اطلاعات تماس
  • 091521*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105226350418696

دنیای صنعتی در زمان انقلاب صنعتی و عصر حاضر

انقلاب صنعتی و مشاغل آن

کد: 140105226350418696

https://bit.ly/3C5mM3i

، (اخبار رسمی): انقلاب صنعتی یکی از نام‌های به یاد ماندنی است که مورخان نامگذاری کرده‌اند. این تحولات نه تنها در تجارت و اقتصاد بلکه در ساختارهای اساسی جامعه دگرگونی های کامل و پایدار ایجاد کرد.

انقلاب صنعتی و مشاغل آن
انقلاب صنعتی و مشاغل آن

انقلاب صنعتی و فعالیت‌های اقتصادی که به دنبال آن شکل گرفت از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. تغییر و تحولات این دوره در مقایسه بادنیای صنعتی معاصر بسیار جالب و خواندنی است.

قبل از صنعتی شدن، زمانی که مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در بیشتر کشورهای اروپایی کشاورزی در مقیاس کوچک و صنایع دستی بود، ساختارهای اجتماعی اساساً مانند دوران قرون وسطی باقی ماندند. ظهور توسعه صنعتی، الگوهای اسکان انسانی، کار و زندگی خانوادگی را تغییر داد. تغییراتی که توسط صنعتی شدن به وجود آمد، اروپا، ایالات متحده آمریکا و بسیاری از جهان را وارد دوران مدرن کرد.

منشا انقلاب صنعتی

اکثر مورخان منشاء انقلاب صنعتی را در بریتانیای کبیر در دهه های میانی قرن هجدهم می دانند. در جزایر بریتانیا و بیشتر اروپا در این زمان، بیشتر فعالیت‌های اجتماعی در روستاهای کوچک و متوسط ​​صورت می گرفت. مردم به ندرت دورتر از روستای خود سفر می کردند.

در طول قرن هجدهم، جمعیت بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی به طور قابل توجهی افزایش یافت. یکی از اولین نشانه‌های تحول اقتصادی افزایش بهره وری کشاورزی بود که امکان تغذیه این جمعیت رو به افزایش را فراهم کرد. مجموعه این عوامل به تغییرات عمیقی در نحوه زندگی مردم روستا منجر شد.

به تدریج، کشاورزی مکانیزه در مقیاس بزرگ برای خدمت به بازار شروع به سبقت گرفتن از انواع کشاورزی معیشتی کرد که اکثر دهقانان برای نسل‌ها انجام می‌دادند. جنبش حصار، که زمین‌های چرای معمولی را به مالکیت خصوصی محصور شده تبدیل کرد، بر فشارهای جدیدی که اکثریت فقیر و روستایی با آن روبه‌رو بودند، افزود.

افزایش جمعیت به تعداد افرادی که برای امرار معاش در زمین با مشکل مواجه هستند افزوده شد. بسیاری زندگی کشاورزی خود را پشت سر گذاشتند و برای یافتن شغل به شهرها و شهرها رفتند. پیشرفت در صنعت و رشد تولید کارخانه‌ها روند شهرنشینی را در بریتانیا تسریع کرد. شهرهای صنعتی مانند منچستر و لیدز در طی چند دهه کوتاه رشد چشمگیری داشتند. در سال 1800، حدود 20 درصد از جمعیت بریتانیا در مناطق شهری زندگی می‌کردند. در اواسط قرن نوزدهم، این نسبت به 50 درصد افزایش یافت. سایر سرزمین های اروپای غربی مانند فرانسه، هلند و آلمان نیز افزایش جمعیت شهری را تجربه کردند، البته با کندی بیشتری. این تغییرات به طور کامل الگوهای دیرینه روابط اجتماعی را که به قرون وسطی بازمی‌گردد، مختل کرد.

ماهیت کار در صنایع جدید

ماهیت کار در صنایع جدید شهری نیز تأثیر اجتماعی قابل توجهی داشت. قبل از انقلاب صنعتی، صنعتگران با مهارت های تخصصی بیشتر کالاهای تولیدی اروپا را تولید می کردند. کار آنها بر اساس سنت‌های پیشه وران و محدودیت منابع موجود اداره می شد. ماهیچه‌های انسان و حیوان و چرخ آب منابع اصلی انرژی عصر بودند. با آمدن صنعت مبتنی بر کارخانه، موتور بخار زغال‌سنگ و سایر ماشین‌آلات سرعت جدید و سریع‌تری را برای نیروی کار ایجاد کردند.

در کارخانه‌ها، معادن زغال‌سنگ و سایر محل‌های کار، ساعات کاری بسیار طولانی و شرایط عموماً اسفناک و خطرناک بود. با صنعتی شدن اروپا، ایالات متحده و سایر بخش‌های جهان، اندازه و دامنه شرکت‌های تولیدی در طول قرن نوزدهم افزایش یافت. شرکت‌های بزرگ‌تری که می‌توانستند به صرفه‌جویی در مقیاس دست یابند، در حوزه رقابتی تجارت بین‌الملل برتری داشتند. در دنیای در حال صنعتی شدن، ابزار جدید تولید به معنای نابودی شیوه‌های اولیه و کندتر کار و زندگی بود.

موذیانه ترین پیامدهای شرایط جدید ممکن است آنهایی باشد که بر اساسی ترین واحد اجتماعی یعنی خانواده تأثیر می گذارد. خانواده ماقبل صنعتی اساساً هم یک واحد اجتماعی و هم یک واحد اقتصادی بود. زوج‌های متاهل و فرزندانشان اغلب در کنار هم در مزرعه‌ای خانوادگی یا در یک مغازه کار می‌کردند یا کار خود را به نفع کلی خانواده تقسیم می‌کردند.

همچنین در قرن هجدهم در بریتانیای کبیر رایج بود که زنان و مردان در خانه های روستایی خود کار کنند و کارهایی مانند ریسندگی پارچه و بافندگی را به صورت تکه تکه برای صاحبان بازرگان انجام دهند. به این شکل غیرمتمرکز اشتغال، «اجرای کار» یا سیستم خانگی گفته می‌شود. با این حال، افزایش تولید کارخانه ها و شهرهای صنعتی به معنای جدایی خانه از محل کار برای اکثر کارگران مرد بود. اغلب اوقات، نیاز به درآمد، مردان را برانگیخت تا خانواده خود را برای شغل در شهر رها کنند.

حتی بدون جدایی جغرافیایی، بسیاری از انواع مشاغل صنعتی آنقدر سخت بودند که زمان کوتاهی برای کارگران باقی می گذاشتند تا برای حفظ پیوندهای رابطه ای که ما با زندگی خانوادگی مرتبط می کنیم، صرف کنند.

زنان نیز بیرون از خانه کار می کردند. به ویژه زنان مجرد اغلب به عنوان خدمتکار خانه کار می کردند. بسیاری از زنان بریتانیایی، از جمله مادران، در کارخانه‌های نساجی به کار گرفته شدند تا به خانواده‌هایشان در امرار معاش کمک کنند. در قرن اول صنعتی شدن، کار کودکان نیز در صنعت نساجی بیداد می کرد. چراکه در این حوزه دستان کوچک کودکان برای انجام کارهای ظرف نساجی کار ساز بود. 

دنیای صنعتی معاصر 

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت به طرز چشمگیری تغییر کرده و با مجهزتر شدن ماشین الات و دستگاه‌های صنعتی کار در این حوزه برای علاقمندان بسیار آسان شده است. به بیانی دیگر سختی کار صنعتی کاهش یافته و بسیاری از افراد اعم از زن و مرد وارد مشاغل صنعتی شده‌اند. بسیاری از امور سخت به وسیله ربات ها و دستگاه ها انجام می شود و در بسیاری مواقع انسانها نقش ناظر و کنترل کننده را دارند.

از طرفی درامدزایی حوزه های صنعتی افزایش پیدا کرده و افراد برای کار و سرمایه گذاری در این بخش‌های وارد عمل می شوند. یکی از مشاغل صنعتی که درامدزایی مناسبی دارد کار با دستگاه برش لیزری است.  از دیگر مشاغلی که مدتی ست رونق گرفته حکاکی سنگ قبر می باشد که می توان با مطالعه مقاله لیزر حکاکی سنگ قبر اطلاعات بیشتری در این بار کسب کرد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091521*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | کار و استخدام