اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103166119418868

5 دلیل استفاده از مشاوره روانشناسی که باید بدانید!

کد: 140103166119418868

https://bit.ly/3NpWCLj

، شیراز , (اخبار رسمی): حقیقت این است که بهترین لحظات زندگی ما زمانی اتفاق می‌افتد که عمیقاً احساس ناراحتی و یا ناخشنودی می‌کنیم. زیرا تنها در چنین لحظاتی است که به دلیل ناراحتی به جلو حرکت میکنیم که احتمالاً از لجن های فکری خود خارج می‌شویم و شروع به جستجوی راه‌های مختلف یا پاسخ‌های واقعی‌تر می‌کنیم.

5 دلیل استفاده از مشاوره روانشناسی که باید بدانید!
5 دلیل استفاده از مشاوره روانشناسی که باید بدانید!

میلیون ها نفر مزایای مشاوره را تجربه کرده اند . مشاوره یک رشته خاص سلامت روان است که شامل حوزه های مختلف راهنمایی و روان درمانی است. مشاوره بر روی یک مدل سلامتی با هدف بهبود کیفیت زندگی تمرکز می کند و مشاور و مراجع را در همکاری با هم مشارکت می دهد.

در این مقاله به بررسی 5 دلیل اصلی و مهم که باید از مشاوره روانشناسی استفاه کنیم می پردازیم. با ما همراه باشید.

استفاده از مشاوره روانشناسی روان‌درمانی و سایر تکنیک‌های مشاوره به افراد کمک می‌کند خلق‌وخوها و رفتارها را کشف کنند، دیدگاه‌های تازه‌ای ارائه کنند و درک بهتری از احساسات ارائه دهند.

مشاوره می تواند به بهبود خلق و خو، درمان بیماری های روانی، کاهش هزینه های پزشکی، بهبود ارتباطات و روابط و ارتقای عزت نفس و انعطاف پذیری کمک کند.

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

1. شواهد علمی برای درمان بیماری های روانی و بهبود خلق و خو مشاوران از تکنیک‌ها و رویکردهای بی‌شماری برای بهبود سلامت روان و رفاه مراجعان استفاده می‌کنند.

گینگریچ و آیزنگارت 15 مطالعه نتیجه را در رابطه با اثربخشی درمان مختصر راه حل محور (SFBT) برای افسردگی، اضطراب، مهارت های فرزندپروری، سازگاری روانی اجتماعی، رفتارهای ضد اجتماعی، مصرف الکل و تعارضات خانوادگی بررسی کردند. پنج مورد از مطالعات به شدت تحت کنترل بودند، و همه آنها دریافتند که SFBT به طور قابل توجهی بهتر از عدم درمان است.

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان است. افسردگی یک بیماری مزمن است که کیفیت زندگی را مختل می کند و شامل مشکلات خواب، تغییرات اشتها، و احساس گناه یا بی تفاوتی می شود. سه نوع افسردگی که با مشاوره به طور موثر قابل درمان است عبارتند از:

  • اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال عاطفی فصلی
  • دیس تایمی

یک مرور سیستماتیک از 30 مطالعه که اثربخشی درمان‌های مشاوره/درمانی را بررسی می‌کرد، نشان داد که درمان روان‌شناختی افسردگی مؤثرتر از درمان سنتی (دارویی) یا اصلاً درمان نبوده است.

همه مطالعات در متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده روی بزرگسالان افسرده در مراقبت‌های اولیه بودند. این تحقیق نشان داد که درمان شناختی-رفتاری ( CBT ) به ویژه در کارآزمایی‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت مؤثر بود.

اضطراب یکی دیگر از مشکلات رایج سلامت روان است که تقریباً 19٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. اضطراب بالینی، مزمن است و اغلب برای افراد ناتوان کننده است.

سه نوع اصلی اضطراب عبارتند از:

  • اضطراب عمومی
  • اضطراب اجتماعی
  • فوبیاها

بسیاری از اشکال مشاوره روانشناسی برای درمان موثر اضطراب، تسکین علائم ناراحت کننده و تنظیم رفتارهای ناسازگار یافت شده است.

در حالی که CBT به طور مداوم مؤثرترین نتایج را در تسکین علائم اضطراب نشان می دهد، درمان پذیرش و تعهد ، ذهن آگاهی و گفتار درمانی نیز به عنوان تکنیک های مشاوره برای کاهش مؤثر اضطراب استفاده شده است .

2. شکل دیگری از اضطراب:

مشاوره برای OCD

چندین نظریه در دهه 1940 مطرح شد که ترس/اضطراب و اجتناب از اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) را توضیح می‌داد، که در آن از ترس از یک محرک برای کاهش اضطراب اجتناب می‌شود و اجتناب رفتاری منجر به تشریفات اجباری مکرر می‌شود .

زمانی که OCD به عنوان یک اختلال اضطراب تلقی شد، رفتار درمانی اولیه مانند درمان بیزاری و مواجهه درمانی برای درمان این بیماری ایجاد شد.

امروزه، بیش از 40 سال تحقیق برای حمایت از اجماع بین محققان و متخصصان مشاوره روانشناسی وجود دارد که CBT یک درمان موثر برای OCD است. درمان‌های مبتنی بر قرار گرفتن در معرض بیشترین شواهد را برای حمایت از اثربخشی دارند و حدود 80 درصد از بیماران به نوعی درمان برای OCD پاسخ می‌دهند.

3.  مشاوره می تواند هزینه های پزشکی را کاهش دهد بین سلامت جسمی و روانی رابطه مستقیمی وجود دارد. اغلب، زمانی که افراد شرایط زمینه‌ای سلامت روان را درمان می‌کنند یا برای کمک به تنظیم احساسات و بهبود خلق، مشاوره دریافت می‌کنند، سلامت جسمانی نیز بهبود می‌یابد.

یک مطالعه نشان داد که درمان روان‌شناختی در میان افراد مبتلا به شرایط فیزیکی مزمن در محیط‌های گروهی کوچک، هزینه‌های مراقبت پزشکی را به میزان 10 دلار به ازای هر 1 دلار صرف شده کاهش می‌دهد. این نشان دهنده مزایای فیزیکی و مالی قابل توجهی است که مشاوره می تواند ارائه دهد.

4. مشاوره می تواند آموزش و مهارت ها را منتقل کند آموزش روانی، فرآیند توضیح شرایط سلامت روان، تشخیص ها، خدمات و گزینه های درمانی است.

بسیاری از افرادی که به مشاوره  روانشناسی مراجعه می‌کنند می‌دانند که رنج می‌برند، اما هیچ چیز در مورد علل زمینه‌ای، شرایط خاص، یا اینکه چگونه تکنیک‌های خاصی می‌توانند مشکلات را برطرف کنند، نمی‌دانند.

آموزش روانی می تواند به عادی سازی مشکلات، کاهش انگ و افزایش انطباق با برنامه های درمانی کمک کند. این جزء بزرگ بسیاری از درمان های تروما است. در میان افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شدند، آموزش روانی میزان بستری شدن مجدد در بیمارستان را کاهش داد و تعداد روزهای بستری شدن بیمار در بیمارستان را کاهش داد.

تکنیک های مختلفی در مشاوره برای آموزش و تمرین مهارت هایی استفاده می شود که تسکین کوتاه مدت و بلندمدت را فراهم می کند. مراجعان مهارت های عمومی مانند خودآگاهی، گوش دادن فعال، و مهارت های ارتباطی و همچنین مهارت های ذهن آگاهی و تغییر رفتار خاص را می آموزند.

به عنوان مثال، مهارت‌های CBT به مراجعان می‌آموزد که چگونه الگوهای فکری معیوب را که منجر به احساسات ناراحت‌کننده می‌شوند، شناسایی و اصلاح کنند. این کاربرگ افکار جایگزین مثبت یک مثال معمولی است. یادگیری و تمرین این مهارت ها در جلسات مشاوره می تواند الگوهای بلندمدت افکار و رفتارهای منفی را تغییر دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آموزش و مشاوره روانشناسی به نیک داد مراجعه کنید.

5.  مشاوره می تواند عوامل تاب آوری را ارتقا دهد عوامل تاب آوری عبارتند از :

  • داشتن معنا یا هدف در زندگی 
  • تجربه احساسات مثبت
  • اعتماد به نفس
  • مقابله فعال
  • خودکار کارآمدی
  • خوش بینی
  • انعطاف پذیری شناختی

در حالی که برنامه‌های آموزشی تاب‌آوری خاصی وجود دارد که بر بهبود این عوامل متمرکز است، بسیاری از اشکال مشاوره روانشناسی این جنبه‌های تاب‌آوری را نیز افزایش می‌دهند.

از طریق بحث، ایفای نقش، تمرین‌های عملی و تکالیف، روش‌های مختلف مشاوره مبنایی برای آموزش و تقویت تاب‌آوری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، «درمان تلقیح استرس» که برای اضطراب طراحی شده است، معیارهای تاب آوری را نیز بهبود بخشیده است .

چرا مشاوره روانشناسی خانواده و زوجین مهم است؟ خانواده اولین و اصلی ترین مکان رشد، یادگیری و دلبستگی افراد هنگام ورود به جهان است. خانواده درمانی و مشاوره زوجین برای کمک به واحد خانواده و تک تک اعضای آن مهم است. استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی خانواده و زوجین زیر نظر مشاوره خانواده و زوج می تواند در موارد زیر کمک کند:

  • مشکلات ارتباطی
  • رویدادهای استرس زای زندگی مانند طلاق، از دست دادن شغل، تغییر شغل، نقل مکان، از دست دادن یکی از اعضای خانواده
  • مسائل مربوط به سلامت روان از جمله سوء مصرف مواد
  • رویدادهای آسیب زا مانند جک بالا، تیراندازی در مدرسه، تروریسم
  •  آموزش روانی برای والدین، زوج ها و فرزندان
  •  مشکلات تحصیلی و رفتاری
  •  تعیین اهداف، برنامه ریزی برای آینده و حل مشکلات

خانواده ها و زوج هایی که به دنبال مشاوره روانشناسی هستند می توانند ارتباطات را بهبود بخشند، احتمال طلاق را کاهش دهند و پیوندهای فرزند و والدین را در کمتر از هشت جلسه تقویت کنند.

مشاوره روانشناسی می تواند به مسائل عمده در روابط بپردازد و با کار با چندین عضو به طور همزمان به افراد در یک سیستم خانواده کمک کند. ایجاد روابط و خانواده های قوی نه تنها برای مشتریان خاص درگیر، بلکه برای جامعه و جامعه به طور کلی مهم است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز مشاوره نیک داد

مرکز مشاوره روانشناسی نیک داد، یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره روانشناسی در شیراز است که خدمات مشاوره روانشناسی نظیر؛ مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی، مشاوره زناشویی، مشاوره طلاق، سکس تراپی، مشاوره فردی، مشاوره کودک و نوجوان و مشاوره روانکاوی و همچنین ارزیابی و درمان اختلالات وسواسی، درمان افسردگی، درمان استرس و اضطراب را زیر نظر دکتر روانشناس باتجربه و متخصص در همان حیطه ارائه می هد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | روانشناسی و موفقیت