اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102226069618417

آشنایی با بتن مسلح

بتن مسلح یا بتن آرمه چیست و چه انواعی دارد؟

کد: 140102226069618417

https://bit.ly/3FLXiHZ

، (اخبار رسمی): در این مقاله به معرفی بتن مسلح یا بتن آرمه و کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز و عمران می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این مصالح پر کاربرد مهندسی عمران آشنا کنیم

بتن مسلح یا بتن آرمه چیست و چه انواعی دارد؟
بتن مسلح چیست و چه انواعی دارد؟

بتن مسلح یا بتن آرمه یکی از انواع بتن است که می توان از آن برای ساخت عناصر باربر و غیر باربر سازه های عمرانی استفاده کرد که معمولاً از ترکیب بتن معمولی با عناصر تقویت کننده مانند میله های تقویت کننده یا الیاف فولادی تشکیل شده است. بتن مسلح کاربردهای زیادی در مهندسی سازه دارد. این مصالح ساختمانی از مهمترین رقبای پروفیل های فولادی در ساخت ساختمان های مسکونی و تجاری محسوب می شوند.

با پیشرفت صنعت ساختمان مصالح شیمیایی جدیدی تولید و به بازار عرضه شدند مانند: چسب اپوکسی ، پودرهای بندکشی و چسب بتن و پوشش نانو نما سهند شیمی که انقلابی در ساخت و ساز بوجود آورده است و باعث بهبود این صنعت شده است. در ادامه با یکی از این پیشرفت ها یعنی بتن مسلح می پردازیم:

بتن مسلح چیست؟

"بتن مسلح یک ماده مرکب و یک مصالح ساختمانی پرکاربرد است که از ترکیب بتن با عناصر تقویت کننده مانند میله ها یا الیاف تشکیل شده است. از عناصر تقویت کننده برای جبران مقاومت کششی و شکل پذیری پایین بتن استفاده می شود. ترکیب بتن با میلگردهای تقویت‌کننده فولادی یکی از شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های ساخت بتن مسلح است که اغلب برای اجرای عناصر سازه‌ای ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.

انواع بتن مسلح کدامند؟

بتن مسلح را می توان به دو نوع تقویت شده با میلگرد و الیاف مسلح تقسیم کرد. هر کدام از این دو نوع بتن از مواد مختلفی ساخته می شوند. به طور کلی بتن آرمه، بتن پیش تنیده، بتن پس تنیده، بتن پیش ساخته، بتن بادوام و بتن با الیاف (فولاد، شیشه، پلیمر، کربن و ...) از انواع بتن مسلح هستند. در ادامه به معرفی هر یک از این موارد می پردازیم و رایج ترین ویژگی های آنها را توضیح می دهیم.

بتن مسلح با میلگرد

یکی از قدیمی ترین، ساده ترین و رایج ترین روش های ساخت بتن مسلح، ترکیب بتن با میلگردهای تقویت کننده است. میلگردهای تقویت کننده به شکل میله، مش یا کابل برای تقویت مقاومت کششی سازه های بتنی استفاده می شود. بیشتر میلگردهای تقویت کننده مورد استفاده برای ساخت بتن مسلح از فولاد هستند.رایج ترین بتن های مسلح به شرح زیر است:

بتن مسلح با میله های فولادی

بتن مسلح با میلگرد شیشه ای یا میلگرد پلیمری تقویت شده با فایبرگلاس .میلگرد در سطح صاف تولید می شود. میلگردهای تقویت کننده مورد استفاده در بتن اغلب رزوه ای هستند. وجود برجستگی باعث بهبود پیوند بین میله تقویت کننده و بتن و بهبود انتقال تنش در بتن مسلح می شود. ضریب انبساط حرارتی بتن و فولاد مشابه یکدیگر هستند. بتن دارای مقاومت فشاری بالا و مقاومت کششی پایینی است. بنابراین ترکیب آن با فولاد نقاط ضعف بتن معمولی را پوشش می دهد و یکی از بهترین مصالح ساختمانی را تشکیل می دهد.

در شرایط مختلف محیطی، احتمال خوردگی فولاد وجود دارد. بسته به شدت شرایط، معمولا از میلگرد اپوکسی، گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ استفاده می شود. میلگرد GFRP نیز یک گزینه مقرون به صرفه در محیط های مستعد خوردگی است. اگرچه میلگرد فایبرگلاس گرانتر از میلگرد اپوکسی است، اما این مواد دارای وزن کمتر، استحکام کششی بالاتر، عایق حرارتی، عدم هدایت الکتریکی و عمر طولانی تر هستند.

بتن پیش تنیده چیست؟

"بتن پیش تنیده" نوع دیگری از بتن مسلح است که به طور گسترده در پروژه های ساختمانی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که امکان اعمال تنش های خاص در اعضای سازه و مقابله با شرایط بارگذاری پیش بینی شده را فراهم می کند. مصالح به کار رفته در این نوع بتن با قرار گرفتن در شرایط پیش بارگذاری، در صورت قرار گرفتن در شرایط مناسب قادر به تحمل بارهای بیشتری خواهند بود. بتن پیش تنیده با اعمال یکی از فرآیندهای پیش تنیدگی یا پس تنیدگی برای کابل ها/تاندون های فولادی آلیاژی تولید می شود.

عملکرد بتن مسلح

بتن از مخلوطی از سیمان و سنگدانه تشکیل شده است که با افزودن آب به آن ساختار محکمی را تشکیل می دهد. هنگامی که فولاد با مقاومت کششی بالا در بتن قرار می گیرد، کامپوزیت حاصل در برابر تنش های کششی، خمشی و فشاری مقاومت می کند. از چنین موادی می توان برای ایجاد هر اندازه و شکلی برای استفاده در ساخت و ساز استفاده کرد. کیفیت اصلی بتن مسلح شباهت ضریب انبساط حرارتی آن با فولاد است که در نتیجه تنش های داخلی ناشی از تغییر انبساط یا انقباض حرارتی از بین می رود.

سخت شدن خمیر سیمان در بتن با خواص سطحی فولاد مطابقت دارد و باعث می شود تنش ها به طور موثر بین دو ماده منتقل شوند. خواص پیوند بین بتن و فولاد با زبری سطح میلگردهای تقویت کننده فولاد افزایش می یابد. به دلیل محیط قلیایی ایجاد شده توسط آهک، لایه ای روی فولاد ایجاد می شود که در نتیجه فولاد در برابر خوردگی بسیار مقاوم می شود.

بتن تقویت شده با الیاف

از فولاد نمی توان برای تقویت بتن در برخی از سازه ها ، مانند عوارض استفاده نمود. در برخی از پروژه ها ، امید به زندگی از ساخت و ساز از اهمیت بیشتری برخوردار است ، بنابراین چنین تقویت کننده هایی می توانند در برابر خوردگی مقاومت کنند و در نتیجه ، عمر ساخت و ساز را افزایش دهند. از این رو. چنین ساختارهایی سبک وزن هستند ، امید به عمر طولانی دارند و گاهی اوقات اقتصادی تر هستند.

نوع دیگری از تقویت با مواد نامشخص بتونی با مواد فیبری است که باعث افزایش قدرت کشش ساخت و ساز به نام بتن فیبری می شود. متداول ترین الیاف الیاف شیشه ای ، الیاف مصنوعی و الیاف فولادی است که معمولاً در سطوح کف ، کفپوش و پایه و غیره استفاده می شود. سایر الیاف مورد استفاده ، الیاف آزبست هستند که بسیار ارزان و الیاف کربن هستند که دارای خاصیت مکانیکی عالی هستند. در نهایت ، بتونی با الیاف طبیعی حاوی الیاف سلولز و بتن تقویت شده با الیاف پلی پروپیلن حاوی الیاف پلیمری تقویت  شده می شود.

تخریب بتن مسلح فولادی به دلیل خوردگی

در صورت وجود رطوبت ، خوردگی فولادی تعبیه شده در بتن مسلح با فولاد مسئله مهمی خواهد بود که نیاز به توجه جدی دارد. زیرا پیامدهای مالی بسیار زیادی را به دنبال دارد. خسارت ناشی از خوردگی می تواند در ساختمانهای بزرگی مانند سازه های آپارتمانی ، پل ها و تونل ها رخ دهد که در صورت عدم انجام تعمیرات مناسب می تواند خطرناک باشد.

در نتیجه، تکنیک‌هایی توسعه یافته‌اند که می‌توانند شدت اثرات خورنده آرماتورها را بر سازه‌های موجود اندازه‌گیری کنند و همچنین طول عمر باقی‌مانده آن‌ها را پیش‌بینی کنند. اندازه گیری های تقویت کننده روی میلگرد انجام می شود و اطلاعات مفیدی در مورد میزان آسیب خوردگی به دست می آید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی بتن مسلح و انواع موجود آن پرداختیم. امید است مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه