اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102266077215418

سواد دیجیتال در میان دانش آموزان

نقش معلمان در ارتقاء سواد دیجیتال دانش آموزان

کد: 140102266077215418

https://bit.ly/3MojB95

، مشهد , (اخبار رسمی): امروزه هر فردی باید با اصول اولیه سواد دیجیتال آشنا باشد

نقش معلمان در ارتقاء سواد دیجیتال دانش آموزان
سواد دیجیتال

یکی از مهمترین مؤلفه های سواد دیجیتال، توانایی نه تنها یافتن، بلکه همچنین ارزیابی اطلاعات است. این به معنای یافتن پاسخ یک سوال یا کمی اطلاعات مورد نیاز و سپس قضاوت در مورد قابل اعتماد بودن منبع است.

هر معلمی با مفهوم سواد یعنی توانایی خواندن و نوشتن آشناست. فردی که سواد ندارد، نمی تواند بخواند و بنویسد، ناگزیر برای کنار آمدن با جامعه تلاش می کند. ادامه تحصیلات عالی یا یافتن شغلی با درآمد بالا بدون توانایی خواندن و نوشتن غیرممکن است. حتی کارهای روزانه، مانند خواندن روزنامه یا پر کردن درخواست های شغلی، برای یک فرد بی سواد دشوار است.

در دنیای امروز، سواد فراتر از توانایی اولیه برای درک متن است. دانش‌آموزان امروزی همچنین باید بر یک مهارت جدید - سواد دیجیتال - مسلط شوند. دانشگاه کرنل سواد دیجیتال را به عنوان "توانایی یافتن، ارزیابی، استفاده، اشتراک گذاری و ایجاد محتوا با استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت" تعریف می کند.

با این تعریف، سواد دیجیتالی طیف وسیعی از مهارت‌ها را در بر می‌گیرد که همه آن‌ها برای موفقیت در دنیای دیجیتالی فزاینده ضروری هستند. همانطور که رسانه های چاپی شروع به از بین رفتن می کنند، توانایی درک اطلاعات موجود در اینترنت اهمیت بیشتری پیدا می کند. دانش‌آموزانی که فاقد مهارت‌های سواد دیجیتال هستند، ممکن است به زودی خود را به همان اندازه که نمی‌توانند بخوانند یا بنویسند، در مضیقه قرار بگیرند.

از آنجایی که سواد دیجیتال بسیار مهم است، مربیان به طور فزاینده ای ملزم به آموزش سواد دیجیتال در کلاس درس به دانش آموزان هستند. از بسیاری جهات، این شبیه کاری است که مربیان همیشه در آموزش خواندن و نوشتن به دانش آموزان انجام داده اند. با این حال، از جهات دیگر، سواد دیجیتال یک مهارت کاملاً جدید است.

اکثر دانش آموزان در حال حاضر از فناوری دیجیتال مانند تبلت، تلفن های هوشمند و کامپیوتر در خانه استفاده می کنند. بسیاری از دانش‌آموزان از قبل می‌دانند که چگونه در وب حرکت کنند، تصاویر را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، و برای یافتن اطلاعات جستجوی گوگل را انجام دهند. با این حال، سواد دیجیتال واقعی فراتر از این مهارت های اساسی است.

یکی از مهمترین مؤلفه های سواد دیجیتال، توانایی نه تنها یافتن، بلکه همچنین ارزیابی اطلاعات است. این به معنای یافتن پاسخ یک سوال یا کمی اطلاعات مورد نیاز و سپس قضاوت در مورد قابل اعتماد بودن منبع است. مربیان می توانند و باید به دانش آموزان بیاموزند که چگونه اطلاعات موجود در اینترنت را درست تشخیص دهند. توانایی از بین بردن اطلاعات نادرست و یافتن منابع موثق بخش کلیدی سواد دیجیتال و یک مهارت حیاتی زندگی در قرن بیست و یکم است.

مربیان می توانند با آموزش به دانش آموزان شروع کنند که چگونه اطلاعات نویسنده، تاریخ انتشار و سایر اطلاعاتی را که می تواند نشان دهد که آیا یک منبع آنلاین قابل اعتماد است یا نه، پیدا کنند. دانش آموزان همچنین باید یاد بگیرند که بین انواع مختلف وب سایت ها تفاوت قائل شوند. به عنوان مثال، یک سایت .com ممکن است کمتر از یک سایت .edu قابل اعتماد باشد. درک این تفاوت ها یکی از نمونه های سواد دیجیتالی است.

یادگیری نحوه مکان یابی اطلاعات تنها بخشی از سواد دیجیتالی است. دانستن نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات یکی دیگر از موارد است. امروزه به دانش‌آموزان دائماً در مورد خطرات ارسال تصاویر یا متن نامناسب به صورت آنلاین هشدار داده می‌شود، اما هنوز بحث در مورد آن برای معلمان مهم است. توانایی ایجاد و اشتراک گذاری آنلاین بخشی از سواد دیجیتالی محسوب می شود و باید در مدارس آموزش داده شود.

دانش‌آموزان باید بدانند که نوشتن دیجیتالی چه تفاوتی با نوشتار سنتی دارد - برای مثال، چگونه تصاویر و پیوندها را در نوشتار بگنجانند. آنها همچنین باید درک کنند که با چه نوع مخاطبی به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند. درست همانطور که یک مقاله روایت شخصی با یک مقاله تحقیقاتی متفاوت است، یک پست در فیس بوک با یک مقاله برای یک وب سایت یا وبلاگ متفاوت است.

از آنجایی که فناوری به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است، آموزش سواد دیجیتال برای مربیان بیش از هر زمان دیگری مهم است. دانش آموزان چه برای رفتن به کالج برنامه ریزی کنند یا نه، برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای خود به سواد دیجیتال نیاز دارند.

مهارت های سواد دیجیتال

سواد دیجیتال توانایی شناسایی و استفاده از فناوری با اطمینان، خلاقانه و انتقادی برای پاسخگویی موثر به خواسته ها و چالش های زندگی، یادگیری و کار در یک جامعه دیجیتال است.

داشتن سواد دیجیتالی مستلزم داشتن مهارت ها و قابلیت ها در تعدادی از حوزه ها است، از جمله توانایی:

استفاده از فناوری؛

پیدا کردن، استفاده و ارزیابی انتقادی اطلاعات؛

مدیریت داده ها و منابع رسانه ای؛

برقراری ارتباط، همکاری و مشارکت در محیط های آنلاین؛

هویت آنلاین و همچنین امنیت شخصی و حریم خصوصی خود را مدیریت کنید.

محتوای آنلاین ایجاد کنید، نه فقط آن را مصرف کنید.

سطح سواد دیجیتال در هر حوزه خاص به زمینه و سطح بستگی دارد. به عنوان مثال، انتظارات دانش آموزان دبستانی از سواد دیجیتال متفاوت از دانش آموزان آموزش عالی خواهد بود. دانشمندان کامپیوتر به سطوح بالایی از تسلط بر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز دارند، در حالی که بازاریابان دیجیتال باید در ارتباطات و همکاری آنلاین و همچنین استفاده از رسانه های اجتماعی مسلط باشند.

یکی از راه های کسب اطلاعات درباره سواد دیجیتال یادگیری مباحث دیجیتالی یا شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ است.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آکادمی دیجیتال مارکتینگ آغازینو

آکادمی دیجیتال مارکتینگ آغازینو

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش