اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012195759918417

بررسی نکات طلائی در بتن ریزی در هوای سرد

کد: 140012195759918417

https://bit.ly/3q114GJ

، (اخبار رسمی): در این مقاله به بررسی نکات طلائی در بتن ریزی در هوای سرد می پردازیم. در ادامه همراه ما باشید:

بررسی نکات طلائی در بتن ریزی در هوای سرد
بتن ریزی هوای سرد

شرایط آب و هوایی در یک سایت ساخت و ساز (گرم یا سرد، باد یا آرام، خشک یا مرطوب) می تواند بسیار متفاوت از شرایط بهینه فرض شده در هنگام تعیین، طراحی یا انتخاب یک مخلوط بتن یا با شرایط آزمایشگاهی باشد

شرایط آب و هوایی در یک سایت ساخت و ساز (گرم یا سرد، باد یا آرام، خشک یا مرطوب) می تواند بسیار متفاوت از شرایط بهینه فرض شده در هنگام تعیین، طراحی یا انتخاب یک مخلوط بتن یا با شرایط آزمایشگاهی باشد. نمونه های بتن آماده می شود و حفظ و آزمایش خواهد شد. بتن را می توان در شرایط آب و هوایی سرد قرار داد تا زمانی که اقدامات احتیاطی کافی برای کاهش اثرات منفی دمای پایین محیط انجام شود. برای ترمیم بتن در فصل سرما چسب بتن سهند شیمی بهترین گزینه محسوب می شود.

تعریف فعلی مؤسسه بتن آمریکا (ACI) از بتن سرد، همانطور که در ACI 306 بیان شده است، "دوره ای است که در آن برای بیش از سه روز متوالی میانگین دمای روزانه هوا به زیر 40 درجه فارنهایت می رسد. و برای مدت زمان کمتر از 50 درجه فارنهایت باقی می ماند. بیش از نیمی از هر دوره 24 ساعته. ” این تعریف به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلات انجماد بتن در سنین پایین شود.

تمام بتن باید از یخ زدگی محافظت شود تا زمانی که به حداقل مقاومت 500 پوند بر اینچ مربع (psi) برسد که معمولاً در عرض 24 ساعت است. اگر بتن در حالی که تازه است یا قبل از اینکه استحکام کافی برای مقاومت در برابر نیروهای انبساطی مرتبط با آب یخ زده را ایجاد کند یخ بزند، تشکیل یخ باعث شکسته شدن ماتریس خمیر سیمان می شود و باعث از دست دادن غیرقابل جبران مقاومت می شود.

انجماد زود هنگام می تواند منجر به کاهش تا 50 درصد در استحکام نهایی شود. هنگامی که بتن به مقاومت فشاری تقریباً 500 psi رسید، به طور کلی اعتقاد بر این است که مقاومت کافی برای مقاومت در برابر انبساط و آسیب قابل توجه در صورت یخ زدن دارد. هر گاه دمای هوا در زمان بتن ریزی کمتر از 40 درجه فارنهایت باشد و دمای یخبندان در 24 ساعت اول پس از کاشت انتظار می رود، ملاحظات کلی زیر باید در نظر گرفته شود:

دمای اولیه بتن همانطور که تحویل داده می شود

در طول هوای سرد، ممکن است لازم باشد یک یا چند ماده بتن (آب و/یا سنگدانه ها) گرم شود تا دمای بتن مناسب تحویل داده شود. با توجه به مقادیر و ظرفیت حرارتی سیمان، استفاده از سیمان داغ روش موثری در افزایش دمای اولیه بتن نمی باشد.

اثرات نامطلوب هوای سرد بر بتن چیست؟
به طور کلی، بتن ریزی موفق در هوای سرد به پایبندی به "4 P" بستگی دارد. به این معنا که بتن باید به درستی تناسب، تولید، قرار داده و محافظت شود تا با اثرات نامطلوب دماهای پایین مقابله شود.

افزایش زمان تنظیم
برای این واقعیت که زمان های تنظیم شده در هوای سردتر به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، باید در نظر گرفته شود. برای مثال، زمان‌های تنظیم در 30 درجه فارنهایت می‌تواند دو برابر طولانی‌تر از دمای 50 درجه فارنهایت باشد. این واقعیت که هیدراتاسیون بتن یک واکنش گرمازا (تولیدکننده گرما) است، به خنثی کردن تأثیر دمای پایین هوا کمک می‌کند، اما فقط تا یک درجه.

کریستال های انجماد و یخ

هنگامی که کریستال های یخ در بتن تازه قرار داده شده تشکیل می شود، هیدراتاسیون متوقف می شود و استحکام به طور جدی تحت تاثیر قرار می گیرد. به عنوان مثال، بتنی که در 24 ساعت اول یخ می زند، ممکن است تا نیمی از مقاومت 28 روزه خود را از دست بدهد. در هر صورت، تا زمانی که بتن به مقاومت 500 psi نرسد، انجماد نباید رخ دهد. هنگامی که به آستانه 500 psi برسد، می تواند یک چرخه انجماد را تحمل کند.

نکاتی برای موفقیت آمیز بودن آب و هوای سرد

بهترین روش های بتن ریزی در هوای سرد بیش از توصیه ها هستند. مشخصات کد ACI 306R-16 و ACI بخشی از کد ساختمان پنسیلوانیا است.

در اینجا چند نکته مهم برای ریختن های منطبق با کد که منجر به بتن قوی و بادوام می شود، آورده شده است.

1. مواد حرارتی
تولیدکنندگان ممکن است آب را تا 140 درجه یا بیشتر (اما نه بالاتر از 180 درجه) گرم کنند تا اثرات هوای سرد را خنثی کنند. هنگامی که دمای بسیار سرد در محل ساخت و ساز وجود دارد، سنگدانه های گرمایشی گزینه ای است. هنگامی که دمای محیط کمتر از 10 درجه فارنهایت است، باید به گرم کردن قالب ها توجه جدی داشت.

زمانی که دمای اولیه بتن کافی باشد و سطوح رطوبت مناسب باشد، می توان حتی در هوای سرد به زمان های گیرش نرمال و افزایش مقاومت مورد نیاز دست یافت.

2. از افزودنی های تسریع کننده استفاده کنید
علاوه بر مواد گرمایشی، تولیدکنندگان می‌توانند شتاب‌دهنده‌هایی داشته باشند که به واقعیت زمان‌های تنظیم سریع‌تر در هوای سرد رسیدگی می‌کنند. استفاده از افزودنی های تسریع کننده برای تکمیل و نه جایگزینی حفاظت مناسب از بتن در هوای سرد در نظر گرفته شده است. افزودنی های تسریع کننده از یخ زدگی بتن جلوگیری نمی کنند و استفاده از آنها مانع از الزامات مناسب مناسب برای پخت و محافظت در برابر یخ زدگی نمی شود. به عنوان مثال می توان به کلرید کلسیم، نیتریت سدیم و نیتریت کلسیم اشاره کرد. با این حال، کلرید کلسیم نباید در بتن مسلح استفاده شود.

3. دمای زیر درجه را ارزیابی کنید
دمای بستر باید در نظر گرفته شود. بتن را روی بسترهای یخ زده قرار ندهید.

4. از محافظ آب و هوای سرد پس از ریزش استفاده کنید
تحقیقات از این ادعا حمایت می کند که بتن در برابر چرخه های انجماد و ذوب تا زمانی که مقاومت فشاری آن به psi 4000 برسد آسیب پذیر است. پس از ریزش، پیمانکاران باید از واحدهای گرمایش، پتوهای عایق و محفظه‌ها برای ارائه حفاظت مهم در هوای سرد در هر ACI 306R استفاده کنند.

5. از جعبه های حرارتی کیورینگ استفاده کنید
همچنین توجه مستقیم به سیلندرهای آزمایشی داشته باشید. برای اطمینان از پخت در دمای 60 تا 80 درجه فارنهایت به مدت 24 تا 48 ساعت، آنها باید در یک جعبه پخت گرم قرار داده شوند. یک دماسنج حداقل تا حداکثر را در جعبه قرار دهید تا یک رکورد مناسب از دما ایجاد شود.

6. دمای مناسب را در طول زمان‌های تنظیم طولانی‌تر حفظ کنید
طول دوره حفاظت باید تا 50 تا 100 درصد افزایش یابد. به عنوان مثال، طبق گفته مؤسسه بتن آمریکا، اگر بتن بدون بار، گیرش معمولی در معرض قرار گیرد، معمولاً به یک دوره حفاظتی دو روزه نیاز دارد، این نیاز در هوای سرد به سه روز افزایش می یابد.

اگر از بهترین شیوه ها پیروی نکنید، چه اتفاقی می افتد؟
بتن جدید تنها در صورتی می تواند در شرایط سخت زمستان دوام بیاورد که:

  • به مقاومت فشاری حداقل 4000 psi دست می یابد
  • دارای حداکثر نسبت آب به سیمان 0.45
  • حاوی پنج تا هفت درصد حباب هوا است
  • به مدت یک سال تحت هیچ گونه یخ زدایی قرار نمی گیرد

جریمه عدم رعایت بهترین روش های بتن ریزی در هوای سرد دو برابر است - از دست دادن مقاومت و تخریب سطح. ملاحظات اقتصادی و برنامه های ساخت و ساز فشرده مهم هستند، اما نه به قیمت دوام طولانی مدت بتن. عدم پیروی از بهترین شیوه ها به مشتری آسیب می رساند و به اعتبار طولانی مدت لطمه می زند.

از آنجایی که انجماد بتن تازه قرار داده شده می تواند به طور جدی مقاومت آن را کاهش دهد، تلاش های پیشگیرانه ضروری است. هنگامی که کریستال های یخ در دمای انجماد تشکیل می شوند، مشکلات اغلب با فرا رسیدن بهار ظاهر می شوند. پوسته پوسته شدن، پوسته پوسته شدن، پوک مارک و سایر لکه های سطحی همه احتمالات هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان