ از جمله اطلاعات مهم می‌توان به اطلاعات هویتی افراد حقیقی و حقوقی، امور مرتبط با پیمانکاری، امور مزایده، مناقصه و... اشاره کرد.

8. قوانین مالیات بر ارزش‌افزوده

جالب است بدانید که قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به‌تازگی به لیست قوانین مالیاتی پیوسته است، اما با وجود گذر مدت‌زمان کم از اجرای آن، به جمع قوانین موردنیاز و اساسی جهت آشنایی حسابداران اضافه شده است. حسابداران ملزم به دانستن و آگاهی کامل از جزئیات این قانون نوپا جهت محاسبه مالیات‌های سنگین، جرائم مالیاتی با منشأ عدم رعایت قوانین مربوط ارزش‌افزوده، هستند.

9. قوانین مالیاتی مربوط به حساب‌های بانکی

حسابداری شامل مجموعه‌ای از قوانین مالیاتی است که قوانین مالیاتی مربوط به حساب‌های بانکی مهم‌ترین این قوانین را در برمی‌گیرد. تسلط بر این قوانین ملزم به آشنایی با شرایط دریافت تسهیلات، سود سپرده، سود بانکی و دیگر اطلاعات موردنیاز در این زمینه است.

10. قوانین مرتبط با هزینه‌های موجود

صورت‌های مالی برای محاسبه باید با اتکا بر نمونه اطلاعات کلیدی تهیه شوند. این اطلاعات مشمول هزینه‌های خالص و ناخالص هستند.

11. قوانین مربوط به موجودی کالا و انبارداری

یک حسابدار کاردان و حاذق باید قوانین مهم مربوط به انبارداری و شرایط موجودی کالاهای انبار را بداند تا بتواند صورت های سود، زیان، کسر موجودی و افزایش موجودی را تنظیم کند..

12. قوانین حسابداری مربوط به صورتحساب‌ خرید

از آنجایی که گواهی مالیات بر ارزش‌افزوده یک رکن جدا نشدنی از صفحه خرید شرکت‌های تجاری است و پایه ثابت قوانین مالیاتی حسابداری محسوب می‌شود؛ نیاز است که یک حسابدار در این باره آگاهی‌های لازم را داشته باشد.

13. قوانین کار

از قوانین مهم و حائز اهمیت در عرصه حسابداری قانون کار است. بدین‌صورت که شخص حسابدار باید از شرایط و ضوابط بین کارگر و کارفرما به‌علاوه وضعیت محیطی حاکم در فضای کار آگاه باشد. این قوانین جهت عقد قراردادهای کاری و شرکتی، دستمزد پرسنل کاری و تعیین میزان حقوق به همراه حقوق تأییدی کارگر و کارفرما موردنیاز حسابداران استخدام‌شده، هستند.

14. قوانین تجارت

ابتدا باید بدانید که قانون تجارت به بررسی و مطالعه فرآیند تشکیل شرکت‌های تجاری، طریقه تقسیم سود بین سهامداران، وظایف و کار سهامداران و بازرسان، شرکت‌های تضمنی، تعاونی به‌اضافه انحلال و تأسیس شرکت‌ها، تشکیل جلسه‌های حسابرسی و دیگر موارد مربوط به شرکت‌ها می‌پردازد. لذا حسابداران مالیاتی باید با اصول مالیاتی این قانون به‌اندازه کافی آشنا شوند.

15. قوانین مالیات‌های مستقیم

می‌توان به‌صراحت گفت که محاسبه مالیات پایه و اساس حسابداری است و از آنجایی که هر حسابداری باید طریقه محاسبات را بداند، قانون مالیات‌های مستقیم از ارکان مهم و اساسی در حسابداری محسوب می‌شود. به‌طوری‌که آشنایی با قوانین مالیاتی سبب ارتقاء رتبه حسابداران به‌عنوان مشاوره مالیاتی در تهیه اظهارنامه‌های مختلف می‌شود. از جمله موارد موردمحاسبه مالیاتی می‌توان به مالیات اجاره، مالیات حقوق پرسنل، مالیات عملکرد، مالیات وظایف و دیگر جزئیات مربوط به این عرصه اشاره کرد.

16. قوانین تأمین اجتماعی

اعلام سابقه بیمه از جمله مباحثی است که به یک سری قوانین پیوند خورده است. برای همین اعلام این نوع از بیمه در تأمین اجتماعی بدون آگاهی کافی از جزئیات قانون تأمین اجتماعی غیرممکن محسوب می‌شود.

جمع بندی

افراد علاقه‌مند و حتی محصل در رشته حسابداری که می‌خواهند قوانین و ملزومات این رشته را فرا گیرند به یک مرجع آموزش حسابداری کامل و کاربردی نیاز دارند. البته تنها آشنایی با این قوانین کافی نیست نحوه انجام و استفاده از هرکدام از آنها نیز مهم است. پیشنهاد میکنیم قبل از ورود به بازار کار مهارت خود را در زمینه حسابداری عملی بالا برده تا در مدت زمان کمتری پله های موفقیت در این شغل را طی کنید. مرجع آموزش حسابداری عصرنخبگان به شما در فراگیری بیشتر این مهارت کمک میکند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

عصرنخبگان

آموزشگاه عصرنخبگان در سال 92 با هدف ارتقا سطح دانش و مهارت علاقه مندان در رشته های حسابداری، کامپیوتر، گرافیک، معماری و هم چنین ارائه دیپلم رسمی در 5 رشته در شرق استان تهران آغاز به فعالیت نمود. عصرنخبگان با شعار عصرنوآوری در آموزش های کاربردی در طول این سال ها سعی در ارائه آموزش های متناسب با نیازهای روز بازار کار با بیانی ساده به کارآموزان داشته است و همواره از همراهی شما عزیزان در این مسیر برخوردار بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام