اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۶*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105126334019362

آشنایی با انواع جراحی‌های لاغری

عمل لاغری: خداحافظی با چاقی!

کد: 140105126334019362

https://bit.ly/3OV4yEm

، تهران , (اخبار رسمی): مشکل چاقی امروزه بسیار فراگیر شده است و افراد بسیاری به دنبال راه‌های مختلفی برای کاهش وزن هستند. با این حال، رژیم غذایی اثر طولانی مدت دارد و بسیار کند و برگشت پذیر است، به همین دلیل است که بسیاری از افراد تمایل دارند به سراغ روش های کاهش وزن بروند که پاسخ سریع‌تری به همراه دارد.

عمل لاغری : خداحافظی با چاقی!
عمل لاغری

اسلیو معده لاپاراسکوپی که اغلب به آن «اسلیو معده« می‌گویند، با برداشتن 80 درصد از معده انجام می‌شود. در این روش هیچ تغییری در روده کوچک ایجاد نمی‌شود. این روش باعث کاهش وزن قابل توجه می‌شود.

عمل لاغری بای پس معده

اگرچه نمی توان آن را جدیدترین عمل لاغری شکم تلقی کرد، اما همچنان یکی از شناخته شده ترین انواع جراحی است که به دو روش انجام می‌شود. روش اول که بیشتر رایج است برگشتی ندارد و در آن، قسمت بالای معده بریده می‌شود و مری به بقیه قسمت های معده متصل می‌شود. در این روش بای پس حجم معده کاهش می‌یابد و نه تنها غذای زیادی نمی خورید. اما میزان جذب نیز کاهش می‌یابد. قسمت باقی مانده فقط می تواند حاوی 28 گرم غذا باشد.

علاوه بر این، قسمت ابتدایی روده کوچک بریده شده و به معده متصل می‌شود. در نتیجه قسمت بزرگی از معده و روده کوچک در هضم و جذب غذا دفع می‌شود. عوارض این جراحی بای پس معده سوء تغذیه به دلیل عدم جذب ویتامین ها از جمله ویتامین B12 و D است. همچنین فتق، سنگ کیسه صفرا و سندرم دامپینگ از عوارض این نوع بای پس معده است.

نوع دیگری از عمل بای پس معده، یک عمل پیچیده است که در آن 80 درصد معده برداشته می‌شود و قسمت اعظم روده کوچک نیز بریده می‌شود. در نتیجه قسمت بسیاری از دستگاه گوارش از بین می‌رود و در نتیجه هم میزان غذای مصرفی و هم جذب غذا به شدت محدود می‌شود که البته عوارض زیادی را به دنبال دارد. افرادی که این روش برای آن‌ها مناسب است باید BMI بالای 50 داشته باشند.از عوارض این عمل بای پس معده می‌توان به خونریزی شدید، عفونت، مشکلات تنفسی، سوء تغذیه، فتق، استفراغ، افت قند خون  اشاره کرد.

عمل لاغری اسلیو معده سریع (عمل لاپاراسکوپی لاغری معده)

اسلیو معده لاپاراسکوپی که اغلب به آن "اسلیو معده" می گویند، با برداشتن 80 درصد از معده انجام می‌شود. در این روش هیچ تغییری در روده کوچک ایجاد نمی‌شود. این روش باعث کاهش وزن قابل توجه می‌شود و برای افرادی که BMI حداقل 40 دارند مناسب است. عمل اسلیو معده عمل ساده ای نیست و تغییرات دائمی در ساختار معده ایجاد می‌کند که با خطراتی همراه است.

 بنابراین اگر متخصص گوارش شما را برای این روش مناسب نمی داند، اصرار به انجام آن نداشته باشید. برای دریافت مشاوره از متخصص گوارش می‌توانید از خدمات مشاوره پزشک خود استفاده کنید و در کمتر از یک دقیقه با پزشک خود وقت بگیرید. عمل اسلیو معده یا پیکرتراشی باید توسط جراحان کاربلد انجام بگیرد. توصیه ما عمل لاغری اسلیو معده یا عمل پیکرتراشی در تهران توسط یکی از جراحان دکتر فرید امامی و دکتر ناصر یاهو و یا دکتر عبدالحسینی است چراکه این اساتید شناخته شده اند و صدها نمونه موفق اسلیو و پیکرتراشی برای بیماران خود انجام داده‌اند.

روش اسلیو معده

در عمل اسلیو قسمت زیادی از معده قطع می‌شود. بقیه قسمت‌های معده به اندازه و شکل یک موز است. در طی جراحی، معده از اندام های اطراف جدا می‌شود. حدود 80-75 درصد معده برداشته می‌شود و سپس قسمت باقی مانده با یک استپلر طبی متصل می‌شود.

جراحی اسلیو معده چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

معده کوچک جدید غذا و مایعات کمتری را در خود نگه می دارد که به کاهش مقدار غذا و کالری مصرفی کمک می‌کند. جراحی اسلیو معده با برداشتن بخشی از معده که مقدار زیادی هورمون گرسنگی (گرلین) تولید می‌کند، بر متابولیسم تأثیر می گذارد.

این جراحی گرسنگی را کاهش می‌دهد، سیری را افزایش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد وزن سالم خود را حفظ کند و قند خون را کنترل کند. ماهیت ساده این جراحی آن را ایمن و بدون عوارض احتمالی جراحی روده کوچک می‌کند.

مزایای عمل اسلیو معده

هر روش دارای مزایا و معایبی است که برای انتخاب بهترین آنها باید در نظر بگیرید. از مزایای عمل اسلیو معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  از نظر فنی ساده و سریعتر است.
  • ممکن است در بیماران خاصی با شرایط پزشکی پرخطر انجام شود.
  • می توان آن را به عنوان اولین مرحله درمان برای بیماران مبتلا به چاقی مفرط انجام داد.
  • می توان از آن به عنوان پل بین عمل های بای پس معده یا SADI-S استفاده کرد.
  • رای در کاهش وزن و بهبود اختلالات مرتبط با چاقی موثر است.

معایب عمل اسلیو معده

معایب عمل اسلیو معده شامل موارد زیر است:

  • عمل برگشت ناپذیر است.
  • باعث تشدید یا شروع رفلاکس معده و سوزش سر دل می‌شود.
  • در مقایسه با جراحی بای پس، تاثیر کمتری روی متابولیسم دارد.

بالون معده

یکی از رایج ترین روش‌های کاهش وزن آندوسکوپی، بالون معده است. در این جراحی، پزشک یک بالون سیلیکونی را در معده قرار می‌دهد تا حجم آن را اشغال کند. با فضای کمتری در معده، کمتر غذا می خورید. بالون معده باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کنید. تاخیر در تخلیه معده نیز به سیری کمک می‌کند. پزشکان ممکن است از بالون یا مدل جدیدتری که بیشتر شبیه دمبل است استفاده کنند.

 پزشکان حدود 6 ماه بالون را در معده نگه می‌دارند و بیماران می‌توانند تا 15 درصد وزن بدن خود را از دست بدهند. این روش برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) 30 تا 40 دارند تایید شده است البته افرادی که فتق هیاتال یا جراحی قبلی معده دارند، واجد شرایط عمل بالون معده نیستند. همچنین برای افراد مبتلا به رفلاکس اسید خوب نیست زیرا می تواند علائم را بدتر کند.

تزریق انجماد در معده

تزریق معده که با هدف انجماد عضلات معده انجام می‌شود، روند هضم را کند می‌کند و به بیماران کمک می‌کند تا سریعتر احساس سیری کنند. این درمان به اهداف کاهش وزن متوسط‌تر کمک می‌کند، که معمولاً منجر به کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصدی می‌شود. همچنین یکی از کم تهاجمی ترین روش‌هایی است که نیاز به یک سری تزریق در معده دارد که می‌توانید بعد از شش ماه آن را تکرار کنید. پزشکان می‌گویند این روش جراحی 10 دقیقه طول می‌کشد و کاملا بدون درد است و خاطرنشان کردند که این تزریق ها ممکن است گزینه خوبی برای کسانی باشد که به دلایل زیبایی مانند افزایش وزن پس از بارداری به دنبال کاهش وزن هستند.

لیپوساکشن یا لیپوپلاستی

 این یک نوع جراحی زیبایی با برداشتن چربی اضافی از نواحی خاص است و مانند لیپوساکشن عمل می‌کند. عوارض جانبی آن شامل کبودی، آسیب به اعصاب، رگ های خونی، ماهیچه‌ها، عوارض قلبی و ریوی، تورم مداوم، شل شدن پوست، عفونت و غیره است.

ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم

در روش تامی تاک، چربی و پوست اضافی از شکم برداشته شده و ماهیچه ها سفت می شوند. اغلب برای کسانی که پوستشان حالت ارتجاعی ندارد یا شکمشان بعد از زایمان شل شده است مناسب است. از عوارض آن بی حسی در پوست، لایه برداری پوست، باقی ماندن جای زخم و نتایج ضعیف است.

کدام جراحی لاغری برای شما مناسب است؟

تصمیم به انجام عمل جراحی کاهش وزن یک گام مهم و اساسی در جهت کنترل و بهبود سلامت است. اما وقتی تصمیم می گیرید عملکرد کاهش وزن را شروع کنید ، سوال مهم این است که چگونه بدانید کدام روش برای شما مناسب است؟ در پاسخ ، مهمترین معیارهایی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

BMI

BMI یا شاخص توده بدنی یک عامل بسیار مهم در تعیین اینکه آیا عملکرد کاهش وزن برای شما مناسب است و کدام روش بهترین است. به طور کلی ، افراد با BMI بین 25 تا 30 و «چاق» با BMI بیش از 30 سال در نظر گرفته می شوند. آستین معده برای افراد مبتلا به BMI از 30 تا 40 مناسب است و عملکرد بای پس معده برای افراد مبتلا به BMI بیش از 40 مناسب است.

سایر شرایط پزشکی

بیشتر اوقات، چاقی خود علت جراحی کاهش وزن نیست ، اما این عامل فقط یکی از عوامل پزشکی است. یکی از شایع ترین شرایط پزشکی مربوط به چاقی دیابت است و برخی از روشهای چاقی در بازگرداندن دیابت مؤثرتر است. سایر شرایط پزشکی ممکن است شامل فشار خون بالا و سایر مشکلات باشد که می‌تواند در تعیین نوع عملکرد اخیر بسیار مؤثر باشد.

سابقه خانوادگی

گاهی اوقات شاخص توده بدنی یا BMI مربوط به وضعیت پزشکی فعلی نیست و سابقه خانوادگی شما نقش تعیین کننده‌ای دارد. اگر جوان هستید و در حال حاضر دیابت ندارید ، اما سابقه خانوادگی قوی دیابت دارید ، برخی از گزینه ها برای جراحی کاهش وزن ممکن است بهتر از سایرین باشد. به همین ترتیب، این شرایط می تواند برای متقاضیان مبتلا به بیماری قلبی و حتی سرطان گسترش یابد.

هدف

البته یکی از مهمترین عوامل تصمیم شما برای کاهش وزن، اهداف شما است. به عنوان مثال ، اگر هدف شما به سادگی سالم بودن و کاهش وزن باشد ، ممکن است آستین معده یا بای پس بهترین گزینه برای شما باشد.اگر هدف شما کاهش وزن زیاد است یا هدف اصلی شما از بین بردن کامل دیابت است، باید راه دیگری را انتخاب کنید.

سخن پایانی

پیش از تصمیم برای هرگونه عمل جراحی لاغری حتما با پزشکان مجرب و متخصصین مشورت نموده و سپس عمل خود را انجام دهید. در نظر داشته باشید عمل جراحی لاغری باید توسط اساتید و متخصصین اینکار صورت بگیرد چراکه مستقیما با جان و سلامتی افراد سروکار دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر ناصر یاهو

دکتر ناصر یاهو فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و فارغ التحصیل رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم و دوره لاپارسکوپی پایه را در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دوره لاپاراسکوپی چاقی (Bariatric) را دردانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده ام.و همچنین دوره جراحی پلاستیک و زیبایی و ترمیمی را در بیمارستان امام حسین نزد دکتر جمالی و دکتر حسینیان آموخته ام. همچنین دارای ۲۷ سال سابقه در زمینه های نام برده می باشم.

اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۶*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی