اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104056156618666

سازه بتنی و کاربرد آن در اسکلت ساختمانی

آشنایی با سازه بتنی و مزایا و معایب آن

کد: 140104056156618666

https://bit.ly/39QHjwC

، (اخبار رسمی): بتن بعد از آب دومین ماده پرکاربرد در ساخت و ساز است: تطبیق پذیری، دوام و ساخت آسان را ارائه می دهد و به هر شکلی قابل قالب گیری است.سازه های بتنی در برابر فشار بسیار مقاوم هستند، اما نمی توانند به طور موثر تنش را تحمل کنند

آشنایی با سازه بتنی و مزایا و معایب آن
سازه بتنی

در فرآیند ساختمان سازی از مصالح متعددی استفاده می شود که از جمله آن می توان به بتن و فولاد اشاره کرد. بتن و فولاد به جهت استحکام و مقاومت بالایی که دارند بسیار موردتوجه مهندسین ساختمانی قرار گرفته است. بتن و فولاد از رایج ترین مصالح ساختمانی هستند و بسیاری از پروژه های ساختمانی می توانند از هر یک از آنها برای سازه زیرین خود استفاده کنند.

هر ماده مانند هر تصمیم مهندسی دارای مزایا و محدودیت هایی است و این مقاله یک مقایسه کلی ارائه می دهد. هیچ ماده ای را نمی توان برای همه موارد بهتر از دیگری در نظر گرفت و بهترین گزینه با توجه به شرایط پروژه تعیین می شود. به طور کلی می توان گفت مهندسین حرفه ای ساخت و ساز در انتخاب نوع مواد و مصالح هوشمندانه عمل می کنند و بهترین گزینه ها را متناسب با نوع پروژه ساختمانی خود انتخاب می کنند.

سازه بتنی بتن بعد از آب دومین ماده پرکاربرد در ساخت و ساز است: تطبیق پذیری، دوام و ساخت آسان را ارائه می دهد و به هر شکلی قابل قالب گیری است. سازه های بتنی در برابر فشار بسیار مقاوم هستند، اما نمی توانند به طور موثر تنش را تحمل کنند. به همین دلیل اکثر سازه های بتنی با میله های فولادی تقویت می شوند که برای بارهای کششی پشتیبانی اضافی ایجاد می کنند و به این ترکیب بتن مسلح می گویند.به عبارتی دیگر می توان گفت بتن در بخشهای خاصی از ساختمان سازی و مقاوم سازی آن مورد استفاده قرار می گیرد. اگر علاقمندید تا درباره سازه بتنی بیشتر بدانید بهتر است کتب تخصصی سازه بتنی را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص دریافت کنید. 

انواع سازه های بتنی سازه های بتنی را می توان به روش های مختلفی با استفاده از انواع مختلف بتن ساخت. سه نوع متداول عبارتند از بتن سیمانی ساده، بتن مسلح و بتن پیش تنیده.

بتن سیمانی ساده از ترکیب سیمان، سنگدانه درشت (شن)، سنگدانه ریز (ماسه) و آب به نسبت از پیش تعیین شده بر اساس نیازهای طراحی به دست می آید. این مواد وقتی سخت می شوند به یک توده همگن تبدیل می شوند.

سازه های ساخته شده با بتن سیمانی ساده دارای مقاومت فشاری بالایی هستند اما تقریباً هیچ مقاومت کششی ندارند. از این رو بتن سیمانی ساده بیشتر در جاده ها و بلوک های بتنی دیوارها استفاده می شود، زیرا این سازه ها تحت بارهای فشاری قرار دارند.

بتن مسلح اساساً بتن سیمانی ساده با میله های فولادی است که استحکام کششی بیشتری ایجاد می کند. این رایج ترین نوع بتن مورد استفاده در ساخت و ساز است که نه تنها در ساختمان ها بلکه در سازه هایی مانند مخازن آب نیز کاربرد دارد.

بتن پیش تنیده با اعمال تنش فشاری قبل از اینکه در معرض هر باری به غیر از وزن خود باشد، از قبل بارگذاری می شود. فشرده سازی با کشش تاندون های فولادی با مقاومت بالا در داخل حجم بتن قبل از اعمال بارهای خارجی ایجاد می شود. این کار باعث بهبود عملکرد آن یک بار در سرویس می شود.

مراحل اجرای اسکلت بتنی برای اجرای اسکلت بتنی باید مراحلی را طی کرد تا به نتیجه موردنظر رسید. اولین مرحله پی ریزی است. در این مرحله فوندانسیون ساختمان ریخته شده و پی کنی و پی ریزی انجام می شود. در مرحله بعدی می توان ستون های بتنی را طراحی و اجرا کرد. در این مرحله باید ستون ها برپا شده و با استفاده از میلگرد که در اطراف آن قرار می گیرد مقاوم سازی شود. سپس تیر و سقف بتنی ساختمان باید به مرحله اجرا برسد و میلگردهای تقویتی را در مراحل ساخت آن بکار می گیرند. اجراس سقف تیرچه بلوک نیز از دیگر مراحلی است که باید بدان توجه شود.

مزایا و معایب بتن فولاد آلیاژی از آهن، کربن و سایر عناصر است. بسته به ترکیب شیمیایی آن، به فولاد ملایم، فولاد کربن متوسط، فولاد پرکربن، فولاد کم آلیاژ یا فولاد پر آلیاژ طبقه بندی می شود.

همانطور که از نام آن بر می آید، فولاد سازه ای دسته ای از فولادهای مورد استفاده در صنعت ساختمان است. شکل ها و خواص فولاد سازه ای توسط استانداردهایی مانند استانداردهای مؤسسه ساخت و ساز فولادی آمریکا (AISC) تنظیم می شود.

بیشتر اشکال فولادی سازه ای تیرهای کشیده و با مقطع مشخص هستند.

رایج ترین شکل تیر I است که نسبت به سطح مقطع بسیار سفت است. بنابراین، می تواند بارهای بالا را بدون تغییر شکل تحمل کند

جمع بندی در این مقاله به نکاتی درباره سازه بتنی و مزایا و معایب آن پرداختیم. حال می توانید بهترین نوع مصالح ساختمانی را برای ساخت پروژه ساختمانی خود انتخاب کنید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون