اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105026313618666

اتصالات تیر فولادی

5 نوع تیر فولادی در سازه فلزی

کد: 140105026313618666

https://bit.ly/3B9wAsx

، (اخبار رسمی): اتصالات در سازه فولادی همچون مفاصلی محکم، پیکره ساختمان را شکل می‌دهد و نگه می دارد. برای استحکام این اتصالات باید استانداردهای مقاوم سازی و ایمن سازی را رعایت کرد. آیین نامه های مختلفی نیز در این راستا تبیین شده است. اتصال تیر به سازه نیز به شکل های مختلفی انجام می شود.

5 نوع تیر فولادی در سازه فلزی
اتصالات تیر فولادی

نکته مهم در ارتباط با تمام اتصالات سازه فولادی، رعایت استاندرادهای لازم در رابطه با کیفیت این اتصالات است. اتصالات سازه فولادی باید در برابر تنش و لرزش ناشی از زمین لرزه مقاوم باشند.

 اتصالات تیر فولادی به دو گروه اتصالات قاب دار و نشیمنی تقسیم می شوند. در اتصالات تیر فولادی قاب دار، تیر از طریق اتصالات به عنصر فولادی نگهدارنده متصل می شود، در حالی که در مورد اتصالات نشیمنی، تیر بر روی نشیمنگاه مانند دیوارهای آجری قرار می گیرد.

انواع مختلفی از اتصالات تیر به شرح زیر وجود دارد:

  • اتصالات قاب پیچ شده اتصالات نشیمن پیچ شده اتصالات قاب جوش داده شده اتصالات صندلی جوش داده شده اتصالات صفحه انتهایی اتصالات ویژه اتصالات ساده، صلب و نیمه صلب

اتصالات تیر فولادی قاب پیچ شده در این نوع اتصال، تیرهای فولادی و ستون های مختلف با زاویه اتصال گوناگون به عناصر نگهدارنده متصل می‌شوند. معمولاً اتصال بر اساس بارهای انتهای تیر طراحی می شود. هنگام طراحی اتصال باید استحکام، نوع و اندازه اتصال دهنده ها و استحکام مواد پایه را در نظر گرفت. حداقل طول زاویه اتصال باید نصف عمق تیر باشد. این معیار برای اطمینان از استحکام و پایداری مشخص شده است. توصیه می شود از حداقل اتصال کافی برای تحمل بار اعمال شده استفاده شود تا طراحی تا حد امکان به صرفه باشد.

اتصال تیر فولادی نشیمن دو نوع اصلی از اتصالات نشیمنگاهی پیچ دار وجود دارد که شامل اتصالات نشیمن پیچی سفت نشده و سفت شده می باشد. اگرتنش های انتهای تیر زیاد باشد، توصیه می‌شود اتصالات نشیمنی سفت شده را انتخاب کنید زیرا ظرفیت کافی برای مقاومت در برابر نیروهای بیشتر را دارد در حالی که ظرفیت اتصال نشیمنی سفت نشده به دلیل توان خمشی محدود، کمتر می باشد. به صورت افقی برجسته ترین مزیت اتصال نشیمنگاهی این است که تیر را می توان به صرفه ساخت و نشیمنگاه پشتیبانی فوری در هنگام نصب را فراهم می کند.

عملکرد زاویه بالایی در اتصال نشیمن به این شکل است که از آسیب دیدن تیر در اثر چرخش های تصادفی جلوگیری می کند. مزیت اتصالات پیچ و مهره ای این است که می توان سازه را برچید و از عناصر آن در پروژه های دیگر استفاده کرد. علاوه بر آن، اتصالات پیچ و مهره‌ای را می‌توان به راحتی نصب نمود.

اتصال تیر فولادی قاب دار جوشی مانند دو نوع دیگر از اتصالات تیر، اندازه های مختلف اتصالات قاب جوشی به همراه ظرفیت های آنها موجود بوده و توسط کد ارائه می شود. جوش اتصال تحت تنش برشی مستقیم و تنش ناشی از بارهای وارده بر تیر می باشد. بنابراین، این تنش ها باید در نظر گرفته شوند. واضح است که بخشی از جوشکاری در میدان انجام می شود که چالش برانگیز است زیرا دستیابی به جوش با کیفیت بالا به دلیل حرکت اعضای فولادی ناشی از باد یا عوامل دیگر دشوار است.

اتصالات تیر فولادی نشیمن جوشکاری شده این اتصال مشابه با اتصال نشیمن پیچ است با این تفاوت که از جوش به جای پیچ و مهره استفاده می شود. بارهای وارده به تیر بر روی الگوی جوش تأثیر می گذارد و تنش ایجاد می کند. بنابراین، مانند اتصالات قاب جوشی، چنین تنش هایی باید در نظر گرفته شود. انواع اتصالات نشیمن جوشی شامل نشیمنگاه سفت نشده و نشیمنگاه سفت شده است. اولی در برابر بارهای کوچک اعمال می شود در حالی که دومی برای بارهای بزرگتر مناسب است.

توصیه‌های مهم 

توصیه می شود برای اتصال فلنج پایین تیر به نشیمنگاه از پیچ و مهره استفاده کنید. این پیچ و مهره ها را می توان پس از پایان فرآیند جوشکاری جدا کرد یا در موقعیت خود رها کرد. اتصال جوشی از نظر محیطی و کارگر مطلوب نیست، چرا که چنین اتصالی نه می تواند برچیده شود و نه به راحتی اجرا می شود.

اتصال تیر فولادی صفحه انتهایی این نوع اتصال با استفاده از هنر جوشکاری امکان پذیر می شود. صفحه انتهایی از طریق جوش به شبکه تیر متصل می شود زیرا ظرفیت و اندازه آن توسط ظرفیت برشی تیر مجاور کنترل می شود. بار وارد شده بر روی اتصال در انتهای عضو دارای خروج از مرکز نیست.

انواع مختلفی از اتصالات صفحه انتهایی شامل اتصالات صفحه انتهایی انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب وجود دارد. لازم به ذکر است که ساخت و برشکاری باید با نهایت دقت انجام شود تا از خطا جلوگیری شود. به عنوان مثال، برش تیرها باید تا حد امکان دقیق باشد. اتصالات صفحه انتهایی برای سازه های فولادی بلند مناسب نیستند.

استانداردهای لازم

جمع بندی نکته مهمی که در تمام اتصالات مورد استفاده در سازه فولادی باید به آن دقت کرد، رعایت استانداردهای لازم در رابطه با کیفیت این اتصالات است. اهمیت اتصالات سازه فولادی در مقاومت آن در برابر تنش و لرزش ناشی از زمین لرزه باعث شده است در روش های جدید طراحی سازه بسیار مورد توجه قرار بگیرند. از جمله این استانداردها، آیین نامه AISC می باشد. اتصالاتی که مطابق با این آیین نامه ساخته می شوند نیازی به کنترل و بازرسی مجدد ندارند. این موضوع مهم باعث شده در کتاب اتصالات پیش پذیرفته به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند. مهندسین عمران به اتصالات پیش پذیرفته به دلیل اطمینانی که برای ایمنی سازه در برابر زلزله می دهند بسیار علاقه دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]