اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103016089818545

کاربرد دستکش ایمنی ضد برش در صنایع

کد: 140103016089818545

https://bit.ly/3G5SSMa

، (اخبار رسمی): دستکش ایمنی ضد برش، با محافظت از دست ها در برابر خطرات محیط های کاری و صنعتی نظیر سایش، پارگی، بریدگی، سوراخ شدگی و ... یکی از ضروری ترین تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی می باشد. انتخاب دستکش مناسب علاوه بر افزایش سطح ایمنی می تواند منجر به افزایش راندمان کاری کارگران در صنایع گوناگون گردد.

کاربرد دستکش ایمنی ضد برش در صنایع
دستکش ایمنی ضد برش محافظ دست

کاربرد دستکش ضد برش

دست انسان ترکیبی عالی از 27 استخوان، 33 ماهیچه و 30 مفصل است. این ساختار پیچیده می تواند طیف وسیعی از فعالیت ها را انجام دهد، از ضربات قوی گرفته تا کارهای دقیق، دست ما ابزاری چشمگیر است، اما بدون محافظت در معرض خطرات بسیاری است. بیش از یک سوم حوادث محل کار به طور مستقیم با آسیب دست مرتبط است. صدمات احتمالی شامل بریدگی و سوختگی است. هر تصادف نه تنها سلامتی را به خطر می اندازد، بلکه هزینه های بالایی را نیز به دنبال دارد. حفاظت موثر توسط دستکش های محافظ مناسب ارائه می شود.

در محل کار، حوادث خیلی سریع اتفاق می افتد. به عنوان مثال، هنگام استفاده از چاقو لیز می خورید یا جسم تیز به دست شما برخورد می کند. نتیجه: بریدگی شدید یا بدتر.  پس می بینیم که دست ها چقدر آسیب پذیر هستند.

خوشبختانه دستکش‌ ضد برش، از دست‌ها و مچ‌ها در برابر خطرات رایج مانند بریدگی، ساییدگی و زخم‌های سوراخ شده محافظت می‌کنند. اما کدام دستکش را بخریم؟ در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه دستکش های مقاوم در برابر برش مناسب را برای کاربرد خود انتخاب کنید.

نکات مورد توجه در خرید دستکش ضد برش

  • داشتن استانداردها انتخاب آستر مناسب با فعالیت ما انتخاب پوشش برای ایمنی بالا در کار راحتی حین کار

کاربرد دستکش ضد برش چیست؟

دستکش ضد برش از دست ها و مچ های شما در برابر خطرات تیز مانند بریدگی و سوراخ شدن محافظت می کنند. آنها از مواد مصنوعی مانند Kevlar، Dyneema، PEHP پلی اتیلن ​​یا فایبرگلاس ساخته شده اند. برخی از دستکش ها زمانی که خشک هستند بهترین عملکرد را دارند، در حالی که برخی دیگر چسبندگی بهتری روی سطوح لغزنده دارند. برای انتخاب دستکش های خوب برای محافظت از دستان کارگران خود، باید ماهیت فعالیت آنها را در نظر بگیرید.

معیارهای اصلی انتخاب

هنگام خرید دستکش های ضد برش، چهار معیار مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال درجه مقاومت برش در انتخاب شما مهم است. اما فراموش نکنید که شکل، آستر و پوشش را نیز در نظر بگیرید که چسبندگی را تعیین می کند. این جنبه ها در شرایط خاص ضروری هستند.

استاندارد دستکش های ضد برش

دستکش ها دارای خواص مختلفی مانند ضد آب بودن، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر برش هستند. استانداردهای اروپایی برای تمامی املاک تعیین شده است.

پس از آزمایش، دستکش ها بر اساس این استانداردها طبقه بندی می شوند. دو استاندارد برای مقاومت برش دستکش مهم است EN 388 و ISO 13997.

این آزمایشات عمدتاً بر روی "خواص مکانیکی" دستکش ها، به ویژه مقاومت برش متمرکز است. برای دستکش های مقاوم در برابر برش، به دنبال استاندارد EN 388 باشید. پس از انجام آزمایش، مقاومت برش دستکش بین 1 تا 5 تعیین می شود. هر چه این شاخص بالاتر باشد، دستکش در برابر بریدگی محافظت بیشتری می کند و همچنین کلاس آن بالا خواهد بود.

نیاز به داشتن یک جفت دستکش ضد برش مناسب

در مشاغل ساختمانی، و همچنین در صنایع غذایی یا در صنعت خودرو، موقعیت های کاری متعدد منجر به خطر عمده کاهش روزانه می شود . در کارگاه یا در محل ساخت و ساز، علل بریدگی ها متعدد است: دستکاری قطعات تیز، ثابت یا قابل حمل ، دست زدن به اجسام تیز مانند ابزار دستی ، یا دستکاری مواد تیز(ورق های کاغذ، مقوا، جت های فشار قوی و غیره). اگرچه آسیب‌ها اغلب خوش‌خیم هستند، عواقب آن گاهی اوقات می‌تواند بسیار جدی و حتی ناتوان‌کننده باشد .  بریدگی عمیق در کف دست، عفونت به دنبال یک آسیب درمان نشده، قطع عصب، قطع انگشت، ساییدگی، پارگی یا سوراخ شدن پوست از جمله ی این آسیب ها می باشد.

خطرات مکانیکی همه جا هستند و حادثه به سرعت اتفاق می افتد. بنابراین برای محافظت از کارگران در برابر خطر بریدگی، باید برای تقویت ایمنی در محل کار مراقب باشید: از دستکش با سطح حفاظت مناسب استفاده کنید.از نوک انگشتان تا مچ دست، اقدامی ضروری و حیاتی برای تضمین سلامت کارگر است.فراموش نکنیم که دست ها اغلب اولین قسمتی از بدن هستند که با ماشین آلات و محصولات تماس پیدا می کنند.

با پوشیدن دستکش مناسب از خطر بریدگی جلوگیری کنید

برای جلوگیری از بریدگی و آسیب تا حد امکان، پوشیدن دستکش های محافظ ضروری است. آنها در واقع تجهیزات محافظ شخصی واقعی برای دست هستند که با مقاومت بالا، ایمنی مطلوب را برای پوشنده تضمین می کنند. این دستکش های ایمنی به خوبی انتخاب شده اند، همچنین مهارت خوبی برای جابجایی، از جمله در حین کار دقیق، ارائه می دهند. اما مهمتر از همه، یک جفت دستکش ایمنی مقاوم در برابر برش باید با استاندارد EN 388 مطابقت داشته باشد.

استاندارد EN 388 برای  دستکش های کار ضد برش

همه دستکش های ایمنی محافظت یکسانی در برابر خطرات ندارند. در دستکش کار ضد برش الزامات توسط استاندارد EN 388،. سطح مقاومت پارچه، چرم و سایر مجموعه های دستکش را مشخص می کند.

استاندارد EN 388 چیست؟ استاندارد EN 388 خطرات مکانیکی را تنظیم می کند که به طور خاص می تواند باعث بریدگی شود. این استاندارد مشخص می کند که آزمایش های خاصی برای تضمین سطوح مقاومت در برابر دستکش های محافظ مکانیکی انجام شده و تأیید شده است:

  • مقاومت برش : این مقاومت بر اساس تعداد چرخه‌های لازم برای بریدن دستکش با سرعت ثابت توسط تیغه دایره‌ای ایجاد می‌شود. مقاومت در برابر سایش : این تعداد چرخه های مورد نیاز برای پوشیدن دستکش آزمایش شده توسط کاغذ ساینده (نوع کاغذ سنباده) تا سوراخ را مشخص می کند. قدرت پارگی : این نشانگر نیروی مورد نیاز برای پاره شدن نمونه را اندازه گیری می کند. آزمایش با کشش دستکش در دو انتها انجام می شود. مقاومت در برابر سوراخ کردن: نیروی مورد نیاز برای سوراخ کردن کف دست با یک پانچ استاندارد را مشخص می کند.

استاندارد EN 388 در سال 2016 تغییر کرد تا آزمایش‌های انجام‌شده را تقویت کند و دستکش‌ها را مشمول این استانداردها حتی مطمئن‌تر کند. تست برش به ویژه برای مطابقت با استاندارد EN ISO 13997 در حال تغییر است و حفاظت در برابر شوک نیز اکنون آزمایش شده است.

چه آزمایشاتی بر روی این دستکش ها انجام می شود؟

در بین تست های برش، کوآپتست یکی از معیارهای تست مقاومت برش است که توسط استاندارد EN388 تعریف شده است. تست برش یک دستگاه آزمایشگاهی است که برای بررسی مقاومت برش دستکش های محافظ دست طراحی شده است. تیغه مدور آن با نیروی فشار ثابت، حرکات چرخشی و خطی را روی نمونه انجام می دهد. برش نمونه به طور خودکار توسط دستگاه تشخیص داده می شود و تعداد چرخه ها توسط شمارنده الکترونیکی ثبت می شود. برای محاسبه دقیق شاخص و سطح حفاظت برش، آزمایش باید 5 بار تکرار شود.

چگونه از سطح محافظت از بریدگی جفت دستکش خود مطلع شوید؟

روی دستکش یک پیکتوگرام EN388 با 4 عدد و یک حرف به شما امکان می‌دهد از سطح محافظت از برش آن مطلع شوید، مشروط بر اینکه بدانید چگونه آن را رمزگشایی کنید. برای این، هیچ چیز ساده‌تر نمی‌تواند باشد: عدد دوم که از 1 تا 5 مشخص شده است (5 بالاترین سطح است) سطح برش مطابق با آزمون کوپه است و حرف در موقعیت 5 که از A تا F ذکر شده استد   F بالاترین سطح است.

دستکش های مقاوم در برابر برش از چه چیزی ساخته شده اند؟

دستکش های مقاوم در برابر برش دارای بدنه، مچ دست و گاهی اوقات یک کاف یکپارچه هستند. قسمت به اصطلاح مچ دست پشتیبانی خوبی از دستکش روی دست را تضمین می کند و در عین حال سفت شدن بهینه را تضمین می کند تا مچ را فشرده نکند. کاف در صورت لزوم از ساعد محافظت می کند . مواد تشکیل دهنده دستکش های مقاوم در برابر برش امکان تعیین انعطاف پذیری ، سطح سفتی آن ها را برای اطمینان از راحتی و مقاومت و مهارت مشخص می کند. همچنین می توان مدل هایی از دستکش های ضد برش را دید که، مجهز به لایه پوششی روی کف دست و انگشتان که محافظت بیشتری را فراهم می کند.

چگونه یک دستکش ضد برش مناسب انتخاب کنیم؟

فراتر از رعایت استانداردها، انتخاب دستکش ایمنی ضد برش باید بر اساس عناصر دیگری مانند چسبندگی، راحتی، مهارت، شکل، قابلیت تنفس، حساسیت لمسی، انعطاف پذیری و اطمینان از اندازه باشد.

چسبندگی :  دستکش کار نباید در حین استفاده لیز بخورد. دستکشی که به اندازه کافی چسبیده نباشد نشان دهنده خطر است، زیرا پوشنده آن را مجبور به اعمال نیروی اضافی می کند و باعث خستگی غیر ضروری می شود. برعکس، دستکشی که بیش از حد چسبیده باشد، خطری است زیرا قسمتی که در دست گرفته می‌شود می‌تواند گیر کرده و توسط سطح دستکش کشیده شود . سطح چسبندگی یک دستکش به ترکیب مواد و زبری آن بستگی دارد. همچنین بستگی به ماهیت قطعه مورد استفاده دارد، چه چرب، روغنی یا گرد و غباری باشد.

راحتی : برای اینکه دستکش راحت باشد ، باید با مواد داخلی نرم طراحی شده و ضخامت بیشتری داشته باشد.

مهارت : مهارت با توانایی دستکاری اشیا با کنترل کامل انگشت، ماهرانه و سریع اندازه گیری می شود.

فرم : برای همان اندازه دست ، شکل ممکن است متفاوت باشد. برخی از افراد انگشتان بلندتری نسبت به دیگران دارند یا کف دستشان بازتر است. بنابراین انتخاب الگوی شکل مناسب مهم است.

قابلیت تنفس:  قابلیت تنفس دستکش با نفوذپذیری آن در برابر هوا و بخار آب اندازه گیری می شود. در حین تلاش، کف دست عرق می‌کند و در صورت تخلیه نشدن، احساس لختگی و ناراحتی ایجاد می‌کند. برای کارهای طولانی مدت با دستکش فقط یک دستکش با قابلیت تنفس بالا توصیه می شود. اما مراقب باشید، زیرا تنفس به معنای نفوذپذیری دو طرفه نیست. اگر عرق به بیرون نفوذ کند، مایعات نباید به داخل دستکش نفوذ کنند.

حساسیت لمسی : برای اینکه بتوان یک جسم را به طور موثر دستکاری کرد، باید بتوان با لمس کردن آن، شکل، گرما، فشار، ارتعاش، حجم آن و... را درک کرد. از این رو توانایی حفظ حساسیت لمسی ، به ویژه هنگام انجام یک کار ظریف اهمیت دارد. انعطاف پذیری : یک دستکش کار باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا انجام وظایف را تسهیل کند. انعطاف پذیری ظرفیت تغییر شکل یک ماده است و به ماهیت آن، ساخت دستکش و ضخامت آن بستگی دارد. اندازه:  البته اندازه یکی از عناصر اساسی برای انتخاب دستکش کار مناسب است. نباید خیلی بزرگ باشد که در خطر کاهش مهارت است، و نه خیلی سفت، بنابراین خطر انسداد گردش خون را به همراه دارد. اندازه گیری هایی که باید با نوار انجام شود طول و دور دست است. اگر راست دست هستید از سایز دست راست و سایز چپ دست برای افراد چپ دست استفاده کنید.

دستکش ضد برش و مواد بکار رفته در آن

همچنین برای انتخاب یک جفت دستکش ضد برش مناسب باید موادی که دستکش ها با آن آستر شده اند را در نظر بگیرید. هر فیبر دارای خواص کلیدی برای انتخاب بهترین دستکش برای کارگران است. آستر اغلب ترکیبی از الیاف زیر است.

آرامید : آیا به دنبال دستکشی با مقاومت برش متوسط ​​هستید؟ در این صورت دستکش هایی با آستر آرامید عالی خواهند بود. معروف ترین برندها کولار و توارون هستند. آسترهای ساخته شده از این ماده در برابر حرارت مقاوم هستند، اما در برابر سایش و اشعه UV مقاومت کمتری دارند. HPPE :  اگر قرار است دستکش ها در برابر حرارت مقاوم نباشند، آستر HPPE مناسب خواهد بود. HPPE یک ماده بر پایه پلی اتیلن است. اینها مانند آرامید دارای مقاومت برش متوسط ​​است. دستکش های ساخته شده از این ماده نیز برای پوشیدن راحت هستند. علاوه بر این، HPE مقاومت خوبی در برابر سایش ارائه می دهد.

DiamoDyneema nd : آیا کارگران شما به دستکش های انعطاف پذیر و سبک نیاز دارند، و همچنین باید مقاومت برش بالایی داشته باشند . پس Dyneema Diamond انتخاب مناسبی است. این دستکش ها از دوام بیشتری برخوردار هستند زیرا مواد دارای طول عمر بیشتری هستند. در ترکیب Dyneema Diamond از فایبرگلاس استفاده نشده است: از نظر مقاومت برش هیچ مصالحه ای صورت نگرفته است. فایبرگلاس :  فایبرگلاس مقاومت برش را به سایر الیاف مورد استفاده برای آسترها اضافه می کند. آسترها به ندرت فقط از فایبرگلاس ساخته می شوند. عیب فایبرگلاس این است که در صورت استفاده طولانی مدت از دستکش ممکن است بشکند. اگر این اتفاق بیفتد، مقاومت برش دستکش کمتر می شود. فولاد ضد زنگ : برای برخی از مشاغل، دستکش هایی با مقاومت برش بسیار بالا برای کار ایمن ضروری هستند. سپس یک آستر فولادی ضد زنگ توصیه می شود، به خصوص اگر با PEHP یا فایبرگلاس ترکیب شود. با این حال، مانند فایبرگلاس، فولاد ضد زنگ می تواند شکسته شود و دستکش ها را در برابر بریدگی کمتر مقاوم کند. راحتی یک دستکش با روکش فولاد ضد زنگ متوسط ​​است، بنابراین برای استفاده مداوم کمتر مناسب است.

روکش دستکش های مقاوم در برابر برش

هنگام خرید دستکش، پوشش آن را نیز در نظر بگیرید. شما می توانید برای خرید انواع دستکش ایمنی از فروشگاه آرکو از لینک زیر اقدام نمایید:

https://arcosafety.ir/product-category/ppe/safety-gloves

مواد خام پوشش، از جمله موارد دیگر، چسبندگی دستکش را تعیین می کند. آیا با مایعات مانند روغن کار می کنید؟ در این حالت دستکش هایی با دسته بزرگ را ترجیح دهید تا از لیز خوردن اشیای تیز از دستانتان جلوگیری شود. در شرایط دیگر، برعکس، انتخاب یک پوشش انعطاف پذیر بسیار مهم است.

در زیر رایج ترین پوشش های مورد استفاده برای دستکش ضد برش و ویژگی های هر ماده آورده شده است.

پلی اورتان (PU) : دستکش های با روکش پلی اورتان نازک، انعطاف پذیر و قابل تنفس هستند.این نوع پوشش چسبندگی خشک خوبی دارد و در برابر سایش مقاوم است. پوشش PU برای کاربردهای خشک، بدون استفاده از روغن ایده آل است. نیتریل و فوم نیتریل :پوشش نیتریل هنگام کار با مایعاتی مانند روغن و گریس، چسبندگی عالی را به کاربر می دهد.این ماده از عبور مایعات از دستکش و خیس شدن دست ها جلوگیری می کند. فوم نیتریل چسبندگی مورد نیاز برای برخورد ایمن با اجسام لغزنده را تقویت می کند. برخی از دستکش ها حتی این دو پوشش را با هم ترکیب می کنند. پوشش نیتریل (فوم) محافظت خوبی در برابر بریدگی و سوراخ شدن دارد. لاتکس :پوشش های لاتکس اغلب برای دستکش هایی استفاده می شود که به مقاومت سایشی بسیار خوبی نیاز دارند.این روکش به دلیل خاصیت ضد آب بودن برای دستکش های زمستانی نیز مناسب است.لاتکس کمتر به روغن یا گریس کمک می کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آرکو

فروشگاه فروش انواع تجهیزات ایمنی، آتش نشانی، کار در ارتفاع و ترافیکی

اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید