اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140112277209018666
در دسترس نیست

آشنایی با انواع سازه های ساختمانی مدرن 2023

معرفی انواع سازه های ساختمانی مدرن و خاص

کد: 140112277209018666

، (اخبار رسمی): انواع سازه های ساختمانی مدرن از ترکیب سبک های مختلف طراحی با محاسبات ریاضی، که باعث ایجاد طرح های فوق العاده زیبا و منحصر به فرد می شود. از انواع سازه های مدرن می توان به سازه های فضاکار، سازه های حبابی، سازه های غشایی و جعبه ای اشاره کرد.

معرفی انواع سازه های ساختمانی مدرن و خاص
معرفی انواع سازه های ساختمانی مدرن و خاص

سازه های جدید و مدرن امروزی هر آن چه در تخیل معمار باشد به صحنه ظهور می رساند. امروزه بدون محدودیت در ساختار، شاهد زیباترین و خارق العاده ترین سازه های مدرن و پیشرفته هستیم.

سازه های ساختمانی، اولین بناست که اجرا می شود و حکم استخوان بندی را دارد. از روش های آشنایی با انواع سازه ها، بررسی نحوه ساخت آن هاست.

انواع سازه های ساختمانی مدرن، از مواد امروزی مثل کامپوزیت ها، بتن های ترکیبی و فلزات آلیاژی ساخته می شود. با دانلود کتاب های مهندسی عمران در رایان بوک می توانید اطلاعات جامعی درباره طراحی سازه های قدیمی، مدرن و انواع آن بدست آورید.

انواع سازه های ساختمانی مدرن به لطف وجود سازه های نوین، معماران در چند دهه اخیر می توانند بدون محدودیت ساختاری و استفاده از قدرت تخیل شان سازه های مدرن با تغییرات زیبا و چشم گیری به وجود آورند.

در قدیم معماران صفر تا صد ساخت یک بنا را به عهده داشتند. اما امروزه، مهندسی سازه جز بهترین رشته های دانشگاهی است و فاصله زیادی بین معماران و مهندسی سازه ایجاد کرده است.

سازه های فضاکار (Space Frame Structure)

سازه های فضاکار به صورت سه بعدی است که با میله های کوچک طراحی و ساخته می شود. فضاکارها معمولا از قطعات میله ای زیادی ساخته می شود. بارهای وارد شده به این سازه به دو نوع کششی و فشاری تقسیم می گردد. این سازه های بسیار زیبا در نمایشگاه ها، مناطق تفریحی و پاساژهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

از انواع سازه های فضاکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازه فضاکار گنبدی
  • سازه فضاکار هرمی
  • سازه فضاکار دیسکی
  • سازه فضاکار نیم قوسی

سازه درختی (Branching Structure)

این سازه ها به شاخه بندی هم معروف هستند. سیستم سازه درختی، ستون هایی است مانند تنه درخت که از زمین بلند می شود و بعد در نزدیکی سقف شاخه شده و شروع به انشعاب می کند و محدوده بزرگتری را در بر می گیرد. این ستون ها معمولا در فضاهای بزرگی که سقف های بلند دارند استفاده می شود.

سازه های جعبه ای (Box Structure)

یکی از پیچیده ترین و زیباترین سازه های ساختمانی مدرن می باشند. شکل این سازه ها، مانند جعبه های روی هم هستند که با رعایت تعادل یک ساختار ایستاده ایجاد می کند. برای مقاوم سازی این سازه ها از یک هسته بتنی یا فولادی با تکیه گاه اضافی استفاده می شود. در این سازه ها بتن ریزی در یک مرحله و یکپارچه با سرعت زیاد انجام می شود.

سازه های جعبه ای بیشتر در خانه سازی، ویلا سازی، کارخانجات و فضاهای چند منظوره مورد استفاده قرار می گیرد.

سازه های غشایی (Sell Structure)

این سازه ها الهام گرفته از چادرهای عشایری با مواد سازنده بسیار متفاوت نسبت به دیگر سازه ها می باشد. در ساخت سازه های غشایی، بین نقطه اتصال علم وسط چادر و نقطه اتصال طناب به زمین کشش ایجاد شده و باعث مقاومت در برابر باد، باران و برف می شود.

غشا معمولا یک سطح منحنی بزرگ با ضخامت کم در مقایسه با عرض و طول آن است و به عنوان سقف در سازه های سبک استفاده می شود.

سازه های کششی (Tensile structure)

ساختار سازه های کششی، پارچه های نازکی هستند که با استفاده از یک ستون نگهداری می شود. دلایل انتخاب این سازه بخاطر سبک بودن، نمای مناسب در فضای باز و قابلیت نوردهی به فضای سازه می باشد.

· ویژگی های سازه کششی:

  • · تنوع در طراحی
  • · ایجاد سازه با وزن سبک
  • · استفاده از نور طبیعی
  • · مقاومت بالا و عمر طولانی

سازه های حبابی (Bubble Structure)

یکی از انواع سازه های ساختمانی مدرن بی نظیر، می تواند سازه های حبابی باشد. در این سازه های سه بعدی، بین اجزای مختلف یک ساختمان مانند سقف و دیوار نمی توان تمایزی قائل شد. این سازه ها پوشش شفاف و دو لایه دارند. استفاده از الگوهای حجمی در سازه ها مزیت های زیادی دارد. الگو تکرارپذیری آن ها در جهات مختلف با استفاده از سلول های مشابه امکان پذیر است.

کلام آخر، انواع سازه های ساختمانی مدرن

سیستم های ساختاری نامتعارف از ترکیب سبک های مختلف طراحی با محاسبات ریاضی است، که باعث ایجاد طراحی های فوق العاده مدرن امروزی می شود. سازه های جدید امروزی هر آن چه در تخیل معمار باشد به صحنه ظهور می رساند.

از انواع سازه های مدرن می توان به سازه های فضاکار، کششی، حبابی و غشایی اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سازه های ساختمانی ما به شما سایت رایان بوک، مرجع کتاب های معماری و عمران را پیشنهاد می کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان