اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103286141818417

بررسی تاریخچه پراید 131

بررسی تخصصی خودرو پراید 131 و رقبای آن

کد: 140103286141818417

https://bit.ly/3xAjTni

، (اخبار رسمی): در این مقاله به صورت کامل به بررسی کارشناسی و تخصصی خودروی پراید 131 به صورت جامع پرداخته ایم

بررسی تخصصی خودرو پراید 131 و رقبای آن
پراید 131

پراید نام یک محصول کیا موتورز در کره جنوبی است که ریشه در مزدا ژاپن دارد. این خودرو که اولین بار توسط فورد سفارش داده شد و در سال 1987 توسط مزدا تولید شد، با نام های مزدا 121 و فورد فستیوا به فروش رسید.

سایپا در سال 93 کیا پراید را با عناوین صبا و نسیم روانه بازار کرد و تا به امروز نسخه های مختلفی از این خودرو به فروش می رسد. پراید 131 یکی از مدل های کره ای کیا پراید است که در ابتدا در پنج تیپ ST، LX، SL، SX و EX تولید می شد، اما پس از اجباری شدن استانداردهایی مانند ترمز ABS و کیسه هوا برای خودروسازان، برخی از انواع این خودرو حذف شدند و در حال حاضر فقط انواع SE و TL موجود هستند.

نقد پراید 131

تمامی محصولاتی که عنوان پراید را یدک می کشند بر روی پلتفرمی به نام X100 ساخته شده اند. محصولات ساخته شده بر روی این پلت فرم تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند، اما ماهیت کلی آنها یکسان است. در نمای جلوی پراید 131 چراغ های کشیده ای را می بینیم که در مقایسه با پراید صبا حالتی شبه کریستالی دارند. سپر جلو نیز تغییر یافته و چراغ های راهنمایی از روی سپر چراغ ها جابجا شده اند. در داخل کابین پراید 131 نیز با همان طراحی ساده و بی روحی روبرو هستیم که به وفور از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است. اما در مقایسه با پراید صبا، تغییراتی در کابین پراید 131 ایجاد شده است که از آن جمله می توان به تغییر در نمای کلی داشبورد و دریچه های سیستم تهویه، فرمان جدید و تغییر چهره ها اشاره کرد.

محصولات پراید علاوه بر استفاده از پلت فرم مشترک، از موتورهای رایج نیز بهره می برند. پراید 131 نیز مانند برادران خود از موتور 4 سیلندر 1323 سی سی بهره می برد. این پیشرانه می تواند 71 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 108 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه تولید کند و نیرو را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می کند.

وزن پراید 915 کیلوگرم و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در حدود 15 ثانیه است که شاید اصلا راضی کننده نباشد اما از ارزان ترین سدان کشور نمی توان انتظار بیشتری داشت. طبق اعلام شرکت سایپا، مصرف سیکل ترکیبی پراید 131 حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است، اما در شرایط واقعی این میزان می تواند تا حدود 8 لیتر افزایش یابد. حداکثر سرعت پراید 131 160 کیلومتر در ساعت است اما رانندگی با پراید با این سرعت می تواند عواقب جبران ناپذیری برای بریتانیا داشته باشد.ذکر کلمه آپشن برای تجهیزات خودروی پراید ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما در صورت کارکرد مانند درب بازکن و صندوق عقب، گرمکن شیشه عقب، تهویه مطبوع دستی، رادیو MP3 با پورت USB و آینه های جانبی تاشو که در داخل آن قابل تنظیم هستند. در بین آپشن های پراید 131.

پراید 131 خودرویی اقتصادی است که به دلیل قیمت مناسب همواره مورد توجه اقشار ضعیف و کم درآمد بوده است. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که پراید 131 یک سدان ناایمن، قدیمی و قدیمی است که متاسفانه در شرایط خاص بازار ایران همچنان رقابتی باقی مانده است. مزیت هایی مانند بازار رونق، قیمت اقتصادی، مصرف سوخت پایین، استهلاک پایین و دسترسی آسان به قطعات یدکی پراید 131 قابل ذکر است اما از سوی دیگر ایمنی ضعیف، کیفیت ساخت پایین، نفوذ صدا در کابین، قدرت کم روشن درایو، طراحی قدیمی تنها بخشی از معایب پراید 131 است.

خرید لوازم یدکی پراید 131

برای سفارش و خرید لوازم خودروی پراید 131 می توانید  به صورت آنلاین از فروشگاه های دولوکس کار و یدک بار به صورت آنلاین قطعات خود و تمامی لوازم یدکی پراید 131 خود را تهیه کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

ارزش خرید پراید 131

نوسانات نرخ ارز تاثیری بر تولید خودروی موسوم به 100 درصد داخلی مانند پراید 131 نداشته است و قیمت کارخانه ای این خودرو در ماه های اخیر افزایش یافته است. پراید 131 خودرویی نیست که بتوان آن را ارزش خرید بالایی دانست و در واقع باید آن را یک خودروی کاملا منسوخ بدانیم، اما شرایط بازار کشور ایجاب می کند که مشتریان ایرانی اگر به دنبال یک سدان اقتصادی هستند، یک قیمت پایین و کم مصرف هستند برای استفاده درون شهری و بعضاً برون شهری چاره ای جز خرید پراید 131 و امثال آن ندارید. در بازه قیمتی پراید 131، اگر به خودروهای هاچ بک علاقه مند هستید، می توانید به سراغ مدل های کم کارکرد پراید 111 یا تیبا 2 بروید.

سایر رقبای پراید 131

در بازه قیمتی پراید 131، تنها خودروی صفر مایل که می تواند با آن رقابت کند، نسخه فیس لیفت شده خودش است، پراید 132. پراید 132 طراحی بیرونی جدیدتر و شاید جذاب تری نسبت به 131 دارد، اما وجود ندارد. تفاوت این دو برادر از نظر پیشرانه و راحتی و اگر فقط به طراحی بیرونی اهمیت می دهید می توانید پراید 132 را بخرید البته در نسخه های غیر صفر کیلومتر نیز آپشنی مانند تیبا سدان وجود دارد. که طراحی نسبتا جدیدتر و موتور قدرتمندتری دارد.

ماشین پراید سایپا 141

پس از طراحی 141 در سال 2002، این مدل در نهایت در سال 2003 به بازار عرضه شد.این مدل فیس لیفت سایپا صبا در کلاس بدنه لیفت بک است و شامل تغییراتی در موارد زیر است:

  • سپرهای جلو و عقب با بدنه
  • چراغ‌ها
  • کاپوت و عرشه
  • جلو پنجره
  • ناودان درها به همان رنگ

ماشین پراید سایپا صبا

شرکت سایپا از سال 1385 نام محصول را از پراید به صبا تغییر داد. لوگوی کیا در جلو پنجره، صندوق عقب و فرمان از کیا به سایپا تغییر یافت و از همان سال امکان سفارش فرمان برقی و ترمز ABS برای این محصول فراهم شد. به گزارش درگیری پراید، تعداد افرادی که بر اثر خفگی با کمربند ایمنی جان خود را از دست دادند، بیش از حد معمول بود.

از این رو در سال 1386 تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی ستون B به پراید "صبا" اضافه شد، همچنین با توجه به سرقت زیاد این خودرو، سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت به تمامی مدل های پراید اضافه شد. اضافه شدن یک راهنما در گلگیرهای جلو و یک سیستم صوتی با پشتیبانی از CD/Mp3 تغییر دیگری برای سال 2007 بود.

ماشین پراید سایپا 132

پس از طراحی 132 در سال 2007، این مدل در نهایت در سال 2008 به بازار عرضه شد.سپرهای جلو و عقب هم رنگ بدنه، چراغ های جلو، کاپوت و عرشه درها به همراه طراحی جدید داشبورد و درهای جلو در داخل کابین قرار داشتند. 132 قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو را داشت و چراغ مه شکن عقب نیز روی این مدل تعبیه شده بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سیر تحول و ورود خودروی پراید 131 به بازار ایران پرداختیم. امید است مورد توجه شما دوستان قرار گرفته باشد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید